HiFi2you Banner11

The Inverter - ny effektforstærker fra Skinbjerg Audio

Mere
2 år 1 måned siden - 2 år 1 måned siden #15937 af Skinbjerg Audio
Ja jeg er blevet bedt om helt skamløst at promovere mine varer via denne tråd, så her kommer det:

Jeg har netop introduceret en effektforstærker med mange fantastiske løsninger, og en endnu mere fantastisk lydkvalitet.
Læs mere om den her: The Inverter
...og ja, det er muligt at stille spørgsmål i tråden.



mvh Henrik Skinbjerg
Sidste redigering: 2 år 1 måned siden ved adm.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 1 måned siden #15939 af adm
Ja jeg fik jo en mail om den og så kan den jo lige så godt komme op her ;-)
Her er det lovligt og helt gratis at skamrose sit eget :-D :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 1 måned siden #15943 af Miki

Ja jeg er blevet bedt om helt skamløst at promovere mine varer via denne tråd, så her kommer det:

Jeg har netop introduceret en effektforstærker med mange fantastiske løsninger, og en endnu mere fantastisk lydkvalitet.
Læs mere om den her: The Inverter
...og ja, det er muligt at stille spørgsmål i tråden.



mvh Henrik Skinbjerg

Thumps up.
Stammer forvræningen hovedsageligt fra det sidste trin.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 1 måned siden #15944 af Skinbjerg Audio
Ja, det er klart i det hårdest belastede trin - det sidste som trækker højttalerne - at den største del af forvrængningen opstår.
Det er helt naturligt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
2 år 1 måned siden #15947 af Nydmusik
Det er seriøst når en producent så grundigt og ikke mindst teknisk fagligt forklarer hvorfor produktet er konstrueret som det er, fremfor disse woodoo udsagn visse andre anvender. Thumps up.

En data jeg lægger meget vægt på er udgangsimpedansen, så kan du oplyse den?

Jeg er med på, at bias justeres efter en tid og flere check, hvorefter potmeteret erstattes af modstande. Nogle mener, at komponenter "sætter sig" efter nogle måneders drift, men forandrer sig ikke synderligt derefter. Er det ikke lidt "risikabelt" at man ikke kan justere bias (og DC) efter nogle år?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 1 måned siden - 2 år 1 måned siden #15952 af Skinbjerg Audio
Jeg takker for interessen og de pæne ord.

Udgangsimpedansen er absolut en vigtig parameter, og jeg er lidt flov over at indrømme at den har jeg faktisk ikke målt.
Jeg vil prøve at måle denne indenfor nærmeste fremtid.
Dog forventer jeg at den er i den absolut lave ende, både fordi at der er tale om en forstærker med ( moderat) global modkobling, som gør at man skal dividere udgangstransistorernes interne modstand med openloop-gain minus modkoblingsfaktoren.
Desuden er solid-state udgangsrelæets seriemodstand ufatteligt lavt sammenlignet med de elektromekaniske relæer, men det er ikke sikkert at det gør den store forskel ved sammenligning med andre forstærkeres angivne udgangsimpedans, da disse ofte angives inden relæet, i hvert fald hvis det er producentens egne specifikationer! Ja det er snyd ligesom kilometerrækkevidden på biler, men sådan er det.

Jeg er med på, at bias justeres efter en tid og flere check, hvorefter potmeteret erstattes af modstande. Nogle mener, at komponenter "sætter sig" efter nogle måneders drift, men forandrer sig ikke synderligt derefter. Er det ikke lidt "risikabelt" at man ikke kan justere bias (og DC) efter nogle år?

De komponenter der ændrer sig mest - og som må være dem der skal sætte sig indenfor et par måneder - er udelukkende elektrolytkondensatorer. Jeg kan ikke forestille mig hvor en elektrolytkondensator skulle være placeret i kredsløbet, for at kunne påvirke bias indstillingen, så det kan ikke gøre nogen som helst forskel. Og nej det er ikke noget problem at man ikke kan justere bias efter nogle år. ( DC niveauet klares af servoen, som ikke kun i The Inverter men også andre forstærkere ikke driver)
Den eneste årsag til at man skulle ændre bias er, hvis der er kommet en defekt i form af en afbrændt udgangstransistor, og at denne derfor skal udskiftes med en ny. Men så har man jo alligevel pillet ved kredsløbet og så skal man naturligvis bare gennemgå den samme proces for indstilling af bias igen, med en ny værdi på den faste modstand.
Når man alligevel ofte skal have justeret bias på en ældre forstærker der får et servicecheck, så er det netop fordi at de der bias trimmepotmetre selv har flyttet sig , så komponenten selv er årsag til behovet for sin egen nye justering.
Det er jo så bare endnu en grund til for alt i verden at undgå den lille ustabile komponent til at begynde med.

NB: jeg skal naturligvis lige sige at ovenstående kun gælder for transistorforstærkere. Hvis der er rør i konstruktionen, så ældes de og ændrer specifikationer, og så skal der muligvis justeres bias en gang i mellem, og selvfølgelig også ved skift til nye rør.

Jeg håber at det var et brugbart og troværdigt svar.
Sidste redigering: 2 år 1 måned siden ved Skinbjerg Audio.
Følgende bruger(e) sagde tak: Thomas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum