- Indlæg: 5624
Single-wiring / Bi-wiring
Nielsen, kører du single eller biwiring på dit system ?
Hvad syses du forskellen er, udover ekstra udgift ?
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nielsen
- Gæst
Grunden til det er, at jeg synes 4 kvmm. er et passende tværsnit, og at jeg ikke bryder mig om virkningen af biwiring.
Det giver ganske vist detaljer, men de trækkes IMO ud af sammenhængen, og giver ingen mening.
Hele lydbilledet bliver mere "flimsy" og diffust ved biwiring.
Det er som om vægten i musikken trækker mod frekvensfløjene, og at 3D mister sin jordforbindelse.
Det er min oplevelse både ved biwiring og endnu værre ved biamping med 2 ens forstærkere.
Det teoretiske bag mine kabler kan ses her: www.canare.com/UploadedDocuments/Star%20...0Speaker%20Cable.pdf
Det er ikke raketvidenskab, men passer meget godt overens med de erfaringer jeg har gjort mig.
Jeg er synes klart bedre om den mere samlede lyd, som single wire kan byde på.
Det giver instrumenterne mere klang og fylde, og så aftegner det mere troværdigt perspektivisk.
Alt i alt en ligning, som IMO falder klart ud til helt alm. single wiring, og til kabler med en geometri, hvor der er tænkt på de magnetiske forhold.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nielsen skrev: Jeg anvender single wiring, men med 4 ledere i starquad konfiguration.
Grunden til det er, at jeg synes 4 kvmm. er et passende tværsnit, og at jeg ikke bryder mig om virkningen af biwiring.
Det giver ganske vist detaljer, men de trækkes IMO ud af sammenhængen, og giver ingen mening.
Hele lydbilledet bliver mere "flimsy" og diffust ved biwiring.
Det er som om vægten i musikken trækker mod frekvensfløjene, og at 3D mister sin jordforbindelse.
Det er min oplevelse både ved biwiring og endnu værre ved biamping med 2 ens forstærkere.
Det teoretiske bag mine kabler kan ses her: www.canare.com/UploadedDocuments/Star%20...0Speaker%20Cable.pdf
Det er ikke raketvidenskab, men passer meget godt overens med de erfaringer jeg har gjort mig.
Jeg er synes klart bedre om den mere samlede lyd, som single wire kan byde på.
Det giver instrumenterne mere klang og fylde, og så aftegner det mere troværdigt perspektivisk.
Alt i alt en ligning, som IMO falder klart ud til helt alm. single wiring, og til kabler med en geometri, hvor der er tænkt på de magnetiske forhold.
Ja der er mange der er enige med dig blandt andet Dynaudio.
Jeg er sådan set også da jeg selv synes at lyden bliver mere "upræcis" ved biwiring.
Dog er der undtagelser og det er ved B&W...... Der synes jeg biwiring næsten er et krav da det i alle de tilfælde jeg har nærlyttet det var bedre.
B&W har også altid lydt bedre med Taralabs kabler end med alle andre jeg har hørt.... Det er som om Taralabs har sådan et "kickstart" af en art som klæder B&W.
Taralabs har jeg så aldrig fået til at virke ordentligt til Dali.
Biamping synes jeg til gengæld meget tit gør det hele endnu mere præcist, men nu har jeg så heller ikke prøvet bi-amping i så fandens mange tilfælde og i ét tilfælde kunne jeg slet ikke høre forskel på en eller 2 forstærkere (Dali skyline 1000 + Aragon 4004 MKII)
Nu er jeg simpelthen nødt til at have flere forstærkere da jeg har filteret før forstærkerne
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Med hensyn til kablerne, så har jeg haft tara labs prism klara til højtalerne og tara labs prism 11 signalkabler siden år 2000.
Og hver gang jeg har prøvet noget nyt, er jeg altid vendt tilbage til mine tara labs.
Synes helt klart at de har givet den bedste lyd, uanset hvilke højtalere eller stereoanlæg jeg har haft igennem tiden.
Men bruger ellers kun singelwiring, da jeg sjældent har haft højtalere som kunne biwires.
Det var vist kun dali 450, 850 og jamo classic 4 af dem jeg har haft, som kunne benytte det.
I was only seventeen.
I fell in love with a gypsy queen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- nv
- Gæst
en til toppen, en til mellem, osv.
Det lykkedes mig aldrig at få det sammenhængende på den måde.
Eneste mulighed i den retning var to men ens amps,
men giver "panelet" i denne tråd ret i, det høres noget spektakulært med mere end en stereo amp.
Med hensyn til ht-kabel, benytter jeg selv dual-supply, men er også enig her med "panelet", toppen bliver lidt overeksponeret.
Derfor vender jeg jævnligt tilbage til bare et sæt ht-kabler, og lytter en periode til jeg igen går dual-supply.
Måske er det forandringen der fryder?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nielsen
- Gæst
Du må ikke misforstå mig, men jeg ville ikke forvente, at man kunne høre de negative konsekvenser af biamping og biwiring på et sæt 850. Det er en mere summarisk højtaler, som blev skabt til, at spille med de produkter HIFIklubben solgte i budgetklassen.
Det er ikke en dårlig højtaler, men finesse har den bare ikke.
Dali har sidenhen lavet mange højtalere med langt bedre opløsning. X50 serien er lidt som en dinosaur.
@NV
Jamen vi er jo vist enige bortset fra, at jeg aldrig vender tilbage til biwire/biamping.
Hvis man gerne vil forklare hvorfor, så kan det hænge sammen med, at hvis man endelig har fundet en solid forstærker, som ikke påvirkes nævneværdigt af belastningen, så er der ikke længere de store gevinster ved biamping.
Hvorimod biamping giver mening, hvis det er nogle mere bovlamme amps man anvender, og måske på en højtaler med en vanskelig impedanskurve i højenergiområdet mellem 100 og 400 Hz.
Sådan noget kunne være årsagen til at biamping fungerer.
Jeg har så aldrig hørt det virke i virkeligheden, hverken med ens amps eller endnu værre med forskellige.
Det sidste har i alle de tilfælde jeg har oplevet det, været noget makværk.
Det skal dog lige siges, at med digital filtrering og korrektion i en aktiv HT, kan det måske nok bringes til sammenhæng.
Anyways når et fornuftigt valg af kabel er gjort, så er det min opfattelse, at man herfra bør tage en slapper.
Jeg ved snart ikke hvad jeg ikke har set af vanvittige eksperimenter til ugudelige priser..
For hunden hvor er der ødet mange ressourcer væk på de mest tåbelige, uvidenskabelige, halvhjernede tosserier.
Specielt når verden er ved at flyde over af penge, så slippes vanviddet løs, og anmelderne springer gladeligt op på hesten.
Min kilerem begynder at glide, når man fortæller mig, at jeg slet ikke kan være korrekt indstillet oven i, når jeg ikke har brugt 100.000 kr. på strømkabler.
Min erfaring er helt konkret, at den slags er den nemmeste og dyreste vej til, at få ødelagt ethvert tilløb til ordentlig fidelity.
Jeg ville, hvis jeg begyndte fra dag 0 i morgen, vælge et audiophilt tonearmskabel fra VdH, der må jeg sige, at han rammer noget, som virker fortrinligt, og åbenbart falder fint ind med hans egne pick-upper. Kablet er også meget fleksibelt, og er derved velegnet til flydende ophæng.
Resten af set-uppet ville blive sat sammen med coax kabler, idet det IMO løser opgaven bedst.
Mit yndlings coax er Canare, men der findes sikkert andet brugbart. Jeg bryder mig ikke om fysisk hårde kabler og heller ikke folieskærme og solid core ledere.
Ballanceret drift ville jeg undgå, idet man kun vanskeligt, og ved hjælp af teknologier, som erfaringsmæssigt ikke er de mest vellydende, kan opnå fordele i et støjforurenet miljø. Og det er jo sjældent sådan det er i et almindeligt hjem.
På højtalersiden ville jeg genvælge mit 4S11 singlewire, men er ikke fanatiker. Der er sådan set bare ikke noget galt med det kabel, hvilket er temmelig svært, at finde andre steder.
På strømsiden ville jeg interessere mig for fleksible kabler med et tværsnit på ca. 1 kvmm.
Jeg vil ikke jordforbinde apparaterne, jeg vil gå lidt op i, at få så lave krybespændinger som muligt, og det er så det.
Hele set-uppet ville skulle forsynes fra én stikkontakt med ét kabel hen til en fordelerboks i god kvalitet. Min er hjemmelavet med 6 vægudtag fra LK uden afbryder.
PC, skærm og HDD eller andet støjende udstyr ville jeg tilslutte så fjernt fra set-uppet som muligt, og kun tilslutte via isoleret interface.
Det er de tanker og idéer jeg har eksperimenteret mig frem til mht. kabling af et set-up.
Jeg vil dog fremhæve, at mit mål har været, at finde kabler der ikke er noget galt med.
Samtidig vil jeg opfordre til, at bevare sin måske medfødte proportionssans. Kabler udgør en meget lille del af det samlede set-up, og er slet ikke det punkt, hvor der ligger performave og venter på, at blive forløst i en orgastisk eksplosion.
Det kan man glemme alt om. Samtidig vil jeg advare om, at oplevelsen af forandring IKKE nødvendigvis er det samme som forbedring.
Langt de fleste audiophile kabelløsninger er så stupide, at de decideret forringer dine apparaters performance, og jeg nævner ingen navne som f.eks. Nordost, MIT, Transparent, Anzus, Audioquest, Taralabs og en lang række andre producenter, det kunne jeg aldrig finde på.
Hvis du møder en tåbe på din vej, som har sådan noget hejs siddende i sit set-up, så hjælp ham med, at grave et hul ude i haven, som de kan blive smidt ned i og blive dækket til, så faren er hurtigt er overstået.
Just my 5 cents.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen