HiFi2you Banner11

Højttalerkabler (Interessant)

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #7036 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Højttalerkabler (Interessant)
@Miki
Der er to grupper i denne debat. De der kan høre forskel og de der ikke kan. Forudsætningen for at lave en sammenfatning omkring kabler er at begge grupper tager hinanden alvorlig. Og at de der forsvarer sig med tekniske formler og teorier er villig til at indsætte subjektive oplevelser i udregningerne. Erkende at muligheden foreligger, at der kan være ubekendte i ligningen man ikke kender til på nuværende tidspunkt. Engang troede man også at jorden var flad men sidenhen erkendt at det forholder sig en smule anderledes.
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #7037 af Miki
Besvaret af Miki på emne Højttalerkabler (Interessant)

Kaj. skrev: @Miki
Der er to grupper i denne debat. De der kan høre forskel og de der ikke kan. Forudsætningen for at lave en sammenfatning omkring kabler er at begge grupper tager hinanden alvorlig. Og at de der forsvarer sig med tekniske formler og teorier er villig til at indsætte subjektive oplevelser i udregningerne. Erkende at muligheden foreligger, at der kan være ubekendte i ligningen man ikke kender til på nuværende tidspunkt. Engang troede man også at jorden var flad men sidenhen erkendt at det forholder sig en smule anderledes.


Jeg ser sådan på det, at der er nogle der oplever en forskel og der er nogle der ikke gør. Hvis jeg oplever at rundetårn er 60 m højt ved at stå at kigge på det og andre ved at det ca. er målt til 42 m. Ja så er der da plads til begge holdninger, men det bliver tårnet altså ikke 60 m højt af.
Ja, jeg ved godt det er irriterende at der hele tiden bliver stillet spørgsmålstegn ved en indtægtskilde som der er mange der profiterer af.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved Miki.
Følgende bruger(e) sagde tak: Janhp

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #7038 af nv
Besvaret af nv på emne Højttalerkabler (Interessant)
men Miki,
Rundetårn ligner måske 60m , måler 42m (i virkeligheden 33m), et andet tårn i en anden farve end rundetårn ligner måske 80m, selvom også det kun måler 42m, men det visuelle indtryk er dog stadig tårne på henholdsvis 60 og 80m.
Musik er jo også noget visuelt, som efter min opfattelse ikke giver mening at sætte i matematiske formler.
Hvis et kabel giver musikken et andet billed, perspektiv men måler ens med "de andre" kabler, så pyt med det.
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved nv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden #7039 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Højttalerkabler (Interessant)
Jeg vil mene, at hvis man lyttetester kabler, som f.eks. disse eksempler:

Valhalla 2
Goertz alpha core
Canare 4S11

Så bør man kunne høre klare forskelle på dem. Ikke så meget fordi, at der er forskel på kablerne, men fordi de vil påvirke forstærkeren helt forskelligt.
Nordost kablet har meget lav kapacitet med deraf følgende høj selvinduktion.
Goertz kablet har meget høj kapacitet med deraf følgende lav selvinduktion.
Canare kablet lægger sig midt imellem med både styr på kapacitet og induktion.

Hvis man gerne vil eksperimentere med den slags, så kan man fikse et sæt HT kabler af 2 enkeltledere. Man kan så prøve, at sno dem sammen, og så lytte til dem. Dernæst kan man holde dem adskilt og så prøve igen. Jeg kan love for, at det kan høres.
Et lille Schweizisk firma, der hedder FM Acoustics, har i snart mange år solgt højtalerkabler, sammen med spacers, så man selv kan regulere afstanden imellem lederne. Behovet for justering hænger sammen med den belastning forstærkeren udsættes for.
Man kan læse mere om deres Forcelines her

Med andre ord er der forskel på højtalerkabler, såvel som der er det på signalkabler, og samtidig er det lysende logisk ved nærmere omtanke.
Men det der slører billedet på området er producenternes tåbelige fokusering på enkelt elementer i signaltransmission.
Nordost er propagations junkies, og hvis der er en ting jeg må sige om det, så er det, at det er det reneste nonsense. Propagation er komplet ligegyldig i audiokabler.
Goertz mener at højtalerkabler skal have en karakteristisk impedans på 8 Ohm, fordi det har højtaleren sådan da. :silly:
MIT mener at et kabel er en selvstændig komponent lige som et apparat, derfor skal det have sit eget zobelnetværk, og det uanset hvilken belastning der sættes på :silly:
Transparent mener der skal et filter på alle kabler, fordi ellers virker de som antenner :silly:
Senzati mener vist lidt af hvert, uden at ane noget som helst om noget som helst.
Og så er de rlige Entreq, som mener et printerkabel bliver bedre af, at blive pakket ind i techflex, og få et prisskilt, som ingen havde forestillet sig :sick:
Og sådan kan man blive ved.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #7040 af Miki
Besvaret af Miki på emne Højttalerkabler (Interessant)
Nielsen skrev :"Med andre ord er der forskel på højtalerkabler, såvel som der er det på signalkabler, og samtidig er det lysende logisk ved nærmere omtanke."

Prøv at regn lidt på dine 3 kabel eksempler med alm. kabellængde og monteret på en helt alm. forstærker med zobel-filter i udgangen eller en kl. D. ditto. Så vil du se at ovenstående udsagn mildt sagt er noget ulogisk.
Husk f.eks. på Kaj's famøse lyttesession med Accuphase forforstærkeren hvor han frekvenskorrigerede i det hørbare område og ingen kunne høre det.
Igen må jeg vende tilbage til issuet med de manglende lærebøger eller længere afsnit i bøger om lyd, omhandlende kabler til audio, det er da mærkeligt at de så at sige ikke findes.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 8 måneder siden - 6 år 8 måneder siden #7041 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Højttalerkabler (Interessant)
@Miki

Jeg kan så fremsætte følgende påstand og stille det samme spørgsmål her, som jeg gjorde på et andet forum vedrørende debattøres fremsatte påstande om at kabler ingen indflydelse har på lyden. CItat: En ledning er en ledning uanset dets tykkelse, konstruktion og materialevalg og kommer der signal igennem er de alle ens og uden betydning for lydgengivelsen. Er det sådan det skal forstås? Citat slut.

Svaret på spørgsmålet gav omgående en masse forbehold og "selvfølgelig er der forskel på kabler" med mindre man er oppe i en klasse hvor deres elektriske egenskaber er uden betydning for lyden. :-?

Og så er det jeg ikke kan lade være med at spørge, hvor meget og hvor lidt der skal til for at kunne høre forskel?
Sidste redigering: 6 år 8 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum