Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Optage lyd (Den store test-tråd) 05 aug 2021 22:35 #14958

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 110
Og så er der så mappen her ->  www.dropbox.com/sh/sby2ujk18euhkv1/AAAqn...eA0J4u-ggb15Xva?dl=0
til dem som vil lege lidt i f.eks Audaicity.
Her er der 2 filer med samme 3 x 1 minut musik, men lagt i mono sådan her.

Højre kanals output fra hovedtelefon forstærkeren delt ud via 2 stk 60 ohms modstande (2 x 120 ohm i parallel) til højre og venstre input på minimixeren.
Dvs præcis samme signal i begge kanaler så det er nemmere at sammenligne i f.eks Audacity.
Modstandene er klemt i krokodillenæbbet og loddet derefter - og de 2 x 2 modstande er loddet sammen

Mht (x) filen så er der efter modstandene en Wima 10 uF på den ene gren og en 10 uF Noname på den anden gren. Er der forskel på de 2 kondensatorers lyd, må det kunne findes i Audacity

Mht (xx) filen så er der en Wima 10 uF kondensator på den ene gren og en Duelund 10 uF på den anden gren.

Så er det bare spørgsmålet om nogle gider lægge dem i Audacity og se forskellen 

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

Optage lyd (Den store test-tråd) 06 aug 2021 09:24 #14959

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 40
ha ha fede billeder Thomas, har du regnet lidt på det ?
udgangs impedans, indgangs impedans, kapacitive loads af dine kabler, samt de XC og ESR værdier der findes for dine kondensatore,
bare lidt fornuftigt hovedregninger siger jo at du ikke vil kunne måle eller høre nogen som helst forskel,
da de her kondensatores påvirkninger er i micro dele af de impedanser dine linje signaler er i..
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Optage lyd (Den store test-tråd) 06 aug 2021 13:36 #14960

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

ha ha fede billeder Thomas, har du regnet lidt på det ?
udgangs impedans, indgangs impedans, kapacitive loads af dine kabler, samt de XC og ESR værdier der findes for dine kondensatore,
bare lidt fornuftigt hovedregninger siger jo at du ikke vil kunne måle eller høre nogen som helst forskel,
da de her kondensatores påvirkninger er i micro dele af de impedanser dine linje signaler er i..

Jeg må tilstå at jeg ikke kender Zout på den hovedtelefon forstærker, som er denne her ->
www.amazon.com/SMAKN-PCM2706-TDA1308-Par...dphone/dp/B00KW24IN6

Zin på minimixeren er 20 Kohm
De analog kabler er max 10 cm og har vel ikke den store indflydelse.

Kondensator data kan du se her -> (data står i bunden)

Den gule Noname 10 uF:

Den røde Wima10 uF:

Duelund 10 uF:

Bilag:

Optage lyd (Den store test-tråd) 06 aug 2021 14:26 #14961

• TommyBoy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
20Hz, XC for 10uF er 800 ohm
20kHz, XC for 10uF er 0.8 ohm, dvs din blå kurve følger hvad man ville forvente.
du siger selv at indgangs impedansen er 20k
der er helt sikkert også en del kohm i udgangen, strøm beskyttelse, dvs ved at sætte sådan en her i serie, vil der blive en lille smule mindre
af den aller laveste bas, det meste musik indeholder ikke så meget mellem 20-30Hz, så du vil helt sikkert ikke opdage det.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Optage lyd (Den store test-tråd) 06 aug 2021 14:30 #14962

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

20Hz, XC for 10uF er 800 ohm
20kHz, XC for 10uF er 0.8 ohm, dvs din blå kurve følger hvad man ville forvente.
du siger selv at indgangs impedansen er 20k
der er helt sikkert også en del kohm i udgangen, strøm beskyttelse, dvs ved at sætte sådan en her i serie, vil der blive en lille smule mindre
af den aller laveste bas, det meste musik indeholder ikke så meget mellem 20-30Hz, så du vil helt sikkert ikke opdage det.

Der er jo personer der mener at en kondensator kan gøre lyden bedre ;-)
Men burde man efter din mening kunne høre forskel på de 3 kondensatorer ? Der bliver jo også snakket om klang og materiale osv.
Kan du høre forskel på den originale fil (1) og de andre ?

Optage lyd (Den store test-tråd) 06 aug 2021 14:41 #14963

• TommyBoy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
i den zip jeg fik, er der kun 2 filer, x og xx,
efter min opfattelse, er XX den med flest kondensatore i serie = lidt mindre, af den aller dybeste bas..
om det er noget jeg bilder mig ind, er svært at sige, da det er mig selv der starter filerne og ikke en anden..
Ja jeg kunne snyde og sætte filerne på en analyzer og rent faktisk måle spectrum indholdet,
men det er jo ikke sjovt, hvis opgaven går på at lytte og vurdere.
der er selvklart ikke nogen ændringer i andet end den dybeste bas,
forklaringen er at de micro små ESR variationer hver type har, bliver til intet i 30khz miljø 

Sidste redigering: af TommyBoy.

Optage lyd (Den store test-tråd) 06 aug 2021 16:11 #14964

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

i den zip jeg fik, er der kun 2 filer, x og xx,
efter min opfattelse, er XX den med flest kondensatore i serie = lidt mindre, af den aller dybeste bas..
om det er noget jeg bilder mig ind, er svært at sige, da det er mig selv der starter filerne og ikke en anden..
Ja jeg kunne snyde og sætte filerne på en analyzer og rent faktisk måle spectrum indholdet,
men det er jo ikke sjovt, hvis opgaven går på at lytte og vurdere.
der er selvklart ikke nogen ændringer i andet end den dybeste bas,
forklaringen er at de micro små ESR variationer hver type har, bliver til intet i 30khz miljø 

Filerne ligger i denne mappe  www.dropbox.com/home/Test%20D.%203-8-2021
Men du må hjertens gerne finde forskelle på (x) og (xx) som du har lyttet på (Der er kun en kondensator i serie med hver kanal. men forskellige kondensatorer i hhv x & xx), og du må meget gerne prøve at finde forskelle på de 5 filer i den første mappe. (1) er original filen rippet til harddisk)
Det er det det hele går ud på, altså om der vitterlig er forskelle som burde kunne høres.

Min påstand er jo at hvis man ikke kan måle en forskel, så kan den heller ikke høres 

Optage lyd (Den store test-tråd) 06 aug 2021 16:43 #14965

• TommyBoy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
der ER sørne ændringer fra X til XX, endda i hele spectrummet.
Det virker som om den ene er MEGET lidt højere niveau, end den anden, da der er 3dB pr tern
har du skruet 1 db op for den ene, og dette driller jo resultatet.

her har jeg taget nøjaktigt de samme 8.29 sek, af starten, af begge filer, og sammenlignet spectrummet.
MEN for at kunne lave et død sikkert resultat, ville jeg nok starte med at lave 3 stk X optagelser, og 3 stk XX optagelser,
og tripple checke at denne her metode siger at X1 = X2 = X2
samt at XX1 = XX2 = XX2
før du kan sige at X1 != XX1
håber det giver mening :-)

>Min påstand er jo at hvis man ikke kan måle en forskel, så kan den heller ikke høres  
KLART ENIG.. for ALT kan måles, hvis det findes.
og ingen kan høre noget, der ikke findes.. påstår nogle andet, er det let at bevise via korrekt udførte blind tests.

Bilag:

Sidste redigering: af adm.

Optage lyd (Den store test-tråd) 06 aug 2021 17:08 #14966

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo det giver mening men nu er muligheden for at lave nye optagelser væk :-) (Jeg har afleveret de lånte kondensatorer) ;-)

Men de har fået helt samme signal, højre kanal delt ud til 2 x mono og jeg koblede 2 x 120 ohm i parallel for at komme så tæt på 2 ens modstandsværdier som muligt.
Der kan måske være en unøjagtighed i "minimixeren" men balancen stod i "hakket", altså det der burde være lige niveau til begge kanaler.

Optage lyd (Den store test-tråd) 06 aug 2021 17:27 #14967

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

der ER sørne ændringer fra X til XX, endda i hele spectrummet.
Det virker som om den ene er MEGET lidt højere niveau, end den anden, da der er 3dB pr tern
har du skruet 1 db op for den ene, og dette driller jo resultatet.

Tommyboy, det er er vigtigst mht (x) & (xx) filerne er forskellen fra højre til venstre kanal, da det er et monosignal der er delt ud i 2 x mono men med hver sin kondensator i serie med signalet.
Dvs forskellen på højre og venstre på (x)
og forskellen på højre og venstre på (xx)

Mht de 5 filer i den anden mappe er jeg MEGET interesseret i forskellen på den originale fil (1) og fil nr. (4) & (5).
Altså forskel på (1) & (4) og på (1) & (5)

Hvis du gider og har lyst må du meget gerne finde al den forskel der måtte være, du har jo grejet og viden til det ;-)

Optage lyd (Den store test-tråd) 07 aug 2021 16:17 #14973

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tommyboy, det der er interessant med x & xx filerne er at der sidder 2 forskellige kondensatorer - en til højre kanal og en til venstre kanal og i en af filerne koster den ene kondensator 120 gange mere end den anden ;-)

Optage lyd (Den store test-tråd) 09 aug 2021 14:23 #14980

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Tommyboy, det der er interessant med x & xx filerne er at der sidder 2 forskellige kondensatorer - en til højre kanal og en til venstre kanal og i en af filerne koster den ene kondensator 120 gange mere end den anden ;-)

Kunne du spore/måle en forskel, Tommyboy ?

Optage lyd (Den store test-tråd) 09 aug 2021 14:31 #14981

• TommyBoy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
man kan ikke lave A/B sammenligninger i filer i L/R sporet
men godt i fil A versus fil B
man kan heller ikke lytte teste sådan filer, med mindre man tager hovedtlf på, og vender den rundt 
sådan at ET øre, kun lytter til L eller R.. meget bøvlet, jeg kan derfor ikke tilbyde at hælpe yderligere.

Optage lyd (Den store test-tråd) 09 aug 2021 14:41 #14982

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

man kan ikke lave A/B sammenligninger i filer i L/R sporet
men godt i fil A versus fil B
man kan heller ikke lytte teste sådan filer, med mindre man tager hovedtlf på, og vender den rundt 
sådan at ET øre, kun lytter til L eller R.. meget bøvlet, jeg kan derfor ikke tilbyde at hælpe yderligere.

Nej X & XX filerne er ikke beregnet til at lytte forskel på.
De var mere lavet til at man evt kunne måle forskel på højre og venstre, de får jo samme signal men signalet kører gennem 2 forskellige kondensatorer
Ja det er lidt omstændigt og lettere forvirrende hvis man skal vende hovedtelefonerne hele tiden 

Men de 5 andre filer er til at lytte/høre forskel.

Optage lyd (Den store test-tråd) 10 aug 2021 16:54 #14993

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nu er denne fine hjemmestrikkede USB forlænger afprøvet i blindtest.

4 forsøg, 3 personer = ingen bemærkede en forskel.

Forlængeren er jo også med i "testopstillingen" og tilsyneladende er der heller intet at spore der. (Selvom den rent faktisk ligger hen over strømkablerne til PC og Idefender)

Forlængeren blev brugt mellem PC med Idefender 3.0 og denne USB til coax konverter

Udover det, så er USB forlængeren afprøvet med følgende:
Minimixer.
Hovedtelefonforstærker.
USB harddisk.
Printer.
Umik-1 mikrofon.

Alt blev genkendt af PC´en og virkede efter hensigten.

Jeg er altså heldig her på adressen, nu behøver jeg (heller) ikke spekulere i USB kabler ala dem her

high-performance.dk/nordost-tyr-2-usb.html
Bilag:

Leveret af Kunena Forum