Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 24 nov 2020 22:44 #13558

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • Modtagne Tak: 130
Jeg så dem som plastkapper, men det er rigtigt nok at det ikke er det.
De virker helt som et phonostik hvor inderpind og stelkrave er kortsluttet.
De bruges til indgange (ikke udgange) og lukker for de indgange der ikke bliver brugt.
Nogle forstærkere har indbyggede relæer der gør det samme, altså kortslutter indgangen når der skiftes væk fra den.

Jeg prøvede det med stikkene for mange år siden men husker ikke at jeg hørte nogen forskel.
Normalt afbrydes forbindelsen også når den ikke bruges, men i nogle tilfælde har jeg oplevet at kunne høre CD svagt i højttalerne når der var skruet meget højt op, selvom indgangsvælgeren stod på tuner (eller en anden indgang end CD).
Men det ville ha været så lavt at det ikke var til at høre selv i de laveste passager i musikken.

Snake oil vil jeg ikke helt kalde det for man vil uden tvivl kunne måle en forskel, men det er nok mere om man synes det er en nødvendighed :-p

De fås i mange udførelser

Bilag ikke fundet

Eller man kan lave dem selv

Bilag ikke fundet

- - - - - - - - - -
BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 24 nov 2020 23:00 #13559

• gasolin
  • gasolin's profilbillede
  • Modtagne Tak: 2

Thomas skrev: Jeg så dem som plastkapper, men det er rigtigt nok at det ikke er det.
De virker helt som et phonostik hvor inderpind og stelkrave er kortsluttet.
De bruges til indgange (ikke udgange) og lukker for de indgange der ikke bliver brugt.
Nogle forstærkere har indbyggede relæer der gør det samme, altså kortslutter indgangen når der skiftes væk fra den.

Jeg prøvede det med stikkene for mange år siden men husker ikke at jeg hørte nogen forskel.
Normalt afbrydes forbindelsen også når den ikke bruges, men i nogle tilfælde har jeg oplevet at kunne høre CD svagt i højttalerne når der var skruet meget højt op, selvom indgangsvælgeren stod på tuner (eller en anden indgang end CD).
Men det ville ha været så lavt at det ikke var til at høre selv i de laveste passager i musikken.

Snake oil vil jeg ikke helt kalde det for man vil uden tvivl kunne måle en forskel, men det er nok mere om man synes det er en nødvendighed :-p

De fås i mange udførelser

Bilag ikke fundet

Eller man kan lave dem selv

Bilag ikke fundet

Der ingen pin i dem fra audioquest og tror materialle valget er vigtigt, det du oplever hvor du kan høre cd selv om den står på tuner, er crosstalk, det har en Nad C315BEE og C316BEE, men ikke så upræget hvis man bruger de yderste indgange og de midterste indgange,input og kun når man skruer helt op for lyden på en indgang man har valgt (uden noget som spiller på indgangen eller der ikke er tilsluttet noget til) og man spiller en cd, så kan man svagt høre cden på indgangen ved siden af, i dit tilfælde tuneren

Ja kun til indgange,input

en.wikipedia.org/wiki/Crosstalk

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 24 nov 2020 23:04 #13560

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
Jamen så vil de Audioquest ikke hjælpe en pind på at lukke indgangen.
Så de røg alligevel lige ind under snake oil :-D
Men det ser da pænere ud

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 24 nov 2020 23:08 #13561

• gasolin
På futureshop er der nogen få der skriver at de virker

Måske de er lavet af samme materiale som nogen kabler bruger til afskærmning mod RF/EMI

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 24 nov 2020 23:11 #13562

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk

gasolin skrev: På futureshop er der nogen få der skriver at de virker

Måske de er lavet af samme materiale som nogen kabler bruger til afskærmning mod RF/EMI

Mon ikke der er sådan et filter i selve forstærkeren
Selvfølgelig er der nogle der siger de virker, det er der også om dem her

Bilag ikke fundet

Det er da derfor hifi er som det er i dag 8-)

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 25 nov 2020 11:08 #13569

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Modtagne Tak: 25

gasolin skrev:

Thomas skrev: Normalt afbrydes forbindelsen også når den ikke bruges, men i nogle tilfælde har jeg oplevet at kunne høre CD svagt i højttalerne når der var skruet meget højt op, selvom indgangsvælgeren stod på tuner (eller en anden indgang end CD).

Gasolin.... Det hedder ganske rigtigt Crosstalk, på dansk "overhøring", og skyldes ofte printlayout/printbanerne fra indgangene ligger for tæt. Dér kan disse kortslutningsplugs hjælpe. Den anden fejlmulighed er indgangsvælgeren, som ofte på apparater i billig/mellemklassen er lavet med en IC (Cmos-switch). Alt efter kvaliteten på denne er der mere eller mindre overhøring mellem indgangene, og det kan være vanskeligere at kvæle. Under alle omstændigheder gør de viste kortslutningsplugs ingen skade, så længe de kun bli´r monteret på INDgangsbøsninger.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 26 nov 2020 00:49 #13577

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
Live optaget kondensator "test"

Resultat (med den største sandhed 03:10) ;-) :-p

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 26 nov 2020 11:26 #13578

• Nydmusik - Tager en pause
  • Nydmusik - Tager en pause's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 21
På min PC hører jeg ingen forskel, men jeg vil heller ikke bruge sådan et testmetode til kondensatorer, hvor min erfaring er, at forskellene ER små.

For det første vil jeg anvende klassisk musik, hvor der sker meget mere i lydbilledet på alle måder: dynamik, frekvensområde, dybdeperspektiv og mængden af instrimenter (viser opløsningsevne klarere)

For det andet er Youtube-lyd komprimeret, og i mp3-agtig format - det gør det diskvalificerende at anvende som testmetode af sådanne komponenter. Som analogi tror jeg ikke de laboratorier der pt. arbejde på højtryk for at frembringe en en Covid-19 vaccine, bruger aflagte og beskidte instrumenter.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 02 dec 2020 01:03 #13592

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
Vigtige Kaj kunne desværre ikke holde det han lovede (sig selv), så jeg ser ingen grund til ikke at nævne ham i snake oil sammenhæng (og andre for den sags skyld).
Jeg og et billede af mine højttalere skulle trækkes frem på hifi4all, fordi det sved lidt i kajs sind at det ikke omhandlede ham og folk ikke takkede for hans indlæg.

Jeg er og har længe været klar over at der kun er 3 veje til ægte hifi på danske fora, så ægte at den ikke kan skelnes fra de virkelige instrumenter og 2 af vejene er 2 personer på fora som mener at vide mest, have det bedste af alt trods det er dybt forskelligt

Jeg skriver dette i denne her tråd, da jeg ved med 100% sikkerhed at der vil komme noget der omhandler Kaj og Lydjørgen (fugle synger jo) og jeg ikke ser noget forkert i at bringe dem på banen selvom de ikke deltager her, da de meget tydeligt ikke helt kan lade være med at bringe mig og mit på banen, trods en "flot flot" håndsrækning fra Kaj --- Ganske som forud set, pivhamrende falsk, men det er der mange der mener ;-)

Dette flotte skriveri =

Bilag ikke fundet

Hænger ikke helt sammen med dette

Bilag ikke fundet

Og derfor mit skriveri her !

- - - - - - - - - -

Sidste redigering: af Thomas.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 02 dec 2020 12:41 #13593

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
Undskyld min forsigtige "prut" her, men spekulerer nogle gange på, om I er blevet rigtigt voksne (I ved selv, hvem I er).
Selvom jeg er blevet pensionist og har masser af fritid, mener jeg at ha´ et faktisk endnu mere indholdsrigt liv, end dengang jeg arbejde. Har tid til alle mine ventende projekter, nyder, ikke at skulle stå op når det er mørkt, og næsten hver morgen foregår med morgenkaffen og noget vinyl på "spillen".
Spørger en gang imellem om råd, hvis jeg er usikker, men har fundet ud af, at det med at dele ud af sine erfaringer sjældent eller næsten aldrig bliver taget godt imod. Tværtimod er der næsten altid nogle med 2½ års erfaring, der ved alting meget bedre, og så lige de få, der HAR lang erfaring, men som ikke kan acceptere, at folk flest har en anden mening, end de selv har.
NU HAR JEG SET LYSET :-D
Livet er s´gu da for kort til at ævle-kævle på diverse fora til med-HiFi-ister, der ikke er et klap interesserede i éns meninger alligevel :-D

Nå, jeg skal op og vende vinylen med Agnes Obel til side 2.

Sidste redigering: af Boydk.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 02 dec 2020 13:19 #13594

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
Jeg er lidt i tvivl om hvem du mener her, men personligt synes jeg nu nok at jeg har taget imod dine råd og brugt dem - med godt resultat.
Men jeg synes i den grad det er hul i hovedet at begynde at poste billeder af mine højttalere i en tråd hvor de end ikke er nævnt og man ved hvorfor det blev postet.
Det samme gjorde sig gældende hver gang jeg lavede en måling og postede, så lavede overgeníet en måling med beskrivelse af at den var langt mere "rigtig" osv osv. Altså ren og skær "SE MIG" ! Men det er vel hele idéen med den blog !

Det er både held i uheld og uheld i held at visse folk ikke deltager her, for er der noget man bliver uhyggeligt træt af, så er det undskyldninger for snake oil, blindtest osv og overdrivelser som får alle andre end dem selv til at ryste på hovedet.
Når alt kommer til alt har de ting intet med hifi at gøre, men en endeløs debat/diskussion om noget der er bevist flere gange men som prøves at modbevises med superlativer eller at blive dybt mopset.

Jeg er i gang med et forsøg som bliver postet her i tråden og så må vi se hvor mange der tør melde ud hvad de hører når de kun må buge ørerne.
Til det skal jeg bruge et stykke musik som flere er enige om kan bruges til kvalitets lytning, så spørgsmålet er; Hvad skal det være og denne gang gerne klassisk

EDIT: Voksen ? Nej ! Jeg er et stort legebarn og tager ikke hifi nær så seriøst som dem der er ved at gå ud af deres gode skind, hvis de ikke får ret. ;-)

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 02 dec 2020 14:42 #13595

• Boydk
  • Boydk's profilbillede

Thomas skrev: Jeg er lidt i tvivl om hvem du mener her, men personligt synes jeg nu nok at jeg har taget imod dine råd og brugt dem - med godt resultat.

Og lige præcis det var det da bestemt ikke møntet på :-p
Og det beskriver lige præcist det, jeg skrev. En sjælden gang deler vi erfaring med rigtigt godt resultat, hvilket er superfedt og vel er formålet med at ha´ fora i det hele taget.
Dér hvor "mit liv er for kort til det hér shit" er de evindelige kævlerier med nogle få og de tilhørende "quotes" på diverse fora.
Engang var det også altafgørende, både hér, på Nerds og andre steder at konsekvent hagle ned på Gige og H4A ved hver eneste lejlighed, der bød sig. Det er så heldigvis et overstået stadie. Det er dér, hvor jeg pointerer, at livet s´gu er for kort til det pjat.
Hvis man forestiller sig tiden før internettet...... ville nogen gide at formulere alle de skærmydsler på brev til folk, de var uenige med??
Tror, svaret bli´r et stort nej, så hvorfor gide, bare fordi muligheden er så meget nemmere??
Bruger hellere titlen på en De Nattergale sang: La´ det lig´, la´ det lig, la´ det lig´...... la´ det lig´ te´ i mår´n :-p :-p :-p

Sidste redigering: af Boydk.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 02 dec 2020 15:07 #13596

• gasolin

Boydk skrev:

Thomas skrev: Jeg er lidt i tvivl om hvem du mener her, men personligt synes jeg nu nok at jeg har taget imod dine råd og brugt dem - med godt resultat.

Og lige præcis det var det da bestemt ikke møntet på :-p
Og det beskriver lige præcist det, jeg skrev. En sjælden gang deler vi erfaring med rigtigt godt resultat, hvilket er superfedt og vel er formålet med at ha´ fora i det hele taget.
Dér hvor "mit liv er for kort til det hér shit" er de evindelige kævlerier med nogle få og de tilhørende "quotes" på diverse fora.
Engang var det også altafgørende, både hér, på Nerds og andre steder at konsekvent hagle ned på Gige og H4A ved hver eneste lejlighed, der bød sig. Det er så heldigvis et overstået stadie. Det er dér, hvor jeg pointerer, at livet s´gu er for kort til det pjat.
Hvis man forestiller sig tiden før internettet...... ville nogen gide at formulere alle de skærmydsler på brev til folk, de var uenige med??
Tror, svaret bli´r et stort nej, så hvorfor gide, bare fordi muligheden er så meget nemmere??
Bruger hellere titlen på en De Nattergale sang: La´ det lig´, la´ det lig, la´ det lig´...... la´ det lig´ te´ i mår´n :-p :-p :-p

Eller

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 02 dec 2020 15:17 #13597

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
Ja nu når du nævner Mikkel og hetz mod ham, har jeg lige bedt ham om at fjerne det billede af min højttaler som Kaj af uvisse årsager lagde op (Jeg kender nu godt grunden)
Det vil Mikkel ikke da billeder der er lagt op på hans side er hans ejendom.
Det synes jeg er sådan lidt i overkanten da det er en anden person der lægger en andens private billede op.

Men det må jo betyde at Kaj er ligeglad med hvad der bliver lagt op af hans og hans XTREME tråd er da også åben igen.

Men jo jo, jeg havde da bestemt også en idé og tro på at fora var til at komme med idéer, hjælpe eller få hjælp, men noget tyder på at det handler mest om at mase andre ned og ellers debattere alle de ting som ikke kan bevises.
Bedst ville nok være helt at overse de ting der er så tåbelige at er hovedrystende, men desværre hopper mange andre så bare med på vognen da det kan lyde smart og se fedt ud.

Jeg troede helt oprigtigt at det handlede om at få så god lyd som muligt og en lyd man selv synes er så god at det giver fodtramp og gåsehud, jeg troede ikke det handlede om at under 1% af al musik skal sidde lige i skabet og så kan resten være lige meget.

Men sådan er det åbenbart og mit skriveri her skal nok få endnu flere til at flygte herfra så det ender op med min signatur (Min egen blog) :-D Men hellere det end al det hekseri og "jeg kan det hele"
En dag går det nok op for folk hvad der egentlig er hvad og hvad det er der lytter når alle sanser er i brug ;-)

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 02 dec 2020 15:21 #13598

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk

gasolin skrev: Eller

:-D :-D :-D :-D :-D

- - - - - - - - - -

Leveret af Kunena Forum