HiFi2you Banner11

Entusiasten

Mere
3 år 8 måneder siden - 3 år 8 måneder siden #13055 af Thomas
Entusiasten blev oprettet af Thomas
Her kommer der en smøre som med garanti ikke falder i god jord hos alle.
Men jeg kan forstå at det at være entusiast kræver at man piller ved sine standard apparater så de ikke længere er originale, men "forbedrede"
Har man kun købte apparater som der ikke er pillet ved, så er man ikke rigtig entusiast men "kun" hifi-interesseret.

På et tidspunkt kørte der også en tråd om hvornår noget var DIY. F.eks det at købe et forstærker modul og en strømforsyning og komme det i en kasse, kunne ikke betragtes som DIY for man skulle faktisk selv ha lavet forstærker modulerne og strømforsyningen før det røg ind under den kategori.

En indskydelse kunne være her at ikke engang Mikkel Gige er entusiast, for det er alt sammen færdigkøbte original apparater han bruger.

Men der er altså sådan at der skal tweekes før man kan betragtes som rigtig entusiast ! Dette indebærer at man skifter lidt komponenter som selvfølgelig altid falder ud med en forbedring (andet er yderst sjældent set eller hørt)
Men her kommer det morsomme i min tankegang.

Piller man ved en NAD 3020i så er den i følge nogle virkelig entusiaster faktisk ødelagt. Det er faktisk ligegyldigt hvad man forsøger at ændre i sådan en NAD 3020 så er den med garanti dårligere for den kan ikke gøres bedre. Morsomt er det, for den er proppet med ca 200 middelmådige komponenter, langsomme transistorer, begrænset lytkapacitet i strømforsyningen og beskeden trafo.
Men denne forstærker banker simpelthen alle andre og stort set uanset pris.

Det samme gælder en Doxa forstærker, den skal man heller ikke pille ved for resultatet vil dybest set blive dårligere hver gang (På trods af at den findes i mange forskellige versioner)

Dali Grand serien er simpelthen så præcis og fremragende at det burde være skamfuldt at begynde at tweeke dem. Nogle havde på et tidspunkt forsøgt, men en rigtig entusiast mente at denne Dali Coupé var fuldstændig ødelagt.

De nævnte apparater er ikke ligefrem skruet sammen af topkomponenter men det er stadig noget af det ypperligste man kan fremskaffe.
Men er man rigtig entusiast hvis man har en NAD 3020 og et sæt Dali fra Grand serien som der slet ikke er pillet ved ?

Hvad er det der gør en til en rigtig entusiast ? Jeg er jo tydeligvis ikke en rigtig entusiast, men bare lettere interesseret da jeg ikke tror på kabler og andre "sjove" ting.
Mit setup er også bare af NAD/Dali middelmådig kvalitet, koster ikke flere hundrede tusinde, men jeg hygger mig helt vanvittigt med at rode med det. Jeg er så bare gået en anden vej, en vej som måske få går, men ønsket er vel det samme for alle; At få så god lyd som muligt, eller ?
Mine højttalere kan ikke købes nogle steder, de er lavet over meget lang tid i 50-60 forskellige versioner
Mine effektforstærkere består af færdige moduler med strømforsyning indbygget. (Kl.D)
Min forforstærker består af et DSP modul som også fungerer som forforstærker, der udover består den af 4 D/A konvertere, en A/D konverter og en hjemmestrikket buffer og hjemmestrikket strømforsyning til det hele. Et USB/COAX modul er også monteret i forforstærkeren
Alle kabler er hjemmelavet på nær fra PC til forforstærker, der sidder et færdigkøbt USB kabel - Dog er der en Idefender mellem.
Der måles, lyttes, flyttes rundt, dæmpning af vægge, over lange perioder for at ramme det man gerne vil have.

Er jeg så egentlig en hifi entusiast eller bare lidt interesseret i musik og hifi ? Det er jo bevist flere gange at apparater der ikke pilles ved er flere klasser bedre end lang dyrere og evt modificerede. Det er også bevist at højttalere kan være så fremragende, præcise og afslørende, at hvis man begynder at pille ved dem, så er resultatet med garanti en dårligere højttaler.

I skriveriet her over tænker jeg på mig selv og en speciel "gruppe" fyldt med entusiaster.
En anden "gruppe" ville sikkert have modificeret langt mere og være ret uenig
Og den sidste gruppe noget helt andet.
Men er de 3 "grupper" (mig fraregnet) entusiaster ud over det almindelige fordi de skifter lidt komponenter her og der og kommer med storytelling som stort set alle andre vil ryste på hovedet af ?

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 8 måneder siden - 3 år 8 måneder siden #13056 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Entusiasten
Hvis der var en jobbeskrivelse, der hed provokatør, ville du kvalificere til den højeste lønklasse :-D :-D :-D
Det er noget skrammel du har, og det duer ikke til at høre musik på :-D :-D :-D
Nej, spøg til side. Til mit eget setup...... Har de højttalere (umodificerede), jeg skal leve med resten af mit liv (dejligt at være færdig med den front).
Ligeledes min pre og mine monotrin. Har valgt nogle andre rør i pre´en end fabrikanten, men så´n har jeg valgt, at det skal lyde hér. Det kan s´gu ikke kaldes modificering. Hjemmeflikket DAC.... tjahhhh.
Er efter mange års søgen endt op med Cardas signalkabler. De lyder bedst hos mig, så der leder vi heller ikke længere efter nyt.
Hjemmeflikket riaa, klon af et færdigt produkt.......tjahhh... Har godt nok en ny på bedding, men det haster såmænd ikke. Det eneste sted, jeg stadig eksperimenterer er pickupper, men er nået derop, hvor en almindelig lønmodtagerpengepung ikke rigtigt har lyst til at smide 6 mdrs. husleje for at prøve noget endnu bedre. Lige på pickupper oplever jeg den allestørste forskel i setuppet p.t.
Er det entusiast, interesseret eller ligeglad????....... Jeg er da ligeglad :-p :-p
Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved Boydk.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 8 måneder siden #13057 af Gnavpot
Besvaret af Gnavpot på emne Entusiasten
Mit HiFi er efterhånden gået helt over til sanser ;-)
1. Lugtesansen kom i brug da den første modstand brændte af.
2. Synssansen ødelagt af alle de lækre produkter, øjne har set i gemmen tiden, samt prisskilte større end Fort Knox.
3. Høresansen er nok heller ikke hvad den har været. Konen siger altid tror du nu, du kan høre forskel og er vi så færdige med at investere.
4. Huskesansen er klog men nu har jeg glemt hvad det var jeg ville skrive :blush:

Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 8 måneder siden - 3 år 8 måneder siden #13058 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten
Boydk, det provokerende må vel egentlig komme andre steder fra, da det bare er genfortælling ;-)
Men selvfølgelig vil nogle da føle sig provokeret af at jeg skriver det...... Det er jo snart ligegyldigt hvad der bliver skrevet, så er der nogle det ikke falder i god jord hos.

Men det eneste jeg kan komme frem til er at apparater eller højttalere som ikke tåler bedre komponenter uden at lyden bliver ødelagt, må enten være yderst sunde konstruktioner eller stik modsat, fejlkonstruktioner.
Hvis et skift af en serie kondensator i en højttaler, til en "bedre" type sætter hele lyden over styr, så er der da et eller andet galt.
Og samme i en forstærker bare lytterne i strømforsyningen.

Hvorfor tåler en sund konstruktion egentlig ikke bedre komponenter ? Det må der da også være en forklaring på, når andre (De fleste) nyder godt af dem

Man kan jo læse mange steder hvad en enkelt kondensator kan gøre for lyden ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 8 måneder siden #13059 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten

Boydk skrev: Hvis der var en jobbeskrivelse, der hed provokatør, ville du kvalificere til den højeste lønklasse :-D :-D :-D
Det er noget skrammel du har, og det duer ikke til at høre musik på :-D :-D :-D
Nej, spøg til side. Til mit eget setup...... Har de højttalere (umodificerede), jeg skal leve med resten af mit liv (dejligt at være færdig med den front).
Ligeledes min pre og mine monotrin. Har valgt nogle andre rør i pre´en end fabrikanten, men så´n har jeg valgt, at det skal lyde hér. Det kan s´gu ikke kaldes modificering. Hjemmeflikket DAC.... tjahhhh.
Er efter mange års søgen endt op med Cardas signalkabler. De lyder bedst hos mig, så der leder vi heller ikke længere efter nyt.
Hjemmeflikket riaa, klon af et færdigt produkt.......tjahhh... Har godt nok en ny på bedding, men det haster såmænd ikke. Det eneste sted, jeg stadig eksperimenterer er pickupper, men er nået derop, hvor en almindelig lønmodtagerpengepung ikke rigtigt har lyst til at smide 6 mdrs. husleje for at prøve noget endnu bedre. Lige på pickupper oplever jeg den allestørste forskel i setuppet p.t.
Er det entusiast, interesseret eller ligeglad????....... Jeg er da ligeglad :-p :-p


Ja jeg er i princippet også ligeglad, men jeg synes det er spøjst at folk skal sættes i "bås" og så har jeg den opfattelse at der er mange modsigelser. Du må i gang med at modificere dine monotrin og delefilteret i dine MP :-D

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 8 måneder siden #13060 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Entusiasten

Thomas skrev: Du må i gang med at modificere dine monotrin og delefilteret i dine MP :-D


Aldrig i livet..... Jeg er jo glad for lortet :-D
Og til trods for min nu 45+ år med papir på sort bælte i loddekolbe og ohms lov samt musikelsker (på nær hip hop),
så har jeg ting i stuen, der når de spiller, fortæller mig, at der altså er nogle derude, der mindst lige så skarpe på opgaven "God Lyd".

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum