- Modtagne Tak: 145
(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m.

Der er bestemt også mange ting jeg ikke har købt eller prøvet, da jeg synes det er helt indlysende at det selvfølgelig ikke virker............ eller jo, måske kan det påvirke hjernen til at tro at der er sket en forbedring........ For det er jo en forbedring i 99,999 % af tilfældene.
Det er sjovt nok aldrig det samme eller dårligere

_________________________________________________________________________________________________________
Kom endelig mere med guf, jeg er helt pjattet med at "de smarte" kvajer sig

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Man kan støde på flg. ækvivalentdiagram for en kondensator:
Ovenstående gælder kun ved højfrekvens. Ved audio kan vi reducerer til:
Altså en kondensator. Dielektrikummet(det imellem pladerne) har dog betydning.
Bateman har dokumenteret ovenstående udmærket i flg. link. linearaudio.nl/sites/linearaudio.net/fil...20measurements_0.pdf
Højttalerkabler vise nogle gange som:
Dette er også misvisende, ved audio, fornuftige tværsnit og kabel-længder kan vi betragte kablet som:
Skineffekt kan forøvrigt også negligeres, se Belden : www.belden.com/blog/broadcast/understand...effect-and-frequency
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Der sidder de billigste kondensatorer i hele konstruktionen.
Opamp´ene i outputtene er JRC NJM4580
Der bliver foretaget AD konvertering og DA konvertering
Fladkabel (magen til den der bruges til IDE harddisk) mellem delefilterkredsløbet og output Printet
Og en SMPS til det hele
Jeg synes ærligt talt det er imponerende at man kan opleve en klar forbedring af lyden ved indsættelse af et apparat der er fyldt med det som der normalt bliver peget fingre af.
I tilfældet med sådan et DCX 2496 undrer det mig at der ikke lige med det samme blev opdaget en stor forringelse af lyden, idet bare opamp´ene jo burde sætte lytteren - ikke bare uden for døren, men helt ud på markerne.
Alt i sådan et DCX filter er fra billigste skuffe og incl prisen på 1500,- får man endda en AD konverter og nogle DA konvertere.
Jeg har selv lige solgt sådan et filter for en 500 krone og det havde stået et par år i et rum ovenpå da jeg ikke synes det var godt, så det er afprøvet i flere sammenhæng.
Hvorfor høres alle disse ringe komponenter som en forbedring, når historierne fortæller at det burde være en forværring af større størrelse ?
_________________________________________________________________________________________________________

- Nydmusik
-
- Gæst
-
Thomas: god pointe, og jeg tror (for jeg har ikke prøvet det) at det Behringer apparat gør meget fundamentalt/funktionsmæssigt rigtig godt. Det er ret komplekst og kræver stor viden for at undgå stor mistilpasning, hvilket jo er det stik modsatte af hvad det er beregnet til.
Forestil dig så efter justeringerne er foretaget, at komponentnørden kommer på besøg og skifter ud, selvfølgelig uden at ændre delefrekvenser, flankestejlheder og tidsforskydninger eller niveauer. Hvordan mon det ville kunne høres?
Nydmusik skrev: Miki: nej Miki, det er nok fis og ballade det hele, så lad os bare køre videre i egen ophøjede tro.
Thomas: god pointe, og jeg tror (for jeg har ikke prøvet det) at det Behringer apparat gør meget fundamentalt/funktionsmæssigt rigtig godt. Det er ret komplekst og kræver stor viden for at undgå stor mistilpasning, hvilket jo er det stik modsatte af hvad det er beregnet til.
Forestil dig så efter justeringerne er foretaget, at komponentnørden kommer på besøg og skifter ud, selvfølgelig uden at ændre delefrekvenser, flankestejlheder og tidsforskydninger eller niveauer. Hvordan mon det ville kunne høres?
Ja det er svært at spå om

Jeg har bare prøvet det filter i mange sammenhæng og andre mener også at det ikke egner sig til hifi.
Men det hænger vel også sammen med hvad det bruges sammen med, i de tilfælde jeg har brugt det har det lagt en gråtone henover lyden og ikke med det samme hul igennem som uden filteret. Det er faktisk forholdsvis nemt at høre hvis det står "flat".
Men det skulle da også være underligt at man med lige det filter, ikke kunne høre at det hele er fra billigste skuffe og opamp´ene er samme typer som man finder i ghettoblastere.
Eneste mulighed jeg kan få øje på er hvis resten af setup´et ikke er bedre end selve filteret, så er det nok ikke helt nemt at høre degraderingen,
Men kigger man på nettet så er der også en masse der er i gang med at modificere dette filter af netop de årsager
Jeg valgte så at hoppe på en anden vogn

Har man et setup som bliver bedre af at indkoble et apparat af tvivlsom kvalitet og med komponenter som i andre tilfælde nemt høres som dårlig, fordi dette apparat retter op på frekvenskurven/sammenspil med rummet, så må frekvenskurven/sammenspillet med rummet inden apparatet blev tilsluttet ha været elendig.
Hvordan vurderer man et komponents virkning på et setup med sådan et udgangspunkt ?
Er Mikkel Giges tidligere signatur virkelig mere rigtig end som så ?
"Man hører det man vil høre"