HiFi2you Banner11

Cat5 højttalerkabel

Mere
5 år 10 måneder siden #9571 af Thomas
Cat5 højttalerkabel blev oprettet af Thomas
Dette skulle være ikke bare godt, men fremragende:

www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

Er der nogle her der har prøvet det og hvad er den teoretiske grund til at det skulle være så godt ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
5 år 10 måneder siden - 5 år 10 måneder siden #9574 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Cat5 højttalerkabel

Thomas skrev: Dette skulle være ikke bare godt, men fremragende:
www.venhaus1.com/diycatfivecables.html
Er der nogle her der har prøvet det og hvad er den teoretiske grund til at det skulle være så godt ?


Om der her er nogle som har prøvet det.......? Nu skuffer du, Thomas! Mine indlæg i tråden "Forskellen på tyndt og tykt højttalerkabel" handler stort set ikke om andet.

Forfatteren til dit link skriver: Citat:
Low inductance: It has been demonstrated that low inductance is a desirable quality to have in a speaker cable due to the strong relationship between inductance and signal risetime. My source for this informationwas an article I read in 1995 by a retired Bell Labs engineer named James H. Hayward. His conclusions were, the lower the inductance, the faster the risetime when using a cable in the amplifier/speaker interface. By using twisted pairs (with each wire within the pair used as opposite polarity), we keep the inductance to a minimum.  
Citat slut. 


Det er måske værd at nævne, at forfatteren anvender en rørforstærker til formålet. Med en udgangstransformators induktive bidrag til signalvejen har han ikke på samme måde grund til at frygte eventuelle negative konsekvenser ved brugen af kablet. På baggrund af egne eksperimenter vil jeg derimod advare brugere af transistorforstærkere mod ukritisk at anvende metoden. For selv om det har positiv indvirkning på kablets ledeevne kan det medføre selvsving i udgangstrinnet på en høj frekvens, som kan tage livet af selv meget kraftige transistorer på brøkdele af sekunder. 

Her er MIN stærkt kritiserede afhandling om emnet.  kajmogensen.dk/Lowinductiondrive.html  
Bilag:
Sidste redigering: 5 år 10 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 10 måneder siden #9575 af Miki
Besvaret af Miki på emne Cat5 højttalerkabel

Thomas skrev: Dette skulle være ikke bare godt, men fremragende:

www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

Er der nogle her der har prøvet det og hvad er den teoretiske grund til at det skulle være så godt ?


Sjovt sammenfald. Gik en tur på værkstedet i sidste uge på min arbejdsplads. Der stod en tromle med et ok kraftigt kabel på, hvor der var lederede i mange forskellige farver og med individuelle skærme for hver leder. "Det ligner da et oplagt valg til et audiofilt bla bla bla højttalerkabel", tænkte jeg grumt inde i mig selv. Så kiggede jeg på mærkaten på tromlen, Cat 7. 

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 10 måneder siden #9577 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Cat5 højttalerkabel

Kaj. skrev:

Thomas skrev: Dette skulle være ikke bare godt, men fremragende:
www.venhaus1.com/diycatfivecables.html
Er der nogle her der har prøvet det og hvad er den teoretiske grund til at det skulle være så godt ?


Om der her er nogle som har prøvet det.......? Nu skuffer du, Thomas! Mine indlæg i tråden "Forskellen på tyndt og tykt højttalerkabel" handler stort set ikke om andet.


Lidt tydeligere kan jeg spørge: Har nogle her prøvet at lave et højttalerkabel ud af Cat5 som i artiklen ?
Og hvad synes i om det lydmæssigt ? 

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 10 måneder siden #9594 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Cat5 højttalerkabel
Så må man jo prøve det :-D

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
5 år 10 måneder siden - 5 år 10 måneder siden #9600 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Cat5 højttalerkabel
Fidusen ved at bruge CAT5 kabel er to ting. Ledernes tværsnit er mindre end det ledende lag i et kobberkabel ved 20.000Hz. Strømfortrængningen under 20.000Hz er "ophævet". Med leder og returleder fysisk tæt forbundet ophæves deres induktans. Og med tilstrækkelig mange lagt (snoet) parallelt får man på een gang tværsnitsareal, ingen induktion og dermed et kabel med samme ledeevne i hele frekvensområdet.

Men så er det jeg undrer mig! Hvorfor vil du i gang med at lave et kabel du har brugt adskillige indlæg på at nedgøre som betydningsløst for lyden??? At det "kun har en virkning ved frekvenser over det hørbare område". Eller er det pludseligt blevet legitimt at følge min afhandling om højttalerkablernes induktion og dens betydning for gengivelsen?

Der er meget jeg ikke forstår, ser jeg. Jeg undrer mig bare .........
Sidste redigering: 5 år 10 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum