HiFi2you Banner11

Måling på gammel pickup

Mere
3 år 8 måneder siden - 3 år 8 måneder siden #12966 af Miki
Måling på gammel pickup blev oprettet af Miki
Prøvede at undersøge performance på et par gamle pickupper/pladespillere, vha. Ortofon's testplade.
Det drejer sig om Ortofon TM30 og X3-MCP.
X3'eren performer vel som forventet.


Frekvensgang, X-aksen starter ved 800 Hz og slutter ved 50 KHz.(rød, blå = venstre, højre kanal). Der er 10 dB mellem linjer på Y-aksen. Belastningen er 40 Kohm og ca. 200 pF.


Sporing af 70um, her begynder det at gå galt(begge kurver skal være en sinus).


Firkant, det er vel ok.

Og så til OM30, som performer ret skidt.


Frekvensgang


Firkant, Øv.



Og så, gud hjælpe mig om den ikke sporer 100um.
Spørgsmålet som rejser sig er så; Kan en slidt pickup spore bedre ?

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
3 år 6 måneder siden #13237 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Måling på gammel pickup
Jeg forstår ikke hvordan en pick-up skulle kunne spore en firkant i en plade, ligesom jeg heller ikke forstår hvordan den skulle kunne blive skåret i lakpladen - kan nogen forklare det? Både skærehovedet og pick-uppens magnetsystem kan ikke arbejde med konstant potentialeforskel, dvs. det flade stykke i bund og top.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 6 måneder siden #13238 af Miki
Besvaret af Miki på emne Måling på gammel pickup

Nydmusik skrev: Jeg forstår ikke hvordan en pick-up skulle kunne spore en firkant i en plade, ligesom jeg heller ikke forstår hvordan den skulle kunne blive skåret i lakpladen - kan nogen forklare det? Både skærehovedet og pick-uppens magnetsystem kan ikke arbejde med konstant potentialeforskel, dvs. det flade stykke i bund og top.


Det kan den heller ikke, men den kan komme tæt på om man vil, eller ikke tæt på (det er jo et hifi forum) afhængig af hvor perfektionistisk man er. Mere teoretisk korrekt er signalet i pladen nok nærmere en afrundet trapez, men Ortofon kalder det en firkant.
Outputtet minder også om responsen fra et system med begrænset båndbredde og stigetid.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 3 måneder siden - 3 år 3 måneder siden #13692 af Miki
Som den opmærksomme læser måske har bemærket, havde jeg for ikke så lang tid siden en Technics SL-DL1 pladespiller til salg, sammen med en helt ny Ortofon OM30 forpart. For nuværende er jeg sgu glad for at der ikke var nogle der ville købe den. Det viser sig nemlig at den spritnye OM30 forpart som jeg nu har haft ude af pakken og afprøvet, ikke engang kan sporer 50 uM i den ene kanal. Jeg har haft forparten i 5 mdr. og Thakker(forhandleren) svarer ikke på mine anmodninger, hvordan er det nu lige man griber den an.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 3 år 3 måneder siden ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 3 måneder siden - 3 år 3 måneder siden #13693 af Boydk
Måske et dumt spørgsmål, men har du checket, at grammo´en står 100% vandret??
Er et "must" på tangentialarmsafspillere, da de i sagens natur ikke har antiskating justering ;-)
Spø´r, fordi jeg havde en lignende oplevelse med en SPU-Gold på en Pioneer PLL-1000. Sikkert p.g.a. vægten, armlejer og evt. manglende smøring/justering, var jeg nødt til at løfte pladespilleren minimalt i venstre side (set forfra), for at få den til at spore éns i begge kanaler.
Sidste redigering: 3 år 3 måneder siden ved Boydk.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 3 måneder siden #13694 af Miki
Tak for input, det prøver jeg senere i dag.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum