Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 27 apr 2017 17:25 #5964

• 's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst

Ja blæsere kan sagtens være helt støjsvage og især hvis man kun giver dem halv spænding :-D
Jeg tænkte på de kondensatorer der står lige op af kølepladen, men det er nok ikke til nogen skade når temp ikke er højere

Kondensatorerne klods op ad kølepladen. Du rammer et ømt punkt. Varme. Hensigten med placeringen er at de skal sidde tættest mulig på den del af kredsløbet, hvor der trækkes mest strøm. Samtidig støtte op om mit ønske om lav impedans. Driverkredsløbet kobles med MEGET kort og tykt kabel direkte til monotrinnets 2x80.000uF/100V kondensatorbanke. Det hjælper jo også. Kondensatoren på printet er 2.200uF/100V med lavt ESR. Muligheden er at montere endnu større kondensatorer på bagsiden, men flytte dem til en anden placering med længere ledninger trækker i den forkerte retning. Derfor den valgte fremgangsmåde. Men det er et muligt forbedringsområde. Du har ret.

Blæserne har et støjniveau på 17 dB ved 12 V og jeg kører med omkring 8,5 V. I denne forstærker bliver der brug for mere strøm, så det bliver ikke utænkeligt at jeg bliver nødt til at køre med fuld spænding. Jo, der er mange endnu ikke afklarede problemstillinger i sådan et projekt.

Forklaringen på at jeg bruger to 150W 17ampere transistorer som drivere er opdagelsen af deres fremragende egenskaber til opgaven efter to mindre - umiddelbart velegnede - transistorer forlod denne verden i stresstesten. Så ud med dem!

Jeg har lige siddet og evalueret på de viste print og der kan med fordel laves flere små ændringer. Så ideer og spørgsmål er velkomne.... :idea:
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af .

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 30 apr 2017 00:03 #5987

• Henrik B.
  • Henrik B.'s profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 1
Jamen så vil jeg da gerne komme med et ændringsforslag. :cheer:

Det ser ud som om, at kølepladerne er kvadratiske. Hvis det er tilfældet, vil det så mon ikke være en fordel, at vende dem 90 grader? Det vil dels gøre kontaktfladen mod lytterne mindre, ligesom de vil få noget af den "køleluft", som strømmer gennem køleribberne....

M.v.h.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 30 apr 2017 09:05 #5988

• Gæst
  • Gæst
@Henrik B

Køleprofilerne er helt rigtig set kvadratiske. Baggrunden for den valgte fremgangsmåde er, at jeg har ændret kondensatortype efter alt andet var monteret. Den oprindelige kondensatortype havde samme højde som køleprofilet og ville dermed have begrænses airflow mere end den nye. Selv den nye lidt bredere udgave kommer til at sidde i vejen for maksimalt airflow, hvis jeg drejer profilet. Jeg har derfor ikke fundet tilstrækkeligt grundlag for ændringer.

Det er under alle omstændigheder et kompromis. Og da temperaturen i kabinettet efter en halv times drift ligger på ca. 42 grader celsius er det begrænset hvor meget ændringen kan flytte problematikken. Viser det sig at give problemer med varme i Xtreme udgaven trækker jeg i nødbremsen og flytter drivertransistorerne over på en separat og meget kraftigere køleplade og lader VAS transistorerne være ene om det viste køleprofil.

En anden mulighed er at flytte alle effektkrævende og varmeafgivende komponenter ud på de store køleprofiler. Men det kræver at alle komponenter monteres i nærkontakt med køleprofilerne og så er jeg lige vidt. Som det er nu - med erfaringen fra mine to stereoudgaver - er signaloverførslen mellem drivertrinnet og de mange udgangstransistorer på køleprofilerne helt uproblematisk hvad angår støj og anden uønsket påvirkning. Alene på grund af det lave impedansforhold opstillingen bidrager til.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 30 apr 2017 18:23 #5992

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111
Mon problemet er så stort når temp. ikke bliver højere ?
Mange Kl.A forstærkere bliver varmere inden i "kassen"

Jeg troede bare at kølepladen blev varmere

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 30 apr 2017 18:47 #5993

• Henrik B.
  • Senior Member
  • Senior Member
Naaah, temp'en inde i kabinettet siger jo intet om, hvilke temp én komponent/køleplade bliver...

M.v.h.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 30 apr 2017 18:58 #5994

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Naaah, temp'en inde i kabinettet siger jo intet om, hvilke temp én komponent/køleplade bliver...

M.v.h.

Måske ikke, men er temp. i kabinettet 55 gr, så er lytterne det også efter nogen tid ;-)

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 30 apr 2017 20:00 #5995

• Henrik B.
  • Senior Member
  • Senior Member
Ja, og endnu varmere, hvis de rører en køleplade som er 65 grader.. ;-)

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 30 apr 2017 20:06 #5996

• Gæst
  • Gæst
Jeg kan af gode grunde ikke forudse hvordan temperaturerne de forskellige steder bliver i Xtreme udgaven. Den er jo ikke bygget endnu. Min reference er de to stereo udgaver, hvor temperaturen på køleprofilerne i begge sider af kabinettet er 42 grader. Og alt andet lige smitter det af på temperaturen i kabinettet og komponenterne deri. Stereoudgaverne er handicappede ved at der ikke er ventilationshuller i bunden af kabinetterne. OG det er en mangel kan jeg godt se. Xtreme monotrinnene får ventilation i såvel bund som top, så skorstenseffekten kan udnyttes. Det forventer jeg bliver redningen for konstruktionen.

De fyrre til halvtreds graders temperatur er til gengæld der hvor de anvendte transistorer har deres optimale forstærknings egenskaber. Det er også værd at tage med.

Måleudstyr til temperaturmåling.
Bilag:

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 07 maj 2017 11:50 #6124

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 40
kun et par ting "slår" mig, du har lytter lige op af kølepladen, det er aldrig en god ide,
kunne de ikke komme 1-2 cm længere væk ?
samt hvad med bygge højden, det ligner at dine lytter kun fylder det halve af tilgængelig højde,
hvad med at finde nogle der er højere ? så pladsen kan udnyttes bedre,
fint med blæser der køre langsomt, den er vel også temperatur styret ?
dvs i idle må den ikke kunne høres fra sofa afstand, eller i stille passager hvis man har lidt gang i den,
hvis den larmer mere end dette, vil jeg kalde det en fejl. Stor diameter blæser giver mere luft pr omdrejning, derved lav støj,
Det er en rigtig god ide med luft fra en blæser, bare ganske lidt flow og man opnår en kæmpe forbedring,
dvs køleplader kan blive mindre, lavere vægt og mere kompakt opbygget,
kan du evt lede noget koldt luft ned mellem lytter ?
ellers er det faktisk et andet trick, blank alu tape på lytten ind mod kølepladen,
og den optager ikke strålingen fra denne.
Kan der evt laves en række af 5mm huller i printet ved lytter så luft vil den vej op ?
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 07 maj 2017 13:13 #6125

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 44
Man kunne også dimensionere og vende kølepladen rigtigt så man undgik blæseren. 17 dB er støjen fra blæseren, det er det jeg måler i baggrundstøj Søndag nat kl. 01:30 i bygninger hvor ventilationsanlægget er slukket. Jeg tror godt du kan regne med at blæsere støjer noget mere end det de er opgivet til.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 07 maj 2017 14:38 #6126

• Nielsen - Blokering er eget valg
  • Nielsen - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

kun et par ting "slår" mig, du har lytter lige op af kølepladen, det er aldrig en god ide,
kunne de ikke komme 1-2 cm længere væk ?
samt hvad med bygge højden, det ligner at dine lytter kun fylder det halve af tilgængelig højde,
hvad med at finde nogle der er højere ? så pladsen kan udnyttes bedre,
fint med blæser der køre langsomt, den er vel også temperatur styret ?
dvs i idle må den ikke kunne høres fra sofa afstand, eller i stille passager hvis man har lidt gang i den,
hvis den larmer mere end dette, vil jeg kalde det en fejl. Stor diameter blæser giver mere luft pr omdrejning, derved lav støj,
Det er en rigtig god ide med luft fra en blæser, bare ganske lidt flow og man opnår en kæmpe forbedring,
dvs køleplader kan blive mindre, lavere vægt og mere kompakt opbygget,
kan du evt lede noget koldt luft ned mellem lytter ?
ellers er det faktisk et andet trick, blank alu tape på lytten ind mod kølepladen,
og den optager ikke strålingen fra denne.
Kan der evt laves en række af 5mm huller i printet ved lytter så luft vil den vej op ?

Der er generelt gevinst ved at bygge i højden, fordi høje slanke elektrolytter normalt er mere lavimpedante.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 09 maj 2017 22:48 #6183

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kaj hvad kommer der til at være på pladserne ved de røde pile ?

Bilag ikke fundet

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 10 maj 2017 06:58 #6184

• Gæst
  • Gæst
Indtil videre pilles der ikke ved det det du ser. Hvis det er elektrolytterne du henviser til?
Projektet står en smule i stampe fordi det er kommet langt ned på min "to do liste". Men det var jeg klar over ville ske. Derfor forventes det hele først færdigt allersidst på året. Hvis alt går vel.

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 10 maj 2017 12:26 #6190

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Indtil videre pilles der ikke ved det det du ser. Hvis det er elektrolytterne du henviser til?
Projektet står en smule i stampe fordi det er kommet langt ned på min "to do liste". Men det var jeg klar over ville ske. Derfor forventes det hele først færdigt allersidst på året. Hvis alt går vel.

Ja ok, jeg tænkte bare at man måske kunne gøre sådan her

Bilag ikke fundet

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project" 10 maj 2017 12:54 #6191

• Gæst
  • Gæst
@RT

Ja, din ide er brugbar. Samtidig med ændringen kan jeg uden besvær tredoble værdien med "de forhåndenværende søm i kassen" :idea: Monoudgaven her giver jo pladsen til det, som ikke var muligt i stereoudgaverne. Ideen er noteret ......
....... og nogle timer senere. 2.200uF udskiftet ved ændringen til 6.800uF. Pladsen "de gamle kondensatorer" efterlader bruges til at montere yderligere fire Panasonic 2,2uF MKP RF grade afkoblingskondensatorer. Tak for ideforslaget. :!:

Leveret af Kunena Forum