- Indlæg: 1082
Klasse D
- Kaj.
- Gæst
Spoler og kondensatorer. Mit krav til signalvejen ser du på billedet. Den gule kurve er input på preamp og den blå er signalet på højttalernes terminaler inklusive kabler. Alt. Det svarer groft set til at signalvejen er ti gange hurtigere end signalet det bærer. Og uden fasedrej i det hørbare område.
Min bekymring er hvordan det tilsvarende tager sig ud med et klasse D effekttrin.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Kaj. skrev: @Kjeldsen
Spoler og kondensatorer. Mit krav til signalvejen ser du på billedet. Den gule kurve er input på preamp og den blå er signalet på højttalernes terminaler inklusive kabler. Alt. Det svarer groft set til at signalvejen er ti gange hurtigere end signalet det bærer. Og uden fasedrej i det hørbare område.
Min bekymring er hvordan det tilsvarende tager sig ud med et klasse D effekttrin.
20 kHz firkant?. Det er irrelevant at bruge det signal. Emnet er før blevet godt og grundigt gennem**** over på " north korean leader wanabe" forummet.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
Når du afviser relevansen af signalet er det mindste du kan gøre at forklare hvorfor det er det.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nielsen
- Emne forfatter
- Gæst
10KHz Firkanten fra nCore ser således ud:
Bilag BelCanto.PNG ikke fundet
Men det er i audio en irrelevant måling, den burde i stedet være lavet ind i en kapacitiv belastning, for at checke for selvsvingstendenser.
Mht. måleresultater så bliver det nok meget vanskeligt, at skrue en lineær poweramp sammen, som matcher nCore, uanset hvad man så end finder på.
Induktoren i udgangen på en klasse D, sidder ikke i halen på en række bipolare transistorer, den sidder efter 2 stk. MOSFETs, som fungerer som switche. Det er simpelthen et andet game, end i en lineær amp.
Desuden sidder den i majoriteten af klasse D forstærkere indenfor feedback loopen eller en af feedback loopsene.
Vælger man at kigge lidt mere praktisk på det, så er Zout på nCore modulet i f.eks. NAD M22 på 0,05 Ohm inkl. 3m kabel @ 20Hz og 0,03 @ 1KHz og 0,07 Ohm @ 20 KHz.
Boulder som har bygget den kampvogn jeg også har linket til klarer 0,02 Ohm med 2 m kabel ved lave frekvenser og 0,026 Ohm i den øvre del af audiobåndet.
Boulder 2150 anvender 80 udgangstransistorer, nCore anvender 2 stk MOSFETs i TO220 hus til en værdi af 10-15 kr. stykket ved enkeltstykskøb.
Hvis jeg ikke har nævnt det før, så gør jeg det nu, men man skal simpelthen holde op med, at spekulere i lineære principper, når det gælder klasse D. Der er intet inde i en god klasse D amp, som foregår på samme måde, som i en lineær forstærker.
Man skal virkelig vride armen rundt på sig selv, for at få tankerne til at fungere efter hensigten i tidsdomænet. Selv Audio Precission har været nødt til, at fremstille tilbehør til deres målestationer, for at kunne måle klasse D forstærkere på en relevant måde, og brugerne af udstyret har skullet lære, at forstå hvad der foregår.
Når man så betragter de udfordringer der ligger i klasse D konceptet i almindelighed, og i de selvoscillerende i særdeleshed, så viser det sig faktisk også, at de forkættede op-amps, som jeg normalt har lyst til, at skylle ud i toilettet, netop har egenskaber, som er aldeles fremragende i klasse D sammenhæng. Man kan sågar gøre brug af rasende hurtige video op-amps, og få super resultater med dem, fordi de bare er perfekte til PWM, og samtidig skal se ind i en helt og aldeles ohmsk belastning, og med kun få mm printbaner omkring sig.
Sagt med andre ord, så sidder der så mange komponenter i klasse D forstærkere, som ville få mig til at gylpe, hvis de sad i noget som helst lineært, men det er altså et helt andet game.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nielsen
- Emne forfatter
- Gæst
Miki skrev: 20 kHz firkant?. Det er irrelevant at bruge det signal. Emnet er før blevet godt og grundigt gennem**** over på " north korean leader wanabe" forummet.
Jeg er måske ikke helt vild med tonen, men ellers er jeg enig med dig.
Skift fra en positiv til en negativ DC spænding er uden interesse for audio.
Man kan bruge signalet til, at checke for tendenser til ustabilitet ved f.eks. kapacitive belastninger.
Signalet er i øvrigt blevet meget populært hos tilhængere af NOS DACs, fordi de ikke båndbreddebegrænser deres output. De kan så selvfølgelig lave flotte firkanter,
Prøver man det samme med en digitalt filtreret DAC, så ser firkanten selvfølgelig helt anderledes ud, fordi den netop er båndbredde begrænset ofte både digitalt og efterfølgende i et mildt analogt filter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kaj.
- Gæst
At andre vælger at sætte overliggeren lavere har jeg intet imod. Lige som jeg heller ikke har noget imod klasse D, når jeg ad den vej når samme resultat.
Det jeg har noget imod er når nogen forsøger at belære mig uden at redegøre for hensigten bag belæringen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen