Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 22 dec 2022 15:24 #16830

• Nydmusik - Tager en pause
  • Nydmusik - Tager en pause's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 21
Kan det være at Kaj har en særlig følsom hørelse? Det er vel hørelsen der afgører hvad vi hører eller ikke hører. Jeg er overbevist om, at han hører bedre end mig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 22 dec 2022 15:34 #16831

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • Modtagne Tak: 130

Kan det være at Kaj har en særlig følsom hørelse? Det er vel hørelsen der afgører hvad vi hører eller ikke hører. Jeg er overbevist om, at han hører bedre end mig.

Jamen det har han helt sikkert - i nogle tilfælde :-D Han kan blandt andet indstille pilottonen (19 khz) på gehør og hørte 23 khz uden problemer i tyverne.
Og ja, det er det man hører man skal tro på. Alt andet er dumt hvis man vil bevare den uendelige jagt på bedre lyd.
Testene her, Ethan Winers Null tester, diverse blindtest skal man se stort på, for ellers er hobbyen ikke sjov og interessant længere for en del personer ;-)

- - - - - - - - - -
BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !

Sidste redigering: af Thomas.

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 22 dec 2022 20:33 #16834

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Modtagne Tak: 54

Jeg fik foretaget en høreprøve for ca. 4-5 år siden, den blev offentliggjort her på siden, ved ikke om Thomas kan finde den. Ifølge ørelægen havde jeg en fremragende hørelse i forhold til min alder (50 år). Jeg er næsten altid blevet slemt skuffet når jeg har lavet nogle audiofile modifikationer såsom skift af kabler, stik og kondensator-modifikationer. Betyder det så at jeg har en ikke følsom hørelse ???
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 22 dec 2022 20:46 #16835

• Thomas
  • Væk

Jeg fik foretaget en høreprøve for ca. 4-5 år siden, den blev offentliggjort her på siden, ved ikke om Thomas kan finde den. Ifølge ørelægen havde jeg en fremragende hørelse i forhold til min alder (50 år). Jeg er næsten altid blevet slemt skuffet når jeg har lavet nogle audiofile modifikationer såsom skift af kabler, stik og kondensator-modifikationer. Betyder det så at jeg har en ikke følsom hørelse ???

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 22 dec 2022 21:17 #16836

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Modtagne Tak: 54
Tak Thomas. Kan se jeg falder med 10 dB/oktav fra 4 kHz og op.:-D :-D
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 22 dec 2022 21:24 #16837

• Nydmusik - Tager en pause
  • Nydmusik - Tager en pause's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 21

Jeg satte min tekst lidt skarpt op. Jeg mener at når vi udtaler os om det vi hører, er det et resultat af målelig høreevne, høreerfaring og -træning, den lyd vi foretrækker og indbildning, som er tror gælder alle.

Så det kan godt være din hørelse ikke er så følsom som den målemæssigt perfekte, men så scorer du måske højt på andre lyttemæssige forhold.

Nogle er så usikre om hvad de lytter, medens andre ikke er. Jeg oplever Kaj som helt sikker på, hvad han oplever. Men da jeg ikke ved hvordan han scorede på blindtesten, ved jeg det ikke. Mit eget resultat af blindtesten viste mig, at indbildningen har tag i mig, og hvis den ikke har tag i Kaj, konkluderede jeg at Kaj har bedre hørelse en mig. Vi får det vist aldrig åbenbaret.

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 22 dec 2022 21:47 #16838

• Thomas
  • Væk

Jeg satte min tekst lidt skarpt op. Jeg mener at når vi udtaler os om det vi hører, er det et resultat af målelig høreevne, høreerfaring og -træning, den lyd vi foretrækker og indbildning, som er tror gælder alle.

Så det kan godt være din hørelse ikke er så følsom som den målemæssigt perfekte, men så scorer du måske højt på andre lyttemæssige forhold.

Nogle er så usikre om hvad de lytter, medens andre ikke er. Jeg oplever Kaj som helt sikker på, hvad han oplever. Men da jeg ikke ved hvordan han scorede på blindtesten, ved jeg det ikke. Mit eget resultat af blindtesten viste mig, at indbildningen har tag i mig, og hvis den ikke har tag i Kaj, konkluderede jeg at Kaj har bedre hørelse en mig. Vi får det vist aldrig åbenbaret.

Det er enkelt; Dem der er stålfaste i deres tro på det de har hørt, dem der ikke tør indrømme og dem der ikke tåler et "nederlag", deltager ikke i den slags test.
Der har været en del fra den lejr der alligevel gerne ville prøve testen og jeg hørte igen fra én ;-) (Facebook)

Har man en årrække skrevet om "mirakler" indenfor hifi, så er det en "sur en" at vende skuden. Alt hvad der har været skrevet er pludselig værdiløst.
Se bare Lydjørgen som er 100% sikker på at denne giver bedre lyd, uden overhovedet at ha prøvet den.

Testene her på siden (og mange andre test) får tommelfingeren ned og det er sådan set fint nok (hvis de så bare kunne modbevise det), men jeg er glad for de test her (og andre) for jeg føler mig klogere end nogensinde, hvad angår det man skal holde sig langt fra.

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 22 dec 2022 23:11 #16839

• Thomas
  • Væk
Nå ja, der findes selvfølgelig også dem der slet ikke er interesseret i sådanne test og stoler fuldt ud på det de hører, men jeg tror næppe det er personer som måler dit og dat og også konstant søger "forbedringer".
Der er personer der er ligeglad med test og målinger, bare de selv synes det lyder godt og det er jo ganske glimrende, men det er nok ikke dem der deltager mest i hifi debatterne.
Endelig er der dem der ikke er interesseret i test a la dem her på siden, men det er nok personer der er ligeglad med testene, at de slet ikke bekymrer sig om dem - Altså heller ikke kommenterer dem selvom de ikke har deltaget.
De er helt ligeglad med test osv og overser dem nemt, bare de selv har noget de er glad for.

Dem der interesserer sig for sådanne test uden dog at ville deltage, er dem der leder efter noget der kan mane de test i jorden, så det hele kan køre videre som altid. Desværre går tiden fremad og det bliver nemmere for den helt almindelige hifi interesserede at modbevise påstande og/eller tjekke om man har udsat sig selv for placebo ;-)

At det så river nye (rablende vanvittige) undskyldninger med sig, må man så bare tage med :-D

- - - - - - - - - -

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 22 dec 2022 23:59 #16840

• Thomas
  • Væk
Er der en der kan forklare mig hvordan støj udtrykker sig i musikken ?
Den støj som et strømkabel evt kan få til at forsvinde, eller et andet strømkabel genererer ?

Jeg ved godt hvordan støj lyder hvis det er højt nok, men når vi snakker de værdier der er tale om i hifi/high end ?

Jeg har lavet lidt forsøg til mig selv som jeg her deler med jer ;-)

Jeg har taget et helt almindeligt musik nummer (dog godt indspillet) og blandet lidt lyserød støj ind i. Der er ikke voldsomt meget gang i nummeret, så det burde ikke være "larm" der spolerer muligheden for at høre støjen.

Den lyserøde støj kan ses herunder i form af 10 "bjælker" med stilhed imellem, det er derfor ikke en vedvarende støj og på den måde bliver den mere "irriterende".

Første fil er musiknummer + støj i samme niveau
Derefter har jeg dæmpet støjen hhv 30, 50 og 80 db.
Det meste hifigrej klarer nemt -100 db

Musik + støj
Musik + støj -30 db
Musik + støj -50 db
Musik + støj - 80 db

Jeg kan godt høre støjen der er dæmpet 30 db, det giver en ro i pauserne mellem støjen.
Men jeg, med min hørelse, synes roen bevares hele vejen igennem med hhv -50 db og -80 db ???

P.S. Ja der smuttede så lidt af nattesøvnen igen, men jeg er ved at være vant til det, da det har været sådan i ca 15 år coffee

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 16 feb 2023 11:32 #17014

• Thomas
  • Væk
Og den forsmåede gammelsmølf kan ingenting stille op, ingen modbeviser og kommer derfor endnu engang med noget tåbeligt.
Noget skal der jo på klummen for at blive set. De fleste havde nok forventet at der ville komme kvalificeret modspil fra den kant når han nu er så dygtig, men de må nøjes med dette:

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 16 feb 2023 11:33 #17015

• Thomas
  • Væk
En mere rigtig version kunne se sådan ud

- - - - - - - - - -
Bilag:

Strømkabler (Kaj´s fine målinger) 16 feb 2023 11:34 #17016

• Thomas
  • Væk

- - - - - - - - - -
Bilag:

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum