Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

LJM L15DSMD Bi-amp 17 maj 2018 23:53 #9491

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 119
Lettere off topic.

Jeg glæder mig rigtig meget til Kaj får de moduler under kniven, da jeg selv har dem i overvejelserne.
Glæder mig til at høre hvad forskellige personer synes om dem.
INDBILDNING ER HIFI MARKEDETS MAGT coffee

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 01:53 #9492

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede Emne forfatter
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har haft problemer med at svare tråden
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 02:00 #9493

• adm
  • adm's profilbillede
  • Administrator
  • Administrator
  • Modtagne Tak: 11

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 02:03 #9494

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Ah, det er så hermed rettet :-D TAK!

Jeg lavede en kopi af det jeg havde skrevet, som jeg ikke kunne få sendt:

Jeg fik skiftet input kablerne i går. Støjen er blevet væsentligt lavere(uden RCA kabler monteret til min Cambridge). Hvis jeg tænder og slukker forstærkeren, synes jeg en gang imellem at højtalerne skiftes lidt om hvem der skal have mest "hum". Jeg er efterhånden nede i et mere tåleligt niveau. Hvis jeg sætter RCA kabler på op til min Cambridge, er balladen dog tilbage.

Jeg har først efterfølgende læst dit indlæg, Kaj. Jeg vil lige få læst op på det du skriver, ja og så måtte jeg også læse det du skrev en del gange. Men det giver faktisk overraskende god mening. Jeg har ikke lige tilgang til en tyk kobberskinne, og har faktisk heller ikke set andre bruge det, i multi channel builds med L15D, så jeg forstår ikke hvorfor JEG skal have så store problemer.

Jeg har dog bemærket at alle stort set har lavet en bedre ground løsning end mig. Så jeg vil lige forsøge at trække et tykt stykke 2,5kvd hen mellem de 2 midterste af de 4 print, og så danne et star ground punkt her, og arbejde mig ud fra det. På den måde du forklare hvordan strømmen agere i det frekvensområde, kan jeg sagtens se hvordan mine GND ledninger er lavet forkert. De har både langt til hvor de mødes, samt er af forskellige længder.
Gad vide hvor jeg får en stang massiv kobber? Jeg ser det ofte bag i størrer el tavler, men dem kan jeg jo ikke rende med ;-)

Forslag:
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 06:23 #9495

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Dejligt igen at kunne uploade. Billedet jeg har arbejdet på sammen med beskrivelsen :-p

Messingskinner kan købes i kaskader i Bauhaus og kobberskinner her.
Det er vigtigt at alle printenes stelpotentialer bindes forsvarligt sammen. Høj switchfrekvens og kabelinduktans er en dårlig kombination.
Støjen ved tilslutning af RCA kabler fremkommer af to ting. Sammen med modstanden i indgangen til 2092 kredsen indgår signalkildens udgangsimpedans og kablernes induktans og kapactans i feedback/gainkomplekset. Gain stiger ved tilslutning af kablerne (der burde monteres en buffer foran effekttrinnet, som afskærer disse forhold fra at have indflydelse på resultatet). Støjen stiger tilsvarende. Og er input ground ikke forbundet med chassis ground er der yderligere risiko for støj. Derfor det viste ideforslag. Hvor alle stelpotentialer sættes i et jerngreb, som ophæver stelkablers induktans og dens betydning ved den høje switchfrekvens. 3-400kHz. Ved den frekvens er kablernes modstand ikke NUL Ohm. Med skinner som disse kommer vi tættere på. Hvilket jeg forventer at kunne bekræfte, når mine moduler ankommer. Indtil videre har det fungeret succesfyldt i mine foreløbigt tre klasse AB effekttrin. Tilsvarende anvendt som stelføring i min preamp, hvor milliohm er vigtigt.

Bilag:

Sidste redigering: af Kaj..

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 08:17 #9496

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg kunne heller ikke svare igår, men her er et par links
www.diyaudio.com/forums/class-d/213748-m...s-amp-grounding.html

Herunder er det især kapitel 4. Husk dog at højttaler minus på klasse d forstærker ikke må føres sammen med andre gnd punkter
www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-art...interconnection.html

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 08:20 #9497

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Kaj. Jeg tror ikke den går ned højttaler minus til star ground. Jeg kan ikke huske hvorfor, men er ret sikker på det er No go

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 09:08 #9498

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Kaj. Jeg tror ikke den går ned højttaler minus til star ground. Jeg kan ikke huske hvorfor, men er ret sikker på det er No go

No go? Hvorfor skal højttalerminus via printet tilbage til power nul og videre retur til power supply nul? Det handler om højttalerens returstrøm som er passeret gennem højttaleren og udgangstransistorerne på vejen .......... fra strømforsyningen! Med en solid metalskinne mellem effektrin og powersupply kan et stabilt effekttrin ikke skabe sig tosset ved fremgangsmåden. Der er jo ikke tale om feedback fra højttalerminus eller andre forhold som kan have betydning.

Problemstillingerne opstår når man tænker at et kabel er et kabel og er der forbindelse - ja så ER der forbindelse og alt er godt. SÅDAN ER DET BARE IKKE, har jeg fået bekræftet. Desværre! Og når man kigger på billeder af DIY projekter og hører beklagelserne er jeg begyndt at ryste på hovedet og tænke "det siger da sig selv". Jeg har selv lavet de samme fejl og haft de samme problemer at kæmpe med. Kun eksperimenter og indsamlet erfaring har bragt mig videre, samtidig med at nye konstruktioner byder på nye udfordringer. Hver gang. Men principperne er gode at have som udgangspunkt.

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 09:44 #9499

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg kan få kobber skinne, ved vores el grossist :-)

www.lemu.dk/catalog/products/Kobber-skin...m-1000-mm/7812361448
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 10:46 #9500

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Principdiagram til buffer for class D amplifier. Lineær input impedansstørrelse efter ønske. Upåvirket gain forårsaget af tilslutningskablers egenskaber og signalkilden og dens impedansforhold.

Jeg konstaterer ydermere nu at der noget overset i ethvert projekt. På det viste diagram 0,47uF kondensatoren efter spolen. Udgangsfilteret. Det laver højfrekvent ripple hen over en induktiv stelledning tilbage til strømforsyningen. Den samme stelledning som i en traditionel opstilling med alle stelpunkter samlet på printet betyder at der står individuel højfrekvent ripple på de forskellige forstærkeres input stel. Det skal gå galt uden solid grounding mellem de enkelte udgangstrin (indgange og forsyning groundings) tilbage til strømforsyning! Med omhu i tilføjelsen af en buffer lukkes der yderligere af.
Bilag:

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 11:10 #9501

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Sakse fra REL

In a word, “No” and this has nothing to do with REL and everything to do with how most Class D amps are designed. For whatever reason, the vast majority of Class D amps do not reference their Black speaker return terminals to ground, a convention that has been in place pretty much since audio was created.

Instead, most Class D amps reference to 10-15 volts ABOVE ground. Why does this matter? Because REL’s have always used earth ground as their reference point. This is done for safety’s sake. Therefore, connecting a Class D amp to a REL that sinks to ground like most amps for the past 70 years creates; 1) a significant current load resulting in heat and eventual damage to the REL (occasionally the main amp, but usually the REL’s input stage) and 2) since the Class D amp is not referenced to ground, it may create hum.

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 11:24 #9502

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Kildehenvisning. Link tak. Umiddelbart har det beskrevne ikke noget med det jeg viser at gøre. Mit normalt brugbare engelske suppleret med google translate som kontrol får ordlyden til at forekomme usammenhængende. Hvor kommer de 10-15 V ind i min viste forslagsbeskrivelse? Vil du Kjeldsen komme med din udlægning af forklaringen?

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 11:39 #9503

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Kilden er der og du kan blot søge på Google med teksten. Din grounding tegning viser at du vil samle alle højttaler udgangene minus til stjernestel. Svjv er det normalt No go for klasse d. Det står også i det første link jeg henviser til. Jeg er Ikke kredsløbsekspert, men kommer blot med en advarsel på baggrund af den viden jeg har.

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 12:06 #9504

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Din tekst henviser til en specifik producents anvisning på tilslutning til deres subwoofers "high level indgang". Det har INTET med mit forslag til intern montage af den viste forstærker at gøre. Men er der tale om en FULL-BRIDGE Class D forstærker kommer højttaler plus ud fra det ene udgangstrin og minus fra det andet udgangstrin. Og her er der slet ikke tale om at bruge amplifier ground til noget der har relation til højttalerminus'er. Plus og minus kommer fra hver sit udgangstrin. To plus terminaler hvor det ene anvendes som minus. De "svæver" på samme måde som udgangene på enhver traditionel brokoblet forstærker. I hvilken højttaler minusterminalerne er forbundet til starground. Ubrugte i brokoblet tilstand.

I en FULL-BRIDGE Class D forstærker skal man naturligvis IKKE stelforbinde højttaler minus terminalerne til Ground. Det svarer til at kortslutte den ene forstærker. Skal jeg tegne et diagram til afklaring? Tråden her handler alene om HALF-BRIDGE forstærkere. Derfor.

Link til din forklaring

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 15:44 #9505

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Så er alt jo godt. At du ikke kan se sammenhængen forstår jeg nu ikke. Det handler om at koble højttaler minus sammen. Det sker i REL subwooferen, og er ikke heldig med mange klasse d forstærkere da de er full bridge. Da denne tråds moduler er half bridge er der åbenbart intet der giver problemer. Jeg er ikke ude på at betvivle din viden, men blot sikre er der ikke bliver lavet noget uheldigt

Jeg ved ikke hvor du vil hen med YouTube videoen, jeg henviser til en tekst og ikke en video

Sidste redigering: af Kjeldsen.
Leveret af Kunena Forum