HiFi2you Banner11

Entusiasten

Mere
3 år 8 måneder siden #13085 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten

tobias71 skrev:

Thomas skrev:

tobias71 skrev: Man kan med fordel læse om udviklingen af Beolab 90 for at forstår hvordan stereo virker og optimeres til optimal hi-fi.


Kan du ikke forklare det for os som ingenting forstår ? Altså uden ordet LEDE.
Hvad er det præcis denne højttaler gør ? Hvad gør nogle enheder når andre gør noget andet ?
For det kan da ikke passe at den sender noget af lyden ud til siderne/bagud i modfase


Det er da helt utroligt, jeg skriver det jo , beolab 90 laver en LEDE den udslukker alt lyd omkring højtaleren med hovedparten af de højtalere den udstyret med ved hjælp af DSP, således at du modtager maksimal direkte lyd uden rumpåvirkning, det er bl.a. det som hi-fi drejer sig om , det skal så kombineres med perfekt elektronik og højtaler.


Ja det er godt nok helt utrolig, men jeg LEDER efter hvordan den gør det.

I øvrigt, i følge Nils Valla som du siger er så rigtigt på den, så hvis der bliver affyret et skud fra en pistol 2 meter til en af siderne fra en, så vil man egentlig bare stadig kigge ligeud hvis ikke man kender lyden i forvejen.
Sådan lige uden at vide det med sikkerhed så vil jeg tro at ca 100% af hørende personer vil dreje hovedet den vej i en vis fart.
Stereo er jo en illusion der foregår oppe i hovedet på en og lyde er noget der ligger lagret i hjernen.
Men hvis det virkelig er sådan så burde man nemt kunne danne sig et klart stereo lydbillede ved dobbelt mono ;-)

At sanger/sangerinden står lige i midten kræver vel højre/venstre balance både hvad lyden fra højttalerne og refleksionerne angår og så lige det at det er meningen at han/hun skal stå der i optagelsen.
Hvem hvordan vil du forklare en lyd fra 2 højttalere som egentlig ikke kommer fra højttalerne, men fra et felt ca ½ til 1 meter bag højttalerne og lidt bredere end højttalerne placering og fylder hele det felt ? Hvor man med lukkede øjne slet ikke hører højttalerne med mindre der kommer en enkeltstående lyd som er meningen skal komme fra placeringen af den ene højttaler.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 8 måneder siden #13086 af Gnidske
Besvaret af Gnidske på emne Entusiasten
Når mine Beolab 90 spiller i narrow mode er der stort set ingen lyd bag dem, normalt er der jo rigeligt med lyd bag en højttaler og tit også kraftigt bas, men bag 90'erne stille, også ved pænt høj styrke. lægger man øret ned til de bagud vendte basser finder man ud af at de spillker godt nok med, så jo den må sende noget af lyden ud faseforskudt

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 8 måneder siden #13087 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten

Gnidske skrev: Når mine Beolab 90 spiller i narrow mode er der stort set ingen lyd bag dem, normalt er der jo rigeligt med lyd bag en højttaler og tit også kraftigt bas, men bag 90'erne stille, også ved pænt høj styrke. lægger man øret ned til de bagud vendte basser finder man ud af at de spillker godt nok med, så jo den må sende noget af lyden ud faseforskudt


Sad lige og kiggede lidt på nettet og fandt denne video.

Det han egentlig siger er at den højttaler kan tilfredsstille stort set alle, dem der vil lytte til musikken alle steder i rummet og dem der vil have den bedste hifi/high end oplevelse i lyttepositionen.
Udover det så gør højttaleren det at den får rummet til at "forsvinde" eller sætter det ud af spil.

Jeg er ikke i tvivl om at B&O laver ganske fine forstærkere (har selv haft nogle 1000 watt) og selvfølgelig laver de også gode DACs, korrektion osv.
Men fælles for det hele er at det endnu engang er standard komponenter og genialt tænkning der giver den lyd.

Uden at sige det direkte siger han egentlig at det handler om at få rummet til at forsvinde og det er der vel ingen der kan være uenige i.
Men dette kan så helt tydeligt lade sig gøre med almindelige, gode forstærkere, gode D/A konvertere, korrektion og geniale folk til at sammensætte det.
Al elektronikken er åbenbart uden specielle high end komponenter og alligevel frembringes det som flere betragter som noget af det bedste og så skal man ikke tænke på andet end USB og strømkabler :whistle: :-D (Faktisk lidt interessant om nogle kan høre forskel på kabler på disse højttalere, men der er nok ikke så mange der ejer dem (har råd))

Strømforsyning, forstærkere, DSP osv på samme plade. Det virker ikke som om der er ødslet med high end komponenter og det minder ret meget om stanard kabler ;-)

Bilag ikke fundet




_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 8 måneder siden #13088 af Gnidske
Besvaret af Gnidske på emne Entusiasten
Nemlig ja, B&O har aldrig benyttet sig af Woodoo, kun gedigen ingeniør kunst, de har altid sagt at nok er nok, f.eks kan Beolab 90 "kun" gå til 192khz 24bit.
Forøvrigt er de gået fremmed og har købt basforstærkerne hos en kollega, men resultatet er ikke destomindre fremragende, selvom jeg ikke helt mener de er prisen værd,
36 højttaler enheder og lige så mange forstærkere plus samme antal strømforsyninger mm,samt et 60kg massivt aluminiums kabinet koster godt nok lidt, men alligevel, så stor er forskellen heller ikke til de anlæg jeg har stående i kælderen,.
Det kan selvfølgelig skyldes at kildematerialet ikke er godt nok (kvaliteten her er kun gået nedad siden 80'erne, selvom de tekniske muligheder er blevet bedre og bedre)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • tobias71
  • Gæst
  • Gæst
3 år 8 måneder siden - 3 år 8 måneder siden #13089 af tobias71
Besvaret af tobias71 på emne Entusiasten

Thomas skrev:

tobias71 skrev:

Thomas skrev:

tobias71 skrev: Man kan med fordel læse om udviklingen af Beolab 90 for at forstår hvordan stereo virker og optimeres til optimal hi-fi.


Kan du ikke forklare det for os som ingenting forstår ? Altså uden ordet LEDE.
Hvad er det præcis denne højttaler gør ? Hvad gør nogle enheder når andre gør noget andet ?
For det kan da ikke passe at den sender noget af lyden ud til siderne/bagud i modfase


Det er da helt utroligt, jeg skriver det jo , beolab 90 laver en LEDE den udslukker alt lyd omkring højtaleren med hovedparten af de højtalere den udstyret med ved hjælp af DSP, således at du modtager maksimal direkte lyd uden rumpåvirkning, det er bl.a. det som hi-fi drejer sig om , det skal så kombineres med perfekt elektronik og højtaler.


Ja det er godt nok helt utrolig, men jeg LEDER efter hvordan den gør det.

I øvrigt, i følge Nils Valla som du siger er så rigtigt på den,


Ved ikke mere end dig , den udslukker lyden omkring højtaler placeringen med de fleste af de enheder den har , som Gnidske siger må det være udsendelse af modfase signaler, en teknik man i mange år har brugt til at fjerne støj.
Det er en all in one højtaler, den kan virke som rundstrålende, almindelig højtaler, og højtaler med LEDE narrow mode, plus man kan flytte hele perspektivet, det er virkelig en ingeniør mæssig bedrift hvis du spørger mig.

Nu er det sådan at jeg spiller med LEDE lavet med akustiske remedier, der er jo intet nyt i dette her udover at B&O bruger DSP til at realisere LEDE. ,Det er et princip som har været kendt og brugt i mange år i indspilnings-studier.
Da jeg som sagt bruger princippet ved jeg det "fjerne/nulstiller" en konstant , nemlig rummet, men det nulstille ikke elektronikken eller højtaleren, det kan stadigvæk forbedres som det altid har kunnet, men med nulstilling af rummet hører man forbedringer og fejl endnu tydeligere.

Nu vi er i sludder hjørnet , så var jeg sammen med Duelund og andre entusiaster til en demo af forgængeren til Beolab 90 ,Beolab 5 for år tilbage ,
Beolab 5 er også spækket med forstærkere korrektion osv, gruppen var noget skuffet over lyden , vi havde forventet mere, det var simpelthen langt fra det niveau vi var vant til på trods af den fine elektronik rum korrektion osv..

Duelund havde sin nyeste kreation med et netfilter han kaldte The black hole.

Sælgeren var ikke meget for at sætte det til, men det blev gjort og alle lyste op ,nu begyndte lyden at ligne noget ,aftenen var redet og sælgeren var forvirret.
Kan sige at fjernelse af støj fra nettet er den mindste virkning ved dette filter, det som virkelig virker er de benyttede materialer som giver en naturtro lyd , noget som vi alle genkender. ja det er i sandhed mærkeligt og min logik og forklaringer rækker simpelthen ikke, på trods 6 års elektronik uddannelse.

Jeg er enig i det Valla siger om stereos virkemåder på hifi4all men ikke enig i alt det han siger om at hjernen skal lære og alt det der,
Er også sikker på man vender sig om hvis man hører et pistolskud uanset om man ved hvad en pistol er.

Jeg er derimod ret sikker på vi har en evne til at høre om noget er live lyd eller gengivet lyd uanset hvad lyden består af, vi behøver ikke kende lyden for at vurderer ægtheden.
jeg ser opgaven med hi-fi som at forsøge at udviske forskellen mellem gengivet og ægte lyd.
Her er i øvrigt en beskrivelse af princippet i Duelunds netfilter:
Bilag:
Sidste redigering: 3 år 8 måneder siden ved tobias71.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 8 måneder siden #13090 af Miki
Besvaret af Miki på emne Entusiasten
Gid dog “The black hole” også havde suget alle tossestregerne ud af hovedet på jer.:-D

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum