HiFi2you Banner11

Entusiasten

Mere
3 år 7 måneder siden #13196 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten

Miki skrev: Thomas skrev; Beskrivelsen var som mange gange før at højttalerne forsvandt i lydbilledet, væggene blev væltet og lydbilledet var enormt.

Lyder some noget fra High Fidelity. Nu kan man jo ikke beskylde dem for at være fulde af løgn de gode anmeldere på HF, men ovenud begejstrede det var de næsten hver gang. Og på et tidspunkt kunne de ikke lide modkobling, for det lød dårligt. Lige indtil de var ude at lytte til en Futterman OTL, her havde man aldrig før hørt noget så godt i det ganske danske land. Man kendte nok ikke til kredsløbet i den førnævnte forstærker. Måneden efter var modkobling så stadigt et et fy-ord. :-D


Ganske rigtigt fra high fidelity, men dette var en bruger/læser og ikke en ansat :-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 7 måneder siden #13197 af Miki
Besvaret af Miki på emne Entusiasten

Thomas skrev:

Miki skrev: Thomas skrev; Beskrivelsen var som mange gange før at højttalerne forsvandt i lydbilledet, væggene blev væltet og lydbilledet var enormt.

Lyder some noget fra High Fidelity. Nu kan man jo ikke beskylde dem for at være fulde af løgn de gode anmeldere på HF, men ovenud begejstrede det var de næsten hver gang. Og på et tidspunkt kunne de ikke lide modkobling, for det lød dårligt. Lige indtil de var ude at lytte til en Futterman OTL, her havde man aldrig før hørt noget så godt i det ganske danske land. Man kendte nok ikke til kredsløbet i den førnævnte forstærker. Måneden efter var modkobling så stadigt et et fy-ord. :-D


Ganske rigtigt fra high fidelity, men dette var en bruger/læser og ikke en ansat :-)


Ja, sådan en "begejstring" smitter jo desværre. :-D

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
3 år 7 måneder siden #13198 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Entusiasten

Thomas skrev: Hey Nydmusik.

Jeg sad og læste lidt i går og blandt det jeg læste var sætninger som; Man kan sagtens være hifi entusiast uden at kunne læse et diagram eller kunne lodde, så jeg tror ordet hifi-entusiast dækker over noget meget bredt.
Samtidig læste jeg at nogle personer havde et setup hvor det efter egen opfattelse var fuldstændig som at være til stede ved begivenheden. Det er selvfølgelig en slidt sætning, men det stod der :-)
Beskrivelsen var som mange gange før at højttalerne forsvandt i lydbilledet, væggene blev væltet og lydbilledet var enormt.

Og det er der absolut heller ikke noget galt i, det lidt spøjse i det er at skriveriet var fra ´87.
Det vil egentlig sige at man allerede dengang kunne opleve hvad man kan opleve i dag. Det får mig til at sige at meget af oplevelsen i at lytte musik foregår i hovedet på en selv hvor lyden fra anlægget bliver "kodet" om til sin egen illusion.

Jeg siger dermed ikke at et setup fra ´87 er ligeså godt som et fra i dag, men live musikken har nok ikke ændret sig radikalt og oplevelserne fra et setup kunne åbenbart være den samme i ´87 som i dag.

Jeg tror selv at jagten på den sidste detalje, en ændring/forbedring, det optimale, mere er for at gøre sig selv tilfreds og få stillet sin nysgerrighed, end det egentlig forsøg på at få anlægget til at spille som det lyder i virkeligheden.

Og jeg tror egentlig at alle hører forskelligt, forstået på den måde at hvis 30 mennesker hørte noget akustisk livemusik og man kunne "optage" deres opfattelse af hvad de hørte og kunne få det ned på papir, så ville de 30 stykker papir vise noget forskelligt fra den ene person til den anden.
Og det er det der gør hifi debatter så sjove, spændende men også enormt svære og til tider krigeriske :-D


Jeg bliver så fascineret af en reproduktion hvor jeg føler at være tilstede, og det har jeg gjort i mange år. I samme periode er mit anlæg blevet meget mere neutralt, så derfor er min hjerne blevet snydt - og gør det måske stadig. Anlægget kan jo ikke have været 100% neutralt før hvis det bedre anlæg er 100% neutralt nu. Den slags psykoakustik må vi leve med, og man skal derfor tage udsagn om hvordan noget lyder som bare værende et bud, og ikke en sandhed. Hvis man møder nogen eller en reviewer dommen erfaringsmæssigt har samme oplevelse omkring et produkt med, er man heldig. Men oftest er oplevelse af lyden i sit eget lytterum en ensom hændelse.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 7 måneder siden - 3 år 7 måneder siden #13199 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten

Nydmusik skrev:

Thomas skrev: Hey Nydmusik.

Jeg sad og læste lidt i går og blandt det jeg læste var sætninger som; Man kan sagtens være hifi entusiast uden at kunne læse et diagram eller kunne lodde, så jeg tror ordet hifi-entusiast dækker over noget meget bredt.
Samtidig læste jeg at nogle personer havde et setup hvor det efter egen opfattelse var fuldstændig som at være til stede ved begivenheden. Det er selvfølgelig en slidt sætning, men det stod der :-)
Beskrivelsen var som mange gange før at højttalerne forsvandt i lydbilledet, væggene blev væltet og lydbilledet var enormt.

Og det er der absolut heller ikke noget galt i, det lidt spøjse i det er at skriveriet var fra ´87.
Det vil egentlig sige at man allerede dengang kunne opleve hvad man kan opleve i dag. Det får mig til at sige at meget af oplevelsen i at lytte musik foregår i hovedet på en selv hvor lyden fra anlægget bliver "kodet" om til sin egen illusion.

Jeg siger dermed ikke at et setup fra ´87 er ligeså godt som et fra i dag, men live musikken har nok ikke ændret sig radikalt og oplevelserne fra et setup kunne åbenbart være den samme i ´87 som i dag.

Jeg tror selv at jagten på den sidste detalje, en ændring/forbedring, det optimale, mere er for at gøre sig selv tilfreds og få stillet sin nysgerrighed, end det egentlig forsøg på at få anlægget til at spille som det lyder i virkeligheden.

Og jeg tror egentlig at alle hører forskelligt, forstået på den måde at hvis 30 mennesker hørte noget akustisk livemusik og man kunne "optage" deres opfattelse af hvad de hørte og kunne få det ned på papir, så ville de 30 stykker papir vise noget forskelligt fra den ene person til den anden.
Og det er det der gør hifi debatter så sjove, spændende men også enormt svære og til tider krigeriske :-D


Jeg bliver så fascineret af en reproduktion hvor jeg føler at være tilstede, og det har jeg gjort i mange år. I samme periode er mit anlæg blevet meget mere neutralt, så derfor er min hjerne blevet snydt - og gør det måske stadig. Anlægget kan jo ikke have været 100% neutralt før hvis det bedre anlæg er 100% neutralt nu. Den slags psykoakustik må vi leve med, og man skal derfor tage udsagn om hvordan noget lyder som bare værende et bud, og ikke en sandhed. Hvis man møder nogen eller en reviewer dommen erfaringsmæssigt har samme oplevelse omkring et produkt med, er man heldig. Men oftest er oplevelse af lyden i sit eget lytterum en ensom hændelse.


Hvis ens eget setup kan få en hen i drømme verdenen og lave en - for en selv - perfekt illusion så har man vel også opnået en hel del.
Jeg er overbevist om at det også handler om "tilvænning" af lyden i rummet/anlægget, da mange har den gode oplevelse af lyden i deres setup som dog kan være vidt forskellige.
Jeg havde som skrevet mange gange før både B&W 801S3 og Dali Skyline 1000 (plus et hav af andre) som er meget forskellige højttalere, det ene sæt med et lille bitte lyttevindue, det andet med et stort lydbillede, men begge kunne få det "ægte" lydbillede frem efter masen rundt med dem for at de stod rigtigt i rummet.
Det jeg har nu synes jeg selv er flere klasser bedre og kan "selvfølgelig" også fremtrylle det "ægte" lydbillede, men vendte jeg tilbage til f.eks B&W 801S3 tror jeg ikke jeg lige umiddelbart ville bryde mig om lyden, men tror nu nok - rigtigt opstillet - at de efter tilvænning af den lyd, igen ville kunne få det "ægte" lydbillede frem.
Det jeg har nu lyder så tilpas anderledes at jeg synes at kunne finde noget jeg ikke bryder mig om ved mange andre setup, men måske er det bare mig der har vænnet mig til den lyd jeg nu har :-?

Jeg har musikoplevelser via anlæg i hovedet som jeg husker som ekstremt gode, men kan kun huske det var rigtig godt, men ikke hvordan det egentlig lød, det var f.eks Dali Megaline, B&W 800 (Sneglen) og et setup med Stax elektrostater og kæmpe monoblokke.
3 setup man synes spillede fabelagtigt,husker dem som luftige, præcise og med en evne til at anlægget forsvandt.
Men det er/var 3 vidt forskellige konstruktioner :unsure:

På et tidspunkt skiftede jeg højttalere (endnu engang, man skulle jo prøve nyt) men pengene var ikke så store så det blev til en B&W P6. Da de blev sat til og stillet så godt jeg nu evnede, synes jeg de var noget tyndbenet i klangen og der skulle skrues godt op før lyden udfoldede sig.
Efter 2-3 mdr med dem synes jeg at de spillede bedre end så meget andet, endda bedre end det jeg lige kom fra som ellers fik de P6 til at lyde tyndbenet, så for mit vedkommende er der mindst lige så meget tilvænning som så meget andet.

Mon andre har prøvet højttalere som de egentlig ikke var tilfredse med til at starte med, men som de blev rigtig glade for efter nogen tid ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 3 år 7 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 7 måneder siden - 3 år 7 måneder siden #13200 af Boydk
Besvaret af Boydk på emne Entusiasten
Kan ikke lige huske, at jeg har været i den situation, men en nem prøve at udføre for at vise, hvor hurtigt ører/hjerne tilvænner sig er, hvis du har bas/diskant-kontrol på din pre/amp.
Sæt dig ned og lyt med kontrollerne i neutral (det behøver ikke at være særligt højt). Spil i 5 minutter, og gå så over og skru max op for begge. Det lyder voldsomt, men sid nu stille og lyt til musik, du kender i 5 minutter.
Så går du over og skruer tilbage til neutral, og lur mig, om du ikke omgående synes, det er noget tamt. Det er der råd for.
Skru begge kontroller i minimum, og lyt i 5 minutter. Inden længe har du vænnet dig, måske en anelse tyndbenet, men gå så over og sæt kontrollerne på neutral igen. Så er der fuldt blus i ørerne igen. 5 minutter. Mere skal der s´gu ikke til :-D
Sidste redigering: 3 år 7 måneder siden ved Boydk.
Følgende bruger(e) sagde tak: TommyBoy

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 7 måneder siden #13201 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Entusiasten
NETOP !! mere skal der nemlig ikke til,
godt sagt Boyd. et stort LIKE herfra,

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum