Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 08:51 #15464

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 15
Kaj: kan du vise impedansforløbet for dette 10mm2 kabel, og evt. også et impedansforløb for et kabel med mere alm. tværsnit f.eks. 2,5 og 4 mm2? For samme længder kabel.

Så kan man bedre se effekten i ohm af denne strømfortrængning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 09:06 #15465

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Her er diverse målinger og mine kommentarer I kan hygge jer med, mens jeg selv hygger mig med min skønne udkårne.

kajmogensen.dk/Lowinductiondrive.html

Sidste redigering: af Kaj.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 11:55 #15466

• Nydmusik
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Miki: Tager vi dit eksempel, og bruger et 3m kabel på 2mm2: det har 0,008 milliohm pr. leder pr. m, dvs. 0,048 ohm for hele kablet, så bliver dæmpningsfaktoren 5/0,048 = 104, som minimum og det er forudsat forstærkeren har 0 (nul) ohm udgangsimpedans - hvilket ikke er muligt. Sætter vi den til 0,1 (kunne være en ret alm. klasse A, A/B forstærker af alm. kvalitet) får vi en dæmpningsfaktor på 34. Bruger vi en moderne klasse D forstærker, vil vi kunne opnå en faktor 10 på udgangsimpedansen, og opnå 5/(0,048 + 0,01) og få en dæmpningsfaktor på 86 - og det tror jeg vil være hørbart som lidt bedre kontrol i visse konstellationer.

Går vi så op i 5,3 mm2, som har 0,0032 milliohm pr. leder pr. m, dvs.0,0192 ohm for hele kablet, får vi i klasse D situationen en dæmpningsfaktor på 171, og den reduktion vil også være hørbart. Jeg tror, at når vi op på meget høje værdier på dæmpningsfaktoren, f.eks. over 400, så vil den hørbare effekt være aftagende.

Sidste redigering: af Nydmusik.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 12:18 #15467

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 45
Nydmusik. Det kan godt være du ret, men måske gætter du også. Vi må have stablet en blindtest med varierede DF på benene.
Mit skud fra hoften er at man først kan høre forskel ved DF < 20.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 12:47 #15468

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 116

og det er forudsat forstærkeren har 0 (nul) ohm udgangsimpedans - hvilket ikke er muligt.

Bare lige et sidespring, men hvordan ser regnestykket ud med de få forstærkere der har negativ udgangsimpedans ?
INDBILDNING ER HIFI MARKEDETS MAGT coffee

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 13:12 #15469

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Men der er da ingen tvivl om at der er forskelle på højttaler kabler, man kan bare spørge Lydjørgen som har være med i en yderst seriøs blindtest :-D
En test af forskellige kabler med forskellig tværsnit, som jeg hele tiden har sagt sikker vil kunne høres.
Det er straks værre med 2 eller flere kabler med helt samme tværsnit.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 13:43 #15471

• Nydmusik
  • Platinum Member
  • Platinum Member

og det er forudsat forstærkeren har 0 (nul) ohm udgangsimpedans - hvilket ikke er muligt.

Bare lige et sidespring, men hvordan ser regnestykket ud med de få forstærkere der har negativ udgangsimpedans ?

Det spørgsmål har jeg ikke svaret på, men jeg vil tro, at dæmpningsfaktoren siger noget om den numeriske samlede impedans foran højttalerenheden. Hvis det er rigtigt har f.eks. -200 samme betydning som 200.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 13:44 #15472

• Nydmusik
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Men der er da ingen tvivl om at der er forskelle på højttaler kabler, man kan bare spørge Lydjørgen som har være med i en yderst seriøs blindtest :-D
En test af forskellige kabler med forskellig tværsnit, som jeg hele tiden har sagt sikker vil kunne høres.

Og deraf mener du nok, at med samme tværsnit, vil induktans og kapacitet i rigtig blindtests ikke kunne høres? Det kommer nok også an på forstærker og højttalerkombinationen.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 14:04 #15473

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Og deraf mener du nok, at med samme tværsnit, vil induktans og kapacitet i rigtig blindtests ikke kunne høres? Det kommer nok også an på forstærker og højttalerkombinationen.

Ja jeg vil mene at induktion og kapacitet er af så små værdier at det ikke har noget at sige.
Det er før set at en kabel (flettet) kunne få nogle forstærkere til at slå fra ved høj lydstyrke, men som ikke gav lydmæssige forskelle.
Men man kan jo prøve at sætte 2-300 nF over højttalerterminalerne på højttalerne og høre om det gør en forskel.
2-300 nF er en stor værdi til sammenligning med kablets eget, det samme gælder egentlig induktionen.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 14:32 #15474

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 45

Det spørgsmål har jeg ikke svaret på, men jeg vil tro, at dæmpningsfaktoren siger noget om den numeriske samlede impedans foran højttalerenheden. Hvis det er rigtigt har f.eks. -200 samme betydning som 200.

Her begynder det at blive sjovt i teorien. Hvis udgangsimpedansen er negativ, vil det jo betyde at udgangspændingen fra forstærkeren stiger med faldende belastningsimpedans.
Ja okay jeg har for meget tid tilovers idag.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 15:01 #15475

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja jeg har set nogle målinger hvor effekten (strøm) faktisk var større i 2 ohm end beregnet ud fra 4 og 8 ohm
Denne forstærker her må også have negativ udgangs impedans, for ellers forstår jeg ikke kurverne :-D

Nå, jeg skal til fødselsdag, det synes jeg lige i skulle vide :-p coffee
Bilag:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 20:35 #15476

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Ja jeg har set nogle målinger hvor effekten (strøm) faktisk var større i 2 ohm end beregnet ud fra 4 og 8 ohm
Denne forstærker her må også have negativ udgangs impedans, for ellers forstår jeg ikke kurverne :-D

At strømmen i en 2 ohms belastning er større end ved 4 og 8 ohm er jo en naturlov i en velkonstrueret forstærker. Med mindre du har sat strømbegrænseren lavere. Kigger du nøje på kurvebladet skal det læses sådan, at den lodrette akse er forvrængningen i procent og den vandrette akse er udgangseffekten i W.
På hvilken måde læser du at den har negativ udgangsimpedans? (Jeg har indsat kurvebladet fra Stereophile med deres angivelse af kurverne med mine knudrede kragetæer i rødt.
Bilag:

Sidste redigering: af Kaj.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 nov 2021 20:45 #15477

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Pga det større "spring" mellem 4 og 2 ohm kontra 8 og 4 ohm

Bilag:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 08 nov 2021 10:44 #15478

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
@Thomas
For ikke din korte udlægning blive udlagt som snakeoil og ubegrundede påstande, vil du så ikke være venlig - på baggrund af det viste kurveblad - at forklare teorien og den konkrete praktiske årsag til de viste data.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 08 nov 2021 12:05 #15480

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

@Thomas
For ikke din korte udlægning blive udlagt som snakeoil og ubegrundede påstande, vil du så ikke være venlig - på baggrund af det viste kurveblad - at forklare teorien og den konkrete praktiske årsag til de viste data.

Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad du skriver eller mener

Leveret af Kunena Forum