Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

LJM L15DSMD Bi-amp 10 maj 2018 10:57 #9441

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Kaj. Mit forslag med at placere moduler tæt på hinanden er generelt for to klasse d moduler på samme strømforsyning. De to modulers clock kan komme ud af takt når de placeres langt fra hinanden. Derfor anbefales det ofte at placere dem så tæt på hinanden som muligt, eller føde dem med en fælles reference clock. Ift at bruge metalkabinet har jeg altid kunnet høre støjen sænke sig en smule, når blot låget kommer på.
Modulet der er brugt her bruges meget på diy audio.com og jeg mindes ikke at have hørt at de støjer

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Kjeldsen.

LJM L15DSMD Bi-amp 10 maj 2018 22:45 #9442

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede Emne forfatter
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK4
  • Modtagne Tak: 1
Tak for lykønskningerne. Der er skam en smule tid til hifi og hobbyer, da hun er temmelig nem, og desuden nr. 2 i rækken, så man kender rutinen. Men alligevel en altoverskyggende tilstedeværelse :-D

Kaj, er det ikke bare sådan man generelt tegner ting der går til ground plate? Istedet for at bokse med streger mellem alle punkter til GND.

Jeg har lige fundet et billede af bunden på L15DSMD. Der er umiddelbart forbindelse mellem input - og GND fra PSU.

Jeg kan huske at jeg prøvede at flytte rundt på input ledningerne, og outputs til højtalerne, sidst jeg fejlsøgte. De støjer ens, alle 4 print.

Der er lidt hiss i diskanterne. Men det har der været på storts set alt class D som jeg har hørt. Er det ikke bare elefanten i rummet ingen taler om? Det jeg tilgengæld har det svært ved at leve med er den anelse hum jeg har i mellemtonen. Den kan nemlig lige netop anes fra sofaen.

En metal kasse ville jo forbinde GND fra standoffs på samtlige moduler. Jeg har før kigget på DOUK på ebay. De har priser hvor jeg kan være med. Men det er jo fiiine fine ekstruderede aluminiums kabinetter. Jeg kunne også nøjes med mindre fint.
Såfremt jeg ender med at bygge forstærkeren om, og ikke reinvestere i noget nyt. Så vil jeg da gøre som foreslået, og placere modulerne ved siden af hinanden.

Edit : Har fikset billedet.
Editedit: Links til resten af billederne www.diyaudio.com/forums/vendor-s-bazaar/...l15dsmd-amp-ljm.html
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi
Bilag:

Sidste redigering: af Mortenhoe.

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 00:33 #9443

• Mortenhoe
Fik lige tid til at lege lidt. Prøvede at luse DC protection boards over og tage dem fra på PSU. Ingen forskel.

Prøvede at tage input ledningerne af og kortslutte med en ligekavet skruetrækker. Resulterede ikke i ekstra støj, bare det samme.

Prøvede at røre ved lakridsbånd input ledningerne. Det gav mere støj!

Prøvede at sætte en finger på køleprofilen på L15DSMD modulet. Det sænkede støjniveauet en del.

Jeg tror sgu jeg skal have bestilt et metal kabinet, og så lave så korte input ledninger som muligt.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 00:55 #9444

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • Modtagne Tak: 130
Hvilken værdi måler du hvis du måler modstanden mellem gnd og kølepladen ?

Bilag ikke fundet

- - - - - - - - - -
BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 00:57 #9445

• Mortenhoe
Input ledningerne var et forsøg, sidst jeg havde forstærkeren skildt ad. De kobber farvede er forsølvet kobber skærmet af forsølvet kobber. De sorte er bare alm RCA kabel. Siden med det sorte kabel støjer mest, og støjer mere ved berøring af kablet, så det kan fikses. Til det jeg skrev i tidligere post, så bliver støjen ikke kun mindre af at røre ved køleprofilen på L15DSMD modulerne, men på mindre uanset hvilket stelpunkt jeg berøre.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi
Bilag:

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 00:59 #9446

• Mortenhoe
Hov. Havde ikke set dit svar Thomas. Jeg har samlet forstærkeren igen, og er på vej i seng. Jeg må lige måle modstanden enten i morgen, eller i hvert fald når jeg lige får(tager) tid igen.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 01:01 #9447

• Thomas
  • Thomas's profilbillede

Mortenhoe skrev: Hov. Havde ikke set dit svar Thomas. Jeg har samlet forstærkeren igen, og er på vej i seng. Jeg må lige måle modstanden enten i morgen, eller i hvert fald når jeg lige får(tager) tid igen.

;-) ;-) ;-)

- - - - - - - - - -

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 01:01 #9448

• Mortenhoe
Jeg skal have fundet en smartere måde at placere modulerne. Jeg kunne også godt tænke mig at de ikke var stacket. og derefter have fundet et metal kabinet ved DOUK som det passer i.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 08:41 #9449

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Mortenhoe skrev: Kaj, er det ikke bare sådan man generelt tegner ting der går til ground plate? Istedet for at bokse med streger mellem alle punkter til GND. Jeg har lige fundet et billede af bunden på L15DSMD. Der er umiddelbart forbindelse mellem input - og GND fra PSU. Jeg kan huske at jeg prøvede at flytte rundt på input ledningerne, og outputs til højtalerne, sidst jeg fejlsøgte. De støjer ens, alle 4 print.

Der er lidt hiss i diskanterne. Men det har der været på storts set alt class D som jeg har hørt. Er det ikke bare elefanten i rummet ingen taler om? Det jeg tilgengæld har det svært ved at leve med er den anelse hum jeg har i mellemtonen. Den kan nemlig lige netop anes fra sofaen.

Links til resten af billederne www.diyaudio.com/forums/vendor-s-bazaar/...l15dsmd-amp-ljm.html

Link til billederne kræver login. Nå never mind. Input ground er på printet ganske rigtigt forbundet til power nul (på printet). Så kigger man alene på diagrammet ser alt fuldstændig korrekt ud.
Det er bare sådan at printets power nul (som det er udført) på én gang fungerer som :

1. Input stel til musiksignalet.
2. Returstrømme fra afkoblingskondensatorerne til forsyningsspændingerne.
3. Retursignalet fra højttalerne.

Disse tre ting influerer på hinanden. For den ene ledning der går fra printets nul til strømforsyningens ditto bliver fælles leder for de tre beskrevne punkter. Og da du forbinder den anden kanal gennem en tilsvarende leder til strømforsynings nul, bliver stel/nul på de to kanaler ikke ens med mindre der SLET INGEN strøm trækkes (for det gør der), eller du kan garantere at lederne mellem de to prints NUL'er og strømforsyningens NUL er NUL OHM fra 0-1MHz. Og det er de nuværende ledere (ledninger) garanteret ikke! Og det skal de være i sådan en konstruktion, hvis man vil sikre at udførelsen af kabeltræk ikke bidrager til støj og forvrængning. I tomgang såvel som i ydelsessituationen! Derfor er hensigten med min tilføjelse af røde streger på det tidligere viste diagram at holde signal-stel, forsyningens afkoblingsstel og højttaler retur hver for sig og alle samlet et sted. Starground. NUL på forsyningsspændingen. Ja tegningen er end ikke helt korrekt med hensyn til separering af afkoblingsstel og retur fra højttaler.

I sig selv er det paradoksalt at man i en klasse A/AB forstærker gør sig mange og uhyre store anstrengelser for at begrænse switch-noise i ensrettere og lignende, mens man i en klasse D kører signalet gennem et kredsløb der ikke laver andet. :silly:

Nu er jeg inkarneret klasse A/AB tilhænger. Så for at kunne snakke med om klasse D teknikken har jeg overgivet mig selv og her til morgen bestilt to af disse. I håbet om at blive klogere på teknologien. Dens fordele og ulemper. Jeg kan jo ikke tillade mig at kritisere noget jeg ikke ved hvad er. ;-) :-p

En umiddelbar iagttagelse af denne konstruktion er at kølepladen er forbundet til lederen for input ground. Om det er ideelt vil tiden vise. Man må jo ikke glemme at den nære fysiske kontakt de switchende MOSFET'er har med kølepladen betyder kapasitiv overførsel af switchnoise til den. Som igen kapasitivt overfører støj til omgivende komponenter. Det kan med fordel begrænses ved mekanisk kontakt til chassis/starground.
Bilag:

Sidste redigering: af Kaj..

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 09:17 #9450

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Helt simple indbygningskasser koster ikke alverden

discosupport.dk/search?controller=search...kasse&submit_search=

Nb! Iøvrigt lidt sjovt, at når man lige skal overbevises om det der klasse D halløj, så køber man noget billigt fra Kina. :-p

Sidste redigering: af Kjeldsen.

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 09:25 #9451

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Denne er også værd at prøve

www.ti.com/tool/TPA3255EVM - kan tit fås billigere med rabatkode highpoweraudio - man får 50% og hertil kommer fragt

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 10:43 #9452

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Kjeldsen skrev: Nb! Iøvrigt lidt sjovt, at når man lige skal overbevises om det der klasse D halløj, så køber man noget billigt fra Kina. :-p

Det måske netop det med at skulle overbevises. Det er jo ikke givet. Man skal jo starte et sted. Og så er forsvarere af klasse D i den heldige situation at kunne henvise til købet af en billig kinesisk udførelse af et anerkendt firmas applikation note, som eneste forklaring på at det ikke fungerer lige så godt som klasse A/AB.
Jeg er spændt på at se hvad der kan komme ud af en nutidig konstruktion med et tilsvarende antal komponenter, som sad i min første 2x15W JOSTY KIT forstærker fra omkring 1970. :blink: :silly:

Sidste redigering: af Kaj..

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 11:08 #9453

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Når det endelig skal være er ljm en der har et godt ry. Dog kopieres hans produkter også, og de er ikke altid så gode.

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 14:12 #9454

• Thomas
  • Thomas's profilbillede

Kjeldsen skrev: Helt simple indbygningskasser koster ikke alverden

discosupport.dk/search?controller=search...kasse&submit_search=

Nb! Iøvrigt lidt sjovt, at når man lige skal overbevises om det der klasse D halløj, så køber man noget billigt fra Kina. :-p

Det absolut mest pålidelige modul jeg har haft inden for dørene er dette kina-halløj
Det er så godt om umuligt at slå ihjel og der er ikke skyggen af mislyde eller andre unoder

Eneste ulempe ved modulet er at det max kan belastes med 6 ohm.

store3.sure-electronics.com/aa-ab34181

Bilag ikke fundet

- - - - - - - - - -

Sidste redigering: af Thomas.

LJM L15DSMD Bi-amp 11 maj 2018 15:49 #9455

• Mortenhoe
Kjeldsen. De rack kasser du linkede til der, var netop det jeg ledte efter, både med pris og udseende. 395kr + 50kr i fragt er jo fantastisk :-) Desuden har en 19" rack kasse samme dimensioner som min Stream Magic 6 som den skal stackes med.

Kaj. Det du skriver er absolut interessant, og jeg er overbevist om at fejlen er at finde i måden stelforbindelserne er forbundet. Især når jeg aktivt kan dæmpe støjen med en finger på diverse stelpunkter.

Thomas. Jeg prøvede forresten i går at ligge en lus fra input- til GND på PSU. (Bare med et stykke afisoleret ledning). Øret mod højtaleren. Dette gjorde ingen forskel. Jeg mindes også jeg havde input- mod køleprofilen, efter nøje at have kontrolleret at køleprofilen var forbundet til GND på PCB.

Men nu er der i hvert fald en rack kasse på vej. Så skal jeg bare have samlet helt op på hvordan den skal samles denne gang, og så bygger jeg den om!

Til jeres OT snak, så ja, LJM har et temmeligt godt ry på DIYaudio. Hvilket også er derfor jeg valgte hans moduler. Valget faldt på L15DSMD både pga. pris, men også fordi de var "hypen" da jeg skulle tage en beslutning. Ifht. til det TPA3255 EVM board, så var det nu nok også der mit valg var faldet, hvis de fandtes, da jeg bestilte. Men det gjorde de ikke. Jeg kom fra en hjemmebygget quad TPA3118 forstærker, som var skrækkeligt meget for lav i ydeevne til mine B&W P5, men den lød godt i normalt lytte nivau. L15D printene løftede dog ALT.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Leveret af Kunena Forum