Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

PWM ekspert søges :-) 18 sep 2016 13:13 #2768

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg vil tro, at der findes ca. samme mængde bundskrab indenfor PWM, som der gør indenfor lineære forstærkere.
Så at der er klasse D, der ikke klarer mosten, det undrer mig ikke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

PWM ekspert søges :-) 18 sep 2016 17:25 #2769

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111
Jeg kender rigtig mange der bruger HYPEX forstærkere i forskellige udformninger.
Nogle har skiftet en afbrændt forstærker i en DALI SWA 15 ud med en Hypex, andre har skiftet en afbrændt Cerwin Vega forstærker i en aktiv subwoofer ud med en Hypex og derefter kørt uden problemer.
Jeg kender også folk der kører med Hypex UCD 180 eller 400 som stereo effektforstærker, enten med analog strømforsyning eller SMPS og er meget tilfredse.
Så er der lige disse højttalere som så at sige meget få forstærkere evner at drive, som de Hypex UCD 400 moduler så laver nogle underlige unoder sammen med, men bundskrab vil jeg næppe kalde dem.

Men Hifi på et dansk forum er som et valg --->>> Flertallet vinder og det er sjældent at den enkelte der sidder derhjemme og er glad for sit eget er i flertal.
Der er altid flere der ved bedre, eller meget bedre og de er så i overtal og resultatet er så = Det er intet værd det du har.
Og der er faktisk ingen ting på danske fora der er noget værd........... Den gælder forstærker, P.U., RIAA, Dac & Højttalere.
Der er måske 2 eller 3 der har det samme apparat, men der er altid langt flere på forum der ved meget bedre og så er resultatet det samme igen.

Jeg søgte en "ekspert" til at hjælpe med at løse problemet og hvis ekspertisen består i at sige at man skal kyle det ud, så findes der rigtig mange eksperter.
Det er faktisk lettere tragisk og fora dør på stribe pga det.......... Dette her bliver sikkert ingen undtagelse !

Vi lukker og slukker tråden her, vi finder nok en løsning 8-)

God Søndag ;-)

Sidste redigering: af Thomas.

PWM ekspert søges :-) 18 sep 2016 18:10 #2770

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 40
noget nyt mht modstande forsøget ?
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

PWM ekspert søges :-) 18 sep 2016 18:40 #2771

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

noget nyt mht modstande forsøget ?

Intet nyt før om en uges tid, skal nok give dig besked ;-)

PWM ekspert søges :-) 18 sep 2016 18:55 #2772

• TommyBoy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Fint, jeg tror som sagt godt at det her kan løses, så bare klø på, jo mere i finder ud af, jo tættere kan vi komme på en god løsning.
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

PWM ekspert søges :-) 19 sep 2016 11:54 #2780

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Jeg kender rigtig mange der bruger HYPEX forstærkere i forskellige udformninger.
Nogle har skiftet en afbrændt forstærker i en DALI SWA 15 ud med en Hypex, andre har skiftet en afbrændt Cerwin Vega forstærker i en aktiv subwoofer ud med en Hypex og derefter kørt uden problemer.
Jeg kender også folk der kører med Hypex UCD 180 eller 400 som stereo effektforstærker, enten med analog strømforsyning eller SMPS og er meget tilfredse.
Så er der lige disse højttalere som så at sige meget få forstærkere evner at drive, som de Hypex UCD 400 moduler så laver nogle underlige unoder sammen med, men bundskrab vil jeg næppe kalde dem.

Men Hifi på et dansk forum er som et valg --->>> Flertallet vinder og det er sjældent at den enkelte der sidder derhjemme og er glad for sit eget er i flertal.
Der er altid flere der ved bedre, eller meget bedre og de er så i overtal og resultatet er så = Det er intet værd det du har.
Og der er faktisk ingen ting på danske fora der er noget værd........... Den gælder forstærker, P.U., RIAA, Dac & Højttalere.
Der er måske 2 eller 3 der har det samme apparat, men der er altid langt flere på forum der ved meget bedre og så er resultatet det samme igen.

Jeg søgte en "ekspert" til at hjælpe med at løse problemet og hvis ekspertisen består i at sige at man skal kyle det ud, så findes der rigtig mange eksperter.
Det er faktisk lettere tragisk og fora dør på stribe pga det.......... Dette her bliver sikkert ingen undtagelse !

God Søndag ;-)

Nu var det sådan set dig selv, der skrev, at PWM åbenbart ikke var mere værd end så meget andet.
Og det er sådan set det jeg blot vil bekræfte.
Der er ganske få klasse D amps, som er stærke, stabile og vellydende.
Det samme gælder lineære forstærkere.
De gode ting hænger ikke på træerne.

Jeg har lyttet til UCD400 og hvis ikke jeg har sagt det før, så siger jeg det gerne nu, det undrer mig ikke, at de er i vanskeligheder i en lidt mere problematisk belastning.
De er slappe allerede i helt almindelige belastninger, og endda med vildt overdimensionerede forsyninger.

Hvordan de så måtte kunne bringes til, at virke i den belastning der her er aktuel, tror jeg ikke kræver nogen PWM ekspert, men snarere noget idiosynkratisk sammensat hjemmestrik.
Det må I så meget gerne for min skyld hygge jer med.

Og nu er jeg fornærmet :mad:

Sidste redigering: af Nielsen.

PWM ekspert søges :-) 19 sep 2016 23:34 #2798

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

God Søndag ;-)

Nu var det sådan set dig selv, der skrev, at PWM åbenbart ikke var mere værd end så meget andet.
Og det er sådan set det jeg blot vil bekræfte.
Der er ganske få klasse D amps, som er stærke, stabile og vellydende.
Det samme gælder lineære forstærkere.
De gode ting hænger ikke på træerne.

Jeg har lyttet til UCD400 og hvis ikke jeg har sagt det før, så siger jeg det gerne nu, det undrer mig ikke, at de er i vanskeligheder i en lidt mere problematisk belastning.
De er slappe allerede i helt almindelige belastninger, og endda med vildt overdimensionerede forsyninger.

Hvordan de så måtte kunne bringes til, at virke i den belastning der her er aktuel, tror jeg ikke kræver nogen PWM ekspert, men snarere noget idiosynkratisk sammensat hjemmestrik.
Det må I så meget gerne for min skyld hygge jer med.

Og nu er jeg fornærmet :mad:

No need to be fornærmet :cheer:

UCD 400eren hørte du vist med din hade strømforsyning SMPS :lol:
Denne er også med SMPS men også med 180 moduler med lineær strømforsyning.
På andre HT synes jeg nu den gør det godt og jeg vil mene den er mindre slatten/ulden/rund end f.eks Ice power 1000A
Jeg købte engang et sæt 1000A af Svend P og der var da power i, men alt for "blød"......... Virkede lidt som en amp der ikke havde den store kontrol,
Der synes jeg klart at UCD 400eren gør det bedre.
Men disse UCD blev prøvet fordi de angiveligt skulle kunne trække hvad som helst og det har de da også gjort indtil de mødte et sæt B&W N801.
Jeg ved faktisk ikke hvad der ville være optimalt til dem, men jeg har hørt 2 stk "high end" forstærkere hvor den ene lød ganske fortrinligt og den anden lød direkte elendig.
Den der lød ganske godt var et sæt Denon POA S1 (Ja den er vist med FETs) :-p Men der var ikke rigtig mere at ønske der.
Den anden som fik det til at løbe koldt ned at ryggen af ren gys, var Tact Millenium,,,,,,, Jesus en skrækkelig kombination.

Der har så også været en Dusun V8 hen over men ikke med den største succes.
En Jeff Rowland Model 1 gjorde det ganske ok, men med for lidt effekt.

Udover det har der været nogle mosfet trin med SMPS forsyning på (Som faktisk også er købt af Svend P) som trak basserne helt ok, men som var meget ufine i mellemtone/diskant, nærmest grynede i lyden.

Men som sagt er der nok ikke rigtig mere at gøre end fuskerforsøg og måske ender det op med noget personen kan bruge, egentlig løsning med denne kombination er der nok ikke, udover at ændre basfilteret og mellemtonefilterets nedre delefrekvens, evt helt fjerne filteret i bassen og nedre mellemtone og bruge aktiv deling idet der er UCD 400 til bund og 180 til top.

PWM ekspert søges :-) 20 sep 2016 22:48 #2818

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ser lige det her på hifi4all :-D :-D :-D
Der er godt nok nogle der overhovedet ikke følger med eller intet forstand på det har

Den sidste højtaler jeg husker fra B&W, som var en svær belastning, netop pga. fasedrej, var de gamle Matrix 801 s80, s2 & s3. De havde en drilsk basenhed, som hev og vred i fasen, og kunne tage livet af selv kraftige forstærker. Men det er altså fortid... og 20-30 år siden. Alle modeller siden, har der været styr på

Nå det var et sidespring, men det er sgu ret komisk :-D Hvis der er styr på fasedrej osv her og den ikke er en slem belastning for en forstærker, hmm jae :silly:

Bilag ikke fundet

PWM ekspert søges :-) 22 sep 2016 12:06 #2852

• TommyBoy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
fik du prøvet at båndbredde begrændse indgangs signalet, og sætte mere kapacitet på udgangen ?

jeg har en ny ide til anden løsning, denne påvirker ikke endgang frekvensgangen.

hvad med at fjerne modkoblingen fra udgangs signalet ?
det kræver kun 2 små komponenter extra, så kan højtaler belastninger ikke drille modkoblingen,
men man har stadig kompencering for DC spændingsvariationer som funktion af belastning.

tegning her

den nye spole og kondensator SKAL være på samme værdier som dem til højtaler udgangen,
dog behøver de ikke være lige så store fysisk, de effekten i dem er meget lav
Bilag:

Sidste redigering: af TommyBoy.

PWM ekspert søges :-) 23 sep 2016 16:22 #2902

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Så nu kommer der noget sjovt/spøjst.
Jeg havde en gigantisk trådviklet modstand at ligge som jeg skar over med en vinkelsliber.
Modstanden der er viklet på et Ø7 cm keramikrør med en godstykkelse på 10 mm og tåler 1000 watt (efter den er skåret over) målte herefter 0.2 ohm og 0.2 mH

Den satte jeg et bananstik i den ene ende og en skrueterminal i den anden ende.
Den blev sendt op til personen med UCD 400 / B&W N801 og sat i serie med + på højttalerkablet.

Dvs at første spole i delefilteret så er ændret fra 1,8 mH til 2,0 mH og seriemodstanden er øget fra 0.4 til 0.6

Og hvad skete der ved det ?
Jo der kom al det bas man kan også sig, mellemtonen fra bassen forsvandt i stedet for at rende højere end delefilteret egentlig skulle tillade.
Der er rigeligt kontrol med den 15" basenhed trods en større seriemodstand.
dvs at lige præcis det delefilter der sidder i en B&W N801 duer ikke sammen med Hypex UCD modulerne, men den nyere B&W N801D spiller de fint på

Alt i alt spiller det faktisk som det skal, eller personen er ovenud tilfreds.

PWM ekspert søges :-) 23 sep 2016 23:16 #2911

• TommyBoy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ha ha hvad sagde jeg !
Du kunne sku da løse der her, jeg trode på det hele vejen,

Sidste redigering: af TommyBoy.

PWM ekspert søges :-) 04 okt 2016 21:52 #2981

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ha ha hvad sagde jeg !
Du kunne sku da løse der her, jeg trode på det hele vejen,

Tommyboy, hvilke PWM var der på vej til dig ?

PWM ekspert søges :-) 04 okt 2016 22:29 #2982

• TommyBoy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
>Tommyboy, hvilke PWM var der på vej til dig ?

Noget værre lort.. endnu værre end dine, rent belastnings teknisk kunne intet med mindre det var RENE ohmske belastninger,
æv hvor træls, så jeg droppede det, og byggede en selv :-) Så gik der et par dage med det.

PWM ekspert søges :-) 04 okt 2016 22:44 #2983

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

>Tommyboy, hvilke PWM var der på vej til dig ?

Noget værre lort.. endnu værre end dine, rent belastnings teknisk kunne intet med mindre det var RENE ohmske belastninger,
æv hvor træls, så jeg droppede det, og byggede en selv :-) Så gik der et par dage med det.

Jeg overvejer lidt om jeg skulle prøve sådan 8 stk her.

hifi2you.dk/index.php/forum/diy-forstaer...kl-d-modul-l-15d-ljm

De er ret billige og Kjeldsen siger at de er glade for dem på DIYforum

PWM ekspert søges :-) 04 okt 2016 23:38 #2984

• TommyBoy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hvad med at prøvve bare EN først ?

Leveret af Kunena Forum