Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Hiraga THE MONSTER 03 jan 2017 20:12 #4304

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
ellers må man jo sætte dem på højkant

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hiraga THE MONSTER 03 jan 2017 21:36 #4305

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111
Det ser da dumt ud Kjeldsen :-D :-D :-D

Bilag ikke fundet

Hiraga THE MONSTER 04 jan 2017 02:18 #4308

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

1 Der er ingen sikringskredsløb
2 Den giver efter for belastningen
3 Den har begrænset båndbredde

Det er mine bud.

1: Nej det er der selvfølgelig ikke idet den er så enkel
2: Mener du her pga den 1 ohm/5 watt modstand i power in ?
3: At en forstærker ikke har stor båndbredde gør det den "stærkere" ?
Der er jo kun de 7 A at tage af uanset båndbredde.
Eller er det fordi konstruktionen ikke er lige så påvirket af kapacitiv belastninger som mange andre forstærkere ?

Nu kan jeg ikke huske alt fra før i tiden, men jeg er alligevel sikker på at alle de KL.A jeg har hørt har spillet mere magtfuldt end A/B (B) forstærkere i samme effekt klasse, så kan det have noget at sige selvom den kun er de 5-6 watt kl.a ?
Eller sagt på en anden måde...... Lyder en given forstærker mere og mere magtfuld jo højere bias ?

(Dog har jeg også hørt og ejet forstærker med "KL.A knap" uden at kunne høre den mindste forskel på om knappen var trykket ind eller ej) :-D

Hiraga THE MONSTER 04 jan 2017 08:17 #4311

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Nu kan jeg ikke huske alt fra før i tiden, men jeg er alligevel sikker på at alle de KL.A jeg har hørt har spillet mere magtfuldt end A/B (B) forstærkere i samme effekt klasse, så kan det have noget at sige selvom den kun er de 5-6 watt kl.a ?
Eller sagt på en anden måde...... Lyder en given forstærker mere og mere magtfuld jo højere bias ?
(Dog har jeg også hørt og ejet forstærker med "KL.A knap" uden at kunne høre den mindste forskel på om knappen var trykket ind eller ej) :-D

En klasse A forstærker - såkaldt klasse A - er karakteriseret ved at være kraftigere dimensioneret end en tilsvarende normal klasse B. Klasse AB for den sags skyld. Det gælder transistorbestykning såvel som strømforsyning.

Kigger vi os over skulderen er klasserne ikke oprindelig et kvalitetsbegreb, men en kategorisering af konstruktionsprincipper stammende fra elektronikkens spæde barndom. De første kredsløb med rør kørte klasse A. Og efterhånden som kravene til effekt steg kaldte man de nye konstruktionsmetoder B, C, og så videre.

Da transistorerne blev opfundet startede man forfra. Man skulle jo lige lære at bruge de anderledes komponenter og derfor startede man ud med at anvende kendte diagramløsninger fra rørenes tid. En af vanskelighederne var at få transistorerne til at arbejde lineært. Ikke mindst i overgangen mellem positiv og negativ halvperiode af sinuskurven ved et minimalt strømforbrug, nu man endelig var sluppet for energitabet til glødestrøm.

Efterhånden som transistorerne er blevet kraftigere er man igen dykket ned i historiens diagramsamling og fundet Klasse A frem. For hvem vil ikke gerne have en Klasse A forstærker når nu naboen kun har en klasse B (AB). De der ikke kender historikken kan ikke undgå at tro, at klasseinddelingen er et kvalitetsstempel. Det er det grundlæggende slet ikke. For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.

Sidste redigering: af Kaj..

Hiraga THE MONSTER 04 jan 2017 10:10 #4314

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.

Du kan jo prøve, at skrue ned for bias i en klasse A forstærker, og se hvad der sker.
Det er ikke ligegyldigt hvor meget strøm der løber i et udgangstrin, og desværre er reglen, at jo mere jo bedre.
Der er lavet en del snedige løsninger til imødegåelse af crossover forvrængning, men der er vist ingen der rigtig for alvor er slået an ud over tilstrækkelig bias.

Hiraga THE MONSTER 04 jan 2017 10:40 #4315

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

For udstyrer man en klasse AB forstærker med samme komponentvalg som en klasse A (eller en såkaldt klasse A) og har styr på biasen til undgåelse af crossoverforvrængning, kan en klasse AB yde og lyde lige så godt som en klasse A.

Du kan jo prøve, at skrue ned for bias i en klasse A forstærker, og se hvad der sker.
Det er ikke ligegyldigt hvor meget strøm der løber i et udgangstrin, og desværre er reglen, at jo mere jo bedre.
Der er lavet en del snedige løsninger til imødegåelse af crossover forvrængning, men der er vist ingen der rigtig for alvor er slået an ud over tilstrækkelig bias.

Sammenholder vi din og min tekst - meningen bag dem - bekræfter det at vi er enige. For meget og især for lidt fordærver alting. Ikke mindst i denne sammenhæng.

Hiraga THE MONSTER 04 jan 2017 21:01 #4318

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst

300 watt KL.A i 8 ohm (Kan det være rigtigt ?)
[/attachment]

Nej

Konstruktøren siger ja

passlabs.com/sites/default/files/Xs%20amp_om.pdf

Der er målinger her, men jeg er ikke kyndig udi kunsten at læse disse og om de kan be- eller afkræfte om der er tale om klasse A hele vejen.

hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/pa...ck-power-amplifiers/

Hiraga THE MONSTER 04 jan 2017 21:30 #4319

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Sammenholder vi din og min tekst - meningen bag dem - bekræfter det at vi er enige. For meget og især for lidt fordærver alting. Ikke mindst i denne sammenhæng.

I er vist ikke helt enige alligevel.
Du (Kaj) mener at en Kl A/B kan lyde ligeså godt som en ren Kl A når der er styr på crossover forvrængningen.
Nielsen mener at der er forskel så snart der skrues en smule på bias.

Men der er et par ting eller 19 jeg ikke lige forstår :whistle:

Lad os sige at vi har 2 helt ens opbyggede forstærkere, men ene har dog en spændingsforsyning på +/- 60 Vdc og den anden har +/- 40 Vdc
Bias er 2A på begge.

Kl A er defineret ved at så længe strømmen i transistorerne er større end den højttaleren trækker, så er der tale om KL.A
Der hvor jeg tror jeg går galt i byen er at jeg ville mene at de begge yder det samme i KL.A men førstnævnte har større effekt i KL B ?
Og alligevel vil den førstnævnte blive varmere end den anden når de bare står tændt :-?

Eller vil en forklaring på ovennævnte modtages med kyshånd ¨så jeg og måske andre en gang for alle forstår det :whistle:

Sidste redigering: af Thomas.

Hiraga THE MONSTER 04 jan 2017 22:47 #4320

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
To forstærkere ens bygget med samme tomgangsstrøm, men forskellig forsyningsspænding vil ikke afgive samme varmeenergi. Den opstår i udgangstransistorerne. Effektafsættelsen er spænding gange strømstyrke. Helt simpelt. Begge forstærkere har i kraft af den høje tomgangsstrøm overvundet crossoverproblematikken, som er den egentlige årsag til at man bruger klasse A begrebet som kvalitetsindikator. Forskellen mellem dem ligger i at forstærkeren med den højeste spænding kan afgive den højeste effekt. Holder man sig til samme effekt fra begge forstærkere er de ens. Som to dråber vand.

Hiraga THE MONSTER 04 jan 2017 22:55 #4321

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

To forstærkere ens bygget med samme tomgangsstrøm, men forskellig forsyningsspænding vil ikke afgive samme varmeenergi. Den opstår i udgangstransistorerne. Effektafsættelsen er spænding gange strømstyrke. Helt simpelt. Begge forstærkere har i kraft af den høje tomgangsstrøm overvundet crossoverproblematikken, som er den egentlige årsag til at man bruger klasse A begrebet som kvalitetsindikator. Forskellen mellem dem ligger i at forstærkeren med den højeste spænding kan afgive den højeste effekt. Holder man sig til samme effekt fra begge forstærkere spiller de ens.

Tak det giver mening.
Og de virtuelle forstærkere er vel det man kalder bias´d KL.A/B ?

Men det vil så faktisk sige at man kan hæve KL.A effekten på en given forstærker (Hvis elektronikken kan bære det) både ved at skrue bias op, men også ved at hæve forsyningsspændingen ?
Eller er det kun varmeudviklingen man øger i sidste tilfælde :-D

Hiraga THE MONSTER 04 jan 2017 23:06 #4322

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Udgangseffekten afgrænses af forsyningsspændingen. Hæver du den øger du spændingssvinget og dermed udgangseffekten. Skal forstærkeren samtidig køre klasse A skal Bias (tomgangsstrømmen) sættes så højt, at den er større end lig med strømstyrken højttaleren kræver. Det er forholdsvis simpelt. Spænding gange strømstyrke er lig med afsat effekt i transistorerne. Varme. Masser af varme. Kun ca. 25 procent af den samlede energi kommer ud i højttalerne, så du kan godt finde ventilatoren frem.

Af samme grund holder jeg mig til klasse AB. Med tilstrækkelig tomgangsstrøm .... :-p

Hiraga THE MONSTER 05 jan 2017 08:41 #4323

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

300 watt KL.A i 8 ohm (Kan det være rigtigt ?)
[/attachment]

Nej

Konstruktøren siger ja passlabs.com/sites/default/files/Xs%20amp_om.pdf
Der er målinger her, men jeg er ikke kyndig udi kunsten at læse disse og om de kan be- eller afkræfte om der er tale om klasse A hele vejen.
hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/pa...ck-power-amplifiers/

Kurveblad ikke vist. Se det på linket. Anmelderen skriver: Citat: A mass market amplifier (such as in an inexpensive receiver) that has distortion peaks like these, has those peaks because of trying to keep the costs down, using lower quality parts, and using a lot of negative feedback to fix issues in a weak power supply. So, the amplifier produces high distortion peaks from stress, not because the amplifier was designed to sound a specific way. The Xs 300 produces them because it was engineered to do so. Citat slut.

Det skal forstås sådan at havde det været et masseproduceret billigt apparat, som præsterede sådan var årsagen, at den via sit feedback blev presset. Men i dette tilfælde var årsagen, at det - ifølge anmelderen - "at den er konstrueret til at gøre det".

Jeg lader billedet stå et øjeblik.

Kurverne nedenfor. Anmelderen fortsætter. Citat: Distortion vs. Output at 8 ohms indicates that the Xs 300’s hard knee (pilen jeg har indsat) is exactly at the rated output of 300 watts. I’m sure this is a reflection of the Pure Class A bias at full output. Clipping was at 340 watts. Citat slut.

Anmelderen konkluderer at knækket i forvrængningskurven ved 300W/8ohm skyldes at klasse A biasen er sat til 300W. Svarende til 48,989Vrms. Klipning ved 340W / 52,153Vrms. Tal der er i overensstemmelse med målinger på flertallet af forstærkere med samme effekt. Stigning i forvrængningen nær klippegrænsen, men her skyldes det ifølge anmelderen klasse A biasen. Godt. Så køber vi den forklaring et øjeblik, for.......

Med bias sat til 300W/8 ohm, vil der - fortsat ifølge anmelderens forklaring af 8 ohms målingen - opstå et knæk på 4ohm's målingen ved 150W, som jeg, selv med nypudsede briller, slet ikke kan få øje på. Jeg læser resten af anmeldelsen med skift til de kritiske briller.

Bilag:

Hiraga THE MONSTER 05 jan 2017 09:52 #4324

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Man kan ikke entydigt måle tegn på klasse A i outputtet på en poweramp.
Det er noget fis manden lukker ud. Forstærkeren nærmer sig klipning, og det er det hele.
Den samme opførsel ser man i alle mulige andre forstærkere.
I tilfældet Pass Labs Xs300 er det dog således, at forvrængningen er ret høj, hvilket sikkert skyldes den singleendede konstruktion.
Hvis man havde kunnet se de forskellige harmoniske, så tror jeg, at den 2. harmoniske har været højest.
Hvis man vil se cross over distortion, så skal man se det på en sinus i stor forstørrelse.
Der er sikkert flere målinger end cross over, som ændrer sig, efterhånden som bias skrues op, men jeg tror ikke det er systemisk, men nærmere konstruktionsafhængigt.
En ting er helt sikkert, og det er, at ripple på forsyningen øges, når man skruer op for bias. Derfor er det vigtigt, at klasse A forstærkere har regulerede forsyninger til spændingsforstærkning og indgang.

Hiraga THE MONSTER 05 jan 2017 11:14 #4325

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst

Med bias sat til 300W/8 ohm, vil der - fortsat ifølge anmelderens forklaring af 8 ohms målingen - opstå et knæk på 4ohm's målingen ved 150W, som jeg, selv med nypudsede briller, slet ikke kan få øje på. Jeg læser resten af anmeldelsen med skift til de kritiske briller.

At 4 ohms, the hard knee was at 500 watts, and clipping occurred at 550 watts.

Hiraga THE MONSTER 05 jan 2017 11:24 #4327

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

At 4 ohms, the hard knee was at 500 watts, and clipping occurred at 550 watts.

Ja men KL.A effekten i 4 ohm bør være den halve af 8 ohms KL.A effekten, med mindre bias er sat til 500 W/4 ohm, hvad ville være lettere utænkeligt

Leveret af Kunena Forum