HiFi2you Banner11

FM

Mere
5 år 9 måneder siden #9869 af Miki
FM blev oprettet af Miki
Det ser ud til at FM bare ikke vil dø.
www.dr.dk/nyheder/politik/df-slaar-fast-...-baandet-er-stendoed

Selvfølgelig har en af mine daglige fejl bla. bestået i at sælge min udmærkede FM-tuner for lidt over et år siden. Den har jeg erstattet med en DAB+ adapter. Når DF's hævn over DR er fuldbragt, skulle det ikke undre mig at vi står med nogle færre DAB-kanaler. :mad:

Ps. Hvor i processen tager man FM signalet ud; er det helt til sidst efter komprimering eller er det meget før (nærved analogt).

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
5 år 9 måneder siden #9870 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne FM
Analogt. I produktionen af udsendelserne og materialet man afspiller. Det kan jeg ikke få til at passe med den flittige brug at computere. Og digitalisering i alle grene af DR. TERACOM er dem du skal have fat i, hvis du vil vide det præcist.

Hvorvidt man DATA-komprimerer? For DYNAMISK kompression har man anvendt altid. Også dengang signalvejen var analog lige fra pickup til sender. Dels for ikke at overmodulere senderen og for at forbedre hørbarheden af svage passager i forhold til kraftige passager. Den subjektive oplevelse af et forbedret signal/støjforhold. En mild grad af det vi i dag oplever med moderne musikproduktion.

Forklaringen på at man vil bevare FM er hensynet til trafikradioen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 9 måneder siden #9871 af Miki
Besvaret af Miki på emne FM
Med nærved analogt mener jeg tidligere i signalprocessen. Med komprimering tænker jeg data-kompression for at forbruge mindre båndbredde og ikke DYNAMISK kompression. M.a.o. hvordan ser de to signalveje ud i vore dage.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #10272 af Miki
Besvaret af Miki på emne FM
Har gravet lidt mere i det her.
Internt i DR behandles DAB og FM signalet ens, dvs. ved samme bitrate.
Det er først når radiosignalet forlader DR, at der ændres på måden DAB og FM sendes på. For DAB multiplexes DR’s radiokanaler og Radio24syv sammen. Der komprimeres lyden for at få plads til alle kanalerne i den begrænsede kapacitet DAB-sendenettet har. Således sendes DAB-kanalerne med bitrater på mellem 72-128 kbit/s vha. komprimeringsalgoritmen HE-AACv2, som anvendes ved DAB+.
Jeg har ikke fået svar på om der også komprimeres yderligere inden man modulerer til FM, men man er stadigvæk begrænset til et frekvenssving på +- 75 Khz. Eller sagt på menneskesprog, mulighederne ved FM er som de altid har været.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
5 år 6 måneder siden #10273 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne FM
FM lydsignalet har altid været frekvensbegrænset til 15kHz og dynamisk begrænset til at modulationen af senderen ikke overstiger et maksimalt frekvenssving på +-75kHz. Det er fortsat uændret. Så længe det varer. Men er signalet bearbejdet på uheldig vis gennem transmissionskædens multiplexning af flere kanaler frem til senderen bliver kvaliteten aldrig bedre end det.

Lang tid før digitaliseringen. I min tidlige ungdom i det Himmerlandske oplevede jeg i sommerens højtryksperioder hvor stor forskel der var på FM lyden fra dansk henholdsvis tysk FM radio. Så højt mod nord var det ikke hverdagskost at opleve den forskel. Og da der ikke var forskel på modulationsform, frekvensområder og andet begrænsende, var det tydeligt at FM har et uudnyttet potentiale.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #10274 af Miki
Besvaret af Miki på emne FM
DR har selv fået lavet en test der prøver at belyse den nødvendige kvalitet (bitrate) ved forskellige uddsendelsestyper.

slet anførselstegnene i linket. Ved ikke hvad der skete, men det fulde link bliver slettet ved upload.

Det ser ud til at 192 kbps er nok til de fleste mennesker.
En skam at man ikke havde FM med i testen.

Har prøvet at rette linket og jeg tror den er der nu :-)

www.dr.dk/static/documents/2017/04/12/i1...5_final_4fede454.pdf

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved adm.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum