Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 03 apr 2017 11:14 #5459

• Nielsen - Blokering er eget valg
  • Nielsen - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg synes det vil være storartet, at tage en debat om klangidealer, hvor der kan diskuteres konkrete eksempler etc.
Det er bare IMO ikke i denne tråd, så jeg åbner en ny en om emnet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 09 apr 2017 11:08 #5632

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
Tilbage til projektet. Inspireret af tråden "Kraftoverskud" er jeg parat til at erstatte mine transformatorer, som ellers ikke er nogle svæklinge, med to af disse. Der er plads i kabinetterne.

6000VA, 2 x 70V / 42Ampere +12V / 1Ampere. 25 kg. Det skal ikke være strøm der mangler. Strømbegrænseren bliver sikringerne i målerskabet. ;-)

Men nu får vi se hvordan det udvikler sig......
Bilag:

Sidste redigering: af .

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 09 apr 2017 12:29 #5633

• Gæst
  • Gæst
Hvis jeg nu skulle opføre mig rigtig søndagsgrimt, så ville jeg spørge om, hvorfor du anvender ringkerner?
Hvad er der galt me EI kerner eller C kerner f.eks. ?

:woohoo:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 09 apr 2017 14:28 #5635

• Gæst
  • Gæst

Hvis jeg nu skulle opføre mig rigtig søndagsgrimt, så ville jeg spørge om, hvorfor du anvender ringkerner?
Hvad er der galt me EI kerner eller C kerner f.eks. ?

:woohoo:

Nej det ved jeg da heller ikke. Jeg bruger ringkerner fordi jeg har lært at jeg derved mindsker det magnetiske spredningsfelt. Men det kan jo være ændret siden...... :-?

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 09 apr 2017 14:40 #5637

• Gæst
  • Gæst
Nej det er ikke ændret siden, men du kobler også kapacitivt til lysnettet, som er en absolut uønsket sideeffekt.
Ringkerner blev moderne mens der sad RIAA forstærkere i integrerede amps, og derved havde relevans.
Til en amp af den størrelse, som du har gang i, ville jeg overveje en mere træg transformer, som så forhåbentlig vil påvirke de øvrige tilsluttede apparater i mindre grad.
Man kunne så overveje, at gemme transformeren bag et skjold, som kunne dæmpe lidt af udstrålingen om nødvendigt.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 09 apr 2017 14:44 #5638

• Gæst
  • Gæst
Se det er det med skjoldet. Det gider jeg ikke døje med....;-)

Ved siden af mig har jeg stående en CAV A-8M med en R kerne (tror jeg nok den hedder) og spredningsfeltet gør at den støjer en smule i tomgang. Og det er vanskeligt ( læs: tilnærmet umuligt) at afskærme den fuldstændig magnetisk. Ellers en glimrende forstærker. Jeg bruger den bare slet ikke af samme grund. Så den står i hjørnet og keder sig til nogen gider bruge den. Eller bygge den om .....

Bilag:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 09 apr 2017 15:37 #5639

• Gæst
  • Gæst
Nu kender jeg slet CAV forstærkeren, men R kerner har faktisk et endnu mindre EMI felt end ringkerner, så jeg tror næppe, at det er det der generer.
R-kernen er måske det optimale til en power amp, men jeg er ikke helt klar over, hvor store de kan fås.
De anvendes ofte i følsom elektronik med svage signalniveauer. Jeg så dem først i CD afspillere og DAC´s, hvor de teoretisk skulle være det bedste bud.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 09 apr 2017 16:10 #5640

• Gæst
  • Gæst
Jo, når jeg løsner trafoen, løfter og drejer/vipper den reduceres den hørbare støj markant. Løftes den 5 centimeter op er støjen væk ....... så foreløbig har jeg valgt at lade den være original. Tanken har været omkring en ombygning af det over 30 Kg tunge skrummel ..... :-p

Det overraskede mig at se en YAMAHA DTS surround processor i dette for mig ukendte produkt.
Bilag:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 13 apr 2017 12:42 #5668

• Gæst
  • Gæst
Projektet fortsætter.

Jeg arbejder lige nu med alt det trælse. Men vigtige. Forarbejdet til den mekaniske montering. Projekteringen af hvor delene bedst kan placeres i forhold til hinanden. Hensyn til chassisdele, boring af huller, skæring af gevind, varme og ventilation, kabeltræk, placering af tilslutninger på bagpladen. Afstand til støjkilder så som transformatorer, for der skal arrangeres plads til en ekstra transformator til forsyning af hjælpekredsløbene.

Og denne gang bygger jeg begge forstærkere på én gang, så de på alle måder bliver fuldstændig ens.
Stålskinnerne på nedenstående billede udskiftes med aluminiums profiler, så det er reelt set to nye kabinetter jeg bygger af delene fra Italien.

Edit: Den 15 april, 2017.

Det er lykkes at tilføre den ene transformator tre ekstra viklinger til brug for hjælpekredsløbene. 2x16VAC og 14VAC . Nu mangler blot den anden. Derved undgår jeg at bruge penge og plads til ekstra transformatorer. Pladsen til de ekstra viklinger kom fra reduktionen af sekundær viklingerne for at få den ensrettede spænding ned under elektrolytternes 100VDC.
Bilag:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 25 apr 2017 15:46 #5930

• Gæst
  • Gæst
Vi havde for en uges tid siden møde i vores lille eLABS designgruppe, hvor vi af forskellige årsager kom til, at diskutere forstærkertyper, herunder selvfølgelig lineære forstærkere som dit projekt.

Vi kiggede så lidt på tingene, og jeg tillader mig så, at smide lidt ind i tråden om, hvad vi fik snakket om, og hvilke problemstillinger der dukkede op.

Det første der dukkede op var, at med det gedigna antal transistorer, så vil der selvfølgelig være meget højt til loftet, når snakken går om SOA. Den vil vel nærmest kun komme op til grænsen ved en kortslutning.
Så det skulle vist være på plads, kan man sige.
Det samme om impedansniveauet.
Men så kom vi til at tænke på støj, for med mindre der modkobles benhårdt, så plejer størrelse og støj, at være rimeligt proportionale.
Den næste ting jeg vil nævne er, at når der nu er så mange transistorer om opgaven, så vil der ikke løbe megen strøm i dem, hvilket betyder, at der vil optræde en hel del cross over forvrængning.
Har du overvejet den problemstilling?
Måske er der nogle aktive bias kredsløb, som du kan finde diagrammer på, så du kan få noget klasse A lignende ud af det hele.

Just my udslip :-D

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 25 apr 2017 16:48 #5931

• Gæst
  • Gæst
@Nielsen

Tak for dit indspil :!:

SOA. Ja, udgangstrinnet skulle efter foreløbige beregninger være i stand til at klare omkring 30Ampere med fuld forsyningsspænding over sig. Men jeg har indkalkuleret en kortslutningssikring i konstruktionen. Just in Case, you know.

Transistorerne jeg anvender har vist sig lineære over et bredt område. Samtidig anvender jeg i hver forstærker 8 drivertransistorer (de samme som udgangstransistorerne) med høj bias og lavimpedanset drive til udgangen for hver af de 10 udgangstransistorer de hver for sig forsyner med strøm. Metoden anvendes i de allerede producerede stereoudgaver jeg lytter til lige nu og her er der ingen crossover problemer. ..... og jeg har fået styr på bias og temperaturstyringen :-p ...

Men der er langt igen til jeg når så langt, at jeg kan vurdere lydresultatet. Og jeg er forberedt på at der kan dukke uventede issues op undervejs. Støj. Tja .... det bliver en af de spændende områder af resultatet. Min forventning er at de mange transistorer shunter hinanden, så det resulterer i et status quo eller bedre end dem jeg spiller på lige nu.

Lige nu arbejder jeg med alt det trælse. Kabinet. Fysisk Indretning. Planlægning af kredsløbenes placering i forhold til hinanden. Kortest mulig kabletræk. Det er en prototype, men det skal slutte af med at fungere helt som tænkt. Jeg har ikke råd til at kassere, det jeg sidder med. Og jeg slipper ikke projektet før monotrinene spiller. Jeg håber det når at blive dette års julegave. Klar til Nytårskoncerten fra Wien.....

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 26 apr 2017 21:22 #5954

• Gæst
  • Gæst
Afslutning på dagens arbejde. En løs og meget foreløbig oversigt over kredsløbene til den ene forstærker. De skal placeres i to etager. Driverkredsløbet (4) og transformatoren (ikke vist) placeres på 1. sal. Der mangler endnu opbygning til dette.

Kølepladerne i begge sider beklædes hver med 44 stk. FJL4215/4315 transistorer og tilsvarende keramiske emittermodstande bundet sammen af metalskinner af samme type som vist på elektrolytbankene. Derudover afkobles metalskinnerne mellem transistorerne med forsyningsspændingen med et større antal 2,2uF/250V Panasonic RF grade kondensatorer som vist på kondensatorbankene. Kondensatorbankene og forsyningsskinnerne til transistorerne forbindes med flere kraftige korte kabler.

1. Current overload protection.
2. VU meter control.
3. DC security, start delay and relay control circuit.
4. Power Amplifier input and driver circuit.
5. Light and indikator control circuit.
6. Softstart for Power Supply and power control for ventilator.

Bilag:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 27 apr 2017 11:26 #5959

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111
Ser pænt og ordentligt ud, men hvorfor er der en blæser på den køleprofil ?

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 27 apr 2017 11:38 #5960

• Gæst
  • Gæst

Ser pænt og ordentligt ud, men hvorfor er der en blæser på den køleprofil ?

Blæser. Ja, den køler 8 transistorer, som af praktiske årsager er samlet samme sted. Det handler om VAS sektionen og efterfølgende drivere til udgangstrinnet. Ventilatoren er en støjsvag type som på ingen måde generer, men er nok til at holde temperaturen under 50 grader celsius.

Bilag:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 27 apr 2017 16:53 #5963

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111
Ja blæsere kan sagtens være helt støjsvage og især hvis man kun giver dem halv spænding :-D
Jeg tænkte på de kondensatorer der står lige op af kølepladen, men det er nok ikke til nogen skade når temp ikke er højere

Leveret af Kunena Forum