Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 16:07 #9506

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 44
Har lige tabt tråden.
Er det brum eller støj du fortsat kæmper med.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 18:04 #9507

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Så er alt jo godt. At du ikke kan se sammenhængen forstår jeg nu ikke. Det handler om at koble højttaler minus sammen. Det sker i REL subwooferen, og er ikke heldig med mange klasse d forstærkere da de er full bridge. Da denne tråds moduler er half bridge er der åbenbart intet der giver problemer. Jeg er ikke ude på at betvivle din viden, men blot sikre er der ikke bliver lavet noget uheldigt

Jeg ved ikke hvor du vil hen med YouTube videoen, jeg henviser til en tekst og ikke en video

Du citerede en tekst uden kildeangivelse. Du bad mig Google den i stedet. Det gjorde jeg så. Google fandt ved søgningen dette websted. Teksten vedrører sammenkoblingen af REL subwoofere til blandt andet klasse D forstærkere og de hensyn der skal tages i denne specifikke sammenhæng. Du mener - hvis jeg har forstået dig rigtig - at teksten har sammenhæng med det specifikke tråden handler om. Støj fra Half Bridge klasse D forstærkere hvor sammenkobling af flere i samme kabinet forstærker problematikken.

REL tekst og forklarende video har relation til sammenkobling af deres subwoofers sammenkobling med FULL BRIDGE klasse D forstærkere hvor både plus og minus til højttalerne svæver i forhold til Ground, præcis som enhver anden brokoblet forstærker gør det. Her må højttalerminus naturligvis ikke forbindes til forstærkerens Ground. Og det er her du drager sammenligning og advarer. Og det er OK. Men du overser at der i denne sammenhæng alene er tale om HALF BRIDGE udgaver, hvor højttalerminus SKAL forbindes til strømforsyningens NUL. Stel. Ground. Og så er det jeg siger at man lige så godt kan forbinde højttalerminus til en starground direkte ved strømforsyningen i stedet for at lade højttalerens returstrøm løbe henover print og forstærkerens retur nul. Suppler med at læse mine øvrige argumenter i tidligere indlæg i denne tråd.

Sidste redigering: af Kaj..

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 21:51 #9508

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede Emne forfatter
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 1

Har lige tabt tråden.

Brum.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 22:15 #9509

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 112

Har lige tabt tråden.

Brum.

Prøv lige at undlade at sætte stel på phonobøsningen i den ene side og sæt alle kablerne i
OVERDRIVELSE FREMMER FORSTÅELSEN.
MHT HIFI, BLIVER DET BARE DUMMERE

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 22:35 #9510

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Brum :?: :?: :?:

Ved brug af en SMPS forsyning :?:

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 23:32 #9511

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det er svært det her SMPS sjov. Hvad står der på de to gule kondensatorer ved trafoerne på SMPS printet.
Forøvrigt godt at du fik fjernet støjen ved at skifte kabler.

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 23:33 #9512

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Det kan godt være det ikke er den helt korrekte fagterm? Det hvæser lidt i diskanterne, hvilket de fleste class d print jeg har leget med har gjort, men der værste er altså den brummet jeg har i mellemtonerne. Det er lidt irriterende at den er så død stille uden input ledningerne på printene, og der ikke er en nem vej til at opnå dette med input ledningerne på. Jeg må have købt noget kobber skinne. Jeg er ved at være lidt træt af den forstærker. Jeg læste lige min oprindelige tråd på diyaudio sidste år og der stod jeg med alle de samme problemer.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 18 maj 2018 23:37 #9513

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg har skam ikke fået fjernet støjen. Hvis jeg tilkobler en kilde, er støjen nøjagtig som før. Der står Tenta på dem. Mine billeder i opbygningsfasen er temmelig høj opløsning, da de ligger på min egen host, så de skulle være til at blæse op.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 19 maj 2018 05:06 #9514

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Det kan godt være det ikke er den helt korrekte fagterm? Det hvæser lidt i diskanterne, hvilket de fleste class d print jeg har leget med har gjort, men der værste er altså den brummet jeg har i mellemtonerne. Det er lidt irriterende at den er så død stille uden input ledningerne på printene, og der ikke er en nem vej til at opnå dette med input ledningerne på. Jeg må have købt noget kobber skinne. Jeg er ved at være lidt træt af den forstærker. Jeg læste lige min oprindelige tråd på diyaudio sidste år og der stod jeg med alle de samme problemer.

Jeg skrev tidligere i tråden at støjen kommer af to ting. Måden kabelføringen udføres på OG det faktum, at forstærkerkredsløbets forstærkningsfaktor (gain) øges når der tilsluttes en signalkilde. Derved stiger støjen når kablerne tilsluttes signalkilden. Fordi forstærkningen derved øges. Forstærkningen bestemmes af de ved pilene viste komponenter plus udgangsimpedansen på signalkilden, som her er vist som en buffer. Står indgangen åben og utilsluttet er forstærkningen 0dB med mindre der er forhold inkonstruktionen jeg ikke er opmærksom på. Ved tilslutning af indgangen øges forstærkningen med en faktor bestemt af 47kOhm divideret med 3,3kOhm. Jeg sjusser mig til en cirka 30dB' s forøgelse af forstærkningen ved tilslutning af signalkilde uden at finde regnemaskinen frem. Støjen øges tilsvarende. Og derfor er det vigtigt, at konstruktionen er så støjfrit opbygget som muligt.

Når jeg modtager mine kredsløb har jeg mulighed for at blive meget klogere på hvordan det fungerer og hvordan man slipper af med støjen. Kabelføringen kombineret med regulering af forstærkningen, som jo ikke behøver at være højere end nødvendig. Sætter man nu en 10-33kOhm modstand i serie med indgangen direkte ved printet for ikke at samle støj op, vil støjen falde i forhold til tidligere ved tilslutning, logisk nok. Spørgsmålet er til gengæld: Er der da signal nok fra signalkilden til at udstyre forstærkeren til ønsket lydstyrke? For er der signal nok bliver det en del af løsningen. Kjeldsen nævnte tidligt i tråden at gain skulle reduceres før det bliver godt!

Spørgsmålet melder sig. Hvor stort indgangssignal kan 2092 kredsen tåle? Man kunne jo lægge en væsentlig del af forstærkningen i en buffer foran klasse D forstærkeren. :idea: :!:

IRS 2092 aplikation note side 17-18 beskriver vigtigheden i at separere input Ground fra switching Ground som jeg har procederet for (se tegning nederst). Et forhold der er set stort på i den praktiske udførelse af konstruktionen af kredsløbene i denne tråd. Og de der er på vej til mig. Man har forbundet det hele sammen. Besluttet at Ground er Ground uanset hvad og hvor.
Og det dutter ikke ........:!:

Bilag:

LJM L15DSMD Bi-amp 19 maj 2018 09:06 #9515

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Morten: Du har startet med det sværeste. Mange moduler på en strømforsyning. Prøv at få et modul til at virke først.

Der er også en anden implementering, som dog kræver man laver alt selv. I ny og næ er der dog print til salg. Måske kan der også være inspiration til løsninger at hente her. Men, eller prøv Kajs løsning. Det skal nok virke

www.diyaudio.com/forums/class-d/255046-systemd-liteamp.html

LJM L15DSMD Bi-amp 19 maj 2018 09:26 #9516

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
"Ja man kan forestille sig mange ting", som en af min kollegaer plejer at sige, når han synes at gætterierne har taget overhånd.
Det behøver ikke at blive langhåret det her, prøv fortsat udelukkelsesmetoden.
Hvis du har mulighed for det, så prøv at tilslutte en anden strømforsyning.

Sidste redigering: af Miki.

LJM L15DSMD Bi-amp 19 maj 2018 19:46 #9523

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

"Ja man kan forestille sig mange ting", som en af min kollegaer plejer at sige, når han synes at gætterierne har taget overhånd.
Det behøver ikke at blive langhåret det her, prøv fortsat udelukkelsesmetoden.
Hvis du har mulighed for det, så prøv at tilslutte en anden strømforsyning.

Prøv med en anden strømforsyning er helt klart en god ide. Det kunne vel være den der bidrager til problematikken. Det kræver naturligvis at man har muligheden ved hånden. Jeg vil bruge en transformator baseret traditionel ustabiliseret strømforsyning til min udgave, når modulerne kommer. Derved at jeg i det mindste er fri for at switchnoise fra strømforsyningen kan have indflydelse på resultatet.

Med et oscilloskop må man kunne måle sig frem til OM det er den anvendte SMPS forsyning der er årsag til støjproblemerne.
Men lad os ikke blande alle mulige problemer og løsningsforslag sammen i een pærevælling. Lad os tage een ting ad gangen. ;-)

Jeg lover at hænge på til vi sammen finder en brugbar løsning. Hvis den findes?

LJM L15DSMD Bi-amp 19 maj 2018 21:02 #9525

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg holder tænke pause. Jeg forsøger at forstå alt hvad i har bidraget med, mens jeg researcher som en gal.

Umiddelbart er jeg ret sikker på det store problem ligger i at jeg benytter 2 print på højre RCA og 2 print på venstre, og derved får lavet noget ground loop. Jeg kan nemlig sagtens finde andre på DIYaudio med samme problemstilling(også multi channel). Dog ingen løsning. Jeg er stor tilhænger af kobber skinne løsningen, men må ærligt indrømme at investeringen i denne løsning og tiden, skal opvejes med om det bliver en success, inden det bliver udført.

Ifht til PSU har jeg valgt at bruge denne, da jeg både fik den anbefalet men også har set mange af stor success på diyaudio med netop denne smps.

Ifht. til at investere i en stor ringkerne og 2 ensretter print, ser jeg ikke som en gangbar løsning for mig, da projektet lidt springer ud af energibesparelse plus at prisen på disse komponenter nærmer sig at jeg lige så godt bare kan investere i Pascal eller Icepower som er en integreret løsning.

Men det ville nu være sjovest at få denne til at virke, så når jeg nu starter på job tirsdag, bestiller jeg nok en kobber skinne ved en af el grossisterne.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Sidste redigering: af Mortenhoe.

LJM L15DSMD Bi-amp 19 maj 2018 21:31 #9526

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Kobberskinnerne bliver en vigtig del at løsningen. Det tør jeg godt garantere. Men ikke hele løsningen. Hvad der ellers skal laves ved jeg først når jeg får mine print i hænde. Og tid til at arbejde med opgaven.

LJM L15DSMD Bi-amp 19 maj 2018 23:18 #9527

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 112

Umiddelbart er jeg ret sikker på det store problem ligger i at jeg benytter 2 print på højre RCA og 2 print på venstre, og derved får lavet noget ground loop.

Det er jeg også helt sikker på er problemet, derfor skrev jeg også at du skulle prøve at sætte det hele til bare uden stelledningerne på phonobøsningerne i den ene side, så er jeg sikker på at brummet er væk
Jeg kæmpede selv meget med det med 2 stereomoduler der kørte på samme strømforsyning (trafo, ensretning og lytter)
OVERDRIVELSE FREMMER FORSTÅELSEN.
MHT HIFI, BLIVER DET BARE DUMMERE

Leveret af Kunena Forum