HiFi2you Banner11

Entusiasten

  • Svalen
  • Gæst
  • Gæst
3 år 3 måneder siden #13618 af Svalen
Besvaret af Svalen på emne Entusiasten
Hov hov, det her bliver vi ikke klogere eller gladere af, men ligner det vi ikke desværre mistede med lydjørgen, og ja Thomas det er den Supertramp stor dynamik mm.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 2 måneder siden - 3 år 2 måneder siden #13741 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten
Mon vi bliver gladere af sådan en tegning her (Billedet herunder)(Jeg synes den er sjov nok). Det må være sådan noget der skal til eller at Lydjørgen skal tilbage ? :-D

Jeg fik, jeg ved ikke hvor mange beskeder om at de helst så han ikke deltog fordi der efter kort tid ville slå gnister, men det kan ikke ha været ham den var gal med :-D
Det er ikke så meget at der ikke er ret meget aktivitet, det gør ikke så meget, men det ser ud som om at det er debatten/diskussionen om ændringen nu er noget værd, der debatteres som fylder diverse steder.

Lydtest opslaget er der én herinde der har reageret på og andre steder "tør" folk slet ikke komme med deres mening. Gad vide hvad det er der holder folk fra sådan en gratis (og måske lærerig) omgang, men ikke fra kabler til flere tusinde :-p
Jeg troede det at være entusiast gik lige så meget på at finde ud af hvad der var ligegyldigt, som hvad der havde betydning.

Den sidste tid synes jeg har gjort at jeg synes jeg kan kalde mig for en entusiast, dog måske lidt omvendt, da jeg synes jeg går meget entusiastisk ind i at finde ud af hvad der ikke nytter noget, men det er måske forkert :-)
Er man virkelig kun entusiast hvis man finder forbedringer ? Og hvad med alle de entusiaster der ikke kan blive enige om forbedringerne ?
Lydtest linket er jeg overbevist om at de fleste vil kunne blive enige om

Jeg havde faktisk et stort håb om beviser og modbeviser, i stedet for en lang smøre om hvad man kunne høre da bla bla bla..... :-)

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 3 år 2 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 2 måneder siden - 3 år 2 måneder siden #13742 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten
Og så lige en ting mere :-)
Der bliver snakket meget om at man ikke er i tvivl når det lyder rigtigt, naturligt osv og man vil kunne genkende et live instrument gennem et vindue, rundt om et hjørne osv.
Når jeg afspiller lige præcis dette udpluk (link) så lyder det fuldstændig som om der står en kontrabas i min stue. Går jeg gennem spisestuen og ud i køkkenet, så lyder det stadig som om der står en og spiller kontrabas i min stue. (eller nærmere, jeg får en perfekt illusion af det)
Dette tror jeg ikke kun kan have noget med rum, højttalere at gøre, men meget mere optagelsen.
Selvfølgelig har det noget at sige om det er en lille 2 vejs højttaler eller en stor gulvhøjttaler og også samspillet med højttalerne og rummet, men jeg har meget musik med kontrabas som absolut ikke lyder naturligt.

Den måde den kontrabas er optaget på for det (for mig) til at lyde ganske ægte i mit/mine rum.
Jeg aner ikke hvordan det er optaget men det lyder meget rigtigt.

www.dropbox.com/s/3kt04xlcsz2tl5u/kontra.wav?dl=0

Gid meget mere musik var optaget på den måde ;-)

Sagt på en helt anden måde, så tror jeg lige dette udpluk kontrabas vil lyde ganske naturligt på mange setup

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 3 år 2 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
3 år 2 måneder siden #13750 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Entusiasten
Jeg HAR downloadet de 2x6 lydfiler, men kun lyttet 1 gang, og bortset fra en af filer i hver musiktype/optagelse synes jeg ikke der var den store forskel. Per Gynt er dog ikke specielt godt optaget, men gosh hvor er det svært at finde gode optagelser af symfoniorkester - man må nok erkende, at der ER en svær opgave siden der er så meget der ikke er godt.

Jeg lover at lytte lidt mere, og komme tilbage. Jeg vil ikke læse mere på den pågældende tråd FØR jeg har dannet mig et indtryk, idet jeg erkender indflydelsen af pre-information.

Udfordringen er interessant, og man bør turde lytte og konkludere, og så er jeg edderspændt på beskrivelsen af de enkelte filer. Tænk hvis jeg fortsat ikke finder den store og tydelige forskel, og får at vide, at den ene fil er kørt igennem 2 stk. Eltra 1001 konfirmandspolebåndoptager fra sidst i 60'erne, en til hver kanal, via 2 km ringklokkeledning ;-) I så fald bliver hi-fi hobbyen noget lettere - den er i forvejen blevet reduceret til stort det kun at gå op i at finde gode indspilninger.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 2 måneder siden #13752 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten

Nydmusik skrev: Jeg HAR downloadet de 2x6 lydfiler, men kun lyttet 1 gang, og bortset fra en af filer i hver musiktype/optagelse synes jeg ikke der var den store forskel. Per Gynt er dog ikke specielt godt optaget, men gosh hvor er det svært at finde gode optagelser af symfoniorkester - man må nok erkende, at der ER en svær opgave siden der er så meget der ikke er godt.

Jeg lover at lytte lidt mere, og komme tilbage. Jeg vil ikke læse mere på den pågældende tråd FØR jeg har dannet mig et indtryk, idet jeg erkender indflydelsen af pre-information.

Udfordringen er interessant, og man bør turde lytte og konkludere, og så er jeg edderspændt på beskrivelsen af de enkelte filer. Tænk hvis jeg fortsat ikke finder den store og tydelige forskel, og får at vide, at den ene fil er kørt igennem 2 stk. Eltra 1001 konfirmandspolebåndoptager fra sidst i 60'erne, en til hver kanal, via 2 km ringklokkeledning ;-) I så fald bliver hi-fi hobbyen noget lettere - den er i forvejen blevet reduceret til stort det kun at gå op i at finde gode indspilninger.


Du behøver såmænd ikke gøre så meget ud af det ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 3 uger siden - 3 år 3 uger siden #14000 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Entusiasten
Entusiasten ? Ja hvad er det ?
Jeg har prøvet at finde ud af det, men kan ikke. (Det tror jeg ikke jeg kan)

Så tænkte jeg, hvad mon folk hører af musik ? Tit bliver der disket op med klassisk musik fordi der er mest afslørende og krævende !
Så har jeg postet lidt musik hist og her og der er især Lydjørgen på stikkerne med at det er lxxxe-indspilninger der lyder godt på alt......... Jamen er det ikke meningen at det skal lyde godt ?
Generelt er det musik jeg har postet ikke faldet i god jord, men det er nu den slags jeg hører.............. Jamen hov, der var noget lige der !!
Hvis du er født og opvokset med helt almindelig musik og stadig har interesse i det og ikke mindst hører det, så er og bliver man ikke entusiast.
Men er man født i et hjem med klaver og masser af klassisk musik, så har man større chance for at blive entusiast.

Så første krav til at være rigtig entusiast, må være at lede efter de helt rigtige klassiske indspilninger og kun vurdere sit setup ud fra dem, for det skal lyde som i koncertsalen.......... hvad det aldrig kommer til med mindre din stue er lige så stor osv osv

Mange "eksperter" er enige; Sidder du i din stue på mellem 15 og 50 kvm og forsøger at lave en illusion om at du sidder i en koncertsal på flere hundrede kvm, så er det allerede gået galt.

En entusiast kan så også være en der og bruger tid på at ændre noget som i det store billede ikke giver noget. (Entusiasmen er forsøgene)
Det kan også være en der stiller sine højttalere op med vaterpas og tommestok (yah, jeg er entusiast)
Er man entusiast hvis man bruger samme kabel fra udgangstransistorerne og helt ud til enhederne ?
Så er der så dem, der hårdnakket holder fast i ting som mange gange er blevet modbevist og det er vel også en form for entusiasme.

Nå, men hifi4all kan ingen vel være i tvivl om er det førende forum i DK når snakken går på musik og hifi - Der kiggede jeg så i dag i en tråd der hedder Dit nyeste musikkøb? og jeg ledte og ledte efter entusiast musik, men :silly:
Ja jeg stødte på rigtig meget musik af det jeg selv hører, andet musik jeg kender men ikke bryder mig om, men klassisk musik af den slags som hifi entusiasterne anbefaler ? Nej !

Men det var da rart lige at tjekke ud hvad andre lytter til, så jeg ikke er helt alene om at høre helt almindeligt musik som f.eks Bruce Springsteen og Eva Cassidy :-)
Om de er entusiaster skal jeg ikke vurdere, men jeg ved nu at jeg ikke er entusiast, selvom jeg har bildt mig selv det ind i flere år - mange år. Jeg er vel det man kan kalde for interesseret i god lyd og god musik og så lidt teknik hist og her, men der skal meget mere til før man er entusiast.
Den sti har jeg så fundet ud af at jeg helst ikke vil ned af, da jeg er bange for, igen, at komme til at høre ting der ikke eksisterer og få begrænset mit musik valg drastisk !

Hifi = High fidelity = Høj Troværdighed
Men det betyder ikke at det er 100% korrekt......... Heldigvis, for så kunne alle da godt glemme alt om -- HIFI.
Hifi for mig er et ord der betyder at man er glad for musik og har et setup som kan spille den musik tilfredsstillende for den enkelte.

Andre mener HIFI betyder at det der kommer ud af højttalerne = det man hører i hvilken som helst koncertsal og til det kan jeg kun sige; Det kommer aldrig til at ske !

Så hvad er en hifi entusiast ?

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 3 år 3 uger siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum