HiFi2you Banner11

DAC filter/buffer problem

Mere
4 år 6 måneder siden - 4 år 6 måneder siden #12286 af Thomas
Jeg har forsøgt at lave et filter/buffer kombination som det erstatning for det eksisterende, dog med en lille bitte ændring i forstærkningen da jeg gerne ville ha noget mere gain.

Problemet er at når det tilsluttes som det skal, så er lyden ikke ret god og lyder forvrænget...….. i et kvart sekund lyder det som om niveauet er som den skal være (svært at høre på så kort tid) for derefter at falde i niveau stort set svarende til at køre uden om kredsløbet her.

Sætter jeg der imod signalet ind ved den grønne pil, så spiller det ganske fint og det er lige meget om det er output fra DAC kredsen, line out fra en signalkilde eller en mobiltelefon, resultatet er det samme

Hvorfor laver den/de 1,8 Kohm modstande sådan en "ravage" ? Det er samme problem på 8 indgange

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 4 år 6 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 6 måneder siden #12290 af Miki
Besvaret af Miki på emne DAC filter/buffer problem

Thomas skrev: Jeg har forsøgt at lave et filter/buffer kombination som det erstatning for det eksisterende, dog med en lille bitte ændring i forstærkningen da jeg gerne ville ha noget mere gain.

Problemet er at når det tilsluttes som det skal, så er lyden ikke ret god og lyder forvrænget...….. i et kvart sekund lyder det som om niveauet er som den skal være (svært at høre på så kort tid) for derefter at falde i niveau stort set svarende til at køre uden om kredsløbet her.








Sætter jeg der imod signalet ind ved den grønne pil, så spiller det ganske fint og det er lige meget om det er output fra DAC kredsen, line out fra en signalkilde eller en mobiltelefon, resultatet er det samme

Hvorfor laver den/de 1,8 Kohm modstande sådan en "ravage" ? Det er samme problem på 8 indgange

Bilag ikke fundet


Skal filtret være et 2. ordens lavpas.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 6 måneder siden #12291 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DAC filter/buffer problem
Ja de anbefaler i hver fald et 2. ordens filter.

Jeg går ud fra at det sidder der for at skåne forstærkere for selvsving/højfrekvens og hvad der ellers kan opstå af problemer.
Men selvom jeg hopper den 1.8 Kohms modstand over er der vel en filter funktion i den første kondensator signalet ser ?

DAC kredsen ses her = statics.cirrus.com/pubs/proDatasheet/WM8778_Rev4.2.pdf

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 6 måneder siden - 4 år 6 måneder siden #12293 af Miki
Besvaret af Miki på emne DAC filter/buffer problem
Kan ikke lige gennemskue det, om der kommer en eller anden form for ubalance. Du kan jo forsøgsmæssigt prøve med 4k7 istedet for 33k. Hvis det virker kunne du måske bruge et nyt kredsløb med 2 op-amp's, første trin med filter-funktion og andet trin med forstærkning.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 4 år 6 måneder siden ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 6 måneder siden #12294 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DAC filter/buffer problem

Miki skrev: Kan ikke lige gennemskue det, om der kommer en eller anden form for ubalance. Du kan jo forsøgsmæssigt prøve med 4k7 istedet 33k.


Ja jeg har selv tænkt på om jeg evt skulle gøre den anden 4K7 (til ground) mindre i stedet for at øge den 4K7 til de 33 K som jeg har gjort

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 6 måneder siden - 4 år 6 måneder siden #12296 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DAC filter/buffer problem
Ja meget forstand på elektronik kan man ikke påstå at jeg har, men jeg fandt da en løsning.
Hvad det er der gør det har jeg så ingen forklaring på andet end filter funktionens frekvens må rykkes eller lignende :blink:

Skiftede jeg den 33 Kohm modstand ud med den "originale" 4,7 Kohm (som Miki anbefalede) forsvandt problemet, men jeg manglede så selvfølgelig stadig gain.
Så løsningen blev 1,2 Kohm til ground (Rin) og 4,7 Kohm som feedback og så kører det, men med knap så meget gain, men nok ;-)

Eneste anden "ændring" er den 51 ohm modstand i output som er blevet til en 47 ohm da det er standarden i min modstands beholdning og det ændrer jo intet

Så de 1,8 Kohm har ikke som sådan været problemet og jeg har ingen forklaring på hvorfor der kom forvrængning og niveauet faldt efter 1/4 til 1/2 sekund, andet end det må være noget selvsving, opsamlet støj eller lignende.... Jeg aner det ikke :silly:

Men det virker da på denne måde:

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 4 år 6 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum