HiFi2you Banner11

"Duelund" kabel

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #4049 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne "Duelund" kabel
Jeg kan tilføje, at jeg ikke er fan af solid core ledere.
Og hertil kan jeg sige, at jeg slet ikke gider rode mere med kabler.
Jeg tror jeg beholder dem jeg har, lige indtil de falder fra hinanden.
Om hule kobberrør skulle være noget særligt, vil ikke ændre min beslutning.
Mine kabler skal lige præcis være OK, no more no less. Og jeg ved, at det nok er det bedste et kabel kan blive.
Det må ikke genere, og det er vel det meste man kan forlange.
Al hype, prisgejl, filterbokse, særegne konstruktioner osv. kan godt pakke sig.
Kabler er noget man tåler ikke en skid andet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #4050 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne "Duelund" kabel
netop, der er MASSER af andet guf at kaste sine penge på, hvor det gir mere.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #4054 af nv
Besvaret af nv på emne "Duelund" kabel
Nielsen.
Men nu HAR du jo også fundet dine kabler.
Vejen dertil var vel ikke kort.
Jeg har også de kabler jeg skal bruge, men mine ht-kabler (vdh scs12) er en smule stive, så hen ad vejen er jeg åben for andre mere bløde med samme lyd.

Og ellers helt enig. Kabler skal have et hvis niveau og derudover er det spild af tid.
Men igen, inden man når dette niveau, har man sikkert haft hørt relativ stor forskel på mange forskellige kabler, og hvor betydningen for nogle kabler (tonearm og ht) gør større lydmæssig forskelle end andre.
Desuden mener jeg det analoge medie, hvis signaler gradvist og hen ad vejen opløses alt mens man lytter på dem, er mere følsomt over forskellige typer kabler end det digitale medie, hvor signalerne er mere eller mindre færdigopløste når de forlader medie.
Med det analoge medie er det muligt at bidrage med ting som klangfarve og detaljering undervejs på de ikke færdige signaler. (hvis i forstår hvad jeg mener)
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved nv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #4056 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne "Duelund" kabel

nv skrev: Nielsen.
Men nu HAR du jo også fundet dine kabler.
Vejen dertil var vel ikke kort.
Jeg har også de kabler jeg skal bruge, men mine ht-kabler (vdh scs12) er en smule stive, så hen ad vejen er jeg åben for andre mere bløde med samme lyd.

Og ellers helt enig. Kabler skal have et hvis niveau og derudover er det spild af tid.
Men igen, inden man når dette niveau, har man sikkert haft hørt relativ stor forskel på mange forskellige kabler, og hvor betydningen for nogle kabler (tonearm og ht) gør større lydmæssig forskelle end andre.
Desuden mener jeg det analoge medie, hvis signaler gradvist og hen ad vejen opløses alt mens man lytter på dem, er mere følsomt over forskellige typer kabler end det digitale medie, hvor signalerne er mere eller mindre færdigopløste når de forlader medie.
Med det analoge medie er det muligt at bidrage med ting som klangfarve og detaljering undervejs på de ikke færdige signaler. (hvis i forstår hvad jeg mener)


Jeg har haft både SCS12 og SCS6 både biwire og singlewire.
Det er ganske fine kabler, men jeg bruger nu Canare 4S11.
Noget der også har været svært er, at finde ordentlige stik. Mit yndlingstik er Deltron bananstik, som kan skrues, crimpes og loddes til kablet, og så sidder de bare fast i bøsningerne. Deltron banan

På line level er det jo nok VdH D501/502 der hersker langt hen ad vejen. Det er et forbandet godt kabel, men jeg har valgt Canare LV77S i stedet.

VdH kablerne er IMO ikke helt fri for, at bidrage en smule med noget ekstra eufori. Jeg kan således bedst lide rene kobberkabler frem for de forsølvede.
Til PU ville jeg dog vælge D501/502 til enhver tid, helst uden carbon halløj.

En lidt sjov ting at tænke på er, at mange vælger at prioritere kabler højere jo længere upstream man kommer.
Til det vil jeg da lige sige, at forforstærkeren er det sted, hvor man dæmper signalet rigtig meget, og sender derfor ganske lave spændinger videre til powerampen, med mindre man holder fest.
Så vel er PU kablet kritisk mht skærmning og den slags, men også kablet mellem pre - og poweramp bør man indregne i den kritiske ende.
Mellem DAC og preamp og mellem f.eks. RIAA og preamp har man fuldt niveau, så på disse steder er skærmning ikke så vanvittig vigtig.

Anyways så kan jeg fortælle, at dne måde jeg valgte Canare på var, at jeg simpelthen bestilte et komplet sæt til mit set-up.
Jeg hev så mit komplette VdH kabelsæt af, og satte Canare på. Efter at have skiftet frem og tilbage en række gange, stod det klart for mig, at det gad jeg ikke bruge mere tid på. Så der satte jeg punktum for lige præcist den disciplin.
Senere havde jeg nogle af kablerne med til en komsammen, hvor den gamle ræv var med, og han udbrød faktisk, at det kabel var faktisk OK. Det var 4S11 det drejede sig om, og faktisk er det også min oplevelse af det. OK er det det er.
Jeg tror så stikkene kom til senere, men de er ikke uden betydning, iøvrigt er 4S11 dejlig blødt og smidigt, og har en meget lækker feeling.
Der er nu kommet en 4S11G udgave, som skulle være med OFC kober.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #4064 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne "Duelund" kabel
Hule kobber rør som højttalerkabel er set før.
Holfi lavede dem -->> 4 mm kobber rør så de passede i ht bøsningerne, de blev fortinnet/lukket i enderne og fik en "anoraksnor" over sig og krympeflex i enderne.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #4069 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne "Duelund" kabel
har du prøvet at skifte bremse rør på en gammel bil ?
så ville du have set at kobber rør ikke tåler at blive bøjet specielt meget,
det bliver hårdt og skørt og knækker.
komplet uegnet som kabler man skal kunne flytte rundt på i sin stue.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum