Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 14 nov 2021 15:55 #15543

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Tak for svaret coffee

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Kaj.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 14 nov 2021 17:29 #15544

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 20
Nu lufter jeg bare min egen mening ;-)
Jo flere eksperter der er i et forum jo bedre.
Det kræver bare at man ikke taler ned til andre, som har et problem.
Alt kan næsten løses jo flere der deltager :cheer:
Intet for stort intet for småt. ;-)
Husk humoren og ikke tage det personligt. :!: :!: :!:

( Jeg regner ikke mig selv for en ekspert, det har i jo nok fundet ud af :-D )

Thomas du var hurtig med citat knappen.
Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Sidste redigering: af Gnavpot.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 14 nov 2021 17:39 #15545

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 116

Nu lufter jeg bare min egen mening ;-)
Jo flere eksperter der er i et forum jo bedre.
Det kræver bare at man ikke taler ned til andre, som har et problem.
Alt kan næsten løses jo flere der deltager :cheer:
Intet for stort intet for småt. ;-)
Husk humoren og ikke tage det personligt. :!: :!: :!:

Du har på sin vis ganske ret, men der opstår endnu større problemer når en håndfuld selvudnævnte eksperter ikke engang kan blive enige.
Se bare på det nye forum, der er ca 2 aktive brugere og selv de 2 brugere er 99% uenige selvom begge ved alt.
Den ene bruger burde så aldrig ha haft adgang til nogle fora i det hele taget.

Jeg havde nok en del at kunne skrive om mht DIY hifi, men jeg må erkende at jeg knapt nok gider pga den drejning det altid tager.
Men det du skriver er lidt det jeg også mener, bare skrevet med andre ord ;-)
INDBILDNING ER HIFI MARKEDETS MAGT coffee

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 14 nov 2021 20:10 #15548

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Indlæg rettet (for første gang i H2Y historie) da det kun handlede om opmærksomhed og utilfredshed
Og Kaj har forladt skuden fordi det ikke gik efter hans dagsorden
.

Så nu kan I få lov at hygge jer med jeres konspirationsteorier mens jeg nyder tosomheden. ❤️
Tak for denne gang‼️

Sidste redigering: af adm.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 14 nov 2021 21:51 #15549

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 15
Jeg nåede at læse Kaj's indlæg, og jeg opfattede ham ikke som fornærmet. Han fortalte, og det har han jo så godt nok gjort før, at han synes der er for meget kategoriseren om, at der ingen forskel er på kabler. Og så skrev han som bevis på hørbare kabelforskelle, at hans nye kæreste ved et nyligt besøg udbrød under musiklytning på hans anlæg, at det ikke lød som sidst, og da havde han forinden usagt skiftet USB-kabel mellem pc og DAC - (tror jeg nok det var) underforstået, at så ER der hørbar forskel på USB-kabler også.

Så derfor syntes han tilsyneladende, at der er for megen definition af her i forum, at der ingen forskel er på kabler, og så skrev han tak for denne gang.

Jeg er så nysgerrig på den situation, at en person, som ikke har den daglige gang ved anlægget, kan høre forskel på kablet - når jeg tænker på vores kabeltest. Kan der have været en decideret fejl ved det første kabel, som det andet ikke har, og som derfor vil kunne lyde markant anderledes/bedre? Jeg tænker umiddelbart, at hvis både in- og output i de tilsluttede apparater overholder alm. standard, og begge kabler er uden fejl, så tror jeg ikke et skifte er så hørbart. Men, det kan ikke udelukkes, at både Kaj og kæresten har udprægede og usædvanlige analytiske høreevner, med meget høj hørefølsomhed. Min hustru har f.eks. virkelig høj følsomhed på duft og smagsløg, så hvorfor ikke på det samme på hørelsen? Selvom visse af os andre erfarer, at vurderingen af hi-fi er meget påvirket af forudindtagethed skabt af mange indflydelser og omstændigheder, så er det jo ikke det samme som, at det er Kaj og kæresten påvirket af.

Ærgerligt at Kaj igen ikke vil være med, om ikke andet så bare lidt på sidelinjen, men det må vi leve med.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 14 nov 2021 22:28 #15550

• Kåre
  • Kåre's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg har til dato kun fundet stor inspiration i Kajs skriverier, og altid en positiv tilgang til problemstillinger, uanset hvem der måtte stille et spørgsmål, og niveau. Det en mangelvare på online forums, og her glæden går tabt ved at dele når der deles ud af det man har i støbeskeen.
Jeg forstår til fulde hvad han skrev som afslutning med den digitale, og har selv samme oplevelse med tre forskellige optisk, tre forskellige lydsignature.... Jeg har læst om lysleder og hvad der påvirker lys; osv osv osv osv, men må erkende at det ikke bliver en kode jeg knækker foreløbig, men erkender det jeg hører. Rigtigt eller ej for andre.

Sidste redigering: af Kåre.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 14 nov 2021 23:42 #15551

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Om fornærmet er det rigtige udtryk skal jeg ikke kunne sige, men det er sådan jeg opfatter det.

Lidt ærgerligt at det er sådan, for jeg tror nu godt at Kaj kan li at være på fora og de fleste ville kunne bruge ham....... Jeg havde da nogle flere spørgsmål som han sikkert ville kunne hjælpe med, men jeg har kunnet løse problemer før Kaj blev en del af div fora og så kan jeg vel også nu.

Kaj har en enorm viden som alle kunne nyde godt af og han har også masser af praktiske erfaringer. Han har desværre også lige den ting af hvis man kan påvise noget er modsat hans mening så bliver han stik modsat af når folk bukker og takker for hans hjælp.
Kort sagt synes jeg alt tyder på at han ikke tåler den mindste modstand og derfor skrev han vel også sådan her tidligere =

Endnu bedre - og det synes jeg vi skal blive enige om - i fremtiden HELT UNDLADE kravet om at skulle bevise alting med målinger før man har tilladelse til at ytre sig.

Jeg har endda snakket i tlf med Kaj og han virkede som en vældig flink mand og er det sikkert også.
Men vil man ikke være med fordi der bliver lavet test og der bliver snakket om snakeoil, ja så må man lade være...... Jeg har ikke tænkt mig at ændre min opfattelse af lyd og kabler fordi jeg bliver påduttet et eller andet, eller fordi brugerne flygter.

På hifi4all var der også en person der besøgte en anden person og sidst han havde været der var 14 dage for inden, men han kunne inden for 10 min. høre at der var blevet skiftet signalkabler siden sidst. Den historie ser jeg lidt som Kajs fortælling.
Mht USB kabler har jeg bevidst forsøgt at fremprovokere forskelle ved at lave en 1 meter forlænger så forkert som man overhovedet kan, men det gav ikke rigtig udslag i de test der har været her.

Men glem alle de test, stol på hvad i hører og fortsæt endelig den vej, jeg vil ikke være en hæmsko og har hele tiden sagt at testene var ganske frivillige.
De var egentlig ment i sjov, men de overraskede mig selv ganske voldsomt og derfor gik der "sport" i det.

Kaj kan i vel stadig få fat på hvis hjælpen ønskes, om ikke andet så kan han vel findes på Hificentralen på et senere tidspunkt, for der debatteres lige præcis det han kan li ;-)

Det underlige er at der kan debatteres ubeviselige forskelle i al uendelighed, men kommer snakken til at gå på beviser, eller man laver en test hvor 0% evner at høre forskel på original filen og samme fil igennem mange forskellige led, ja så knækker filmen hos temmelig mange og det kan ikke engang debatteres.

Jeg lavede som sagt testen lidt for sjov men blev selv dybt overrasket over hvad man er i stand til eller nærmere ikke er i stand til at høre, når man kun kan høre musikken.
Jeg er godt nok ked af at så mange er blevet ramt så hårdt over så simpel en ting som hifi/lyd og jeg efterlyste egentlig bare en form for bevis for al den kabelsnak der har været gennem snart mange år, men der er endnu intet kommet frem - tvært imod er snyd nu kommet på bordet og det er vel unødvendigt hvis der er forskel

Men nej, der findes ikke et eneste reelt bevis på at et kabel gør en forskel !!

Det må i alle sammen sørme undskylde, men der er altså den mulighed at springe de ting over eller bruge et andet forum som hificentralen hvor man kan udveksle forskelle og enighed om det der ikke kan bevises.
Jeg troede egentlig bare at det kunne være interessant for de fleste, at finde ud af hvad der virkelig gav noget på lydfronten og hvad der ikke gjorde.

Men jeg gider ikke blive ved med at lukke og åbne profiler, så man må bestemme sig for om man vil være med her eller ej ;-)
Vil man ikke være med, jamen så skal man da bare finde et andet sted - sværere er det da ikke.

Til slut vil jeg så lige gentage mig selv igen og skrive; Jeg mener ikke at der ingen forskel er på noget, men jeg mener at hvis der er en forskel så kan den også måles.
Kan den ikke måles, så snakker vi helt enkelt indbildning, påvirkning og det skræmmende ord, SNAKEOIL.

Sidste redigering: af Thomas.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 15 nov 2021 07:22 #15552

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 45
Det undre mig at gamle hifi-mænd kan høre så meget, stik imod videnskab og målinger. Og alderspræsidenterne og nu også deres kærester, det er dem der hører allerbedst, og har en akustisk hukommelse der rækker langt udover det sædvanlige. Kan i se hvor fjollet det er. Det holder jo ikke en meter.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 15 nov 2021 10:12 #15553

• Kåre
  • Kåre's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Min simple fortolkning er data kommer igennem enten som 1001100 eller 1001100

Jeg har absolut ingen anelse om dette er korrekt, men begge beskeder kan læses af modtageren?! :whistle: :silly:

God dag

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 15 nov 2021 10:19 #15554

• Gnavpot
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Det undre mig at gamle hifi-mænd kan høre så meget, stik imod videnskab og målinger. Og alderspræsidenterne og nu også deres kærester, det er dem der hører allerbedst, og har en akustisk hukommelse der rækker langt udover det sædvanlige. Kan i se hvor fjollet det er. Det holder jo ikke en meter.

Her må jeg give Miki 100% ret, det er nok også derfor Metusalems soldater, forsvare sig så nidkær.
De/Vi er derfor letpåvirkelig over for salgsgas, for når der er nogen der kan høre noget, må det jo være der.
I kan jo bare prøve og tage en frekvens prøve, der ligger mange på nettet.
Min hørelse er ikke hvad den har været alderen heller ikke, men nyder musikken som jeg høre den :cheer:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 15 nov 2021 12:01 #15555

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
I stedet for at smække med døren kunne dem der er utilfredse med div test og snak om snakeoil jo bare komme med et modbevis.
Men når det ikke er muligt så er løsningen måske bare at smække døren i og åbne den et andet sted ?

Jeg synes det er set før og et eksempel er: En person der mente at 98% af al hifi udstyr er lavet forkert, nogle dyre højttalere var lavet af idioter til idioter osv. Og dybest set ligegyldigt hvilken højttaler der blev snakket om, så kunne der findes den ene fejl efter den anden på dem.
Så skriver man (jeg): Jamen så må den højttaler du har jo næsten være verdens bedste højttaler ?
Knald, bang, døren røg i :-)

Nu er det så Kaj der smækker døren i fordi han mener der er for meget snak om snake oil, i stedet for at prøve at modbevise det.
Snakken, testene om at forskellene er indbildning, er så kun en brøkdel af skriverierne om enorme forskelle ved bitte små tiltag

Så er der Lydjørgen som vælter fuldstændig af cyklen, hvis ikke han kan få trumfet sine ting igennem, her kunne han jo også bare bevise sine påstande i stedet for at blive ved med den samme snak - og kun snak. Det tyder på at helt samme mønster kører videre på hificentralen.

Et enkelt brugbart/hørbar eksempel på en forskel på lyden mht signalkabler, så ville jeg give mig på stedet, men det lader til at være særdeles svært at diske op med den slags, med mindre der er snyd indblandet.

Jeg skal da lige skynde mig at sige at jeg har betydelig mere respekt for Kaj, end for de 2 andre der er nævnt, for det handler kun om at virke klogere end alle andre. (det ses tydeligt på skriverierne)

Men som skrevet før, så synes jeg hifi debat er blevet en særdeles trist ting
Heldigvis er der også personer som Nydmusik og andre der ganske enkelt tager testene til sig i stedet for at blive dybt fornærmet over at blive gjort klar over hvor lidt man egentlig kan høre og hvor nemt man manipulerer sig selv eller bliver manipuleret.

Sidste redigering: af Thomas.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 15 nov 2021 17:08 #15556

• Kåre
  • Kåre's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Et høfligt spørgsmål, og håber i er med på den..
Jeg kan forstå hvis nogle ikke kan få noget "nyt" ud af deres stereo ved kableskift, når man ser baren for det man populært gerne vil kalde hifi. Hele vintage bølgen, hvor en gammel monokasse kan sælges til favorable pris bekræfter, at viden om kvalitetslyd nok også er stærkt på vej retur (det min personlige holdning). Det behøves ikke koste kassen, men det skal gi mening som helhed....

Hvad har I af udstyr som primært benyttes til musik.... Ikke hvad der står på loftet og andre steder i gemmerne, men kun det primære setup :) ???

Jeg benytter selv:
-Acurus A250, effektforstærker (modificeret)
-Acurus LS11, forforstærker (modificeret)
-Sudgen Audio Masterclass DAC-4, dac
-Chromcast Audio, streamer
-Sonus Faber Venere 3.0, højttalere

Særligt højttalerne, trods en relativ lav indkøbspris jf som markedspriserne nu engang er for nyindkøb i butikken; har været fuldstændig suveræne til at spotte "dårligdomme" andre steder i systemet, heriblandt også kabler.

Mvh

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 15 nov 2021 17:25 #15557

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Højttalere er alle et stor kompromis, men alligevel er det den komponent i et setup der ændrer mest når den udskiftes.
Men det er faktisk slet ikke det der er humlen i de test der har været her. Der var idéen at personerne skulle høre forskellen hjemme på deres eget og forhåbentlig velkendte setup.
Stort set alt mit er DIY, eller dvs højttalerne er, for forforstærker og effektforstærkere er delvist medbyg forstået på den måde at det er moduler hvor man selv laver strømforsyning til, Har dog tilføjet et simpelt udgangstrin på min pre da den skulle trække lav indgangsimpedans. Det skal den så ikke længere.

Men det er en længere historie som nok ikke er videre interessant.
Det interessante er hvad der kunne høres af forskelle hjemme ved en selv og det var pænt overraskende.
Men det er jo helt åbenlyst ilde set at lave sådanne test :-D

Nå men jeg har selv haft Acurus A-250 og har spillet med den på utallige højttalere på mit (dengang) job ;-)

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 15 nov 2021 17:32 #15558

• Kåre
  • Kåre's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
@thomas hvis vi ser bort fra den sidste sætning mht Acurus, så er dit svar jo som en politiker ville besvare :) .
Jeg er godt klar over højttalernes udfordringer, og nok også den der har størst betydning.

Men hvad lytter I på?

Et lille hjemmestudie om man vil :)

Hvis guderne vil, at dem der ikke har noget ud af kableskift, har et setup i så god harmoni at kabler mellem enheder ikke bemærkes, vil jeg da gerne vide mere herom.

Dette skal udelukkende ses fra mit standpunkt, at jeg syntes at kunne hører selv små ændringer. Endog betragteligt bedre end da jeg havde Dali Grand Diva, som godt kan være lidt "kras" hvis ikke udstyret leverer....

Mvh

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 15 nov 2021 17:45 #15559

• Gnavpot
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mine anlæg kan ses her ;-)

hifi2you.dk/index.php/forum/sludder-slad...g-indtil-nu-og-andet

De ældste først nyeste sidst.
Alt original kun kabler er DIY .
Højttalerkabler aldrig skiftet, så kender ikke andet, er godt tilfreds.

Leveret af Kunena Forum