Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

The ZEUS amp 30 jun 2018 02:16 #9878

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111

Klasse A. Det bestemmes vel af bias’en tilført transistorerne? Strømmen gennem dem i tomgang. Og kan de ikke holde til mosten er det da ganske simpelt at paralleltkoble tilstrækkeligt mange. Det er jo en ganske lavimpedanset konstruktion. Og det kan vi godt li’ ......:-p

Jeg ved faktisk ikke hvad Zout er på den, men den ligger vel på noget der ligner 0,1 - 0.2 ohm
Når bias er trimmet ordentligt, så får de mellem 4 og 5 Vdc og der trækker de 7-800 mA
Den bliver enormt varm skal jeg hilse at sige :-)
Hvorfor de ikke kunne klare mosten var fordi jeg kærte med alt for høj spænding til det ene sæt transistorer.
Jeg mener jeg kærte med 30 Vac trafo og transistorerne klaskede sammen hver gang jeg spillede højt :-( (Højttaler med passivt filter)

Jeg kunne dog spille noget højere på samme højttaler inden de "døde" hvis jeg delte elektronisk så de forstærkere ikke lavede noget under 80 Hz.

Strøm burde de fint kunne læbe gennem den STW34NB20 da den er skrevet til a 20 A og over 100 A peak
Jeg er bare sikker på at man skal holde sig til under 100 watt i 8 ohm på et enkelt sæt :-D

Eller i hvert fald sørge for at der ikke trækkes mere end max 250 watt på sådan et sæt i lavere impedanser.
Med den spænding jeg havde på tror jeg nemt jeg overskred grænsen for hvad man kan byde sådan et sæt

Men lyden er simpelthen himmelsk og bestemmes nok overvejende af input trafoen (og det før den) :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

The ZEUS amp 30 jun 2018 09:51 #9879

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Der er intet overraskende i at den spiller “godt”. Ja, endog “himmelsk”. For selv om Susan Parker i overskrifter kalder en perfekt forstærker “en ledning med forstærkning” er forvrængning vel ikke lige det man ønsker indblandet i den sammenhæng. Lineær forstærkning er vel tanken bag ordene.

Men hendes forstærker er alt andet end lineær og det er det, der får den til at lyde himmelsk. Dens forvrængning - dens ulinearitet - gør den interessant for tilhængerne. Man fristes til at vurdere det sådan, at havde det været en mand som havde lagt navn til projektet, ville den have passeret ubemærket over i glemselen.

Dens konstruktion er en transistoriseret udgave af en simpel rørbaseret opstilling i en allerede dengang forældet lærebog. Dengang hvor MosFet - elektronikkens nyeste vidunder - var dukket op på arenaen. Præstationen er at overføre rørkonstruktion til MosFet ditto og få det til at fungere. Samtidig med at publikationer og Internettet blev opslagstavle for den unge Susan. Den fremadstormende kvinde på mændenes banehalvdel. Deri ligger det interessante i en ZEUS forstærker. Og at den virker i det hele taget. Det himmelske er at den tydeligvis forvrænger. Og gør det på en måde, så det kan høres.

Sidste redigering: af Kaj..

The ZEUS amp 30 jun 2018 13:21 #9880

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kaj der tager du for en gangs skyld fejl så det vasker sig - omtrent lige så meget som du gjorde med kl.d ;-)

Den nævnte forstærker er afprøvet op imod flere andre forstærkere i den dyrere ende (selvom prisen ikke har betydning) og den fik stort set alle andre forstærkere til at lyde lukket og dybt kedelige.
Endnu engang kommer der alt for meget teori og gætterier ind over og oven i det et billed af hende der har lavet den med påstand om at det er fordi det er en kvinde at den var blevet interessant.

Man er ganske enkelt nødt til at bygge den og høre den for at kunne fortælle hvordan den spiller, det kan data slet ikke fortælle.

Et eksempel er et besøg jeg havde af en gut der kom med en Crown PT 2,1 - som har fået enormt meget ros pga sine hifi egenskaber og at den flere gange har sat high end forstærkere til dørs - den Crown PT 2,1 blev der spillet på kontra den Zeus og da personen kom hjem igen, blev den Crown sat til salg ;-)

Men jeg skrev videre i tråden da det kunne være interessant at du byggede den og hørte den da du jo roder med det hele tiden, men det har du ingen interesse i og så er det jo bare det :-)

The ZEUS amp 30 jun 2018 22:32 #9884

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg skal have “nogle flere ansatte” hvis jeg skal overkomme at efterprøve alle de ideer du kommer op med hele tiden :-p ;-)
Jeg kan simpelthen ikke overkommer det....... alene.
Og ...... når nu du insisterer på at også denne er noget af det allerbedste du nogensinde har hørt, hvorfor fa... beholder du det så ikke, i stedet for at skille det ad igen. :silly:

The ZEUS amp 30 jun 2018 23:12 #9885

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Jeg skal have “nogle flere ansatte” hvis jeg skal overkomme at efterprøve alle de ideer du kommer op med hele tiden :-p ;-)
Jeg kan simpelthen ikke overkommer det....... alene.
Og ...... når nu du insisterer på at også denne er noget af det allerbedste du nogensinde har hørt, hvorfor fa... beholder du det så ikke, i stedet for at skille det ad igen. :silly:

3 årsager:

1. Den slog transistorerne
2. Jeg er meget nysgerrig
3. Der dukkede noget op der hed KL.D

The ZEUS amp 30 jun 2018 23:34 #9886

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Nysgerrig, ja tak det er du. Ingen tvivl om det. :-p og så er det jeg tænker - hvorfor var du ikke nysgerrig nok til at finde ud af HVORFOR den futtede dine transistorer af ? For enten er konstruktionen grundlæggende noget skrammel som antydet. Eller også har der været noget forkert i opbygningen eller transformatorernes data. Der er jo stort set ikke andre muligheder for fejl. Klasse D er jo bare noget man giver sig til når man et øjeblik trænger til lidt forandring i hverdagen :whistle: I stedet for at læse Billed-Bladet eller tilsvarende.

Sidste redigering: af Kaj..

The ZEUS amp 01 jul 2018 00:07 #9887

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg har også fundet ud af hvorfor transistorerne brændte af og derfor skal den også laves igen :-)

Problemet var for høj spænding på strømforsyningen som resulterede i at der blev trukket mere effekt end transistorerne ville være med til.
Næste version bliver med 28 Vdc i stedet for 42 Vdc :-D

The ZEUS amp 02 jul 2018 20:40 #9889

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 7
Nå men tak for skænken og musikken! det var nu meget godt.
Hvad!!!! du har jo slet ikke hørt det spille.
Jamen altså, jeg har set dine højtaler, dine kabler, forstærkeren
inde i, og jeg så også cover omslagene på cd,erne der var lagt frem.

Sidste redigering: af adm.
  • Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum