HiFi2you Banner11

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m.

1 år 6 måneder siden - 1 år 6 måneder siden #15481 af Kaj
  • Kaj

• Gæst
  • Gæst

• Tak modtaget: 0

• Køn: Ukendt
  • Fødselsdag: Ukendt
  • Ja jeg har set nogle målinger hvor effekten (strøm) faktisk var større i 2 ohm end beregnet ud fra 4 og 8 ohm
    Denne forstærker her må også have negativ udgangs impedans, for ellers forstår jeg ikke kurverne :-D

Kaj skrev: @Thomas
    For ikke din korte udlægning blive udlagt som snakeoil og ubegrundede påstande, vil du så ikke være venlig - på baggrund af det viste kurveblad - at forklare teorien og den konkrete praktiske årsag til de viste data. Citat slut.

Thomas skrev: Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad du skriver eller mener. Citat slut
    ————
    OK. Det er din udlægning af negativ udgangsimpedans på den pågældende forstærker - på baggrund af kurverne - jeg gerne vil have din teoretiske og praktiske forklaring på.
    Sidste redigering: 1 år 6 måneder siden ved Kaj.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 6 måneder siden #15482 af Thomas

• Platin bruger
    • Platin bruger

• Tak modtaget: 131

• Køn: Mand
  • Fødselsdag: 19 Nov 1970
  • Den har jeg svært ved at give da jeg hverken har 6 års uddannelse, eller er nær så dygtig som flertallet på diverse fora.

Men set med mine ulogiske øjne, så ser målinger som regel lidt anderledes ud forstået på den måde at 4 ohms effekten ligger tættere på 2 ohms effekten, end på 8 ohms effekten.
    For mig ser det ud som om at der ikke er strøm nok til at give mere end ca 100 watt ekstra i 4 ohm, men der er mere strøm til at give effekt i 2 ohm og det kunne være et tegn på negativ udgangs impedans. (Det er det så ikke i dette tilfælde)

Af alle de målinger jeg har set er dette den eneste hvor der er lille forskel på 8 og 4 ohms effekten, men stor forskel på 4 og 2 ohms effekten.
    I min beskedne lille hifiverden, ville det være mere logisk at forstærkeren ydede 320/8 - 550/4 - 680/2.
    Men som sagt så er jeg ikke så dygtig som så mange andre og tager nok ikke det hele så seriøst, men trods det så kan man da komme frem til at udgangs impedansen er ca ½ ohm på pågældende forstærker

Et eksempel:

P.S Har selv haft 2 forstærkere med negativ udgangsimpedans uden dog at bide mærke i eller måle noget som helst mht det. Det eneste jeg ved var at de var ret så upåvirket af hvad de blev belastet med.

- - - - - - - - - -
    BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !

1 år 6 måneder siden #15483 af Kaj
    • Kaj

• Gæst
    • Gæst

• Den har jeg svært ved at give da jeg hverken har 6 års uddannelse, eller er nær så dygtig som flertallet på diverse fora.

Men set med mine ulogiske øjne, så ser målinger som regel lidt anderledes ud forstået på den måde at 4 ohms effekten ligger tættere på 2 ohms effekten, end på 8 ohms effekten.
    For mig ser det ud som om at der ikke er strøm nok til at give mere end ca 100 watt ekstra i 4 ohm, men der er mere strøm til at give effekt i 2 ohm og det kunne være et tegn på negativ udgangs impedans. (Det er det så ikke i dette tilfælde)

Af alle de målinger jeg har set er dette den eneste hvor der er lille forskel på 8 og 4 ohms effekten, men stor forskel på 4 og 2 ohms effekten.
    I min beskedne lille hifiverden, ville det være mere logisk at forstærkeren ydede 320/8 - 550/4 - 680/2.
    Men som sagt så er jeg ikke så dygtig som så mange andre og tager nok ikke det hele så seriøst, men trods det så kan man da komme frem til at udgangs impedansen er ca ½ ohm på pågældende forstærker

Et eksempel:

P.S Har selv haft 2 forstærkere med negativ udgangsimpedans uden dog at bide mærke i eller måle noget som helst mht det. Det eneste jeg ved var at de var ret så upåvirket af hvad de blev belastet med.
    To ting.
    1. “ ….. udgangsimpedans ca. 1/2 Ohm ……”, hvilken formel bruger du til at beregne den?
    2. Hvilket fabrikat / konstruktion var de to forstærkere med negativ udgangsimpedans?

1 år 6 måneder siden #15484 af Thomas

• Platin bruger
    • Platin bruger

Et eksempel:

To ting.
    1. “ ….. udgangsimpedans ca. 1/2 Ohm ……”, hvilken formel bruger du til at beregne den?
    2. Hvilket fabrikat / konstruktion var de to forstærkere med negativ udgangsimpedans?

1: Den beregner jeg ikke, den læser jeg mig frem til

2: Adyton XP3 og XP4

- - - - - - - - - -

1 år 6 måneder siden #15485 af Thomas

• Platin bruger
    • Platin bruger

• Kvadratet på højttalerkablet har indflydelse på impedansen mellem højttalerenheden (bassen) og forstærkerens udgangsterminal - og har dermed også noget at gøre med dæmpningsfaktoren, som principielt udtrykker forstærkerens evne til at fastholde basenheden.
    Så siger nogle, at højttalerkablets modstand ikke påvirker dæmpningsfaktoren af betydning idet delefilterspolen har en større modstand end højttalerkablet. Det gælder nok nogle konstruktioner, men jo ikke alle. Og der er også forskel på det samlede Q, herunder det elektriske Q, og hvis det elektriske Q betyder forholdsvist meget, vil højttalerkablets modstand betyde noget.

Og, hvis man i sit lytterum har peaks/rumresonans lige der hvor en lille sænkning af højttalerkablet betyder at forstærkeren får en anelse bedre kontrol, så kan det betyde noget for lytteoplevelsen af kontrol i basområdet.

Som jeg har forstået det skal højttaler-enhedens DC-modstand regnes med, hvad dæmpningsfaktor angår. Da denne kan ligge i området fra 4 til 7 ohm, får kablets modstand i mili-ohms området lille(teoretisk) betydning.

Tælleren i ligningen er højttalerenhedens impedans. Nævneren er summen af modstanden i delefiltret + højttalerkablet + forstærkerens udgangsimpedans, og i den sum kan højttalerkablet have en betydning, også hørbart.

Det har du ret i.
    Hvis vi forestiller os et eksempel med en forstærker og en enkelt højttalerenhed. Så er den modstand som forstærkeren ser sådan resonansmæssigt(kontrol) set; forstærkerens egen udgangsimpedans, kablets modstand og enhedens DC-modstand. De to første skulle gerne ligge i miliohm området hvor den sidste f.eks. kan være 5 ohm. Så på den parametre er det også rimeligt ligegyldigt om man vælger det ene eller det andet kabel.

Miki.
    Her giver stereophile nærmest udtryk for at en udgangsimpedans på 0.55 ohm ikke har det sore at sige.
    Og så er kabel valget vel af endnu mindre betydning i et setup med almindelige længder

- - - - - - - - - -

1 år 6 måneder siden - 1 år 6 måneder siden #15486 af Kåre
    • Kåre

• Gæst
    • Gæst

• Med al beskedenhed viser det en forstærker der ikke er afstemt.
    Man bemærker tydeligt hvordan 8ohm clipper i en blød kurve, hvilket i sig selv er positivt og meget højttaler venligt, men så er det også ned af bakke derfra.
    Fordeling mellem 4 og 2ohm har jeg ikke forstand til at påvise hvorfor dette forekommer.
    Skulle denne opgraderes alene ud fra kurvebladet der henvises til, havde jeg startet med trafoen og den nærliggende forsyning.

Mvh
    Sidste redigering: 1 år 6 måneder siden ved Kåre.

Leveret af Kunena Forum