HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Hiraga THE MONSTER

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
03 jan 2017 18:18 #4299 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hiraga THE MONSTER
Tjekkede lige og det ser såmænd ud til at det er samme mand :blush: How should i know :whistle:

Men tjek lige dette monotrin:

300 watt KL.A i 8 ohm (Kan det være rigtigt ?)
Men den må godt nok blive særdeles hed om ørerne :woohoo: Og ikke mindst nærmest rive målerskabet ned af væggen :-D

passlabs.com/amplifier/xs-300

Bilag ikke fundet



Bilag ikke fundet


__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
03 jan 2017 18:29 #4300 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Hiraga THE MONSTER

Ribbontweeter skrev:
300 watt KL.A i 8 ohm (Kan det være rigtigt ?)
[/attachment]


Nej

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
03 jan 2017 18:40 #4301 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hiraga THE MONSTER

Nielsen skrev:

Ribbontweeter skrev:
300 watt KL.A i 8 ohm (Kan det være rigtigt ?)


Nej


:-D :-D :-D


__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
03 jan 2017 19:21 - 03 jan 2017 19:36 #4302 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Hiraga THE MONSTER

Ribbontweeter skrev: Tjekkede lige og det ser såmænd ud til at det er samme mand


Det er Nelson Pass og det er også ham der har sitet diyaudio.com, og så elsker han open baffle :-p

Kølepladerne vender opad med noget der ligner 45 grader, om det giver lidt mindre airflow, eller ligefrem mere ved jeg ikke.
Bare de ikke vender vandret eller nedad, eller ligefrem er lukket inde i kabinettet, går det sikkert.
Sidste redigering: 03 jan 2017 19:36 ved Kjeldsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
03 jan 2017 19:45 #4303 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hiraga THE MONSTER

Kjeldsen skrev:

Ribbontweeter skrev: Tjekkede lige og det ser såmænd ud til at det er samme mand


Det er Nelson Pass og det er også ham der har sitet diyaudio.com, og så elsker han open baffle :-p

Kølepladerne vender opad med noget der ligner 45 grader, om det giver lidt mindre airflow, eller ligefrem mere ved jeg ikke.
Bare de ikke vender vandret eller nedad, eller ligefrem er lukket inde i kabinettet, går det sikkert.


Ja open baffle det er jo sød musik i ørerne :-D

Jeg tænkte mere på at køleribber normalt skal trække den køligere luft nedefra når den varme luft stiger (Som en radiator), det ser ikke nemt ud på dem på billedet.
Men måske er kølepladerne i forvejen meget større end nødvendigt

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
03 jan 2017 20:12 #4304 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Hiraga THE MONSTER
ellers må man jo sætte dem på højkant

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
03 jan 2017 21:36 #4305 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hiraga THE MONSTER
Det ser da dumt ud Kjeldsen :-D :-D :-D

Bilag ikke fundet


__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
04 jan 2017 02:18 #4308 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hiraga THE MONSTER

Nielsen skrev: 1 Der er ingen sikringskredsløb
2 Den giver efter for belastningen
3 Den har begrænset båndbredde

Det er mine bud.


1: Nej det er der selvfølgelig ikke idet den er så enkel
2: Mener du her pga den 1 ohm/5 watt modstand i power in ?
3: At en forstærker ikke har stor båndbredde gør det den "stærkere" ?
Der er jo kun de 7 A at tage af uanset båndbredde.
Eller er det fordi konstruktionen ikke er lige så påvirket af kapacitiv belastninger som mange andre forstærkere ?

Nu kan jeg ikke huske alt fra før i tiden, men jeg er alligevel sikker på at alle de KL.A jeg har hørt har spillet mere magtfuldt end A/B (B) forstærkere i samme effekt klasse, så kan det have noget at sige selvom den kun er de 5-6 watt kl.a ?
Eller sagt på en anden måde...... Lyder en given forstærker mere og mere magtfuld jo højere bias ?

(Dog har jeg også hørt og ejet forstærker med "KL.A knap" uden at kunne høre den mindste forskel på om knappen var trykket ind eller ej) :-D

__________________________________________________________________

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
04 jan 2017 08:17 - 04 jan 2017 08:21 #4311 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Hiraga THE MONSTER

Ribbontweeter skrev: Nu kan jeg ikke huske alt fra før i tiden, men jeg er alligevel sikker på at alle de KL.A jeg har hørt har spillet mere magtfuldt end A/B (B) forstærkere i samme effekt klasse, så kan det have noget at sige selvom den kun er de 5-6 watt kl.a ?
Eller sagt på en anden måde...... Lyder en given forstærker mere og mere magtfuld jo højere bias ?
(Dog har jeg også hørt og ejet forstærker med "KL.A knap" uden at kunne høre den mindste forskel på om knappen var trykket ind eller ej) :-D


En klasse A forstærker - såkaldt klasse A - er karakteriseret ved at være kraftigere dimensioneret end en tilsvarende normal klasse B. Klasse AB for den sags skyld. Det gælder transistorbestykning såvel som strømforsyning.

Kigger vi os over skulderen er klasserne ikke oprindelig et kvalitetsbegreb, men en kategorisering af konstruktionsprincipper stammende fra elektronikkens spæde barndom. De første kredsløb med rør kørte klasse A. Og efterhånden som kravene til effekt steg kaldte man de nye konstruktionsmetoder B, C, og så videre.

Da transistorerne blev opfundet startede man forfra. Man skulle jo lige lære at bruge de anderledes komponenter og derfor startede man ud med at anvende kendte diagramløsninger fra rørenes tid. En af vanskelighederne var at få transistorerne til at arbejde lineært. Ikke mindst i overgangen mellem positiv og negativ halvperiode af sinuskurven ved et minimalt strømforbrug, nu man endelig var sluppet for energitabet til glødestrøm.

Efterhånden som transistorerne er blevet kraftigere er man igen dykket ned i historiens diagramsamling og fundet Klasse A frem. For hvem vil ikke gerne have en Klasse A forstærker når nu naboen kun har en klasse B (AB). De der ikke kender historikken kan ikke undgå at tro, at klasseinddelingen er et kvalitetsstempel. Det er det grundlæggende slet ikke. For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.
Sidste redigering: 04 jan 2017 08:21 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
04 jan 2017 10:10 #4314 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Hiraga THE MONSTER

Kaj. skrev:
For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.


Du kan jo prøve, at skrue ned for bias i en klasse A forstærker, og se hvad der sker.
Det er ikke ligegyldigt hvor meget strøm der løber i et udgangstrin, og desværre er reglen, at jo mere jo bedre.
Der er lavet en del snedige løsninger til imødegåelse af crossover forvrængning, men der er vist ingen der rigtig for alvor er slået an ud over tilstrækkelig bias.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
04 jan 2017 10:40 #4315 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Hiraga THE MONSTER

Nielsen skrev:

Kaj. skrev:
For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.


Du kan jo prøve, at skrue ned for bias i en klasse A forstærker, og se hvad der sker.
Det er ikke ligegyldigt hvor meget strøm der løber i et udgangstrin, og desværre er reglen, at jo mere jo bedre.
Der er lavet en del snedige løsninger til imødegåelse af crossover forvrængning, men der er vist ingen der rigtig for alvor er slået an ud over tilstrækkelig bias.


Sammenholder vi din og min tekst - meningen bag dem - bekræfter det at vi er enige. For meget og især for lidt fordærver alting. Ikke mindst i denne sammenhæng.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
04 jan 2017 21:01 #4318 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Hiraga THE MONSTER

Nielsen skrev:

Ribbontweeter skrev:
300 watt KL.A i 8 ohm (Kan det være rigtigt ?)
[/attachment]


Nej


Konstruktøren siger ja

passlabs.com/sites/default/files/Xs%20amp_om.pdf

Der er målinger her, men jeg er ikke kyndig udi kunsten at læse disse og om de kan be- eller afkræfte om der er tale om klasse A hele vejen.

hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/pa...ck-power-amplifiers/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
04 jan 2017 21:30 - 04 jan 2017 21:32 #4319 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hiraga THE MONSTER

Kaj. skrev:

Nielsen skrev:

Kaj. skrev:
For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.


Du kan jo prøve, at skrue ned for bias i en klasse A forstærker, og se hvad der sker.
Det er ikke ligegyldigt hvor meget strøm der løber i et udgangstrin, og desværre er reglen, at jo mere jo bedre.
Der er lavet en del snedige løsninger til imødegåelse af crossover forvrængning, men der er vist ingen der rigtig for alvor er slået an ud over tilstrækkelig bias.


Sammenholder vi din og min tekst - meningen bag dem - bekræfter det at vi er enige. For meget og især for lidt fordærver alting. Ikke mindst i denne sammenhæng.


I er vist ikke helt enige alligevel.
Du (Kaj) mener at en Kl A/B kan lyde ligeså godt som en ren Kl A når der er styr på crossover forvrængningen.
Nielsen mener at der er forskel så snart der skrues en smule på bias.

Men der er et par ting eller 19 jeg ikke lige forstår :whistle:

Lad os sige at vi har 2 helt ens opbyggede forstærkere, men ene har dog en spændingsforsyning på +/- 60 Vdc og den anden har +/- 40 Vdc
Bias er 2A på begge.

Kl A er defineret ved at så længe strømmen i transistorerne er større end den højttaleren trækker, så er der tale om KL.A
Der hvor jeg tror jeg går galt i byen er at jeg ville mene at de begge yder det samme i KL.A men førstnævnte har større effekt i KL B ?
Og alligevel vil den førstnævnte blive varmere end den anden når de bare står tændt :-?

Eller vil en forklaring på ovennævnte modtages med kyshånd ¨så jeg og måske andre en gang for alle forstår det :whistle:

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 04 jan 2017 21:32 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Ny i forum
  • Ny i forum
Mere
04 jan 2017 22:47 - 04 jan 2017 22:55 #4320 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Hiraga THE MONSTER
To forstærkere ens bygget med samme tomgangsstrøm, men forskellig forsyningsspænding vil ikke afgive samme varmeenergi. Den opstår i udgangstransistorerne. Effektafsættelsen er spænding gange strømstyrke. Helt simpelt. Begge forstærkere har i kraft af den høje tomgangsstrøm overvundet crossoverproblematikken, som er den egentlige årsag til at man bruger klasse A begrebet som kvalitetsindikator. Forskellen mellem dem ligger i at forstærkeren med den højeste spænding kan afgive den højeste effekt. Holder man sig til samme effekt fra begge forstærkere er de ens. Som to dråber vand.
Sidste redigering: 04 jan 2017 22:55 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Thomas
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
04 jan 2017 22:55 - 04 jan 2017 22:57 #4321 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Hiraga THE MONSTER

Kaj. skrev: To forstærkere ens bygget med samme tomgangsstrøm, men forskellig forsyningsspænding vil ikke afgive samme varmeenergi. Den opstår i udgangstransistorerne. Effektafsættelsen er spænding gange strømstyrke. Helt simpelt. Begge forstærkere har i kraft af den høje tomgangsstrøm overvundet crossoverproblematikken, som er den egentlige årsag til at man bruger klasse A begrebet som kvalitetsindikator. Forskellen mellem dem ligger i at forstærkeren med den højeste spænding kan afgive den højeste effekt. Holder man sig til samme effekt fra begge forstærkere spiller de ens.


Tak det giver mening.
Og de virtuelle forstærkere er vel det man kalder bias´d KL.A/B ?

Men det vil så faktisk sige at man kan hæve KL.A effekten på en given forstærker (Hvis elektronikken kan bære det) både ved at skrue bias op, men også ved at hæve forsyningsspændingen ?
Eller er det kun varmeudviklingen man øger i sidste tilfælde :-D

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 04 jan 2017 22:57 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum