HiFi2you Banner11

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m.

1 år 6 måneder siden #15436 af Gnavpot

• Platin bruger
  • Platin bruger

• Tak modtaget: 25

• Køn: Mand
  • Fødselsdag: Ukendt
  • Til dem der ikke ved hvordan et filter virker, er der en letforståelig forklaring her :-D

Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 6 måneder siden #15438 af Kaj
    • Kaj

• Gæst
    • Gæst

• Tak modtaget: 0

• Køn: Ukendt
  • Det er målingen jeg gerne vil se …..

Det er meget nemmere at lave den selv, jeg har ikke det halve af det længere. Jeg har filerne med ikke f.eks hvad nr 44 eller 55 er. Altså om 44 er med kondensator og 55 er uden kondensator eller omvendt, men det står nok her et eller andet sted.
    Men jeg har opgivet de test og slettet en stor del (på min pc) af alt det der er lavet og gider egentlig ikke lede efter hvad der var hvad her på siden.
    Det ender bare op i beskyldninger og fornærmelser, så det er droppet 100%

Filerne er her www.dropbox.com/sh/micf9d9h3sdb5an/AAC0o...K_MCGXCrreadfla?dl=0
    Og i den anden mappe der er i linket, er samme filer i en anden række følge, så kan man jo lege lidt med sin hørelse

Jeg er i denne sammenhæng kun interesseret i at følge kravene du har sat op. Via målinger at bevise det man har hørt. Det man har oplevet.
    Endnu bedre - og det synes jeg vi skal blive enige om - i fremtiden HELT UNDLADE kravet om at skulle bevise alting med målinger før man har tilladelse til at ytre sig. Når du fortæller at der er registreret en forskel, som kan måles er jeg naturligvis interesseret i at se målingen. Og kan du ikke det er det fint med mig. Så længe vi alle har samme betingelser for at skrive om vores fælles hobby.

1 år 6 måneder siden - 1 år 6 måneder siden #15439 af Thomas

• Platin bruger
    • Platin bruger

• Tak modtaget: 131

• Fødselsdag: 19 Nov 1970
  • Du har ikke rigtig forstået det jeg har skrevet i snart nogle år.

Der bliver ikke stillet krav til oplevelser folk har haft, nej der bliver/blev stillet krav om beviser for hårdnakkede påståede forskelle som ingen kan høre i en blindtest.
    Jeg synes også stadig der er reelt at forlange en eller anden form for bevis for at et kabel til f.eks 10.000,- er bedre end standard kablet, men vil folk købe et kabel til mange penge uden nogle former for beviser og få en oplevelse, så skal de da have lov til det.
    Men der er sikkert ingen der giver 10.000,- pr dæk til bilen uden en form for test af dækkene.

Men hvorfor er det så farligt at blive afprøvet ?
    Hvorfor er det så farligt at komme med et bevis på noget man har påstået (ikke bare oplevet) ?
    Skal alle fora bare være et oplevelses forum ?
    Kan nogle påstå at xxx virker og giver bedre lyd, så er det vel lige så i orden at en anden bruger beviser at xxx ikke giver det fortalte ?

Og underligt nok så vil du gerne have et bevis for det hørte mht kondensatorerne, men samtidig skriver du: i fremtiden HELT UNDLADE kravet om at skulle bevise alting

Jeg er da udmærket klar over at hifi er/bliver mindre spændende for nogle, når man finder ud af at der er mange ting der egentlig kun virker psykisk, men det bliver også langt billigere og så kan flere måske være med.

Lad os skrue tiden lidt tilbage hvor jeg mener det begyndte at gå helt galt og det var da en FET modstander ikke engang ville lytte til et apparat hvis han havde læst den var opbygget med FETs - fint nok, men når andre så viste deres grej og det var med en FET transistor i det ene hjørne, så skulle det på det nærmeste hagles ned.......... Men kunne FET modstanderen måske høre det i blindtest ? Det ved ingen for det blev aldrig afprøvet.
    Så kom der en person på banen der kunne høre at sikringerne blev pudset og endda hvilken vej de vendte (sikringerne i apparaterne), kunne personen måske høre det i en blindtest ? Det ved ingen, for det var og er en påstand der aldrig blev modbevist.
    En anden påstod at kunne høre forskel på et SN forhold på 138 og et på 145.

Altså efter min mening tåbelige "oplevelser" som slet ikke burde nævnes eller have gang på et forum. Fortællinger der handler om en eneste ting og det er; SE MIG !!!
    Hvordan nedtoner man sådan noget ? Det gør man ved at afprøve personerne der påstår det ;-)

Hvorfor skal der snydes ved demo af kabler ? Er forskellen der, så er den der vel ?

Men jo, for min skyld kan folk skrive om lige de oplevelser de har haft og jeg tvivler på at jeg laver flere test.
    Men jeg kan ikke garantere at jeg ikke kommenterer noget af det jeg synes er tåbeligt 8-)

- - - - - - - - - -
    BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !
    Sidste redigering: 1 år 6 måneder siden ved Thomas.

1 år 6 måneder siden - 1 år 6 måneder siden #15445 af Kåre
    • Kåre

• Gæst
    • Gæst

• Er der noget jeg har misforstået?
    Der er en tråd på Facebook, hvor en bruger spørger til kvadrat af sit højttaler kabel (2.5kvm).
    En anden bruger svarer; at han altid forskriver som minimum alt over 2.5kvm, hvortil jeg svare at signalet IKKE er DC, hvorfor jeg syntes at kvadrat som udgangspunkt ikke er et must for overførelse af AC.
    Kajs i øvrigt fornemme tilgang til konstruktion af højttaler kabel (med målinger) har jeg ikke kunne finde. Men hvad er reglen? Gerne svar med begrundet data, ikke den at alt er ligegyldigt :)

Mvh
    Sidste redigering: 1 år 6 måneder siden ved Kåre.

1 år 6 måneder siden #15446 af Thomas

• Platin bruger
    • Platin bruger

• Tak modtaget: 131

• Fødselsdag: 19 Nov 1970
  • Nu har jeg så ikke lige beviser ved hånden, så det er nok nogle andre der skal svare på det, men jeg ved da at hvis du tager en tråd fra sådan et kabel og prøver at trække en højttaler på den, så skal der ikke meget til før den brænder over.
    Dvs tykkelsen har noget at sige og der er forskel både hørbart og målebart :woohoo:
    Efter ohm lov så bør kablet være tykkere ved lav impedans end ved høj impedans, da strømtrækket vil være højere (også ved AC)
    Og så er der en masse om dæmpningsfaktor osv, men den giver jeg videre til andre
    Men tag ikke mine ord for gode vare (det er der alligevel få der gør) :lol: , for jeg har ikke en masse fint udstyr til at bevise mine påstande !

- - - - - - - - - -
    BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !

1 år 6 måneder siden - 1 år 6 måneder siden #15447 af Kåre
    • Kåre

• Gæst
    • Gæst

• Selvfølgelig er der begrænsninger, men kigger man i Peak Consult's første serier var disse trådet intern med Duelund 08mm. Ligeledes har jeg af flere omgange hørt den "tynde" tråd spændt foran et par højttalere med særdeles god dynamik.
    DC derimod kræver kvadrat, og gerne masse af den jo lavere spændingen bliver. Det er vel ikke forkert?? :)
    Sidste redigering: 1 år 6 måneder siden ved Kåre.

Leveret af Kunena Forum