Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 16 dec 2022 13:29 #16812

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • Modtagne Tak: 130
Der kører nu endnu en debat om kabler og en debat som endnu engang giver forhandleren det grønne kort.
En debat der viser forskelle på strømkabler.

Min vurdering er at det er totalt misvisende (og måske bevidst) og så er der nogle der ser en måling og tænker: Det var lige godt s.....

Tjekker man de målinger som skulle være en "bevis" for forskelle, så er det nærmere et bevis på at en strømkabel på ingen måde gør en forskel, på nær noget der kan måles.

Min påstand kommer af at den ekstra "støj" der er på udgangen af forstærkeren med det tykke strømkabel, ligger så langt nede niveaumessigt at det er umuligt at høre for det almindelige menneske. Der er tale om at den ekstra støj ligger 100 db lavere end musiksignalet.

Men hvad er -100 db for det almindelige menneske som ikke er til den slags tal ?
Det er der et par eksempler på her:

Jeg har taget 2 musik numre:
CCR (Creedence Clearwater Revival) - Bad Moon Rising.
og
Uffe Steen Trio & Vestbo Trio - Redscale

Og blandet sammen og den fil kan høres her -->>> Blandet sammen uden dæmpning

Som man kan høre er CCR højere end Uffe Steen trio

Her i denne fil er CCR dæmpet 50 db -->>> CCR dæmpet 50 db

Og her er en fil hvor CCR er dæmpet 100 db svarende til den støj der er på Kajs målinger. -->>> CCR dæmpet 100 db

Jeg vil vove den påstand at et nummer blandet ind i et andet nummer er en del nemmere at høre end lidt støj, men det burde i hvert fald være lige så tydeligt.
Lige så tydeligt er det at et strømkabel ikke ændrer noget som helst mht den lyd der kommer ud af højttaler.

- 50 db og - 100 db i tal kan ses her.

- - - - - - - - - -
BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 16 dec 2022 16:53 #16813

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Modtagne Tak: 54
Glem nu bare den måling. Det ligner noget intermodulations forvrængning der er opstået under måling og det er der altså ikke noget net-kabel der giver.
Iøvrigt er Y-aksen også tosset, det er misvisende at bruge dBFS til at beskrive analoge værdier og iøvrigt nok lidt for flot at kunne måle ned til -150 dB med et PC baseret målesystem.
Desværre endnu et eksempel på misinformation indenfor audio, som Kaj desværre er storleverandør af.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Sidste redigering: af Miki.

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 17 dec 2022 01:33 #16814

• Thomas
Jeg synes helt seriøst at det flyder med tåbeligheder.
Her er endnu en storleverandør.

Og det er så personen der hele tiden har sagt at strømkabler ikke kan gøre noget bedre, kun værre.
Nu kan de så lige pludselig kompensere for dårligt konstrueret udstyr, som sikkert er udfald af Kaj´s målinger, som så bare viser lige det modsatte af hvad Gige skriver.
Men uanset hvordan man vender og drejer det, så er det tåbeligheder af rang, da intet strømkabel gør en lydmæssig forskel. Der kan evt måles en forskel, men den ligger med garanti så langt nede i niveau at ingen hører den.
Gør et strømkabel en forskel for den enkelte, så er der 2 muligheder.
1. Personen ved det er skiftet, eller har selv købt, betalt og monteret det.
2. Det er knækket

El nettets impedans er ca 1 ohm og modstanden i 1 meter 1,5 mm2 ledning er 85 gange lavere og skulle man snige sig ned på 1 mm2 så er modstanden 60 gange lavere for 1 meter.

Modstandere af mit skriveri er mere end velkomne til at modbevise mig.

Det var så endnu et natligt skriveri (Kl er nu 01:32) :-D

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 17 dec 2022 15:33 #16815

• Thomas
Bemærk at en 100 db dæmpning er 100.000 gange lavere end en dæmpning på 50 db, som allerede er 100.000 gange lavere end selv musikken.
Og så kan man så tænke lidt over om man kan høre den forskel :whistle:

- - - - - - - - - -

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 18 dec 2022 16:40 #16817

• Thomas
Det er i sandhed imponerende at nogle skal gøre en måling til en hørbar sandhed.
Men skulle det være sådan, så er der jo ingen problemer med at fortælle hvilket nummer der er blandet ind i denne fil - eller om der i det hele taget er bandet noget ind i den.

www.dropbox.com/s/ztc8mdgu1oq0mjz/fil.wav?dl=0

Sådanne ting kan jo hurtigt blive gjort til en agenda, når det går imod ens egen overbevisning.
Og jeg kan da også sagtens forestille mig nogle rende med armene over hovedet og sige; Jeg har fundet de vises sten.
Men sandheden, som vel er den de fleste søger, er at ingen kan høre det målte i det nævnte eksempel.

Og ja; "Jeg skiftede kablet og hørte ting jeg aldrig har hørt før, det er til gengæld hørt før og endda også at selv konen/kæresten hørte tydelig forskel", men ohnono

Her i disse helt uskyldige filer bliver sanserne ikke forstyrret af hverken bind for øjnene, viden om en måling, viden om at kablet er skiftet, nej man bliver faktisk slet ikke forstyrret, man skal bare lytte til det enkle nummer og fortælle om man kan høre andet end musik ;-)

For god ordens skyld er original filen her som der på ingen måde er rørt ved, ud over at den er cuttet af i længden -->> www.dropbox.com/s/uvurmy6povyrxmm/Original%20fil.wav?dl=0

Så indtil videre står vi med noget der ligner --->>> Der kan måles og beregnes afstand til månen fra jorden og så kan man også hoppe "derop" i et spring.
Det er der så også meget stor mangel på bevis på :-D

- - - - - - - - - -

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 18 dec 2022 22:47 #16819

• Thomas
Skal tvivlen om forskelle gøres endnu mere tvivlsom, så kan der jo altid komme et bananstik ind fra siden og påstå at der selvfølgelig er forskel, men vi mangler af finde ud af hvordan vi måler det som overhovedet ikke kan høres i en blindtest og som kun høres når man ved det er skiftet og dermed påvirket ohnono
Vi tager den lige igen --->>> www.dropbox.com/s/9sahkrb1se2ec1i/140208...B8de-Kabler.pdf?dl=0

Skal hifi være idiotisk, så er der i hvert fald en lille håndfuld personer der hjælper godt til med at forpeste en helt almindelig uskyld hobby.

Bananstikket kunne have et navn som de fleste bananstik har, i dette tilfælde tror jeg vi skal kalde det for Lydjørgen :-D :-D :-D

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 19 dec 2022 13:45 #16820

• Thomas
I guder en gang ynk der nu kommer fra Kaj. Jeg må hellere lade være med at tage et screenshot af det og poste her, men man kan da selv se det i tråden her = TRÅD
I samme tråd bør man bide mærke i hvad KristianJ1324 skriver !!

Kaj vil nu have at vi skal lade alle have deres oplevelse af udstyr, tilbehør som med 100 % garanti intet giver.
Vi skal lade dem påvirke af salgstaler, målinger der intet fortæller, reklamer osv osv osv.

Vi skal dermed ikke gøre alt hvad vi kan for at skåne personer for at bruge penge på noget som ingen forskel gør, andet end psykisk.
Det er så sandelig et forhenværende branchemedlem der taler der.

Selvfølgelig skal alle da have lov til at bruge deres egne penge til lige hvad de vil, om det så er en ny stikkontakt eller strømkabler til 200.000,-.
Men det kan på ingen måde afholde mig fra at oplyse (hvad jeg mener det er - en oplysning) om at de penge er kastet ud af vinduet til ingen verdens nytte.
Høres der kun en forskel når man ved at "dimsen" sidder på anlægget, så ved alle (på nær dem der bare ikke vil) forhåbentlig snart at det er alt andet end ørerne der er påvirket.
Har man lyst til at købe en "dims" og få en oplevelse selvom alt strider mod at "dimsen" gør en forskel, så skal man da gøre det - Jeg skal ikke bestemme hvad andre gør, men jeg skal bestemme om jeg selv vil stille op med alle de beviser jeg kan, på at "dimsen" ingen forskel gør andet end påvirke psyken til at tro at der er en forskel.

Men selvfølgelig skriver Kaj at vi skal lade alle opleve det de gør og få et meget bedre forum (Hifi4all), for ellers er størstedelen af hans skriverier på hans "hjemmeside" intet værd og troværdigheden = 0.
Og så kan Kaj skrive alt det han vil på hans blog om at jeg dit og dat osv, jeg venter kun på at han en dag skriver noget som ikke kan modbevises, altså et klokkeklart bevis på en hørbar forskel.
Det har indtil nu været en stor mangelvare på "hjemmesiden"/bloggen.

Kaj kan kun nedgøre diverse ting her på siden, men uden det mindste modbevis.
Han kritiserede musikken brugt til testene og er blevet opfordret til at komme med sig bud - det er udeblevet, ligesom beviserne for hans påstande.
Og selvfølgelig vil Kaj gerne have at snakken bare skal flyde uforstyrret uden "ballade" og alle skal have lov til at have den oplevelse de nu har. Men tiderne er altså ændret og vi er nået dertil hvor man kan eftertjekke forhandlernes påstande uden de store problemer.

Og endnu engang må man undres over at der er nødvendigt at snyde ved demo af diverse kabler og tilbehør, hvis de vitterlig gjorde en forskel.
Og hvorfor forsvinder de forskelle som er påstået, bare fordi man får bind for øjnene eller ikke på forhånd ved at "dimsen" er skiftet ?
Det er snyd og humbug, man snyder sig selv og det er der ikke noget at sige til med den store hjælp der er til det fra branchen, Kaj og Lydjørgen !!!

- - - - - - - - - -

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 19 dec 2022 18:33 #16821

• Thomas
Og selv efter 36 år som sælger, har Kaj ikke fattet en brik af det der hedder påvirkning.
Altså helt enkelt sådan noget her -> KLIK

Det skal drejes rundt til at kunne forsvare sig selv ohnono

Jeg har ikke været hifi sælger i 36 år, men jeg nåede da at opdage at en person fik 3 sæt signalkabler med hjem til hhv 149, 249, og 449 og valgte det dyreste og kom tilbage med de 2 andre sæt (returret) fordi det var bedst.
Sagen var bare at de 3 sæt kabler var helt identiske på nær farven og prisen.
Men en kommende undskyldning fra (visse personer) er nok at kunden valgte det lilla kabel som var det dyreste fordi det var pænest omme bag anlægget hvor ingen ser det :silly: :blink:

Flere hestekræfter, siger Kaj..... Sælges fælge med den påstand, siger Kaj.
Nej Kaj, men det kunne de ligeså godt hvis man skal sammenligne med hifi.
Kabler sælges, strømfordelere sælges, kabelløftere sælges, en masse hifi sælges med påstand om bedre lyd.

Men der kunne jo sidde nogle stykker derude og måle at vindmodstanden var 0,00000002 % mindre på de dyre fælge og når det kan måles, så opfattes det også som flere hestekræfter.:whistle:
Muligvis har en eller flere personer siddet på bagsædet af den bil med de nye fælge med bind for øjnene og "oplevet" større trækkræft, dog uden at vide om speederen blev trykket 2 mm længere ned. (Snyd helt som ved demoer)
Ja der findes såmænd nok en undskyldning for alt. Men havde man nu målt hestekræfterne og fundet at der var 1/100.000 flere hestekræfter, ville de fleste nok sige at det var 100% uden betydning, men sådan er det ikke indenfor hifi.
Der høres forskelle der ligger langt under stuens støjgulv, helt uden problemer.
Man skal jo være noget ved musikken ohnono coffee

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 20 dec 2022 06:55 #16822

• Miki
  • Miki's profilbillede
Så er Kaj igang med 10.000 m rygsvømning for branchefolk der synes det er ok at snyde folk.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 20 dec 2022 11:10 #16823

• Thomas
Ja og som jeg skrev tidligere så er der en mere, men det er så alvorligt at man tvivler på personens psyke, for den er da stukket totalt af hvis man tror på den slags og prøver at forsvare det med alt man har.

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 20 dec 2022 11:31 #16824

• Thomas
Men der er da også positive ting som stråler lige så fint som en højtstående sommersol og det er når der bliver skrevet sådan her

Og når vi nu er ved falsk markedsføring eller nærmere totale modsigelser, så kan man prøve at kigge her = KLIK
(Advarsel; For dem som ikke helt forstår målingerne, er det ren vildledning der kan få folk til at tro på hørbare forskelle)

Og sammenholde det med dette ->

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 20 dec 2022 11:35 #16825

• Miki
  • Miki's profilbillede

Ja og som jeg skrev tidligere så er der en mere, men det er så alvorligt at man tvivler på personens psyke, for den er da stukket totalt af hvis man tror på den slags og prøver at forsvare det med alt man har.

Uha uha, ja han er godt nok slem ham der. Det næste bliver vel, at helt kommunikationskorrekt, ligger Kaj sig fladt ned og beklager. Så kan det hele blive glemt og så kan der igen om lidt blive luftet nogle rimeligt tossede lyd-teorier.:-D

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 20 dec 2022 12:35 #16826

• Thomas

Uha uha, ja han er godt nok slem ham der. Det næste bliver vel, at helt kommunikationskorrekt, ligger Kaj sig fladt ned og beklager. Så kan det hele blive glemt og så kan der igen om lidt blive luftet nogle rimeligt tossede lyd-teorier.:-D

Det kan også være at Kaj får en hjælpende hånd fra manden der ville holde en pause fra fora og hellige sig musik og foto osv :-D

- - - - - - - - - -

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 20 dec 2022 12:45 #16827

• Thomas
Og efter Nils Valla fik andet strømkabel på, kan han nu høre forskel på om det er basstrengene der bliver slået an, eller det er et slag på en tromme ohnono

Helt seriøst, er der noget at sige til at folk ryster på hovedet og/eller bliver dybt overrasket/forvirret, for det er da totalt åndssvage udtalelser.

Men hva, manden kunne også høre om hans kobberkabel forlænget med sølvkabel vendte den ene eller anden vej.
Vendte det med sølvenden mod signalkilden lød det af sølv og vendte det omvendt så lød det af kobber.

- - - - - - - - - -

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 20 dec 2022 13:05 #16828

• Thomas

De bliver allerede luftet, det er dog godt og vel det samme.
Kaj mener man skal være nysgerrig - også på det som 100vis af gange er bevist ikke ændrer noget.
De skal bare prøve det, være nysgerrige og glemme alt om at man "muligvis" bliver påvirket af at man selv har skiftet kabler osv.

At ingen hører forskel i en blindtest, at der skal snydes ved demoer og at der høres forskel på kabler der end ikke er skiftet, at samtlige målinger viser at evt forskelle ligger dybt begravet i signalet og umuligt at høre + sådan noget som Ethan Winer Nulltester, tja det er lige meget, man skal være nysgerrig og bevare den sobre debat så der fortsat kan debatteres dimser, dutter og voldsomme forskelle der er yderst tvivlsomme.

Det er ganske sørgeligt at de typer findes.

- - - - - - - - - -

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum