Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 20:55 #6518

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Der findes multiturn potmetre. Mon ikke de kan løse problemet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 20:59 #6519

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111

Det tror jeg vil gøre det hele værre

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 21:02 #6520

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Du skal ikke have "nogen klik". Du skal anvende et trinløst og logaritmisk potentiometer. Og et forstærkerkredsløbet med et gain som matcher apparaterne du sammensætter, når du som DIY'er har muligheden.

Sidste redigering: af Kaj..

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 21:07 #6521

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Naturligvis log. Jeg har aldrig set lineær. Hvis man har en meget kraftig forstærker kan et normalt log potmeter godt have for meget for tidligt. Kan man justere hvor skalaen så den er fladere i starten end normalt?

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 21:10 #6522

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst

Jeg har kun prøvet det en gang. Jeg lånte et af min bror for rigtigt mange år siden. Men, det var for meget af det gode. Det skulle drejes mange gange for fuldt niveau.

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 21:15 #6523

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Du skal ikke have "nogen klik". Du skal anvende et trinløst og logaritmisk potentiometer. Og et forstærkerkredsløbet med et gain som matcher apparaterne du sammensætter, når du som DIY'er har muligheden.

Det er ikke så meget "klik´ene" der gør det, der er 2 db mellem hver og der er 24 "klik"

Bilag ikke fundet

Ved 12 db gain er der for meget niveau ved første klik, svarende til at man knap nok har rørt en klikløs volumen (Meget svær at styre), men der er ikke for meget niveau f.eks kl 12 i forhold til en almindelig pre.
Sættes gain ned, skal der drejes alt for meget før der sker noget.
På den SPARK pre der nu prøves passer det egentlig meget godt med at styre de lave niveauer og også hvor højt der spilles f.eks kl 10, men den kan så ikke lige bygges ind i kassen.
Jeg kan desværre ikke finde diagrammet over den.

Sidste redigering: af Thomas.

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 21:18 #6524

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Sådan en har jeg også haft, dog ikke smd. Den var også for følsom i de første klik. Det må være modstandsværdierne der skal ændres.

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 21:19 #6525

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Jeg har kun prøvet det en gang. Jeg lånte et af min bror for rigtigt mange år siden. Men, det var for meget af det gode. Det skulle drejes mange gange for fuldt niveau.

Ja det skulle jo gerne være så niveauet kunne styres fra 0 lyd til fuld udstyring kl 12-13 som på en almindelig pre, men skal der være så meget niveau kl 12-13, så er der alt for meget i de første "klik"
Kan et potentiometer med en anden værdi gøre tricket ?

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 21:25 #6526

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Det er fint med det du viser. Teoretisk ideelt. Perfekt sporing af de to kanaler. Med kun 24 klik er springene for store. Se kurvekarakteristikken på et logaritmisk potentiometer. Trinløs.
Bilag:

DIY Preamp (uden opamp) 28 maj 2017 21:31 #6527

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Denne NLE 19 "trækker" 2 moduler i parallel pr kanal med Zin på hhv 100 Kohm og ca 17 Kohm som er noget lig 16.9X Kohm

DIY Preamp (uden opamp) 29 maj 2017 07:17 #6528

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Køb et potentiometer af denne type. LOGARITMISK !! Det vil du ikke fortryde. 10-50kOhm. Lav værdi = mindre følsomhed for støj.

Skal det være "rigtig HIGHEND" har sælgeren også denne til lidt under 5.000 kr. hvis det nu SKAL være .......... :-p

Jeg har i dette øjeblik lagt ordre ind på to af disse. Til fjernbetjening. Man er vel et moderne menneske ....... :silly:

Og vil man længere ind i potentiometrenes mystiske verden er der supplerende værdifuld information her.

DIY Preamp (uden opamp) 29 maj 2017 08:08 #6529

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
......... og så glemte jeg mit tilbud til dig, Ribbontweeter. Du finder ikke én eneste opamp i signalvejen på denne ....... Og skulle Nielsen få det dårligt med at se MC7815/7915 i strømforsyningen kan den udelades og erstattes med en shunt supply .......:whistle:

Problemet med den er bare at dens frekvensgang er snorlige fra 10-100.000kHz. Lyden er som vandet fra en termostatreguleret bruser. Behagelig, men hverken kold eller varm. Og der er ingen knap til at indstille det med efter behag.
Bilag:

DIY Preamp (uden opamp) 29 maj 2017 10:33 #6530

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
@Kaj
78XX og 79XX regulatorerne skader såmænd ikke det vilde, men det er nogle sløve sager, som ret hurtig ophører med at regulere, og så overlader jobbet til afkoblingen, at holde spændingen konstant.
Det der så er problemet er, at finde noget afkobling, som ikke påvirker signalet.
I den tid hvor vi rodede med kredsløbene i vore ting, da skete der 2 tigerspring, når det gælder lydkvalitet.
Det ene var da vi valgte, at prøve en sample rate konverter i vores DAC, det andet var da vi smed seriereguleringerne ud, og erstattede dem med shunts.
Der var selvfølgelig en del andet, der også havde stor betydning, men de 2 nævnte ændringer, slog simpelthen hårdt igennem.
Der findes dog sikkert alternative løsninger, jeg synes at have bemærket en række nye IC reguleringer, som er langt hurtigere end 78XX og 79XX. Det kunne være der var noget ved dem, og så evt. afkoble med polymer elektrolytter og PPS.

Sidste redigering: af Nielsen.

DIY Preamp (uden opamp) 29 maj 2017 13:25 #6532

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
NewClass D og andre reklamere med bedre regulatorer

www.newclassd.com/index.php?page=70&hv=1

DIY Preamp (uden opamp) 29 maj 2017 18:50 #6536

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Køb et potentiometer af denne type. LOGARITMISK !! Det vil du ikke fortryde. 10-50kOhm. Lav værdi = mindre følsomhed for støj.

Ja lav værdi giver jo større modstand på indgangen, men der kører nogle tråde hvor folk anbefaler 100 Kohm fremfor 10 Kohm simpelthen fordi det skulle lyde bedre ?
Det viste potentiometer er faktisk prøvet men har samme problem med at man knap skal røre det.
Men jeg tror det skal prøves igen bare som shunt.

Leveret af Kunena Forum