HiFi2you Banner11

Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

  • henrik141
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden #7083 af henrik141
Besvaret af henrik141 på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?
Tak for dine svar Kaj. Har du aldrig prøvet kabler af solid core typen? Jeg syntes det er utroligt at der kan være så meget forskel i mit beskedne anlæg. Man hører jo tit, at der er kæmpe forskel på kabler, men mest ved anlæg til en masse penge. Jeg hører tydelig forkel hos mig. Men som du sagde tidligere, så er der fordele og ulemper ved begge typer kabler.
Hvilke kabler bruger du selv Kaj?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #7084 af gasolin
Har vidst ikke nævnt det men prøvede et sæt QED Performance Ruby Anniversary Evolution og det kunne jeg ikke li, alt for markant,agressiv i toppen (heldig vis kunne jeg returnere det), så det blev hurtigt returneret og bruger stadig den dag i dag mit supra classic 6.0 da den har en mere behalig lyd.

Iøvrigt samme pris som supra ply 3.4 men da den har en mere jævn lyd, mindre jeg ligger mærke til som væren negativt, synes jeg classic 6.0 er et bedre køb en ply 3.4

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #7085 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?

henrik141 skrev: Tak for dine svar Kaj. Har du aldrig prøvet kabler af solid core typen? Jeg syntes det er utroligt at der kan være så meget forskel i mit beskedne anlæg. Man hører jo tit, at der er kæmpe forskel på kabler, men mest ved anlæg til en masse penge. Jeg hører tydelig forkel hos mig. Men som du sagde tidligere, så er der fordele og ulemper ved begge typer kabler.
Hvilke kabler bruger du selv Kaj?


Jeg køber ikke kabler på grund af navne. Mere. Det gjorde jeg engang. Heriblandt de flettede typer.

Jeg har prøvet forskellen mellem 2x4 kvt "Strandet" (for nu at blive jagon'en) sammenlignet med 2x3x1,5 Solid core. For ganske nylig. Da emnet var oppe i anden sammenhæng. En konfiguration, som minder om den du anvender. De to her beskrevne og mit 2x16 kvt Stranded kobberkabel lyttede jeg på. De har hver deres særpræg, hvor smag og behag kan være udslagsgivende for valget. Men jeg må vedgå at mit 16 kvt millimeter tykke kobberkabel med ringkabelsko i begge ender giver det mest naturligt rigtige lydbillede.

Og så kan jeg jo lige så godt lægge kortene på bordet. Kablerne - 16 kvt - er udvalgte kobberudgaver af kabel til fremstilling af startkabler til biler i vinterkulden. Pas på de findes oftest i aluminiumsudgaver. Gå uden om dem. Problemet kan blive at terminere dem til brug i din forstærkers højttalerklemmer. For kan de ikke tilsluttes med fuld kontakt er der intet vundet.

Til mine kommende 600W monotrin kommer jeg med sikkerhed til at afprøve 2x35 kvt millimeter kabel af samme type som beskrevet. Hensigten er at undgå seriemodstand, induktion og generende kapacitet mellem kablets ledere. Ud fra min tese: " Det bedste kabel er INTET KABEL". Eller så tæt på man kan komme :silly:
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden #7086 af Thomas

Kaj. skrev: Og så kan jeg jo lige så godt lægge kortene på bordet. Kablerne - 16 kvt - er udvalgte kobberudgaver af kabel til fremstilling af startkabler til biler i vinterkulden. Pas på de findes oftest i aluminiumsudgaver. Gå uden om dem. Problemet kan blive at terminere dem til brug i din forstærkers højttalerklemmer. For kan de ikke tilsluttes med fuld kontakt er der intet vundet.


Det var godt nok pudsigt :unsure: Jeg har lige købt 4 sæt som jeg vil bruge i mit setup..... Jeg har ikke villet skrive noget da det jo for nogle er hul i hovedet at bruge sådanne kabler til hifi :-D
Samtidig fik jeg så 16 limklemmer :-D

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • henrik141
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden #7087 af henrik141
Besvaret af henrik141 på emne Forskel på tyndt og tykt højtalerkabel ?
Der er hvis ikke noget der er hul i hovedet når det kommer til hifi;-) det skulle da lige være tosserne der dyrker denne fantastiske hobby. Fruen mente godt nok heller ikke jeg er rigtig klog, da der lige skete et kabel skifte. Kimberne har kørt hele dagen, men nu kom Helix 8 lige på. Så nu er der noget mere hul igennem, med flere detaljer til følge.
Nu siger i startkabler til biler, det har jeg aldrig hørt om eller tænkt på hvordan de ser ud bag isoleringen. Hvordan gør man så når man får kablerne hjem, der må jo skulle gøres et eller andet for at de kan blive til højttaler kabler. Og hvad dælen gør man så når den gamle lorte bil ikke vil starte ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #7088 af Kaj.
@RT

Ja, der kan man bare se. :lol: Det kommer du ikke til at fortryde, når du går efter lydkvaliteten. Problemet er det manglende navn ... :whistle:
Og dybest set er det jo noget pjat at et godt og solidt kabel ikke kan bruges til lyd fordi det ikke har været igennem en eller anden lydgurus pengemaskine før det accepteres af forsamlingen.
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum