HiFi2you Banner11

Regulator

Mere
7 år 2 måneder siden - 7 år 2 måneder siden #4388 af Thomas
Regulator blev oprettet af Thomas
Jeg har klippet og klistret lidt fra nettet.

Vil dette virke efter hensigten ?

Hensigten er at få en stabil +/- strømforsyning der kan levere mellem +/- 20 & 30 Vdc og ca 5 A

Kom endelig med tilføjelser osv

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 7 år 2 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden - 7 år 2 måneder siden #4391 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Regulator
Hvilken opgave skal den løse? Strømforsyning til "The Monster" eller .... ?
Skal den være kontinuerlig variabel mellem 20 og 30 volt? Er 5 ampere nok "in worst case" ?
Og ikke mindst skal den være kortslutningssikret?
Sidste redigering: 7 år 2 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #4392 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Regulator

Kaj. skrev: Hvilken opgave skal den løse? Strømforsyning til "The Monster" eller .... ?
Skal den være kontinuerlig variabel mellem 20 og 30 volt? Er 5 ampere nok "in worst case" ?
Og ikke mindst skal den være kortslutningssikret?


Ja tanken var at den skulle bruges til monsteret.
Spænding skal egentlig være fast et sted mellem 13,8 Vdc og 14,4 Vdc men kan den justeres mellem 20 og 30 V er det super.
5 A burde være rigeligt da der ikke trækkes mere end 2-2½ A
Der vil komme til at sidde en 4-5 A sikring på både positiv & negativ.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4396 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Regulator
Spændingsfaldet hen over de regulatorer ser mig lidt højt ud.
Tror du de kan lide det?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #4397 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Regulator

Nielsen skrev: Spændingsfaldet hen over de regulatorer ser mig lidt højt ud.
Tror du de kan lide det?


Nej jeg er ikke sikker, det er lige en små 4-5 v højere end databladet råder til.
Ellers må der nogle viklinger af trafoerne :-p

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden - 7 år 2 måneder siden #4398 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Regulator

Ribbontweeter skrev:

Kaj. skrev: Hvilken opgave skal den løse? Strømforsyning til "The Monster" eller .... ?
Skal den være kontinuerlig variabel mellem 20 og 30 volt? Er 5 ampere nok "in worst case" ?
Og ikke mindst skal den være kortslutningssikret?


Ja tanken var at den skulle bruges til monsteret.
Spænding skal egentlig være fast et sted mellem 13,8 Vdc og 14,4 Vdc men kan den justeres mellem 20 og 30 V er det super.
5 A burde være rigeligt da der ikke trækkes mere end 2-2½ A
Der vil komme til at sidde en 4-5 A sikring på både positiv & negativ.


Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor stor betydning en strømforsyning har for den pågældende forstærkers præstationer. Når jeg så sammenholder det med kravene om at lave den så tro mod originalen som tilfældet er bliver jeg i tvivl om hvor god en ide det er at lave den med en stabiliseret strømforsyning?

Men vælger du den løsning er der en række problemstillinger du skal gennemtænke.
1. Du skriver at strømstyrken på 5 A er rigeligt. Til tomgangsstrøm, ja. Men den skal også kunne levere mere når belastningen kræver det. Ikke mindst når du øger spændingen.
2. Hvordan ser forsyningen ud når den kortsluttes? Transistorer redes ikke af en smeltesikring. De er brændt af 100 gange inden den springer. Den skal være kortslutningssikret. "just in case something goes wrong". Det har selvbyg det med at gøre. Især når man allermindst venter det.
3. Varmetab i strømforsyningens serietransistorerne. Køling. Effekttabet er spændingsfaldet gange strømstyrken. Ved 13-14V er varmetabet (varmeafgivelsen) i strømforsyningen lige så stort som i forstærkerens to kanaler lagt sammen med den angivne transformator på dit diagram.

Dit diagram. Har du tænkt over hvad der sker når du tænder for strømmen og transistorerne skal lade 10.000uF op? De kigger lige ind i en kortslutning i startøjeblikket.
Jeg ved ikke om du kan bruge mit diagram. Jeg har ikke nået at sætte komponentværdier på endnu, men der er kortslutningssikring, samtidig med at kredsløbene kan klare spændingerne fra din transformator. Varme afgivelsen er fortsat som i punkt 3. Beskyttelsesdioder på alle risikoområder.

Bilag:
Sidste redigering: 7 år 2 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum