HiFi2you Banner11

You are not logged in.

Kabel snak

Mere
18 nov 2025 09:42 - 18 nov 2025 10:01 #22330 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Kabel snak
Nu har jeg lige tilføjet et nyt billede - men det må være teksten til det sorte "High End Power Cable". Det er kablet der altid trækker ned i karakteren, når man med nypudsede briller ser anlæg placeret på diverse podier mellem højttalerne. Kablet entusiaster med respekt for sig selv drømmer om at erstatte med noget til fem-seks cifret beløb placeret på støttebukke af orientalske træsorter, så sildebensparketgulvet i nordisk eg ikke ødelægger lyden. 
Nu er jeg i den heldige situation at have konstrueret forstærkere, som dokumenterbart ikke er påvirkelig af prisen på en strømkabel. Idet den interne kabelføring og udførsel af stelføringen, gør den immun for slige problematikker. 
Jeg erkender til gengæld at købernes manglende tekniske knowhow giver kabelfabrikanterne frit lejde til at føre sig frem med deres forklaringer der til forveksling ligner raketvidenskab. Og det er her jeg SÅ GERNE ønsker man læser på lektien. Det gælder alt der omgiver vores grej. 

Jamen jeg er da ikke bedre end andre. Jeg kan da godt blive fascineret af et smukt udformet kabel med synligt imponerende stikforbindelser. Men betale 100kr for kablet og 10.000kr for indpakningen neeeej .........
Vores problem er at vi fanges af et produkts udseende, som vi gør i andre af livets mere betydningsfulde forhold. I forelskelsens øjeblik ....... Også her gælder det om at bevare den gode forbindelse. Et øjebliks tvivl får os også der til at tænke på blomster og smykker som pynt på det fortsatte ønske om en god forbindelse. 
Sidste redigering: 18 nov 2025 10:01 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 nov 2025 10:00 #22331 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Kabel snak
Kabeltråde er spændende selvom de ofte kører af sporet. 
Jeg vil helt sikkert følge med, selvom jeg ganske enkelt ikke kan høre forskel på gode kabler. 

I min ungdom med god hørelse, og træning i at høre forskelle (kursus jeg deltog i ifb lydteknikeruddannelse), kunne jeg godt høre forskel - bildte jeg mig selv ind. Men, jeg skulle virkelig anstrenge mig for at ane forskellene. 
I dag ved jeg godt, at jeg reelt ikke kunne høre forskel. En blindtest afslørede også dette. 
Følgende bruger(e) Synes godt om: Kaj.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gnavpot
  • Emne forfatter
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
Mere
18 nov 2025 10:01 #22332 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Kabel snak
Jeg skylder ikke en krone væk til noget  eller nogen som helst.
Nej det var denne formulering, har det også indflydelse på lyden

Når foden vipper, ved man det er musik :=)
Følgende bruger(e) Synes godt om: Elektrofix

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 nov 2025 10:17 #22333 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Kabel snak

Jeg skylder ikke en krone væk til noget  eller nogen som helst.
Nej det var denne formulering, har det også indflydelse på lyden
Se, det er sikkert individuelt. Jeg tænker ikke over det på anden måde end jeg dermed har den bekymring mindre. Der er ro på. Ro til at koncentrere sig om det man lytter til. Man har ikke tankerne andre steder end at være i nuet. Hjernen får frigjort "noget af sin datakraft" til dine sanser. Så på den måde - ja!
Følgende bruger(e) Synes godt om: Gnavpot

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 nov 2025 12:14 - 18 nov 2025 13:18 #22335 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Kabel snak
Fra min træning i at høre forskelle, var det tydeligt at vi ikke alle var lige god til det. Alle kunne dog bliver bedre end udgangspunktet. Det gik ud på først at træne på hvid støj. Forskelle her var ret store, dvs hæve eller sænke 3-6 dB på en 31 bånds eq. På støj var det relativt nemt at lære. Jeg endte med altid at kunne gætte 10 ud af 10, uanset om der blev hævet eller sænket 3 dB. På musik var det straks sværere, og især 3 dB var meget svært. Igen nemmest når der hæves en frekvens. Her endte med omkring 8 ud af 10. Vi var blot unge amatører, men samme træning blev udført med endnu færre bånd rundt omkring på lydteknikeruddannelse, og de bedste kunne høre endog meget små variancer. 
Dette var jo også kun frekvens, men fase er også ret nemt at høre, når der er store forskelle. Men, selv små forskelle udvasker dynamik og stereobilledet kan også ryge en tur. 

Derfor vil jeg bestemt ikke udelukke at nogle kan høre disse meget små og målbare forskelle på kabler. For mit vedkommende betyder de dog ikke noget i praksis. Hvis jeg drejer hovedet 5 cm er mere hørbart.
Sidste redigering: 18 nov 2025 13:18 ved Kjeldsen.
Følgende bruger(e) Synes godt om: Kaj.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 nov 2025 12:30 - 18 nov 2025 12:59 #22336 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Kabel snak
Hvid støj - lyserød støj har den forskel til sinustoner, at det indeholder alle frekvenser og består af myriader af transienter i lighed med detaljerne i en teknisk god optagelse af musik. Jo bedre en sådan er jo tydeligere hører man forskel på udstyret man spiller på. All inclusive. 
Sidste redigering: 18 nov 2025 12:59 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Elektrofix
  • Offline
  • Guld bruger
  • Guld bruger
  • årg. 1968
Mere
18 nov 2025 13:17 #22339 af Elektrofix
Besvaret af Elektrofix på emne Kabel snak
God læsning og gode erfaringer og reel viden. Der er mange af disse forhold, inc. den åbenbart unævnelige strømfortrængning, der kan godtgøre lydforskelle for den trænede lytter.
Jeg har et afslappet forhold til ledninger og kabler, så længe at den grundlæggende kvalitet er i orden. Fænomenet strømfortrængning gjorde at Mr. Lindolie Duelund fladvalsede kobber og sølv tråde.
Vi må huske at det ikke er High-End-Hokuspokus kabler der anvendes i lydstudier, men varer af høj gængs kvalitet.

Her i huset ser det nogenlunde sådan ud: 


Net båret støj udfases ved at strømkabler ligger i en god rodebunke i en passende kurv.

 
Stik og bøsninger er fra ASWO grossisten. Pæne og billige. Signal kabler er også noget no-name, man sagtens kunne pakke i emballage til mange penge.
Men det fungerer godt fra ruller...

 
Højttaler kabel, som tråden handler om, er noget af Germansk herkomst. Afmålt fra en rulle. Det var det fortrukne label af teamet bag PRIMARE, for over 30 år siden,
så det var et passivt valg fra min side. De er nu grundigt tilspillet, kan tåle alt fra Shu-bi-dua til frank Zappa, via Mahler til Pink Floyd, samt Avantgarde Jazz. Find selv på mere...

 
Kablerene kan uden yderligere hjælpemidler ligge tungt og fladt på gulvet.

Møftrofix
Følgende bruger(e) Synes godt om: Gnavpot, Kaj.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 nov 2025 13:21 #22340 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Kabel snak
"Tungt og fladt på gulvet" - suk - forestil dig hvor meget bedre det kunne blive .........

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Elektrofix
  • Offline
  • Guld bruger
  • Guld bruger
  • årg. 1968
Mere
18 nov 2025 13:30 #22342 af Elektrofix
Besvaret af Elektrofix på emne Kabel snak

"Tungt og fladt på gulvet" - suk - forestil dig hvor meget bedre det kunne blive .........
Jeg forstiller mig sådan nogle kabel-fiduser, der er fremstillet af kork. Jeg mangler blot endnu at indtage 250 flasker god vin, så er materialer på plads..

E

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
18 nov 2025 13:33 #22343 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Kabel snak
Vores hobby giver os mange glæder 
Følgende bruger(e) Synes godt om: Elektrofix

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
19 nov 2025 20:09 - 16 dec 2025 23:15 #22362 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Kabel snak
Som det bør fremgå af mine eksperimenter med kabler, ledernes tykkelse og ikke mindst kablets udformning, kombinationen af flere tykkelser (betydningen af strømfortrængningen som eneste forklaring) og deraf resulterende påvirkning af kablernes frekvensafhængige ledeevne er her en iagttagelse Poul hos PS Audio har gjort sig. Så herefter er vi da i det mindste to mennesker på jordkloden som er enige i den sammenhæng. Jvnf vores snak om flettede kabler. 

 
Sidste redigering: 16 dec 2025 23:15 ved Thomas.C.
Følgende bruger(e) Synes godt om: Elektrofix

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
20 nov 2025 06:16 - 20 nov 2025 06:21 #22365 af Miki
Besvaret af Miki på emne Kabel snak
Det er altid hyggeligt at stille Paul et spørgsmål. 
Paul: " Ved du hvad, det sprøgsmål minder mig om engang jeg tog på en fisketur til Canada". Og så videre.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 20 nov 2025 06:21 ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
20 nov 2025 09:18 - 16 dec 2025 23:16 #22366 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Kabel snak

Det er altid hyggeligt at stille Paul et spørgsmål. 
Paul: " Ved du hvad, det spørgsmål minder mig om engang jeg tog på en fisketur til Canada". Og så videre.
Enig så langt. Udfordringen ligger i at sortere og lytte til den ofte ene sætning i hvilken budskabet i dette tilfælde ligger. Ikke mindst at forstå - tænke ud af boksen - essensen af det, det handler om. Frem for at parkere det hele i vores individuelle arkiv over "alt det jeg ikke tror betyder noget". "At vende det blinde øje til kikkerten" er også en metafor der med mellemrum ses taget i anvendelse.    Men så er man jo også fri for at tage stilling eller erkende, at man ikke forstår budskabet eller ikke kan høre resultatet. 

Nu var det ikke mig der stillede Paul spørgsmålet med risiko for at præge hans iagttagelser. Den simple iagttagelse af at en tyk og en tynd leder efterlader forskelligt lydresultat og en kombination i den rette mekaniske udførelse af kablet skaber balance i lydoplevelsen. Det er essensen, som ligger på linje med mine iagttagelser. Og vi har ikke talt sammen........  Og allervigtigst måske - jeg har ikke set hans video før nu.

Billedet nederst. Som illustration af kabelkonstruktioner lavet for netop at nærme sig idealet om lineær frekvensoverførsel af højttalerstrømmen.  
Mine målinger og supplerende information har medført at jeg er gået over til at anvende coaxiale kabeltyper. Det nedenfor viste har jeg af økonomiske årsager til gode at lytte til. Måle på ........

Men vi har et problem, der skal løses før vi falder i svime over teorien og de mulige resultater. For har en effektforstærker ikke lineær udgangsimpedans gennem hele audioområdet og gerne mere er jagten på det lineære kabel ligegyldigt. Mindre betydningsfuldt i det mindste. Og her lider klasse D forstærkere af den altoverskyggende problemstilling med et LC filter i udgangen. Som uanset modkoblingsmetoder endnu ikke er så lineær som det er forudsætningen for det beskrevne. For selv om Paul i sin vurdering af forskelle på sine IcePower bestykkede monoblokke kontra deres topmodel en N-kanal bestykket MOSFET lineær forstærker, bedyrede at IcePower har lineær udgangsimpedans til langt over audiområdet, er det en sandhed med modifikationer. Se målingen fra IcePower's eget materiale om dette. Lineær - nej! 
Lineær betyder at kurverne på målingen vil være to vandrette linjer. Samme udgangsimpedans ved alle frekvenser og intet fasedrej. 
 
Sidste redigering: 16 dec 2025 23:16 ved Thomas.C.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
27 nov 2025 18:17 - 27 nov 2025 19:57 #22513 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Kabel snak
.
Sidste redigering: 27 nov 2025 19:57 ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
27 nov 2025 18:35 - 27 nov 2025 18:39 #22514 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Kabel snak
Ja jeg skulle så igen ikke ha skrevet og det er nu slettet igen

Men indlægget er ikke henvendt til nogle overhovedet 

Hvorfor eksisterer dette forum egentlig ?

__________________________________________________________________
Sidste redigering: 27 nov 2025 18:39 ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum