Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

LJM L15DSMD Bi-amp 20 maj 2018 05:38 #9530

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Umiddelbart er jeg ret sikker på det store problem ligger i at jeg benytter 2 print på højre RCA og 2 print på venstre, og derved får lavet noget ground loop.

Det er jeg også helt sikker på er problemet, derfor skrev jeg også at du skulle prøve at sætte det hele til bare uden stelledningerne på phonobøsningerne i den ene side, så er jeg sikker på at brummet er væk
Jeg kæmpede selv meget med det med 2 stereomoduler der kørte på samme strømforsyning (trafo, ensretning og lytter)

Tager man udgangspunkt i at Ground er Ground når to punkter er forbundet med en ledning går det galt. Med mindre man er usandsynlig heldig. Det er derfor jeg har fået og brugt "den skøre ide" at binde stel på to eller flere kanaler sammen med et overkill af en solid elektrisk forbindelse. Derved at undgå der opstår forskel på stelpotentialerne i kredsløbene. Undgår man det bliver der ingen groundloops.

OFF topic eller ej, jeg gik skridtet videre i min seneste og indtil videre største effektforstærker med to kanaler og fælles 2kilowatt strømforsyning, hvor jeg som udgangspunkt i mine tidligere mindre udgaver bandt hele printets samlede Grounding sammen med en solid skinne mellem printene. I den evige jagt på forbedringsområder valgte jeg at gå skridtet videre og afbryde forbindelsen på printet mellem POWER GROUND og INPUT/FEEDBACK GROUND. Total adskille SIGNAL GROUND fra POWER GROUND. Input/feedback Ground på de to kanaler blev forbundet med hinanden med en solid skinne, så der heller ikke her kunne opstå forskel mellem stelpotentialerne og give anledning til groundloops. Input/feedback Ground blev forbundet til chassis ved ingangsstikkene og med samme skinnedimension bundet sammen med STARGROUND, hvortil også højttalerminus forbindelserne tilsluttes. STARGROUND tæt på strømforsyningens NUL. Præcis som vist flere gange tidligere. Forstærkeren tier stille. Helt stille! Og så ved jeg godt at det er en klasse AB uden 3-400kHz switchnoise. Men det gør bare min beskrivelse og fremgangsmåde endnu mere vigtig i klasse D sammenhæng. Princippet jeg viser på min Ground tegning.

Der hvor det stort set altid går galt er "elektrisk flagrende tilfældig kabelføring". Også det der ellers ser flot og rigtig ud - undskyld mit bombastiske ordvalg - hvor man vælger at en ledning er en ledning, en forbindelse er en forbindelse og kører videre derfra i den tro at det virker. Det har jeg fundet ud af at det IKKE BARE GØR! Jo højere frekvens og/eller store strømme jo vigtigere er det at få fod på groundingproblematikken. Ikke bare støj og brum nyder godt af fremgangsmåden. Lyden gør det også.

Og Thomas, har de to kanaler ikke PRÆCIS samme potentiale, ved at du klipper stel til den ene kanal, har du et stort forbedringsområde foran dig ;-) Er det nødvendigt at klippe stel til den ene kanal for at komme brum til livs, er der fejl et andet sted i konstruktionens Grounding, som har betydning for dens gengivelse. :idea:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Kaj..

LJM L15DSMD Bi-amp 21 maj 2018 04:12 #9538

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 111

Og Thomas, har de to kanaler ikke PRÆCIS samme potentiale, ved at du klipper stel til den ene kanal, har du et stort forbedringsområde foran dig ;-) Er det nødvendigt at klippe stel til den ene kanal for at komme brum til livs, er der fejl et andet sted i konstruktionens Grounding, som har betydning for dens gengivelse. :idea:

Jeps det var det der var ideen med at prøve det........... Hjælper det skal stellen trækkes anderledes hvad jeg tvivler på hjælper, men hvad jeg ved der hjælper er en strømforsyning magen til mere i, så der er en til hver side

LJM L15DSMD Bi-amp 21 maj 2018 10:55 #9539

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Jeps det var det der var ideen med at prøve det........... Hjælper det skal stellen trækkes anderledes hvad jeg tvivler på hjælper, men hvad jeg ved der hjælper er en strømforsyning magen til mere i, så der er en til hver side

Man skal aldrig tvivle på værdien af at gøre det rigtige. Usikkerheden ligger i hvad det rigtige er. :idea:

LJM L15DSMD Bi-amp 21 maj 2018 12:54 #9540

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja det rigtige virkede ikke dengang for mig, det gav brum :-D
Det forkerte virkede og det var at gøre som Rotel gør i deres multiamps; 10 ohm i serie med hver signalstel for at udbalancere stelstrømmene.
Senere kunne jeg fjerne de 10 ohms modstande fordi jeg skifede fra en stor fælles strømforsyning til 2 mindre

Sidste redigering: af Thomas.

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 00:05 #9572

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede Emne forfatter
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 1
Hov. Jeg har slet ikke få notifikation om jeres seneste svar. Så dem fik jeg lige læst :-)

Jeg har modtaget en kobber skinne på 10x3mm. Jeg satser på det er en okay
dimension. Jeg mangler dog stadig 3 eller 4mm bolte, kabelsko og så
noget at samle skinnen med. Dette får jeg lige indkøbt snarest.

I mellemtiden har jeg begivet mig ud i et lille forsøg.

Jeg har lavet et lille stjernepunkt, hvori højtaler minus også er
forbundet. Jeg er klar over stjernepunktet bør sidde lige ved
strømforsyningen, men jeg havde ikke mere plads i forskruningen der går
gennem den skærm jeg har lavet til PSU'en. Jeg vil ikke stå i de sene
timer og skære i den :-)

Men resultatet er intet mindre end fremragende! Brum er VÆK i højre højtaler. Den har jo også alle de
korteste stelledninger. Brum er drastisk reduceret i venstre, men stadig
til stede med øret helt mod cone. Dog ikke fra lytteposition. Så jeg er
nu ret overbevist om at alt brum er væk, når kobber skinnen bliver
installeret!

Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 12:40 #9576

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Hvis jeg havde brugt 2 x L25D boards istedet for 4 x L15D boards, og så bare glemt det bi-amping, så havde jeg nok oplevet færre problemer.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Sidste redigering: af Mortenhoe.

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 13:07 #9578

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Hvis jeg havde brugt 2 x L25D boards istedet for 4 x L15D boards, og så bare glemt det bi-amping, så havde jeg nok oplevet færre problemer.

Ja muligvis, men tror du ikke problemerne forsvinder når du får monteret den skinne ?

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 20:33 #9580

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Jo, det er jeg ret overbevist om. Fordelen ved 4 forstærkere er selvfølgelig at jeg er klar til aktiv crossover.

Jeg har allerede normalt lytte niveau ved -52dB så jeg skal have fundet ud af hvordan jeg sænker gain på disse print. Jeg har forsøgt at google det, uden held.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 20:45 #9581

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Jo, det er jeg ret overbevist om. Fordelen ved 4 forstærkere er selvfølgelig at jeg er klar til aktiv crossover.
Jeg har allerede normalt lytte niveau ved -52dB så jeg skal have fundet ud af hvordan jeg sænker gain på disse print. Jeg har forsøgt at google det, uden held.

Forbinder du for eksempel en 10kOhm i serie med indgangen reducerer du gain. Kigger du på et af mine tidligere indlæg har du allerede her set svaret. Seriemodstanden indgår i feedback kredsløbet som bestemmer forstærkerens gain.

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 21:00 #9582

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Ah ja. Men jeg havde forventet man kunne sænke chippens gain, ved at ændre en værdi på printet.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 21:11 #9583

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Ah ja. Men jeg havde forventet man kunne sænke chippens gain, ved at ændre en værdi på printet.

Jamen det kan du da også. Modstanden der sidder i serie med indgangen på printet kan du udskifte til en større. Det vil fungere præcis som at sætte en modstand i serie med den eksisterende. Så hvorfor pille ved det bestående.

Jeg vil foreslå at du læser og gennemgår mine tidligere indlæg. En anden mulighed er at vente til jeg modtager mine print og får tid til at evaluere problematikkerne. Men jeg ser at du allerede er godt på vej til at få styr på støjen gennem brug af grundlaget for mine idéforslag.

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 22:02 #9584

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Ja, jeg har også købt bolte og ringkabelsko i dag. Så nu mangler jeg kun at lave det rigtigt.

Jeg kan skam sagtens huske hvad du skrev. Jeg har bare været ved at læse manualen om iraudamp og jeg troede faktisk at modstanden på printet konfigurerede chippen til at have et lavere gain, og ikke bare fungere som et dæmp af signalet.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 22:49 #9586

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Ja, jeg har også købt bolte og ringkabelsko i dag. Så nu mangler jeg kun at lave det rigtigt.

Jeg kan skam sagtens huske hvad du skrev. Jeg har bare været ved at læse manualen om iraudamp og jeg troede faktisk at modstanden på printet konfigurerede chippen til at have et lavere gain, og ikke bare fungere som et dæmp af signalet.

Blå pil er feedback-signal. Grøn pil er inputsignal. De røde pile markerer de to gain-bestemmende modstande. 
Bilag:

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 23:03 #9587

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Du kom mig lige i forkøbet. Jeg sad netop og læste det samme. Du foreslår at hæve værdien på R7, hvor infinion foreslår R8. Jeg forstår ikke forskellen. Men det behøver jeg måske heller ikke :-) Jeg fandt dog en blog, hvor han halvere gain, ved at erstatte R7 3.3k med 6.2k. Så virker 10k en kende højt? Men jeg var faktisk et fornuftigt udvalg af modstande rangerende fra 1k til 10k, så det må afprøves.

Dejligt du og i gider at hjælpe så meget.

Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi
Bilag:

LJM L15DSMD Bi-amp 27 maj 2018 23:12 #9588

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg har lige læst en masse af det du har skrevet, igen. Jeg tror jeg har fået lidt forståelse for hvordan gain fungere på den her type forstærker. Jeg tog udgangspunkt i at på TI's klasse D print, er modstandsværdien blot en konfigurationsværdi for chippen, og at det ikke helt drager parallel til irs2092
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Leveret af Kunena Forum