HiFi2you Banner11

PWM ekspert søges :-)

Mere
7 år 6 måneder siden #2543 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
NEMLIG :-)
jeg tror du har fat i noget af det rigtigt,
du siger at man kan høre mellem tone i den bas højtaler med den PWM amplifier !!
og slet ikke med en normal forstærker !!
så ville alle alarmklokker ringe !!
desværre, du har ret, udgangs filteret på PWM board går i resonans med del filteret i bashøjtaleren
så virker begge dele faktisk helt forkert. men dette her er meget let at måle og fikse,
du skal bare lige indsætte endnu et delfilter, denne gang et der kan arbejde på de switchfrekvenser den virker ved,
desværre er det ikke lykkedes mig at se dette omtalt i databladet, æv bæv ?
grunden til at jeg er så "hot" på dette her, er at min første PWM amp ankommer om få uger :-)
dog andet mærke, og helt anden funktion, min ide et at bruge den til UPS, da det er billigste metode til at lave en masse watt
med laveste mulige tab,

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2544 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
ja netop ! når problemet kommer allerede fra lav styrke,
beviser det resonanser af kombinationen af reaktive komponenter, husk på at lav-pass filteret på forstærker boarded
ligner et delefilter ret meget.
en PWM forstærker swinger jo 100% allerede fra null signal, det er forholdet mellem høj og lave pulser,
der giver den markant lavere frekvens der bliver til udgangs signalet.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2545 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne PWM ekspert søges :-)
Dvs at impedans og især fasedrej gør at de UCD bare slet ikke er egnet til opgaven ?
At de UCD i kombination med B&W´s grimme belastning for det hele til at svinge hvor det passer dem :-D Sådan lyder det egentlig også.
Jeg vil vove den påstand at det ville spille fint med en 2 ohms modstand i serie med output på UCDén, men sådan en modstand skal jo være ligeså stor som en helt almindelig radiator :-D

Jeg har nogle kina PWM hvor det simpelthen anbefales at ændre kondensatoren i output filteret, hvis den skal bruges på impedanser under 6 ohm, men det er så pga øvre frekvensgrænse.
Hvad er det for nogle du får ?

Og mange tak for at du gider det her ;-) ;-) ;-) ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2546 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
jeg tror ikke det er impedans eller fasedrej,
men noget så simpelt som nye resonanser af uheldige filter kombinationer.
Det er helt normalt fenomen faktisk, bare det at parallel koble noget så latterligt som to kondensatore af hver sin værdi,
de fleste tror at så opnår man bare C1 + C2 det passer også hvis man kun måler på et kapacitets meter.
men sweeper man impedancen versus frekvens, så kommer det nu en resonans i midten af hvor de begge ellers ville virker,
denne resonans peak svare faktisk til at de begge er helt afbrudt !
grunden er at den største kondensators indre induktion går i parallel resonans med den mindste kondensator.

kik på dit KOMBINEREDE diagram,
udgangen af forstærkeren, SAMMEN med dit delefilter.. nu har du noget helt andet !
hvad er værdierne på spolen og kondensatoren i forstærkeren ?
du kan godt se at forstærkerens kondensator danner en serie resonans med spolen i højtaleren
dette giver mellemtone,
samt en parallel resonans af spolen i forstærkeren med kondensatoren i delefilteret, dette giver ingen bas.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2547 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne PWM ekspert søges :-)

TommyBoy skrev: jeg tror ikke det er impedans eller fasedrej,
men noget så simpelt som nye resonanser af uheldige filter kombinationer.
Det er helt normalt fenomen faktisk, bare det at parallel koble noget så latterligt som to kondensatore af hver sin værdi,
de fleste tror at så opnår man bare C1 + C2 det passer også hvis man kun måler på et kapacitets meter.
men sweeper man impedancen versus frekvens, så kommer det nu en resonans i midten af hvor de begge ellers ville virker,
denne resonans peak svare faktisk til at de begge er helt afbrudt !
grunden er at den største kondensators indre induktion går i parallel resonans med den mindste kondensator.

kik på dit KOMBINEREDE diagram,
udgangen af forstærkeren, SAMMEN med dit delefilter.. nu har du noget helt andet !
hvad er værdierne på spolen og kondensatoren i forstærkeren ?
du kan godt se at forstærkerens kondensator danner en serie resonans med spolen i højtaleren
dette giver mellemtone,
samt en parallel resonans af spolen i forstærkeren med kondensatoren i delefilteret, dette giver ingen bas.


Jeg kender ikke værdierne på filteret i modulet, desværre.
Men det kan efterhånden ikke være andet end det du beskriver, idet at det er den eneste kombination der laver det nummer og når man som jeg, IKKE har kæmpe viden, så bliver sådan en ting et stort problem for mig :woohoo: og som sikkert er et mindre/lille problem for mange andre :-p

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2548 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
du har gjort det rigtigt, brugt dine øre, og testet alle mulige kombinationer, hvorefter det kan afsløres hvad der er galt.
men som sagt det her er let at fikse, da forstærkeren kun skal bruges til bas, og i har et elektronisk delefilter på indgangs siden
af forstærkeren ?
jeg ville ikke rette noget som helst i de B&W højtalere, de er lige netop som de skal være.
men jeg ville rette filteret i den forstærker,
det kan endda være så simpelt som at i kan nøjes med at rette kondensatoren alene,
da den jo ikke skal lave andet end bas, gør da kondensatoren 10 gange så stor,
husk på den kan lave 20kHz med den originale værdi, så 10 gange mere, og den kan lave 2kHz
eneste "problem" er specifikationerne, dvs krav til denne kondensators strøm evner er ret specielle
her ville jeg igen, fjerne den originale, og sætte 10 stk parallelt.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Følgende bruger(e) sagde tak: Thomas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum