HiFi2you Banner11

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

• Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #7237 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?
@Kaj

Jeg er imponeret over, at du gider 8-)
Men som sagt så gjorde jeg det jo også engang, og endda med særdeles kostbare kabler. :-p

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #7238 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

Nielsen skrev: @Kaj

Jeg er imponeret over, at du gider 8-)
Men som sagt så gjorde jeg det jo også engang, og endda med særdeles kostbare kabler. :-p

Jeg løber risikoen for at blive klogere ....... er det ikke det eksperimenter er til for? :-p

• Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #7239 af Kaj.
Så er vi nået dertil hvor momentet på terminalskruerne har betydning for resultaterne. Jeg tør i hvert fald ikke vove mig "længere ud på isen". Det er mit målegrej ikke sikkert nok til. Og spørgsmålet er da også hvilke parametre der har betydning for de forskelle mange oplever med kabler.

Jeg er stødt på et par overraskelser undervejs. Ikke mindst den marginale forskel på måleresultaterne af mit nuværende 16mm2 kabel og det tonstunge 50mm2 kabel. På baggrund af mine foreløbige eksperimenter og målinger havde jeg forventet reduceret induktion i kablet i takt med stigende tværsnitsareal. Og jeg var som tidligere skrevet i denne tråd usikker på om jeg målte rigtigt. Men det viste sig - desværre - at være rigtigt. Den anden er forskellen mellem mit nuværende kabel og det ganske vist lidt kortere "kabel" lavet af kobberrør. Når man tænker på at tværsnitsarealet af kobberrørene er markant mindre end 16mm2 multicore er seriemodstanden den samme og induktionen mindre. Er der sammenhæng mellem induktion og strømfortrængning? At strømmen søger mod overfladen ved stigende frekvens. :?:

Her impedansforløbet på en kabeldimension de fleste kender sammenlignet med det tonstunge 50mm2.

Her er så sammenligningen mellem mit nuværende kabel sammenlignet med 50mm2 udgaven.

Her er 50mm2 udgaven sammen lignet med udgaven i 4,7mm kobberrør med 1mm vægtykkelse.

Her sammenligningen mellem mit nuværende 16mm2 og "kobberrørsudgaven".

En anden iagttagelse er sammenligningen og betydningen af en udgangsspole i en effektforstærker sammenlignet med impedansforløbet af et 4 meter langt 4mm2 kabel. Man kan umiddelbart undre sig over værdien af den i sammenhæng med et højttalerkabels induktion.

Jeg har lyttet på det tonstunge kabel og der fejler lyden bestemt ikke noget. Det har ikke vendt op og ned på det jeg er vant til at lytte til. Så det får lov at blive et stykke tid som et iøjefaldende monument over et spændende, men ikke ubetinget succesfyldt eksperiment, som jeg vil fraråde andre at begive sig ud i. Alene termineringen afføder så mange eder og forbandelser at døren skal være lukket mens anlægget overdøver de verbale mislyde. Jeg mangler stadig at lytte til kobberrørene, som med baggrund i målingerne teknisk set burde være en forbedring af mit nuværende 16mm2 kabel. Og nej, ........ jeg forventer ikke rørlyd :-p
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Kaj..

Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #7240 af Boydk
Se, nu begynder jeg at blive umådelig spændt på dit lytteresultat af kobberrørene.
Det ser s´gu helt vildt spændende ud med de målinger. Gerne en lettere detaljeret beskrivelse af lytteprøven, når du får tid :-p
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Boydk.

• Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #7241 af Kaj.

Boydk skrev: Se, nu begynder jeg at blive umådelig spændt på dit lytteresultat af kobberrørene.
Det ser s´gu helt vildt spændende ud med de målinger. Gerne en lettere detaljeret beskrivelse af lytteprøven, når du får tid :-p

Jeg siger ikke så meget om detaljer i gengivelsen endnu. Jeg har foreløbig kun lyttet et kvarters tid. Men min umiddelbare reaktion efterlader tvivlen om jeg med kobberrørene har opdaget svagheder andre steder i lydkæden eller det bare skal gemmes i kategorien "kabler som ikke dur". "Et kabel jeg ikke kan li' ". Det lyder ikke som det tykke multicore, som sad lige i skabet. Efter min smag ........

Jeg vender tilbage.
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Kaj..

Mere
7 år 4 måneder siden #7242 af Boydk
Lagde lige mærke til kommentaren i måleresultatet: "Both closely wrapped".
Nu er det ikke sådan, at du har kortsluttet kobberrørene, vel?? :-D :-D :-D

Leveret af Kunena Forum