HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Dagens griner

Mere
12 feb 2022 12:30 #15906 af Miki
Besvaret af Miki på emne Dagens griner
Jeg skal faktisk ind til Østerbro på mandag i forbindelse med mit arbejde. Prøver at se om jeg kan nå at måle THD på 230V forsyningen et par steder derinde. Jeg ved at en af lokationerne er fuld af div. studie- og musik-udstyr, men jeg har aldrig hørt nogle af musikerne derinde klage over netstøj.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
13 feb 2022 13:31 - 13 feb 2022 13:38 #15914 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dagens griner
Dette hører bestemt også under "Dagens griner".

Emnet er på ingen måde færdig debatteret og tonen var ikke engang slem, men der var ting der ikke helt stemte overens med Gige´s test osv, så resultatet blev =



Ellers et rimelig interessant emne hvor der var brugere med viden indenfor emnet:
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=108569&PN=1

Og det store spørgsmål er vel snart hvad man skal med et forum - altså debatforum, hvis alt der ikke glider glat skal lukkes ned.

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 13 feb 2022 13:38 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
13 feb 2022 13:54 #15915 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Dagens griner
Ja, trådens er lukket. Det virker som om, at Mikkel Gige ikke vil have, at debattører får mulighed for at dechifrere hinandens synspunkter til reelle argumenter blottet for synsninger (heller ikke hans egne), for så opnås ikke en slutning hvor sandhed og woodoo/snakeoil skilles ad. Derved synes jeg ikke, at debatten kan opnå en interessant dybde. Så for fremtiden tror jeg ikke jeg vil give mig i kast med at bruge tid på at læse tråde hvor sandsynligheden for at den lukkes inden orgasmen nærmer sig.

Også underligt, at analysen af støj gjort af Audio Science Review ikke tages frem af nogen i tråden:

Jeg synes den viser, at selv megen støj induceret i power kablet ikke medfører ændringer i det output det givne apparat, og dermed kan de ikke være hørbart. Men, placebo er også et betydende at have med i sin lytning på sit hi-fi anlæg - der er så nogen der plæderer for, at det skal man vide det er, og ikke ingeniørbaseret viden.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
13 feb 2022 14:32 #15916 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dagens griner
Ja fin video ;-)
Jeg synes bare det er ærgerligt at debatter ikke kan få lov at gå længere.
Hifi er en svær ting at debattere, men ligefrem at lukke ned for debatten lige når den bliver interessant/spændende, det er lidt trist.

Jeg har ikke selv meget erfaring med netstøjsfiltre, men et jeg selv skruede sammen (Brinck Br507) fjernede al trafo sner på nogle effettrin jeg havde dengang. (LC audio XP millenium med ext board og brokoblet - lytbank 240.000 uF)
Andre ændringer mener jeg ikke at kunne huske der var.
www.sandcastle.dk/artikler/BR507.pdf

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
14 feb 2022 19:51 - 14 feb 2022 19:52 #15917 af Miki
Besvaret af Miki på emne Dagens griner

Jeg skal faktisk ind til Østerbro på mandag i forbindelse med mit arbejde. Prøver at se om jeg kan nå at måle THD på 230V forsyningen et par steder derinde. Jeg ved at en af lokationerne er fuld af div. studie- og musik-udstyr, men jeg har aldrig hørt nogle af musikerne derinde klage over netstøj.

Så har jeg fået målt på to lokationer, godtnok på Nørrebro men håber det går an. Øvre grænse for måle-instrumentet er 4 kHz.
Målte først i stueplan i en alm. hustavle, her var THD på 1.5 %. Fandt derefter på 5. sal(loftet) et udtag som var fælles med et krydsfelt og en Thyristor-regulering til en ventilator, her var værdien 2.4 %. Til sammenligning har jeg hjemme hos mig selv (herude på bøhlandet) værdier på ca. 1 - 1,2 % afhængigt af hvor meget der kører. Efter hvad jeg umiddelbart kan forstå ligger grænseværdien for THD på 8% (forskellige grænseværdier på harmoniske) på 230V forsyning til det private område.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 14 feb 2022 19:52 ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
14 feb 2022 20:45 #15918 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dagens griner
Miki.
Hvis de % tal skal omsættes til db - hvis man lige umiddelbart kan det - hvor langt nede ligger støjen så ?
Jeg tænker også at strømforsyningen i stort set ale apparater vil filtrere en del i sig selv ?
Jeg har endnu aldrig oplevet støj på nettet som et problem ud over trafo sner og lidt klik når køle/frys slog fra/til.
Indtil nu har jeg kunnet nøjes med en DC blocker som så også var indbygget i det Brinck BR 507 som jeg engang brugte.

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 feb 2022 09:22 #15919 af Miki
Besvaret af Miki på emne Dagens griner
Man kunne også se sådan på det her; Netspændingen som jo i ovenstående tilfælde er ca. 98 % størrere end de harmoniske, den lever vi jo fint med (de fleste af os) efter den har været en tur igennem strømforsyningen og er blevet forvandlet til DC.
Fjernelse af støj og DC, det har vi vel allerede betalt for en gang, for det er vel elektronik producenternes og elselskabernes ansvar at disse holdes under grænseværdierne.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
15 feb 2022 10:01 #15920 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Dagens griner
Desværre vil måling på flere % forvrængning på nettet udnyttes af power conditioners som argument for at købe deres produkter, uanset at den forvrængning ingen indflydelse har på moderne hi-fi elektronik.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 feb 2022 10:47 #15922 af Miki
Besvaret af Miki på emne Dagens griner

Desværre vil måling på flere % forvrængning på nettet udnyttes af power conditioners som argument for at købe deres produkter, uanset at den forvrængning ingen indflydelse har på moderne hi-fi elektronik.

Det har du jo nok ret i.
Jeg ved ikke om der er nogle af jer der har en 12 til 230v omformer med modificeret sinus (de billige). Prøv at forsyne pladespiller, cd, DAC eller forforstærker med sådan en fætter og lav en blindtest op imod netforsyning. Vinder omformeren, så forlanger jeg mere støj på det danske elnet.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gnavpot
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
15 feb 2022 15:37 #15923 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Dagens griner
Hvad er bedre end en god debat ;-)
Det er Hvis man er udelukket fra at deltage :lol: :lol: :lol:



Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 feb 2022 16:17 - 15 feb 2022 16:20 #15924 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dagens griner
Aner ikke hvem Nørd er, men kravene til svarene i tråden er ret klare: I skal have samme mening som mig og har i en anden mening, så forsvind :-D
Endnu en tråd om personers oplevelser hvor der ikke er taget højde for det mest logiske :-)

Edit: Jeg kan love dig for at Hr. Gige er upopulær i facebook grupperne :-) Det er meget få der bryder sig om hans gøren og laden !

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 15 feb 2022 16:20 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
15 feb 2022 18:57 #15925 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Dagens griner

Aner ikke hvem Nørd er, men kravene til svarene i tråden er ret klare: I skal have samme mening som mig og har i en anden mening, så forsvind :-D
Endnu en tråd om personers oplevelser hvor der ikke er taget højde for det mest logiske :-)

Jeg læser ikke Nørd som at man skal have samme mening som ham, men min tolkning af alle de hørbare forskelle på kabler mv. han taler om, siger mig, at den gruppe er i usædvanlig grad helt uden påvirkning af hvad de hører - der er ingen mangel på høreevnen der. Blindtest med risiko for at opdage at man har ladet fordomme og hjernen lytte fremfor ørerne ønsker han tilsyneladende overhovedet ikke at gå ind i. Lad hi-fi-religionen bare fortsætte for dem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 feb 2022 18:57 #15926 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dagens griner
Det er snart ved at tage pusten fra en så dumme ting der skrives mht hifi ohnono



Og så den kære Lydjørgen som render rundt i det samme hul og prøver at finde en udvej :-D



Og en af hans venner fra Storkøbenhavns hifiklub som må være en af de mest forvirrede hifi personer


__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 feb 2022 19:00 #15927 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Dagens griner

Aner ikke hvem Nørd er, men kravene til svarene i tråden er ret klare: I skal have samme mening som mig og har i en anden mening, så forsvind :-D
Endnu en tråd om personers oplevelser hvor der ikke er taget højde for det mest logiske :-)

Jeg læser ikke Nørd som at man skal have samme mening som ham, men min tolkning af alle de hørbare forskelle på kabler mv. han taler om, siger mig, at den gruppe er i usædvanlig grad helt uden påvirkning af hvad de hører - der er ingen mangel på høreevnen der. Blindtest med risiko for at opdage at man har ladet fordomme og hjernen lytte fremfor ørerne ønsker han tilsyneladende overhovedet ikke at gå ind i. Lad hi-fi-religionen bare fortsætte for dem.

Det var mere de 3 punkter under skriveriet.
At man ikke måtte tvivle :-)
Men ja lad dem endelig fortsætte, om ikke andet er det top underholdning.................................. Indtil Gige låser tråden :-D

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
15 feb 2022 20:16 #15928 af Miki
Besvaret af Miki på emne Dagens griner

Aner ikke hvem Nørd er, men kravene til svarene i tråden er ret klare: I skal have samme mening som mig og har i en anden mening, så forsvind :-D
Endnu en tråd om personers oplevelser hvor der ikke er taget højde for det mest logiske :-)

Jeg læser ikke Nørd som at man skal have samme mening som ham, men min tolkning af alle de hørbare forskelle på kabler mv. han taler om, siger mig, at den gruppe er i usædvanlig grad helt uden påvirkning af hvad de hører - der er ingen mangel på høreevnen der. Blindtest med risiko for at opdage at man har ladet fordomme og hjernen lytte fremfor ørerne ønsker han tilsyneladende overhovedet ikke at gå ind i. Lad hi-fi-religionen bare fortsætte for dem.

Det var mere de 3 punkter under skriveriet.
At man ikke måtte tvivle :-)
Men ja lad dem endelig fortsætte, om ikke andet er det top underholdning.................................. Indtil Gige låser tråden :-D

Mærkelige mennesker, tåler ikke modspil men accepterer at blive pisset på af Gige.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum