Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 04 jan 2022 18:56 #15747

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 116
Jeg må nok erkende at, er der noget jeg gør så er det at springe alt over der kommer fra de forskellige guru´ers mund (De sædvanlige 3-4 stykker).
Det er ganske tydeligt at jo mere involveret de er i elektronikken og selv laver diverse ting, jo mere bilder de sig selv ind.
Jeg giver ingenting for personer der kan høre at en kondensator er fjernet, men ikke kan høre at 2 andre + en masse andet elektronik bliver sat ind i stedet.
Eller vurdere en forforstærkers egenlyd ved at sætte den før eller efter en anden forforstærker, når ingen kunne høre sådan en som den her ;-)
INDBILDNING ER HIFI MARKEDETS MAGT coffee
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 05 jan 2022 10:56 #15749

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 15
Når vi nu mere eller mindre ikke kun hører med ørerne, men også med øjnene, så synes jeg hende her Lola Astanova spiller langt bedre end musikanmeldere mener:

Bilag:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 05 jan 2022 11:19 #15750

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 45
Det har du ret, det er smag og behag. Men lyden der rammer ørerne fra ovennævnte kunstner, den er noget livløs imho.

Sidste redigering: af Miki.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 05 jan 2022 11:27 #15751

• Nydmusik
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Det har du ret, det er smag og behag. Men lyden der rammer ørerne fra ovennævnte kunstner, den er noget livløs imho.

OK, jeg har kun hørt hende med øjnene, men klikkede så lige ind på denne her: Lola - Nocturne Op. 9 No. 2 Og den måde hun vrikker på klaverbænken på virker nu ret godt for øregangene og den forestilling de sender til den maskuline del af hjernen ;-)

Men hvis jeg lukker øjnene, selvom det er svært, så er der ikke meget liv i spillet.

Sidste redigering: af Nydmusik.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 05 jan 2022 11:44 #15752

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

OK, jeg har kun hørt hende med øjnene

:-D :-D :-D :-D :-D coffee

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 jan 2022 16:18 #15759

• Nydmusik
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Faldt lige over teksten på Audiovectors R-serie på hjemmesiden, og deres teknologi Audiovector Freedom som anvendes i Arreté modellerne - er der nogen der kan forklare hvorvidt der er hold i denne:

Audiovector Freedom is a new and revolutionary grounding technology, which addresses the movement induced distortion of and between the drive units in a loudspeaker. The currents running between the chassis are being processed and dealt with through a new separate crossover, which routes the signal to the ground terminal of your wall socket or your grounded mains distribution unit. Contrary to conventional knowledge, these currencies cause coloration and distortion between the drive units. By balancing and filtering these through a dedicated separate filter and by offering the possibility of connecting the speakers to earth/ground, we achieve a clean, very accurate, significantly more realistic sound with a low noise floor. Arreté models only.

Det er vel noget med, at de strømme der løber i svingspolen "kommer ud i" enhedernes chassis - det må være en slags hysterese. Og de strømme kobles sammen, og sendes via et filter til jord i 230 V stikket - hvis man altså har det. Der er hysterese i aluminiumssvingspoler, som bremser svingspolen i forhold til hvis den er lavet af ikke-metal eller titanium, og det giver mening. Jo mere frit svingspolen kan bevæge sig, desto bedre. Men det kræver vel, at svingspolen er i et magnetfelt - hvilket den jo så også er. Men strømme ud i chassiet? Og det kan shuntes til jord? Hmm.

Er det bare en gimmick som er så tilpas logisk for den uvidende, og synlig at øret hører det?

Sidste redigering: af Nydmusik.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 jan 2022 16:36 #15760

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det var meget på mode for en del år siden, at "jorde" sine højttalere.
Jeg har prøvet det mange gange og har da kunne måle en spændingsforskel, men har aldrig kunne høre det.
En modstand på 100 Kohm kvalte den "spænding" der lå på chassis´et, så det kan ikke være meget strøm der har været :-?

Holfi havde en ekstra terminal til netop at jorde sine højttalere hvis man ville det.

Bilag:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 jan 2022 16:40 #15761

• Nydmusik
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo, men findes der en forklaring fra den tekniske videnskab på hvad årsagen eller opgaven går ud på?

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 jan 2022 17:07 #15762

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Jo, men findes der en forklaring fra den tekniske videnskab på hvad årsagen eller opgaven går ud på?

Efter hvad jeg kunne forstå (og huske) så skulle jording af chassis fjerne hvirvelstrømme fra chassis´et, som så skulle koncentrere magnetfeltet bedre så denne blev "kraftigere".
Dengang var jeg "med" på hvad som helst og prøvede en masse med det, men synes ikke det gav noget.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 jan 2022 17:26 #15763

• Nydmusik
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Der skal vist være 3 elementer tilstede før hysterese/hvirvelstrømme opstår i et aluminiumsemne: tråd i hvilken der løber en strøm, aluminiummet ( selvfølgelig) og så en permanentmagnet. Alle 3 er tilstede her. Så hvis hvirvelstrømmens shuntning medfører et større magnetfelt i magnetgabet så kan det godt have en indflydelse.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 07 jan 2022 17:50 #15764

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Der skal vist være 3 elementer tilstede før hysterese/hvirvelstrømme opstår i et aluminiumsemne: tråd i hvilken der løber en strøm, aluminiummet ( selvfølgelig) og så en permanentmagnet. Alle 3 er tilstede her. Så hvis hvirvelstrømmens shuntning medfører et større magnetfelt i magnetgabet så kan det godt have en indflydelse.

Ja jeg skal ikke kunne sige det og det er vel også forskellig fra enhed til enhed.
Nogle har alm. pladejern, andre plast osv, men jeg har aldrig kunnet spore en forskel.
Hvad sker der i øvrigt hvis man bruger et sæt højttalere hvor chassis er jordet til minus på højttaler terminalerne og man spiller med en balanceret eller brokoblet forstærker ? Kommer der så endnu flere unoder i chassis´et ?

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 15 jan 2022 11:59 #15807

• Nydmusik
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Apropos lydtestene, så springer denne karakteristik af lydegenskaberne i øjnene på mig: www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=366693

Sådan er der så mange hi-fi produkter, som køberne bliver glade for at eje. Men de kan ikke høre dem.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 17 jan 2022 23:32 #15814

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Det er nok lige noget for Jørgen & Søren :-D
Bilag:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 19 jan 2022 11:50 #15818

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 20

Det er nok lige noget for Jørgen & Søren :-D

Det tror jeg ikke, ALT over 0,8 mm er no-go ifølge Professoren, så går der spejl i det. ohnono
Når foden vipper, ved man det er musik :=)

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 29 jan 2022 13:16 #15856

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det er faktisk ved at være lidt komisk mht det her hifi :-)

30 år gamle påstande er stadig påstande og når der så bliver forlangt bare en lille bitte smule bevis for de påstande, ja så får man helt automatisk sådan en hat her

Men hvor ville det være givende hvis alle de personer der kan høre store forskelle på signalkabler, materiale, klang og hvad der ellers bliver påstået, kunne modbevise alle de beviser der er for at de hører syner.
Der er 3 ting der kan peges på hvis et signalkabel skulle have en indflydelse på lyden og det er kapaciteten, induktionen og modstanden.
Det er da ret nemt at sætte en kondensator på samme værdi som kablets egen værdi over signalleder og stel.
Det er lige så nemt at sætte en spole med samme værdi som kablets egen i serie med kablet.
Modstanden kan vist være lige meget da den er langt mindre end apparaternes modstand og et tab på 0.00002 db høres nok ikke :-D

Så skal der bare skiftes mellem de kabler mens man ikke ser det og udpege hvilket kabel der har påloddet komponent og hvilket der ikke har.
Det er endda "live" og ikke optaget, så gad vide hvad undskyldningen vil være i sådan en situation ?

Men jeg kom til at tænke på hvilken hat der så passer til dem der bliver ved med at påstå det samme næsten dag efter dag, uden på nogen måde kunne vise at der bare er lidt hold i det.
Jeg fandt frem til denne:

Bilag:

Sidste redigering: af Thomas.
Leveret af Kunena Forum