Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Class D selvbyg - Audiopower 27 mar 2017 22:24 #5373

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
Jeg har skam tænkt de tanker, men der skal afmonteres en masse og det går bare galt.
Der er et enkelt hul som en selvskærende skrue godt kunne gå i. Det sidder i enden men også nær toppen. En god stiv køleplade kunne monteres men 100% effektivt er det nok ikke, men kun en skrue i toppen.

Jeg har mishandlet forstærkerne med ultradyb elektro på 15" 4 ohm basser, og de lukker ikke ned når blot der er luft nok.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Kjeldsen.

Class D selvbyg - Audiopower 28 mar 2017 10:47 #5375

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Jeg har skam tænkt de tanker, men der skal afmonteres en masse og det går bare galt.
Der er et enkelt hul som en selvskærende skrue godt kunne gå i. Det sidder i enden men også nær toppen. En god stiv køleplade kunne monteres men 100% effektivt er det nok ikke, men kun en skrue i toppen.

Jeg har mishandlet forstærkerne med ultradyb elektro på 15" 4 ohm basser, og de lukker ikke ned når blot der er luft nok.

Det bedste må vel være at køre modulet ved så lav temperatur over stueniveau som muligt. I bagklogskabens ulidelige klare lys var det indlysende enkle at anvende et kraftigt aluminiumskabinet, bore to 2.5mm huller i profilet, skære 3mm gevind. Med skruer og kølepasta fastspænde modulet til kabinettet.

Alternativet bliver en ventilator i bunden bagerst og udluftning i toppen forrest eller omvendt, så du skaber det nødvendige airflow gennem elektronikken. Det vil kondensatorerne også nyde godt af over tid.

Check temperaturen med denne.
Bilag:

Sidste redigering: af Kaj..

Class D selvbyg - Audiopower 28 mar 2017 11:00 #5376

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 11

Alternativet bliver en ventilator i bunden bagerst og udluftning i toppen forrest eller omvendt, så du skaber det nødvendige airflow gennem elektronikken. Det vil kondensatorerne også nyde godt af over tid.

Mine OTL-forstærkere, der sidder i et stort kabinet, har to store blæsere monteret bagpå, og så suser luften ud rundt omkring rørene i toppen. Eftersom min RIAA, med fire indvendige signalrør, udvikler lidt varme lod jeg mig efterfølgende inspirere af OTL'erne, og monterede en PC-blæser indvendigt, så den puster luft hen på rørene og ud gennem siden. Det sænker temperaturen ganske pænt.

Med blæsere der er store nok bemærker man dem ikke i 1+ meters afstand, så længe man ikke kører dem for hårdt.
Alle de påståede dobbeltprofiler på Trustpilot , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Class D selvbyg - Audiopower 28 mar 2017 11:43 #5377

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
En blæser i elektronik skal vel suge luften ud, og ikke blæse den rundt i kabinettet? Det er hvad jeg har lært en gang, men om der er andre metoder ved jeg ikke.

Class D selvbyg - Audiopower 28 mar 2017 12:04 #5378

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

En blæser i elektronik skal vel suge luften ud, og ikke blæse den rundt i kabinettet? Det er hvad jeg har lært en gang, men om der er andre metoder ved jeg ikke.

1. Varm luft stiger til vejrs. Derfor er det naturligt at lave airflow ud fra det. Og mere effektivt af samme årsag.
2. Ved at placere blæseren ved den laveste temperatur - indgangsluften - udsættes den ikke for unødig varme.
3. Ved at placere indsugning og udblæsning i hver sin ende af en kanal opstår der maksimalt airflow.

Sidste redigering: af Kaj..

Class D selvbyg - Audiopower 28 mar 2017 13:20 #5379

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 11

Jeg tror vi har vendt den før... Årsagen til at der blæses og ikke suges i mine forstærkere er at "overtrykket" så kommer ud oppe ved rørene, og dermed køler dem, selv om de sidder udenfor. Men ja, man kunne vel også gøre det omvendt, og lade ventilatorerne suge, så luften i stedet kommer ind ved rørene, men i og med at indsugningen er større end "udgangen", så er der nok mere gang i luften omkring rørene på den måde det er lavet.
Alle de påståede dobbeltprofiler på Trustpilot , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Class D selvbyg - Audiopower 28 mar 2017 16:23 #5380

• Nielsen - Blokering er eget valg
  • Nielsen - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
I min klasse A forstærker blæses der skam også.
overtrykket føres så ud lige under køleprofilerne, hvor luftstrømmen vendes opad, så køleprofilerne får størst effekt.
Det afkøler hele forstærkeren og ikke blot udgangen. Man skal huske på, at der står vældig store strømme mange andre steder end blot i udgangen, og det varmer også alt sammen.
Men jeg kan nu ikke se hvad den store forskel skulle være, luften skal ind ét sted og ud et andet sted.
Hvis blæserne skaber overtryk, så kommer de til at side i den køligste ende, og som Kaj allerede har skrevet, så har den slags det bedst, når det ikke bliver for varmt.

Men derudover synes jeg det er nederen, at stå med termiske problemer i en klasse D amp.
Klasse D er jo netop sat i verden for, at undgå termiske problemer.
Kunne det være, at den måske er dimensioneret lidt optimistisk eller sådan?

Sidste redigering: af Nielsen - Blokering er eget valg.

Class D selvbyg - Audiopower 17 apr 2017 15:41 #5756

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
langsomt men sikkert fremad

Lidt kabler er lavet. Jeg skal have indkøbt noget godt signalkabel også. Der kommer kabelstrømper og/eller krympeflex omkring kabler og stik.

Selvom det er medbyg, skal der stadig bores en del relativt præcise huller
Bilag:

Sidste redigering: af Kjeldsen.
  • Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum