- Indlæg: 5479
- Modtagne Tak: 290
You are not logged in.
You are not logged in.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ribbontweeter skrev:
300 watt KL.A i 8 ohm (Kan det være rigtigt ?)
[/attachment]
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev:
Ribbontweeter skrev:
300 watt KL.A i 8 ohm (Kan det være rigtigt ?)
Nej
![]()
![]()
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ribbontweeter skrev: Tjekkede lige og det ser såmænd ud til at det er samme mand
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kjeldsen skrev:
Ribbontweeter skrev: Tjekkede lige og det ser såmænd ud til at det er samme mand
Det er Nelson Pass og det er også ham der har sitet diyaudio.com, og så elsker han open baffle
Kølepladerne vender opad med noget der ligner 45 grader, om det giver lidt mindre airflow, eller ligefrem mere ved jeg ikke.
Bare de ikke vender vandret eller nedad, eller ligefrem er lukket inde i kabinettet, går det sikkert.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev: 1 Der er ingen sikringskredsløb
2 Den giver efter for belastningen
3 Den har begrænset båndbredde
Det er mine bud.
forstærkere i samme effekt klasse, så kan det have noget at sige selvom den kun er de 5-6 watt kl.a ?Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ribbontweeter skrev: Nu kan jeg ikke huske alt fra før i tiden, men jeg er alligevel sikker på at alle de KL.A jeg har hørt har spillet mere magtfuldt end A/B (
forstærkere i samme effekt klasse, så kan det have noget at sige selvom den kun er de 5-6 watt kl.a ?
Eller sagt på en anden måde...... Lyder en given forstærker mere og mere magtfuld jo højere bias ?
(Dog har jeg også hørt og ejet forstærker med "KL.A knap" uden at kunne høre den mindste forskel på om knappen var trykket ind eller ej)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev:
For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev:
Kaj. skrev:
For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.
Du kan jo prøve, at skrue ned for bias i en klasse A forstærker, og se hvad der sker.
Det er ikke ligegyldigt hvor meget strøm der løber i et udgangstrin, og desværre er reglen, at jo mere jo bedre.
Der er lavet en del snedige løsninger til imødegåelse af crossover forvrængning, men der er vist ingen der rigtig for alvor er slået an ud over tilstrækkelig bias.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev:
Ribbontweeter skrev:
300 watt KL.A i 8 ohm (Kan det være rigtigt ?)
[/attachment]
Nej
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev:
Nielsen skrev:
Kaj. skrev:
For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.
Du kan jo prøve, at skrue ned for bias i en klasse A forstærker, og se hvad der sker.
Det er ikke ligegyldigt hvor meget strøm der løber i et udgangstrin, og desværre er reglen, at jo mere jo bedre.
Der er lavet en del snedige løsninger til imødegåelse af crossover forvrængning, men der er vist ingen der rigtig for alvor er slået an ud over tilstrækkelig bias.
Sammenholder vi din og min tekst - meningen bag dem - bekræfter det at vi er enige. For meget og især for lidt fordærver alting. Ikke mindst i denne sammenhæng.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev: To forstærkere ens bygget med samme tomgangsstrøm, men forskellig forsyningsspænding vil ikke afgive samme varmeenergi. Den opstår i udgangstransistorerne. Effektafsættelsen er spænding gange strømstyrke. Helt simpelt. Begge forstærkere har i kraft af den høje tomgangsstrøm overvundet crossoverproblematikken, som er den egentlige årsag til at man bruger klasse A begrebet som kvalitetsindikator. Forskellen mellem dem ligger i at forstærkeren med den højeste spænding kan afgive den højeste effekt. Holder man sig til samme effekt fra begge forstærkere spiller de ens.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen