Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 16 aug 2021 12:53 #15016

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 119
Vildt vildt vildt, Membranole / lydjørgen er nu kommet med en fin udregning på kabler og siger nu at det ikke vil være hørbart i audioområdet.
Det må siges at være en kovending fra at sige at man kan forlænge en højttalerkabel med 5 cm af noget andet og få en anden klang 
INDBILDNING ER HIFI MARKEDETS MAGT coffee

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 17 aug 2021 13:23 #15017

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 16
Ja, det er en ret modsat rettet udmelding, men om det er vildt vildt vildt er jeg nu ikke enig i. Og jeg bemærker, at du er meget interesseret i at holde øje med om nogle kommer med sådanne modrettede meldinger. Det virker som du har det som en del af hobbyen med at have en blog. Nogle journalister, som arbejder med politik, har også som opgave at finde udtalelser der er ændrede i forhold til tidligere, og det er der tilsyneladende læsere der synes er sjovt eller vigtigt.

Jeg havde en gang en amerikansk forretningsforbindelse som var meget positiv og anerkendende overfor hi-fi branchen, fordi den var fuld af enthusiastiske personer. Når man er det, er der ikke langt fra begejstring, og derfra til at omgå fortiden med lidt lemfældighed - det er nuets oplevelse der tæller højt. Kan det ikke være det samme med ham MembranOle, som jeg ikke længere læser? Kan det ikke også være sådan, at hvis man er meget interesseret i noget, bliver man mere vidende med tiden, og dermed dæmpes gammel viden? Man er søgende, og læring medfører og/eller forudsætter nogle gange aflæring.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 17 aug 2021 16:56 #15018

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ja, det er en ret modsat rettet udmelding, men om det er vildt vildt vildt er jeg nu ikke enig i. Og jeg bemærker, at du er meget interesseret i at holde øje med om nogle kommer med sådanne modrettede meldinger. Det virker som du har det som en del af hobbyen med at have en blog. Nogle journalister, som arbejder med politik, har også som opgave at finde udtalelser der er ændrede i forhold til tidligere, og det er der tilsyneladende læsere der synes er sjovt eller vigtigt.

Jeg havde en gang en amerikansk forretningsforbindelse som var meget positiv og anerkendende overfor hi-fi branchen, fordi den var fuld af enthusiastiske personer. Når man er det, er der ikke langt fra begejstring, og derfra til at omgå fortiden med lidt lemfældighed - det er nuets oplevelse der tæller højt. Kan det ikke være det samme med ham MembranOle, som jeg ikke længere læser? Kan det ikke også være sådan, at hvis man er meget interesseret i noget, bliver man mere vidende med tiden, og dermed dæmpes gammel viden? Man er søgende, og læring medfører og/eller forudsætter nogle gange aflæring.

Der er ingen tvivl om at jeg er en meget slem person, for jeg leder efter alle ting som hele verden bruger som forbedringer, for at stille spørgsmålstegn ved det.
Jo, alle personer bliver forhåbentlig klogere med tiden og det var jo også det der skete med Mikkel Gige
En kabe test han lavede (som nu ikke findes mere) blev stuen 20 meter længere med det kabel (Siversonic)
I dag siger han selv at han er både blevet klogere og bedre til at udelukke placebo og i hans igh end setup bruger han AM kabler 

En dæmpning at signalet mellem 20 Khz og 100 Khz kan man nemt måle og det kan se drastisk ud, men det har kun betydning for børn under 2 år med stor interesse i hifi - Dem tør jeg godt sige at der ikke rigtig findes nogle af ;-)

Men nu varer det ikke så længe endnu før jeg får besøg (Skal lige over min influenza) og de tager NLE højttalerkabler og signalkabler med som skal prøves her. Jeg vil være tavs som graven men være den der skifter kablerne uden de kan se hvilket der spiller og jeg ved 2 af dem er ærligheden selv.
Så skulle det ende op med at de ikke hører noget forskel (deres og mine kabler har samme tværsnit på ½ mm2) ja så er det endnu mere benzin på highend-entusiast-bålet og jeg kan forstå det er bedst at holde de til matriklen her. ;-)

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 17 aug 2021 17:17 #15019

• Nydmusik
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det bliver spændende at læse om den lille blindtest.

Har du, eller andre her, erfaringer med Van den Hul's kulkabler? Det virker som de deler vandene: nogle synes de er super (mig bla.) medens andre synes de er kedelige. Jeg havde på et tidspunkt Revelation højttalerkablerne, som også er kulkabel, men kunne ikke høre det gav nogen forskel.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 17 aug 2021 20:10 #15020

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 47
Det er da vildt vildt vildt at se en måling af impedans i et kabel, der medfører en dæmpning på 10-20 db i 10-20 khz området. Det er ny viden, der fortjener anerkendelse.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 17 aug 2021 21:20 #15021

• Nydmusik
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Miki: enlighting me please: hvilken måling viser det?

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 18 aug 2021 01:39 #15022

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Det bliver spændende at læse om den lille blindtest.

Har du, eller andre her, erfaringer med Van den Hul's kulkabler? Det virker som de deler vandene: nogle synes de er super (mig bla.) medens andre synes de er kedelige. Jeg havde på et tidspunkt Revelation højttalerkablerne, som også er kulkabel, men kunne ikke høre det gav nogen forskel.

Jeg vil bestræbe mig på at få fat i et, kun fordi jeg er meget nysgerrig.

Men nu fik jeg så (som forventet) en mail fra Lydjørgen.
Hvad den handlede om er lidt ligegyldigt.
Men vi kan vel alle blive enige om at Lydjørgen har en ret stor viden og er meget dygtig til matematik.
Problemet med Lydjørgen er at han ikke tåler at blive modsagt det mindste og laver man nogle forsøg med Duelund ting som ikke lige falder i god jord hos Lydjørgen, ja så er der røg ud af ørerne omgående.
Mit problem er at jeg har en tendens til at følge op og selv skrive knap så pænt, ja måske endda grimt.(DET ER MED GARANTI SLUT NU)
Det jeg synes har været lettere irriterende er at han flere steder har fået mange chancer, men hverken her på siden, på Nerds, ASR, DIYaudio eller hifi4all er han kommet med et eneste bevis for sine påstande
Så jeg har besluttet mig for at Lydjørgen ikke vil få adgang til denne side mere - som i aldrig mere
Det ender altid op i raseri, dårlige eksempler mht youtube videoer ja og en del undskyldninger.

Jeg håber det er i orden med jer andre at Lydjørgen er nægtet adgang og det er både for min egen skyld og H2Y.  

Bort set fra det kan jeg da sagtens huske da jeg arbejdede i hifiklubben og den ene kabel efter det andet blev taget med hjem og lytte på
Det var da fedt at kunne prøve højttalerkabler til 1100,- meteren og signalkabler til 6-10.000,- uden at det kostede noget.
Dem der havde gjort det godt salgsmæssigt fik en gave som var et Taralabs Reference G2 (et signalkablet til 2000,- dengang (1998)
Historien gik på at kablet var yderst luftigt men også lettere flagrende i lyden - altså manglende præcision og passede bedst til B&W højttalere.
Og hvad hørte jeg på mit setup i ugen efter (ferie).......... Jeg hørte et meget luftigt kabel, som var upræcist :-) 

Jeg har kablet endnu og har selvfølgelig prøvet det og det upræcise, flagrende lyd og meget hul igennem er forsvundet

Et andet kabel digital jeg lånte med hjem og som absolut ikke var billig, det prøvede vi på min Denon DCD S1 / Aragon D2A
Min kammerat havde Aragon D2A MKII og en Rega planet og også en Hlfi xaurus

Kablet kostede 8000,- for en meter og havde floating gnd.
Vi sammenlignede dette kabel med et A/Q video2 og et hjemmelavet af antennekabel.
Og der var ikke skyggen af forskel på de kabler

Bilag:

Sidste redigering: af Thomas.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 18 aug 2021 09:35 #15023

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Det gør målingen på side 1 i snakeoiltråden på h4a. 

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 18 aug 2021 10:10 #15024

• Nydmusik
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Jeg ser kun 1 måling, og den viser en stigning på ca. 1 Ohm ved 20 kHz - kan du ikke forklare hvad du ser?

Sidste redigering: af Nydmusik. Begrundelse: Rettelse af layout

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 18 aug 2021 11:02 #15025

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Jeg ser kun 1 måling, og den viser en stigning på ca. 1 Ohm ved 20 kHz - kan du ikke forklare hvad du ser?

Jeg ser det samme som dig.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 18 aug 2021 11:28 #15026

• Nydmusik
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Jeg ser det samme som dig.

OK, så må din kommentar om 10-20 dB være om noget andet end i målingen på 1. side

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 18 aug 2021 11:42 #15027

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nej nej, den er i direkte forlængelse af målingen. Jeg har måske overdrevet lidt vildt og måske er mit eksempel overhovedet ikke relevant, for anlægget hos den almindelige hi-fi nørd. Men man kan godt konstruere sådan et kabel i den virkelige virkelighed.
Håber du kan se komikken og det tåbelige i at fordreje fakta.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 18 aug 2021 11:44 #15028

• Nydmusik
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nej nej, den er i direkte forlængelse af målingen. Jeg har måske overdrevet lidt vildt og måske er mit eksempel overhovedet ikke relevant, for anlægget hos den almindelige hi-fi nørd. Men man kan godt konstruere sådan et kabel i den virkelige virkelighed.

Ja, det er tåbeligt at fordreje data: når man siger en stigning på ca. 1 Ohm ved 20 kHz på et højttalerkabel, er det samme som 10-20 dB - hvis jeg ellers kan forstå det du skriver. Men, jeg tror ikke vi kommer denne sammenblandings opklaring nærmere.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 20 aug 2021 11:31 #15029

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ja, det er tåbeligt at fordreje data: når man siger en stigning på ca. 1 Ohm ved 20 kHz på et højttalerkabel, er det samme som 10-20 dB - hvis jeg ellers kan forstå det du skriver. Men, jeg tror ikke vi kommer denne sammenblandings opklaring nærmere.

Det har du fuldstændig ret i. 
For klarhedens skyld synes jeg det er på sin plads at nævne, at med et almindeligt fornuftigt kabel, kan impedansen ligge i 0,05 til 0,1 Ohm's området ved 20 Khz. 

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 20 aug 2021 11:58 #15030

• Nydmusik
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ok, men jeg er ikke enig, og mener ikke, at et almindeligt fornuftigt højttalerkabel i f.eks. 3m længde kun har 0,1 Ohms modstand ved 20kHz.
Noget andet er så hvor meget f.eks. 1 Ohms modstand ved 20 kHz betyder - jeg tror DC modstanden i et højttalerkabel har mere at sige end tabet ved 20 kHz, men helt afhængig af forstærkerens dæmpningsfaktor og højttalerens elektriske Q.

Leveret af Kunena Forum