Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

LJM L15DSMD Bi-amp 15 maj 2018 13:06 #9474

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede Emne forfatter
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 1
Det giver meget godt mening det i skriver. Kunne godt være jeg bare skulle stripse dem, og bruge de der selvklæbende ledningsholdere til strips. Dem har jeg nemlig masser af. Kina handel er en dejlig ting.

Jeg har besluttet at skifte tænd metoden til et 5V relæ med delay, da min Stream Magic USB udgangen har et frafald inden start, som gør at forstærkeren lige kort går ud og starter igen. Det synes jeg er synd for komponenterne, at de skal opleve inrush 2 gange.

Så kom der en kasse. Jeg har overtaget køkkenet!

Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

LJM L15DSMD Bi-amp 15 maj 2018 14:57 #9475

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 44
Jeg lærte i tidernes morgen altid at sno forsynings-ledninger, noget med modsat-rettet felt osv.

LJM L15DSMD Bi-amp 15 maj 2018 15:57 #9476

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg har glemt at spørge om det vigtigste. Hvad er gain sat til?

LJM L15DSMD Bi-amp 15 maj 2018 16:13 #9477

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg ved faktisk ikke hvad gain er sat til. Hvad end LJM har tænkt. Tænker det er defineret af en SMD modstand på bunden, men jeg er ikke sikker?

Jeg har lige haft lidt tid til at bore for og lave gevind.

Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 15 maj 2018 16:28 #9478

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111
Det ser noget bedre ud end når jeg laver forstærkere :-D
Glæder mig meget til at høre hvad du synes om slutresultatet, da jeg godt selv kunne finde på at bruge de moduler.
Der snakkes meget positivt om dem

LJM L15DSMD Bi-amp 16 maj 2018 09:15 #9479

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg blev færdig i går aftes. Jeg fik lige lyttet i 2 min. Eneste gode nyhed er, at med input ledningerne taget af, er forstærkeren død stille. Mere end før.

Med dem på, er støjen nøjagtigt den samme som før.

Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 16 maj 2018 10:26 #9480

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Prøv at kortslutte indgangene ved stikkene . Hvis støjen forsvinder så prøv forsøgsvis at monterer kondensatorer på eksempelvis 220pF parallelt over indgangsklemmerne.

LJM L15DSMD Bi-amp 16 maj 2018 10:33 #9481

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Uden inputs på, ingen støj. Kortsluttede inputs, ingen støj. Input ledningerne på, støj.

Jeg har jo 2 moduler per RCA. Kan det være problemet?
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 16 maj 2018 11:33 #9482

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det kan du afprøve ved at tilslutte 1 stk. Modul pr. Kanal.

LJM L15DSMD Bi-amp 16 maj 2018 14:05 #9483

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Mine højtalere er rated til 200W i 8R. Derfor 2 x 125W i 8R pr højtaler.

Tager jeg input ledningerne på, lad os sige printet til diskanten i venstre side fra, så er der ingen hum i venstre mellemtone, kun en smule hiss(knap nævneværdigt). Tager jeg alle input ledninger fra, bliver den dødstille. Meget mere end før. Tager jeg RCA kablerne bagpå af(med alle input ledninger på) gør det ingen forskel på hum/hiss.

Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 16 maj 2018 16:52 #9484

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg ville nok bruge alm skærmet kabel og så få signal gnd samlet helt oppe ved stikkene også

LJM L15DSMD Bi-amp 16 maj 2018 17:03 #9485

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111
Jeg havde præcis samme problem for nogle år siden.
Problemet er at strømforsyningen GND også er signalets stel og alle GND er selvfølgelig samlet i strømforsyningen og bliver også samlet i forforstærkeren når signalkablerne sættes på, det giver en stelsløjfe som giver brum eller støj.

Jeg løste det på en måde der viser sig at være strengt forbudt at nævne, men ellers er jeg ganske sikker på at en strømforsyning mere vil løse problemet, da hver forstærker"side" så har sin egen GND

LJM L15DSMD Bi-amp 16 maj 2018 22:46 #9486

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Hvad er det for en metode der er strengt forbudt at nævne? Det lyder som om du har lavet det helt rigtigt. Signalstel, strømforsyningsstel og højttalerstel (minus) skal føres hver for sig. Samtidig er det vigtigt at stel på alle indgange har samme potentiale, for har de ikke det, vil der være forskel på om kablerne er tilluttet eller ej. For i afsenderenden af kablerne er stel normal forbundet med hinanden. Det skal de også være i modtageenden. I effektforstærkeren.

LJM L15DSMD Bi-amp 16 maj 2018 22:58 #9487

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Thomas referere til hans løsning på side 1 med 10 ohm i signal stel.

Jeg prøvede med 1k, fordi det var det laveste jeg havde. Puha. Det brummede lidt. Burde jeg have sagt mig selv.

Jeg ha luset modstandende over igen. Det har jo resulteret i at jeg har klippet stripsene og rullet viklingerne lidt fra hinanden. Det resultere i mindre støj.

Jeg skifter input til det der så fine forsølvede skærmede kabel prompte.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 17 maj 2018 05:20 #9488

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Sådan en dejlig lys sommermorgen. Vækket af fuglefløjtene i havens træer og buske. Stilhed i øvrigt. Og så læser jeg (igen) om støj. Nu skal det have en ende! ;-)

Støj på trods af en umiddelbar flot (og det mener jeg) opstilling og kabelføring. Du har gjort alt det tilsyneladenðe rigtige og alligevel har du støj. Igen! Varierende alt efter hvor meget og hvordan det er tilsluttet.

Du arbejder med et forstærkerkredsløb, som switcher med 3-400kHz og det er her støjen kommer fra. Ved den frekvens er en ledningsforbindelseikke længere en ledning med NUL Ohm. Og derfor er strømforsyningens NUL ledere ikke længere NUL Ohm. De er samlet ved strømforsyningens NUL ground. Her mødes returstrømmene fra afkoblingskondensatorerne på printene. Her har de samme potentiale. Men ude ved printene er der ikke samme NUL potentiale på grund af switchfrekvensen og ledningernes induktans.

Du skal med andre ord have lagt en solid messing eller kobberskinne (tyk som ind i he.....) på tværs af alle forstærkerprint lige ved strømtilslutningen og derfra have en tilsvarende tyk skinne forbundet til strømforsyningens NUL. Skinnen skal sikre samme potentiale for alle printenes NULLER. Og da input stel på alle print hver for sig er forbundet til hver sit strømforsynings NUL er vi kommet skridtet videre til at input stel også har samme potentiale. Derved at være kommet skridtet videre til at støjen ikke kommer ind fra inputsiden.

At jeg gerne så at input stel førtes separat (uafhængig af strømforsyningsstel på printet) er en helt anden snak. Det kan supplerende tilføjes om nødvendig. Men det er altså vigtigt at få alle power stel bundet solidt samme på grund af switchfrekvensen.

Med det beskrevne tiltag tilsluttes højttalerminus til power nul skinnen så tæt på strømforsyningen som mulig. For det er jo strømmen fra strømforsyningen, der ledes gennem effekttrinene til højttalerne og derfra tilbage til ........... strømforsyningen! Hvorfor køre returstrømmen via effekttrinnets print og NUL tilbage til strømforsyningen. Det er jo en unødig omvej, som yderligere skaber støj.

Jeg håber det skaber mening. Ellers vil jeg sætte pris på at du laver et de knivskarpe billeder lige oven fra. Symmetrisk. Så jeg kan indtegne supplerende forklaring hvor jeg vil hen. Dele af din forklaring viser at du kan komme støjen til livs ved at rette lidt men vigtigt ved kabelføringen. Hvor ville det være enklere hvis man kun skulle koncentrere sig om frekvensområdet DC til 50 Hz. Med 3-400kHz skal der andre boller på suppen.

Jo jeg glemte chassis ground. Hvor har du forbundet det? Det skal ske ved indgangsstikkene. Chassis må ikke elektrisk svæve ud i den blå luft, hvis det skal have positiv indvirkning på støjen.

Og så har jeg lige fået at vide at mine egne klasse D moduler er afsendt fra fjernøsten...

Sidste redigering: af Kaj..
Leveret af Kunena Forum