Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 05 jul 2020 21:20 #12988

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • Modtagne Tak: 130
Det du skriver i den sidste linje er efterhånden det eneste der mangler :-D Og den "kasse" fra VDH der kommunikerer med ens hjerne er vel det tætteste vi kommer det...... Indtil videre.
Der er bestemt også mange ting jeg ikke har købt eller prøvet, da jeg synes det er helt indlysende at det selvfølgelig ikke virker............ eller jo, måske kan det påvirke hjernen til at tro at der er sket en forbedring........ For det er jo en forbedring i 99,999 % af tilfældene.
Det er sjovt nok aldrig det samme eller dårligere :-D

- - - - - - - - - -
BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 23 sep 2020 18:28 #13319

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Modtagne Tak: 54
Efter en hårrejsende samtale med et par spirrende hifi-entusiaster, synes jeg lige det er tid til at perspektiverer lidt af den misinformation som de to unge folk havde slugt råt.
Man kan støde på flg. ækvivalentdiagram for en kondensator:

Ovenstående gælder kun ved højfrekvens. Ved audio kan vi reducerer til:

Altså en kondensator. Dielektrikummet(det imellem pladerne) har dog betydning.
Bateman har dokumenteret ovenstående udmærket i flg. link. linearaudio.nl/sites/linearaudio.net/fil...20measurements_0.pdf

Højttalerkabler vise nogle gange som:

Dette er også misvisende, ved audio, fornuftige tværsnit og kabel-længder kan vi betragte kablet som:

Skineffekt kan forøvrigt også negligeres, se Belden : www.belden.com/blog/broadcast/understand...effect-and-frequency
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 23 sep 2020 19:42 #13320

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
De røde krydser du har sat på dine tegninger/billeder må der alligevel være en del af i et Behringer DCX 2496.
Der sidder de billigste kondensatorer i hele konstruktionen.
Opamp´ene i outputtene er JRC NJM4580
Der bliver foretaget AD konvertering og DA konvertering
Fladkabel (magen til den der bruges til IDE harddisk) mellem delefilterkredsløbet og output Printet
Og en SMPS til det hele

Jeg synes ærligt talt det er imponerende at man kan opleve en klar forbedring af lyden ved indsættelse af et apparat der er fyldt med det som der normalt bliver peget fingre af.
I tilfældet med sådan et DCX 2496 undrer det mig at der ikke lige med det samme blev opdaget en stor forringelse af lyden, idet bare opamp´ene jo burde sætte lytteren - ikke bare uden for døren, men helt ud på markerne.
Alt i sådan et DCX filter er fra billigste skuffe og incl prisen på 1500,- får man endda en AD konverter og nogle DA konvertere.

Jeg har selv lige solgt sådan et filter for en 500 krone og det havde stået et par år i et rum ovenpå da jeg ikke synes det var godt, så det er afprøvet i flere sammenhæng.
Hvorfor høres alle disse ringe komponenter som en forbedring, når historierne fortæller at det burde være en forværring af større størrelse ?

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 23 sep 2020 20:21 #13321

• Nydmusik - Tager en pause
  • Nydmusik - Tager en pause's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 21
Miki: nej Miki, det er nok fis og ballade det hele, så lad os bare køre videre i egen ophøjede tro.

Thomas: god pointe, og jeg tror (for jeg har ikke prøvet det) at det Behringer apparat gør meget fundamentalt/funktionsmæssigt rigtig godt. Det er ret komplekst og kræver stor viden for at undgå stor mistilpasning, hvilket jo er det stik modsatte af hvad det er beregnet til.

Forestil dig så efter justeringerne er foretaget, at komponentnørden kommer på besøg og skifter ud, selvfølgelig uden at ændre delefrekvenser, flankestejlheder og tidsforskydninger eller niveauer. Hvordan mon det ville kunne høres?

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 23 sep 2020 21:53 #13322

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk

Nydmusik skrev: Miki: nej Miki, det er nok fis og ballade det hele, så lad os bare køre videre i egen ophøjede tro.

Thomas: god pointe, og jeg tror (for jeg har ikke prøvet det) at det Behringer apparat gør meget fundamentalt/funktionsmæssigt rigtig godt. Det er ret komplekst og kræver stor viden for at undgå stor mistilpasning, hvilket jo er det stik modsatte af hvad det er beregnet til.

Forestil dig så efter justeringerne er foretaget, at komponentnørden kommer på besøg og skifter ud, selvfølgelig uden at ændre delefrekvenser, flankestejlheder og tidsforskydninger eller niveauer. Hvordan mon det ville kunne høres?

Ja det er svært at spå om ;-) Men ingen tvivl om at det er et avanceret filter med mange muligheder.
Jeg har bare prøvet det filter i mange sammenhæng og andre mener også at det ikke egner sig til hifi.
Men det hænger vel også sammen med hvad det bruges sammen med, i de tilfælde jeg har brugt det har det lagt en gråtone henover lyden og ikke med det samme hul igennem som uden filteret. Det er faktisk forholdsvis nemt at høre hvis det står "flat".
Men det skulle da også være underligt at man med lige det filter, ikke kunne høre at det hele er fra billigste skuffe og opamp´ene er samme typer som man finder i ghettoblastere.
Eneste mulighed jeg kan få øje på er hvis resten af setup´et ikke er bedre end selve filteret, så er det nok ikke helt nemt at høre degraderingen,
Men kigger man på nettet så er der også en masse der er i gang med at modificere dette filter af netop de årsager

Jeg valgte så at hoppe på en anden vogn :-p

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 24 sep 2020 12:32 #13324

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
Nu når det at skrive sine oplevelser og sine undren er blevet til anmeldelser, må jeg hellere anmelde en ting mere :-D

Har man et setup som bliver bedre af at indkoble et apparat af tvivlsom kvalitet og med komponenter som i andre tilfælde nemt høres som dårlig, fordi dette apparat retter op på frekvenskurven/sammenspil med rummet, så må frekvenskurven/sammenspillet med rummet inden apparatet blev tilsluttet ha været elendig.
Hvordan vurderer man et komponents virkning på et setup med sådan et udgangspunkt ?

Er Mikkel Giges tidligere signatur virkelig mere rigtig end som så ?
"Man hører det man vil høre" ;-)

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 25 sep 2020 02:11 #13325

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk

Miki skrev: Efter en hårrejsende samtale med et par spirrende hifi-entusiaster, synes jeg lige det er tid til at perspektiverer lidt af den misinformation som de to unge folk havde slugt råt.
Man kan støde på flg. ækvivalentdiagram for en kondensator:

Ovenstående gælder kun ved højfrekvens. Ved audio kan vi reducerer til:

Altså en kondensator. Dielektrikummet(det imellem pladerne) har dog betydning.
Bateman har dokumenteret ovenstående udmærket i flg. link. linearaudio.nl/sites/linearaudio.net/fil...20measurements_0.pdf

Højttalerkabler vise nogle gange som:

Dette er også misvisende, ved audio, fornuftige tværsnit og kabel-længder kan vi betragte kablet som:

Skineffekt kan forøvrigt også negligeres, se Belden : www.belden.com/blog/broadcast/understand...effect-and-frequency

Der er mange ting der undrer mig gevaldigt inden for hifilyd !
Mht udskiftninger af komponenter, kabler eller lignende, så kan alle der ved at det er skiftet, eller kan se kablet høre en forskel, nogle gange en stor forskel - fint nok.
Men ligeså snart der er tale om en blindtest, så er der ingen der hører forskellene.
Og skal der findes et brudstykke i musiknummer som har været igennem diverse udskældte komponenter og mere til, så er der heller ingen der hører det.
Så blindtest duer ikke.
Optagelser af ændringer duer heller ikke.
Hvad er der så tilbage ?
Ja indtil videre har jeg kun læst undskyldninger får hvorfor blindtest ikke virker og mangler at finde forklaringen på at forskellene forsvinder når de bliver optaget.
Modsat har man set/hørt om personer der hørte forskelle som endda blev beskrevet præcist, men på kabler der ikke var sat til.

Hvis jeg sidder og lytter på et velkendt nummer og går ud af rummet mens der bliver ændret et eller andet og jeg ikke hører forskellen når jeg kommer ind igen og lytter til samme nummer ved samme niveau, ja så er forskellen for mig enten ikke eksisterende eller for lille til at bruge bare 10 kroner eller tid på.
Jeg personlig kan ikke høre et stykke musik der er blandet ind i et andet hvis det er dæmpet 40 db = 10.000 gange og da det er musik kan denne ikke bruges da den kun er gældende for rene sinustoner

Bilag ikke fundet

F.eks strømkabler (om der er forskel eller ej) hvor ligger forskellene og hvor mange DB drejer det sig om ?
Kan kan høre 1 db´s forskel ? Ja hvis det er et snævert peak men er det et snævert dyk så kan man næppe - Er de forskelle som nogle hører så forstærkninger ?

Støj der er lige netop hørbart høres tydeligt som mere ro og klarhed bare den dæmpes 3 eller 6 db, men det er jo også et ret bredt frekvensområde og noget vedvarende der ikke følger musikken.

Et signalkabel hvor der virkelig er "hul igennem" hvordan vil forskellene vise sig på en frekvenskurve måling ? Vil der være mere niveau i toppen i forhold til bunden ?
Jeg har prøvet forsøget her med 3 forskellige signalkabler direkte på udgangen af en NE5532 og ind i 2.2 Kohm, der viser frekvenskurven præcis samme forløb - ikke engang en ½ db´s forskel er der nogle steder fra 20 til 20.000 hz. Har andre prøvet det eller har lyst til at prøve det ?

Her bliver der målt på kabler og påvist en forskel.
Er forskellene store nok til at kunne høres ? De kunne jo måles
www.stereophile.com/content/what-difference-wire-makes-page-2

Som skrevet før kan jeg ikke høre et kort stykke musik i et andet musiknummer når det var dæmpet 40 db, men jeg kan sagtens høre at lige netop hørbar støj blev dæmpet 3 eller 6 db.

Det er nu meget sjovt at gå på jagt i hifi verdenen :-D

DB skala =

Bilag ikke fundet

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 03 okt 2020 22:00 #13351

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
Nu kan man jo læse et sted at højttalerkablernes indflydelse på lyden nærmest blev nulstillet og uden betydning, efter skift fra passiv deling til aktiv deling mellem højttaler og forstærker.
Det skulle efter sigende være de u-lineære komponenter i det passive delefilter i højttalerne der har skylden for forskellene på højttaler kablerne.
Enhederne er nu også u-lineære men det har ikke noget at sige idet forstærkeren har direkte fat i dem (vil jeg tro).

Så langt så godt ;-)

Men hvilke u-lineære komponenter i f.eks en forstærker er det der "svinger" mere end højttaler enheder og måske lige så meget som komponenterne i et passivt højttaler delefilter, som der giver forskellen på signalkabler ?
Selvom komponenter ikke er perfekte vil jeg mene at impedansen er nogenlunde stabil indenfor det hørbare område og jeg vil også mene at komponenternes værdi bliver inden for deres afvigelses (%) med mindre der er tale om mismatch og/eller ganske hård belastning.

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 25 okt 2020 08:04 #13424

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
En historie som igen viser hvor svært det er at vurdere rigtig dyre vare hvor det sanselige er hovedindholdet. De 4 forretningsfolk opdagede ikke rigtig fejlen:

www.decanter.com/wine-news/new-york-rest...-1989-446051-446051/

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 30 okt 2020 23:49 #13439

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk

Nydmusik skrev: En historie som igen viser hvor svært det er at vurdere rigtig dyre vare hvor det sanselige er hovedindholdet. De 4 forretningsfolk opdagede ikke rigtig fejlen:

Ja vinkendere burde nok ha opdaget det.
Men....... Selv personer der ikke er vinkendere ville nok ha opdaget begge tilfælde hvis de havde fået noget de vidste hvad var først.
Ligesom stort set alle ved hvilket kabel der sidder på når de skifter til et andet ;-)

Skal man "lave" samme situation mht hifi så skal en person sætte sig foran et setup og kunne fortælle om der er et billigt eller dyrt signalkabel på og jeg må erkende at jeg tvivler på at nogle overhovedet vil kunne det.

- - - - - - - - - -

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 31 okt 2020 10:40 #13440

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Thomas skrev:

Nydmusik skrev: En historie som igen viser hvor svært det er at vurdere rigtig dyre vare hvor det sanselige er hovedindholdet. De 4 forretningsfolk opdagede ikke rigtig fejlen:

Ja vinkendere burde nok ha opdaget det.
Men....... Selv personer der ikke er vinkendere ville nok ha opdaget begge tilfælde hvis de havde fået noget de vidste hvad var først.
Ligesom stort set alle ved hvilket kabel der sidder på når de skifter til et andet ;-)

Skal man "lave" samme situation mht hifi så skal en person sætte sig foran et setup og kunne fortælle om der er et billigt eller dyrt signalkabel på og jeg må erkende at jeg tvivler på at nogle overhovedet vil kunne det.

Men så vil jeg fortælle om lidt kabel-skift, som jeg netop har leget med, inspireret af et besøg i Musikkens Hus, under den pågående sangerkonkurrence: at lytte til den meget kraftige lyd, uden det bliver skarpt eller anmassende som elektronik kan være eller er. En oplevelse jeg hver gang bliver fascineret af, og ønsker der hjemme. Det er utroligt, som en tuba kan være kraftig på 7. række! Til mit anlæg har jeg flere gange skiftet mellem forskellige versioner af Van den Hul's kulfiber interconnects, og Canare LV77S, fordi de begge har forskellige fordele. Med kulkablerne, opnås en klang der ligger tættere på den naturlige varme og fylde end metalkablet, som (måske) har lidt bedre opløsning. Jeg skiftede flere gange - samme resultat hver gang. Så, jeg er overbevist om, at der er forskel på signalkabler. Endte med The First på digital-siden, og The First Ultimate mkII mellem for- og effektforstærker. Forskellene er små, og det kan godt være, at jeg ikke vil kunne høre forskel hvis en anden skifte kabler uden min tilstedeværelse, men nu har jeg de to principielt forskellige kabeltyper, og synes jeg finder samme lydkarakteristik hver gang.

Vil lige nævne, at til den test anvendes udelukkende klassisk musik, som har langt mere information, som anlægget skal håndtere, end en smuk kvinde sammen med 3 musikere, som spille lidt. Jeg brugte i går: indledningen til Wagners Valkyrien, EMI CDS 7495342, og flere numre fra "Richard Wagner 2013", DaCapo CD 1403. At anlægget kommer på arbejde ses også af volumeknappen: den står på kl. 01, og når de spiller til, bliver det altså meget højere end den unge kvinde!

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 31 okt 2020 13:49 #13441

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Modtagne Tak: 54

Nydmusik skrev:

Thomas skrev:

Nydmusik skrev: F
Forskellene er små, og det kan godt være, at jeg ikke vil kunne høre forskel hvis en anden skifte kabler uden min tilstedeværelse, men nu har jeg de to principielt forskellige kabeltyper, og synes jeg finder samme lydkarakteristik hver gang.

:-D Hvordan kan du genkende samme karakteristika hver gang, når du samtidig ikke er sikker på du vil kunne høre forskel hvis nogle havde udskiftet kablerne uden at du vidste det.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 31 okt 2020 14:11 #13442

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
Som skrevet mange gange før afviser jeg ikke forskelle, men plejer at skrive at de også bør kunne måles.

Vi er nok derhenne hvor der ikke skal spørges om det kan måles, men hvordan det kan måles
Og ikke mindst hvor den menneskelige grænse ligger mht hvad der kan høres.
Forskelle på -80 db nægter jeg at tro nogle kan høre, men det er voldsomt spændende.

- - - - - - - - - -

Sidste redigering: af Thomas.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 31 okt 2020 15:02 #13443

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Miki skrev:

Nydmusik skrev:

Thomas skrev:

Nydmusik skrev: F
Forskellene er små, og det kan godt være, at jeg ikke vil kunne høre forskel hvis en anden skifte kabler uden min tilstedeværelse, men nu har jeg de to principielt forskellige kabeltyper, og synes jeg finder samme lydkarakteristik hver gang.

:-D Hvordan kan du genkende samme karakteristika hver gang, når du samtidig ikke er sikker på du vil kunne høre forskel hvis nogle havde udskiftet kablerne uden at du vidste det.

Bare glem indlægget, Miki.

(2) Snakeoil: myter, teser, fup & påstande m.m. 31 okt 2020 15:05 #13444

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Thomas skrev: Som skrevet mange gange før afviser jeg ikke forskelle, men plejer at skrive at de også bør kunne måles.

Vi er nok derhenne hvor der ikke skal spørges om det kan måles, men hvordan det kan måles
Og ikke mindst hvor den menneskelige grænse ligger mht hvad der kan høres.
Forskelle på -80 db nægter jeg at tro nogle kan høre, men det er voldsomt spændende.

Ja, hvis det kan måles mangler vi en målemetode. Og enig i, at -80 dB er meget meget svagt, hvilket du har efterprøvet ved at blande to signaler uden det svageste var hørbart.

Leveret af Kunena Forum