HiFi2you Banner11

PWM ekspert søges :-)

Mere
7 år 6 måneder siden #2578 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
ideen med at gøre denne kondensator markant størrer,
er jo at ændre den måde de to halvdele af de filtre du kobler sammen,
forstærkerens filter - højtalerens filter.
meget større kondensator vil isolere højtaleren fra at se spolen i forstærkeren :-)

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2581 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne PWM ekspert søges :-)

TommyBoy skrev: ideen med at gøre denne kondensator markant størrer,
er jo at ændre den måde de to halvdele af de filtre du kobler sammen,
forstærkerens filter - højtalerens filter.
meget større kondensator vil isolere højtaleren fra at se spolen i forstærkeren :-)


Gid man dog havde den slags viden på rygraden :whistle:
Men der er vist også en éner den her situation med N801 + UCD 180/400, da jeg aldrig har oplevet et UCD modul opføre sig sådan, trods jeg kender rigtig mange der bruger dem på forskellige HT

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2587 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne PWM ekspert søges :-)
Jeg skal lige ha banket noget ind med skeer - måske store skeer :lol: inden det bliver afprøvet :whistle:

Som de UCD moduler og B&W N801 opfører sig nu i kombination, så er der ingen bas under ca 60-80 Hz og bassen render ret højt i frekvens trods 18 db filter (ca 350 Hz) (Filteret i højttaleren er delvist sat ud af funktion)

En kondensator på indgangen som kvæler alt over ca 4-500 Hz med 6 db/oktav og en 8-10 gange større kondensator i lavpasfilteret på UCD modulet skulle afhjælpe det.
Men, tænker jeg så....... Jo kondensatorerne begge steder vil sørge for at modulet ikke kan spille højere i frekvens end ca 4-500 Hz og det er jo glimrende og meningen med det...... Men hvad med bassen under de 60-80 Hz, hvordan sørger den "modifikation" for at bassen kommer igen ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2595 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
du har flere problemer på en gang, derfor virker det lidt forvirret.
Det ene problem er at højtalerens delefilter går i resonans med forstærkerens lavpass filter,
på en eller anden måde.

der er flere komponenter i hvert filter, både kondensatore og spoler samt både store og små værdier,
og en højtaler, det er derfor svært at hoved-regne hvilken spole eller kondensator man skal rette
for at fikse det ene eller andet problem.

for det tredje, så er forstærkeren jo modkoblet netop som du har vist på prencip diagrammet.
dvs den måler SPÆNDINGEN over kondensatoren, og tror den at der er masser af signal, så skruer den ned for signalet.
når man ligger spoler og kondensatore sammen, så kommer der alle mulige fasedrejninger, samt store og små spændinger,
dvs man kan sagtens forestille sig at modkoblingen bliver drillet til at skrue ned for bassen.

løsningen :
du kan ikke undvære det lavpass filter på en pwm forstærker,
men du kan sagtens tillade dig at lave det om, sådan at det passer til det frekvensområde forstærkeren skal bruges til.
FØR du kan gøre dette, skal du selvklart have limiteret indgangssignalet sådan at det ikke kan gå ud over det ønskede bas område,
det er rigtigt nok at en kondensator over indgangen gør dette, men problemet er at du ikke har specielt meget styr på hvilken
frekvens det skære ved, da source impedansen er den anden halvdel af R-C filteret.
derfor er løsningen at indsætte en serie modstand der er markant højere end, højeste mulige source impedans,
på den måde er det dine komponent valg der bestemmer mest hvor det kal være.
da forstærkeren har 100k og alle kilder fra 0-10k kunne 10k være et godt valg, dette ville så "koste" ca 10% niveau,
det kan man måske nok leve med hvis der er nok at tage af.
10k i serie og 33nF til gnd vil give dig ca 0-500Hz de det er en SUB woffer vi taler ok, ikke ??
skal den helt sikkert ikke have mere end 500 hz

>Men hvad med bassen under de 60-80 Hz,
Så lave frekvenser, bliver ikke påvirket det mindste af 10uF
XC for 10uF ved 60Hz = 265 ohm

>hvordan sørger den "modifikation" for at bassen kommer igen ?

ved at "isolere" spolen i forstærkeren fra at kunne "se" andre reaktive komponenter i delefilteret.
derfor kommer bassen igen når resonansen mellem disse komponenter stoppes.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2596 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
hvis du kan informere om pwm forstærkerens filter spole ?
hvilken induktion har den ?
samt hvilken switch frekvens køre den pwm ved ?
så kan jeg lave en simulering af sagerne for dig.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2613 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne PWM ekspert søges :-)

TommyBoy skrev: hvis du kan informere om pwm forstærkerens filter spole ?
hvilken induktion har den ?
samt hvilken switch frekvens køre den pwm ved ?
så kan jeg lave en simulering af sagerne for dig.


Jeg prøver at kontakte Hypex Holland igen.
Skriver når/hvis jeg får svar.

Jeg bukker og takker indtil videre ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum