Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 01 apr 2017 22:10 #5440

• Nielsen - Blokering er eget valg
  • Nielsen - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Jeg aner intet om 800XE og hvor opamps bliver brugt i den, men du skriver bare selv sådan her

Og så gik jeg ud fra at man godt kunne sammenligne det en smule.

Det jeg forsøger at forklare er, at min erfaring er, at op-amps til line level er nogo.
På den anden side, så tror jeg, at man kan finde anvendelse for dem i andre sammenhænge. Som eksempel måske i en RIAA, måske som inverter, måske i indgangstrin på diverse amps, find selv på mere.
Men som udgangstrin i preamps, DACs etc., har jeg meget dårlige erfaringer med det skidt.
That´s my point.
Og jeg ved så udmærket, at op-amps vil have bedre måledata, også til line level applications, og sågar ofte ned i en 600 Ohms belastning. Ikke desto mindre, er jeg ikke imponeret af dem i alm. linelevel forstærkere.

Er det til at forstå, så jeg ikke skal stå på tæer, for at forklare igen igen igen, hvad det er jeg mener?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Nielsen - Blokering er eget valg.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 01 apr 2017 22:33 #5441

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111

Jeg aner intet om 800XE og hvor opamps bliver brugt i den, men du skriver bare selv sådan her

Og så gik jeg ud fra at man godt kunne sammenligne det en smule.

Det jeg forsøger at forklare er, at min erfaring er, at op-amps til line level er nogo.
På den anden side, så tror jeg, at man kan finde anvendelse for dem i andre sammenhænge. Som eksempel måske i en RIAA, måske som inverter, måske i indgangstrin på diverse amps, find selv på mere.
Men som udgangstrin i preamps, DACs etc., har jeg meget dårlige erfaringer med det skidt.
That´s my point.
Og jeg ved så udmærket, at op-amps vil have bedre måledata, også til line level applications, og sågar ofte ned i en 600 Ohms belastning. Ikke desto mindre, er jeg ikke imponeret af dem i alm. linelevel forstærkere.

Er det til at forstå, så jeg ikke skal stå på tæer, for at forklare igen igen igen, hvad det er jeg mener?

Du behøver slet ikke bruge mere tid på det, jeg tror det er forstået og dog.
Udgangstrin i pre amp vs indgangstrin i pwm, tjae jeg ved det ikke, som sagt kender jeg ikke de forskellige pwm på det område (heller ikke det område)
Jeg har opamps i mit setup og lever lykkeligt med det, så ingen grund til at folk ødelægger deres tæer på at forklare mig mere.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 02 apr 2017 00:06 #5443

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kaj, jeg fik vist afsporet din tråd lidt, men jeg hopper helt ud af den så du evt kan få den på plads igen.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 02 apr 2017 01:51 #5445

• Gæst
  • Gæst
Jeg tror nu ikke Kaj ærgrer sig over lidt debat om op-amps.
Som jeg læser det, så er hans opfattelse på bølgelængde med min.
Jeg har skam også haft udstyr med op-amps, og endda været ganske fint tilfreds med det.
Men jeg har samtidig også vidst, at det nok ikke var endestationen, og nu vil jeg ikke tilbage til de små djævle mere.
Jeg vil dog ikke udelukke, at man kan bruge dem til det de er bedst til, og derfor sidder der også lige nu en op-amp i vort prototype design af en ny klasse D power amp. Grunden er, at den nærmest har ideelle vilkår der hvor den sidder, og så er det vores tro, at den fint kan performe. Desuden så indgår den ud over sin egen modkoblingsløjfe også i en global modkoblingsløjfe. Måske har det noget med sagen at gøre eller måske ikke.
I en RIAA kunne det være spændende, at anvende f.eks. OPA211 eller OPA1611 (grundlæggende den samme).
Man kunne så udnytte op-ampens faldende forstærkning vs frekvens til selve RIAA korrektionen. Det ville kræve meget lidt justering af frekvensgangen, for at ramme RIAA kurven, og med THD+N på -136 B, ville betyde 0 hørbar støj.
Man kunne så lave et diskret udgangstrin til den, så op-ampen kun har korrektionen som opgave.
Jeg tror faktisk det kunne blive en fantastisk RIAA, idéen er hermed overleveret til vinylfolket helt gratis.
Den er uhæmmet snuppet fra David Spiegel fra AGI.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 02 apr 2017 01:57 #5446

• Gæst
  • Gæst
@Kaj

Jeg vil i øvrig gerne understrege, at jeg aldrig har set et mere ambitiøst klasse A/B projekt end det tråden handler om.
Har der været hul igennem, eller er det soon to come?
Er alle valg truffet, eller er der ting du har ladet stå åbne og som skal være genstand for debat?

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 02 apr 2017 11:38 #5447

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst

@Kaj

Jeg vil i øvrig gerne understrege, at jeg aldrig har set et mere ambitiøst klasse A/B projekt end det tråden handler om.
Er alle valg truffet, eller er der ting du har ladet stå åbne og som skal være genstand for debat?

Allerførst OPAMP debatten. I kan roligt fortsætte med al forstærkerrelateret debat. "The Xtreme Project" kan rumme lidt af hvert, hvis serverkapaciteten ellers tillader det.

Projektet. Her må i have tålmodighed. Jeg forventer at have endelig hul igennem engang til efteråret. Jeg er ikke ene om at disponere over døgnets 24 timer. Dertil er et forstærkerprojekt ikke vigtig nok, har jeg forstået. "Kun en tåbe frygter ikke haven" og med en dejlig samlever og hendes omfattende idekatalog trækkes der på mine sparsomme ressourcer. Indvendig renovering og maling af hele huset er allerede påbegyndt. Fordelen er at det giver mig god tid til - "i ubevogtede øjeblikke" - at gennemtænke detaljer i opbygningen af forstærkeren.

Man kan på en måde godt sige at der allerede er hul igennem. I fantasien. For hele projektet bygger på de allerede byggede forstærkere. Det samme driverkredsløb. De samme udgangstransistorer og elektrolytter. Blot mange flere af dem. Og sidste men ikke mindst en markant kraftigere transformator. Alle øvrige kredsløb er identiske med de allerede anvendte i de to foregående effektforstærkere.

Det spændende bliver at opleve resultatet af at driverkredsløbet skal forsyne fire sæt drivertransistorer mod tidligere et sæt og at drivertransistorerne hver skal forsyne ti transistorer med driverstrøm mod tidligere seks. Dette kan blive en mulig flaskehals, som jeg er forberedt på.

Udfordringen ligger i at afprøve min "OPERATIONSFORSTÆRKER" .... ;-) ..... i en "ULTRA LARGE SCALE INTEGRATION" udgave :!: Mål: 500x450x220 mm inklusive 500x220x40mm køleprofiler på hver side af det enorme kabinet :whistle: 5-600W/6,6ohm og omkring 1000W/3,3ohm er jo ikke alverden, men forhåbentlig nok til det meste.

Lige nu arbejder jeg med at montere aluminiumsprofiler i kabinetterne som forberedelse inden jeg påbegynder boring, gevindskæring og montage af 176 udgangstransistorer og deres tilhørende emittermodstande. Dernæst boring og montage af 30 mm2 strømskinner, så alle udgangstransistorer får samme arbejdsbetingelser. Mange hensyn der alle skal gå op i en samlet helhed.

Tålmodighed, mine herrer ......

Hvad jeg så finder på til næste år må tiden vise. Måske bliver det noget med FET .......

Sidste redigering: af .

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 02 apr 2017 20:15 #5449

• Gæst
  • Gæst
Op - og nedskalering er en kendt ting indenfor elektronik, en vandrehistorie går ud på, at Vitus Audio har brugt en konstruktion planket fra Ny Elektronik til deres konstruktioner, og så op - og nedskaleret den i takt med udvidelsen af modelrækken.
Om historien holder vand, kan jeg ikke stå på mål for, men rygtet vil ikke dø, og jeg har det fra en, som jeg plejer at få sande oplysninger fra.

I virkeligheden er det meget sjældent, at man begynder på et blankt stykke papir, hver gang en ny model skal konstrueres.
Som regel genbruges topologien i alle modeller, og så kan der som i Kajs projekt være forskel på antallet af transistorer i udgangstrinnet.
Nogle gange, kan man i visse konstruktioner opleve, at der vælges en anden type transistorer til forskellige modeller, men reelt hører det til sjældenhederne.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 02 apr 2017 20:30 #5450

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

@Kaj

Allerførst OPAMP debatten. I kan roligt fortsætte med al forstærkerrelateret debat. "The Xtreme Project" kan rumme lidt af hvert, hvis serverkapaciteten ellers tillader det.

Det bliver aldrig et problem her og der vil heller ikke blive slettet billeder pga samme :-D :-D :-D

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 02 apr 2017 20:37 #5451

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Her er lidt inspiration til Kaj når du er færdig

www.firstwatt.com/pdf/art_beast.pdf

Der er godt nok lidt fets hist og pist, men det går nok:-D

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 02 apr 2017 20:53 #5452

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst

Her er lidt inspiration til Kaj når du er færdig

www.firstwatt.com/pdf/art_beast.pdf

Der er godt nok lidt fets hist og pist, men det går nok:-D

Ikke dårligt. Måske jeg skal lave den til nytårsaften og sætte plus minus 100V til den ved midnat. ........ Nå ideen er jo værd at tage op. Parallelkobling er jo ikke helt fremmed for mig.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 02 apr 2017 20:59 #5453

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg kan godt lide tanken bag projektet = "hvordan mon sådan en vil lyde?" og så rent faktisk lave den. Rigtigt mange vil blot tænke tanken

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 03 apr 2017 08:05 #5454

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Tact er jo lidt sin egen, men er det ikke en Lyngdorf du har hørt? Tact er lagt i graven for snart mange år siden.
Jeg tror heller ikke millennium findes mere som model.
Anyways så har Millennium bestemt kvaliteter, men den mangler lige så bestemt andre.

Det er Tact jeg har hørt. Lyngdorf fandtes ikke dengang (jeg ved godt det altid har været Lyngdorf bag, og noget med et uheldigt USA samarbejde)
Jeg kan ikke lige se hvilke kvaliteter den mangler, men vi er jo heller ikke enige om alt. Jeg har haft min omgang med Tact flere gange om måneden i flere år, og har haft rig lejlighed til at holde den op mod Classe, Holfi, Cayin, Cyrus mfl

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 03 apr 2017 08:53 #5455

• Gæst
  • Gæst
@Kjeldsen
TACT Millennium er sådan en forstærker, som man har det med at sige Ja Tak til, og så Nej Tak.
en har en vældig tiltalende lyd, men når man får hørt den op imod andre rigtig gode amps, så bliver det hurtigt klart, at dens lyd er skabt på bekostning af en nærværende og neutral mellemtonegengivelse.
Selv om den ellers virker kraftig, så virker den begrænset i dette vigtige område.
Til gengæld har dens lidt overdrevne tørhed opmærksomhedsfangende elementer. Instrumenter bliver mejslet ud i lydbilledet, hvilket er alletiders for nogen, for mig er det unaturligt.

Det har vist altid været sådan med TACT, at den ikke er som de andre, og så må man tælle sammen til sidst, og gøre op med sig selv, hvad man finder vigtigst. For mig ligner den den ægte vare for lidt.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 03 apr 2017 09:05 #5456

• 's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg kan bestemt genkende din beskrivelse. Jeg lavede en demo for en producer der havde lavet et remix af Madonna (aner ikke hvem han var). Vi havde en opsamling stående med netop det remix. Han var imponeret over at han kunne alle de klip han havde lavet. Han troede ikke det kunne høres, men det kunne det. Det var iøvrigt med B&W Nautilus 802 højttaler. Han konkluderede dog også, at det var alt for detaljeret til at han ville have det stående hjemme i stuen. Her ville han ikke have noget der afslørede alt.

Grunden til at jeg kan lide den, er at det komplekse rock og metal jeg hører, er væsentligt nemmere at lytte til. Dødsmetallens growls og den massive mur af guitar og trommer, står ganske enkelt tydeligere (de står tydeligere adskilt fra hinanden) og for mig bliver det derfor nemmere at lytte til, da jeg ikke skal koncentrere mig så meget, men bare kan lytte. Jeg har lidt samme oplevelse med panasonics udgaver af equibit.

Men, vi er stadig ude i de der 2% (mine helt subjektive 2%). Det er nice to have, men ikke noget der gør at jeg bare må have det, og ikke kan nyde musikken uden en Tact. Men, jeg kigger da i ny og næ på brugtmarkedet efter noget equibit (Tact eller Lyngdorf)

Jeg har også lyttet til Vincent - nogle af de større ting med en masse røde kondensatorer på rad og række. Fin forstærker med som med Classe (en større integreret og effekt kan ikke huske modellerne), imponerede de mig ikke i de der 2%. De var begge kedelige og uengagerede. Regas monoblokke og Cyrus's ditto fra samme periode, er jeg meget mere glad for. De kan noget i mellemtonen som Tact'en ikke kan (en glød eller varme eller hvad man skal kalde det), men overall er det Tact jeg ville vælge.

Sidste redigering: af .

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 03 apr 2017 09:31 #5457

• Gæst
  • Gæst
Jeg tror ikke vi kan blive uenige om TACTéns klang, det der IMO også er interessant er de øvrige forstærkere du nævner.
Classé kan jeg meget hurtigt tilslutte mig bedømmelsen "kedelig" ud over enhver begribelse af.
Hvordan det har kunnet lade sig gøre, har jeg tænkt en del på :-p .
Vincent har jeg hørt forskellige ting fra, og de har faktisk været forskellige :silly:
Rega er nok mere langtidsholdbar, men IMO er de blot kedelige på en anden måde. Der er bare slet ikke hul igennem.
Og så er ved det paradox, at mange mener, at hul igennem er det modsatte af musikalsk, og at varm lyd ikke kan forenes med detaljer, og find selv på noget mere :lol:
Jeg er ikke enig noget som helst af det, man kan nemlig opnå varm lyd med masser af detaljer, ligesom man kan opnå "max musikalitet" helt uden at betone lyden væk fra neutraliteten.

Anyways det er en anden historie.

Equibit er under stadig udvikling hos TI, og af de samme folk, som udviklede det helt oprindeligt, så mon ikke det på et tidspunkt bliver indlysende, at bruge princippet.
Lige nu har jeg erfaret, at de maksimale udgangseffekter ikke kan overflødiggøre de øvrige teknologier, man løber i en øvre grænse på et par hundrede Watt.

Leveret af Kunena Forum