HiFi2you Banner11

Højttalerkabler til OTL

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden #2135 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Højttalerkabler til OTL

Kjeldsen skrev: Deltron med 10A

Det er måske en anden variant, eller en trykfejl


Det er 2 forskellige serier.
579/580 og så dne jeg har, som hedder 584.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden #2136 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Højttalerkabler til OTL

WymaxReborn skrev: Hvordan med loddetin... Jeg har længe/altid anvendt WBT, men den løber snart tør, og gider ikke bestille det særskilt pga. porto. Hvad køber man hos Elfa?


Lad være med at bruge penge på WBT loddetin og den slags.
De har ikke blot en smule forstand på den slags.
Køb noget eutektisk loddetin, og hvis du ikke kan sove roligt om natten uden sølv, så køb noget med sølv i.
Det leder overhovedet ikke bedre end det uden sølv, men lodningerne er stærkere.

Hvis du lader dig friste af blyfrit loddetin, så skal du vide, at det kræver en del mere varme, idet smeltepunktet ligger noget højere.
Desuden får blyfrie lodninger en noget mere mat overflade end de tilsvarende blyholdige, som kan blive helt blanke.
Til reparationer og den slags vil jeg klart anbefale blyholdigt loddetin.

De bedste elektriske egenskaber har Indium baseret loddetin, men det er slet ikke beregnet til elektronik, og kan ikke købes i handlen.

De mest almindelige eutektiske lod er: Sn63Pb37, Sn62Pb36Ag2, Sn95.6Ag3.5Cu0.9
Find noget fra Stannol, det er alligevel der WBT køber deres, og det er state of the art.
Mange af de eutektiske legeringer er patenterede af forskellige firmaer, så Stannol har deres legering, mens andre har fundet på noget andet.
Den bedste investering du kan gøre, ud over en god og kraftfuld loddekolbe (80 Watt), er at have flussmiddel ved hånden.
De fås som penne eller flasker. Pennene er fine, og indeholder nok vædske til mange lodninger.
Reglen er den, at flussmiddel til blyfri lodning kan anvendes til BÅDE blyfri OG blyholdig lodning.
Flussmiddel til blyholdig lodning kan derimod IKKE anvendes til blyfri lodning.
Så køb fluss til blyfri lodning, så virker det hver gang.

Derudover så husk diameteren på tinnet.
Tyndt tin til det meste, lidt kraftigere til stik, kabler og den slags.

Vigtigst af alt, glem konduktiviteten i loddetin, du vil alligevel ikke vide, hvor ringe den er med eller uden sølv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden #2137 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Højttalerkabler til OTL
Tænk, jeg troede at flusmiddel inden i selve loddetinnet var rigeligt, men det ser ud til at det også får tinnet til at løbe bedre ud, måske fordi det varmer emnet hurtigere op.

Jeg har en Weller rød loddestation, WHS 40, som jo så kun er på 40 watt (450 grader). Den har egentlig kunnet klare mit hobby-behov fint indtil videre, men er så nok til den lille side, kan jeg forstå. Findes der alternativer til at skulle op over 2.000 kr. for at få en på 80 watt?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #2138 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Højttalerkabler til OTL
Nu skal man selvfølgelig ikke tage alt det jeg skriver 100% bogstaveligt.
Jeg ville ved ny indkøb ikke købe en under 80 Watt.
Hvis jeg havde en allerede, så ville jeg bare lodde videre med den, og så den ene gang imellem, hvor der skal loddes tungere sager, så ville jeg plage mig til lidt hjælp.

Men lige nu er en 80 Watter en menneskeret, snart bliver det nok en 110 Watter. :-p

I øvrigt er en rød Weller lidt det samme som en Black & Decker og den blå er så DeWalt, og alle mærkerne kommer fra samme selskab nemlig Cooper Tools.

Jeg mener stadig man kan få Ersa RDS80 under 2K, men ellers kig efter Hakko, Weller Ersa, JBC, Metcall.


Man kan ikke få for meget flussmiddel, pas dog på med at drikke det ;-)
Nej fluss varmer ikke emnet hurtigere op, men fjerne oxydering, og får derved tinnet til at "flyde".
Fluss fås som vædske og som gel og i en variant, som man kalder "Sticky Gel".
Det består af kunstharpiks i en opløsning af noget flygtigt.
Det gør det meget nemmere at lave pæne lodninger, og det gør genbrug af eksisterende lod i gamle lodninger muligt.

Det kan også anbefales at anskaffe sig noget Chipquik, som er loddetin med et smeltepunkt på 50 grader, som du så nemt kan holde varmt på f.eks. en IC med mange ben, og så stille og roligt pille den af.
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden #2139 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Højttalerkabler til OTL

Nielsen skrev: Man kan ikke få for meget flussmiddel, pas dog på med at drikke det ;-)


Altid godt at få inspiration til "nydelsesmidler" :sick: :cheer:

Jamen så må jeg jo hellere se at få bestilt lidt en af dagene, og så venter en ny loddekolbe på den rødes død, så skal der watt til :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum