Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Membranole og især Kaj !! 15 jun 2022 20:20 #16229

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
  • Modtagne Tak: 130
Aner ikke om du kigger med her, men evt kan Lydjørgen prikke til dig da han med sikkerhed kigger med.

Jeg har ikke mulighed for at deltage på hificentralen og lysten er der heller ikke i den forstand, da indlæggene skal godkendes og "Høvdingen" kun dukker op ca 1 gang om ugen.
Ud over det, så bliver indlæggene rettet mere end på hifi4gige, så lysten til at "være med" er meget lille.

Men du kan da evt skrive på: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., da vi bor rimelig tæt på hinanden og kaffe og hifi snak stort set altid falder i god jord.
Selvom du mener at jeg og Grumpy er 2 fjog der forpester en ellers udmærket stemning, og rum for at udveksle erfaringer, så kunne det måske være meget sjovt med en hifi snak og måske opdager en af os eller os begge 2 noget nyt ;-)

EDIT: Idet at indlæggene skal godkendes er muligheden for PB også væk, så jeg kan såmænd ikke engang kontakte dig.

- - - - - - - - - -
BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

"Møffe" på hificentralen 16 jun 2022 17:30 #16230

• Thomas
Nå "Møffe" reagerer ikke rigtig - andet end ved at skrive omtrent det samme som lydtossen, så muligheden for at mødes og prøve diverse ting af for at komme påstande, snake oil osv tættere, er så ikke eksisterende.
Det var ellers en mulighed for at bevise sine påstande, men det er måske sjovere at sidde og skrive om sine fortræffeligheder ;-)

Jeg rakte hånden ud selvom jeg er et fjog og fejlinformerer og hvad Lydfjolset og diverse af Duelunds disciple ellers kan finde på at skrive (Alle vegne).
Men det ville da også stå slemt til hvis alle deres fortræffeligheder, superhørelse og superkomponenter/kabler blev manet i jorden ved et møde, som kunne risikere at indeholde en ordentlig (blind)test.

Så vi må fortsætte i hver vores lejre, hvor der indtil nu kun har været beviser på bordet i den ene lejr :-D coffee

P.S. I øvrigt handler det ikke om at finde ud af hvilken leverpostej der smager bedst, eller hvilken leverpostej man bedst selv kan li.
Det handler om at kunne smage forskel på dem.

- - - - - - - - - -

"Møffe" på hificentralen 19 jun 2022 21:18 #16239

• Thomas
Jeg kan se at "Grumpy" har delt denne tråd/besked på Hificentralen, så den er da set.
Jeg kender ikke "Grumpy" men jeg tror alligevel han skal med til min fødselsdag :-D coffee

- - - - - - - - - -

"Møffe" på hificentralen 20 jun 2022 20:07 #16245

• Thomas
Men sådan et møde der handler om at hygge og udveksle erfaringer og prøve ting af, kan jo være helt lige gyldigt.
På nettet kan man jo læse at Amir og hele ASR, mig, Janhp, Nydmusik, ja stort set alle ikke aner hvad vi snakker om.
Det er kun Lydjørgen aka Tåben Kristiansen som har løst gåden og ved hvad han snakker om, for han er nemlig teknikker.
At han så også er så meget teknikker at han falder i med et brag hver gang han laver en ændring, er så synd for ham.

Han er nok den person jeg har hørt om, som har aller sværest ved at skelne virkelighed fra indbildning.
Han har utroligt mange gange peget på at blindtest ikke kan bruges til noget som helst, men bruger selv samme blindtest som bevis for at han engang har hørt en forskel. Ikke et eneste ord om hvordan den test blev udført, det eneste man ved er at tværsnittet var forskelligt og det er nok til at give en forskel.
Er niveauet ikke 100% det samme hver hvert lyt, så er det nul og nix værd !
Så det er endnu en gang hat og briller fra hans mund.

Nej der skal bare en hjemmestrikket vanvittig overprissat Duelund kondensator i (10 uF = 12.000,-), så fixer rosen det hele, selvom den tåbelige kondensator måler dårligere end 3 forskellige 30 kroners kondensatorer.
Problemet var og er bare at den Duelundkondensator hverken lød værre eller bedre end dem til 30 kr.

Trækker man sig fra hver en invitation, enhver test, så synes jeg det råber til himlen at man på forhånd ved man har tabt og tabt stort.

Mener man samtidig at B&O Beolab 90 er noget af det mest rigtige og i samme åndedrag mener at almindelige kabler, enheder, stik, strømforsyninger og især DSP ikke dur til ægte hifi, ja så har man i den grad gravet sig så langt ned i et hul at man ikke kan komme op igen.
Og noget tyder på at Tåben Kristiansen ikke kan komme op at det dybe hul, for billeder af hans frekvenskurve, hans setup, hans dit og dat er stadig ikke dukket op, trods han allerede på Nerds.dk (som ikke eksisterer mere) var i gang med billeder og videoer som vi kunne se.

Tåben Kristiansen er en TROLL med en masse fine ord og en hulens masse snak der på ingen måde er hold i og i den grad mangler bevis og sådan har det været med det hele fra hans side i årevis !!!.

P.S. Nej Møffe har endnu ikke skrevet til mig, men det kan vist efterhånden også være lige meget da det også er en form Duelund disciple.

- - - - - - - - - -

"Møffe" på hificentralen 20 jun 2022 22:22 #16246

• Thomas
Og Tåben Trollerik fortsætter med TV og æblekage og fatter åbenbart ikke sammenhængen eller nærmere forskellen, denne gang var vinen dog ikke med.
Hvor er reference æblekagen ? Hvem ved hvordan den skal smage ? Kan man smage forskel hvis man bruger andre ingredienser ? Jo mon ikke man kan !

Tv, hvor er referencen ? Er det virkeligheden så er der meget tilbage at ønske, for man kan ikke lugte en kage der vises i tv.

Det er i sandhed dumhed at sammenligne hifi med drikkevarer, mad og tv.
Hifi skal sammenlignes med det det er og det er hifi og intet andet.
At begynde at sammenligne det med alt muligt andet, er kun et forsøg på at dreje det væk fra logikken.

Man kan så spørge: Kan man se forskel på 2 TVs billeder uden først at få en masse fortællinger ? Kan man se forskel på 2 TVs billeder med ørepropper i ørerne ? Kan man se forskel på 2 TVs billeder med hånden for munden ?
Ja det tror jeg man kan. Kan man ikke så er der nok ikke nogen nævneværdig forskel, måske slet ingen.

Kan man smage forskel på 2 eller for den sags skyld 5 forskellige æblekager med ørepropper i ørerne ? Jo mon ikke ? Mon det kan lade sig gøre med bind for øjnene ? Jo det kan man nok også.
Kan man ikke smage forskel, så er der ingen forskel af betydning.

Men kan man smage forskel på en æblekage der er rørt med en røremaskine med et high end strømkabel ? Næh.

Kan man se forskel på tv billedet med hamrende dyre strømkabler ? Næh

Og kan man ikke høre forskel på 2 kabler uden store fortællinger og uden brug af øjne, mund og alt muligt andet end ørerne, ja så er der ganske enkelt ingen forskel.
Det kan da ikke være så svært at forstå !!! Det er og bliver logik for burhøns, men skal åbenbart gøres yderst besværligt for dem der vil gøre det besværligt af uvisse årsager.

- - - - - - - - - -

"Møffe" & Tåben på hificentralen 28 jul 2022 17:58 #16360

• Thomas
Møffe, du har vist glemt at kigge ordentligt på de skriverier den kære Membranole/lydjørgen har skrevet.
Det er muligt du synes de har været pænere end det jeg skriver, men det er der så ret mange andre der ikke synes.
F.eks Hifi4all, Nerds, den Norske hificentral, Diyaudio, ASR, det er ganske enkelt steder den kære mand ikke må være, pga raserianfald og knapt så pænt skriveri - og ja om andre personer.

Det er ikke sjældent at han kalder folk for idioter, det har jeg nu ikke gjort.
Jeg har smilet, grinet og hånet den kære mands påstande, for det er ikke andet end påstande.

Der er ikke kommet et eneste bevis fra den kant. Kun 30 års ubevist ævl.

Om du vil mene det her er et hifi forum eller ej må du helt selvom, du er slet ikke tvunget til bare det at læse med ;-)
Men nej, det er ikke et hifi forum som der findes flere hundrede af, det er nok nærmere modsat - for det trænger der til.

Igen kan jeg skrive at evige forbedringer og helt nyt setup (den indbildte lyd i hovedet) pga en ny stikkontakt, det kan man læse alle vegne, selv i High Fidelity.
Der er masser af skriverier uden noget som helst kød på - helt som et glas saftevand uden saft.

Jeg vil gerne have lidt saft i og ikke bare en dråbe, Læs: En måling der viser en forskel 90 db nede = Uden betydning.
Undskyldninger er der også rigeligt af, indtil man er i samme rum, den kan man så tænke lidt over ;-)

Jeg synes der er langt mere kød på diverse test her og på ASR, end der er i ren snak uden andet.

EDIT: Til gengæld er jeg voldsomt positivt overrasket over at Kaj ser på kabel(problemet) på en helt ny og langt mere logisk måde.
Men jeg kan selvfølgelig tage fejl :unsure:

Der er jo nogle der bare vil have at der skal være en forskel, selvom det mange gange er bevist at der ikke er nogen.
De meget interesserede i kabelforskelle hører så også forskel på kabler der slet ikke er skiftet, det må man sige er yderst seriøst :silly:

Jo da, jorden er rund det er bevist utallige gange, det kniber med at bevise "andre ting" og det gør åbenbart meget ondt.

Men den er naturligvis flad hvis den bliver samlet i et puslespil, det handler ganske enkelt om hvor logisk man ser på tingene

- - - - - - - - - -
Bilag:

"Møffe" & Membranole på hificentralen 01 aug 2022 10:11 #16367

• Thomas
Så væltede den fuldstændig på Lydjørgen/Membranole.

Indlæg #230

www.hificentralen.dk/forumet/threads/kab...83/page-12#post-1006

Selvtilliden og høje tanker om sig selv, er der ikke mangel på ohnono coffee

Og når den vælter på ham som den har gjort utallige gange, så mener vi andre, i følge ham, lige pludselig at der ikke er forskel på noget som helst.
Fjolset har tydeligvis ikke læst ret meget af det der er skrevet, men har haft alt for travlt med sig selv.

- - - - - - - - - -
Bilag:

"Møffe" & Membranole på hificentralen 01 aug 2022 16:36 #16368

• Elektrofix
  • Elektrofix's profilbillede
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK3
  • COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK3
  • Modtagne Tak: 1
Desværre.....

"Møffe" & Membranole på hificentralen 01 aug 2022 18:26 #16369

• Thomas

Desværre.....

Det er svært at gætte hvad du siger "desværre" til.

Men jeg kan nu se at Lydjørgen kan ændre lyden uden at ændre signalet og uden kurven på lyden ud af højttalerne ændrer sig.
Men han har da ret i at man ikke kan høre forskel på 2 ens filer, men hvorfor er det at de filer er ens ? Det er fordi der ingen forskel er i signalet.
Er der ingen forskel i signalet er lyden den samme.

Endnu engang må vi så pege på Ethan Winer nulltester som med al tydelighed beviser at lydsignatur i kabler er en opfundet historie.

Vi kan lige ta den igen og så håbe at det forstås.
Kabel A lyder sådan (Det påstås at kunne høres)
Kabel B lyder sådan.(Det påstås at kunne høres)
De 2 kabler sendes der lyd igennem som kommer ud af en højttaler.
Signalet gennem det ene kabel er fasevendt og der er justeret til 99.99999 % ens niveau, så evt forskelle på kablerne vil være det der kommer ud af højttaleren.
Det er altså lyden af kablet, lydsignaturen af kablet der høres, det er forskelle på kablerne, forskelle på kablernes lydsignatur.

Men der kommer ikke noget ud af højttaleren, intet og kommer der noget ud så ligger det 100 db nede = 10.000.000.000 (Effektforhold)
Bemærk at det er lyd ud af højttaleren der intet er af, da der ingen forskel i lyden er på de 2 kabler til meget forskellig pris, det er altså ikke en måling, heller ikke en optagelse af signalet (som påstås ikke at kunne bruges).

Og så mener Lydjørgen jo at det er selvopfyldende profeti.
Men det er det faktisk slet ikke, det er en opdagelse - En opdagelse hvor man fandt ud af hvor uhyggelig nemt man bliver påvirket af hvad man kan se, hvad man får ad vide, hvad man forventer osv.
Og nogle er selv hoppet pladask i som f.eks mig selv hvor jeg med sikkerhed kunne høre at jeg ændrede frekvensgangen på en digital EQ, for jeg sad jo selv og justerede.
Jeg justerede bare på en digital EQ der stod på off.
Andre har hørt forskelle på kabler der slet ikke blev spillet på.

Men det gør simpelthen så ondt så ondt, at der her på siden er anden mening end den der har kørt på nettet og diverse blade i årevis.

Men det står ganske enkelt alle helt frit at tro på det de vil, hvis de mener det er bedre for deres egen hifi oplevelse. Om det så er som at åbne en dør ved at skifte en kondensator, at lydbilledet vælter totalt ved at lægge en blyant i basrefleksporten, at man kan høre hvilken vej sikringerne i apparaterne vender, tro på større soundstage ved at kaste lidt VDH ringe rundt omkring i rummet, eller at man kan lave et mini anlæg om til ren high end, ved at skifte strømkablerne. Tja det må man helt selv om.

Men man må vel også det modsatte ?

- - - - - - - - - -

Membranole & Møffe på hificentralen 01 aug 2022 21:15 #16370

• Thomas
Så bliver der nævnt materiale "som man kender det fra højttalermembraner"

Ja, men membraner er også det der kommer lyd ud af, det er en af de dele der er med til at lave det elektriske signal om til lyd, så det er klart at der kan være forskel der.

- - - - - - - - - -

Membranole & Møffe på hificentralen 02 aug 2022 03:31 #16371

• Thomas
Den gåde som er så svær at læse for Membranole/Lydjørgen er faktisk så simpel som den kan være.

Gåden er sådan set påvirkning/indbildning.
Mht signalkabler er der ingen gåde - kan man ikke måle en forskel så kan man heller ikke høre den.
Høres der en forskel så er det pga anden påvirkning, som f.eks at have set kablerne blive skiftet.

Men det er klart at hvis man bliver ved med at hænge i at man engang har hørt en forskel, uden at kunne huske andet end der var forskel, ja så bliver det nok ikke nemt at komme videre.
Mener man at alle incl mig selv, Amir, JanHP, hele ASR, Ethan Winer er forkert på den, så tror man nok lige en anelse for meget på sine egne evner.

Andre som f.eks mig selv, stoler på test, blindtest, målinger, diverse forsøg og selvom man selv engang hørte forskel på alt, så er man heldigvis blevet klogere.

Der er ingen klang, der er ingen lydsignatur, der er ingen præcision i et kabel. Der er heller ingen vibrationer som kan forstyrre lyden

Der er masser af målinger, forsøg, test, blindtest der tydeligt - meget tydeligt - beviser at der ingen forskel er på signalkabler.
Men det kniber gevaldigt med bare en lille smule bevis for de påståede forskelle - det kniber faktisk så meget at der ikke findes et eneste bevis.

Tror man der er den slags forskelle på signalkabler, så kommer man sikkert ikke videre og kan skifte signalkabler i evig tid, men for visse typer giver det også en forbedring hver eneste gang - sjovt nok.

Der er ingen gåde at løse, det eneste der skal løses er at man ikke skal lade sig påvirke på nogen måde og det gøres nemmest i en rigtig blindtest, som bekendt viser at ingen hører forskel.

Den "omvendte" test er lavet (ubevidst) og der hørte en masse store og små forskelle på kabler der ikke blev spillet på, det siger mere end alt om hjernens påvirkning til at høre ting der ikke er der. Tjek selv

Uanset hvordan man vender og drejer det, så er der fin sammenligning mellem signalkabler og denne video, tyvstjålet fra en anden hifi side

- - - - - - - - - -

Membranole & Møffe på hificentralen 02 aug 2022 09:59 #16372

• Nydmusik - Tager en pause
  • Nydmusik - Tager en pause's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 21
Jeg læste lige lidt af de seneste indlæg på den tråd på Hificentralen du linkede til for nylig, og er lidt imponeret over hvilken energi du og Kaj lægger i for at nå en samklang med Lydjørgen. Ja, nu ved jeg faktisk ikke om Kaj ønsker en sådan samklang, men har går i hvert fald seriøst til en dialog med ham, uanset at Lydjørgen er uhyre flabet, nedladende og fræk overfor Kaj. Et debatsprog jeg aldrig har set Kaj bruge. Jeg ville cutte enhver dialog med Lydjørgen.

Jeg tror aldrig du opnår en enighed eller samforståelse. Han er religiøs i sin holdning, og fanatisk i en sådan grad at det aldrig bliver en dialog, men højest 2xmonolog.

Membranole & Møffe på hificentralen 02 aug 2022 12:43 #16374

• Thomas
Nej jeg når ikke til enighed med Lydjørgen, det sker aldrig.
Og mht samklang så tror jeg ikke Kaj ønsker det med nogle, der er for meget Gige i hans skriverier, læs: Egenrådighed

Men der bliver bare ved med at komme ubeviste påstande om noget der tangerer hekseri og så længe der ikke er et bevis for den slags, så synes jeg alle skal have en mulighed for at læse det modsatte, Læs: Diverse test, forsøg osv.

Og så holder det jo også lidt gang i dette her forum, det er jo vigtigt for der bliver jo læst meget her (kan man se på tallene) coffee
Det er bare ikke nær så vigtigt at der holdes gang i dette forum, som det er med andre fora, for dette forum er uden reklamer/indtægt :-p
Derfor skal der heller ikke være en balance i det der skrives og hvilke reklamer der vises, som f.eks strømrensere, kabler osv.

Indlæg nr #237 i denne tråd www.hificentralen.dk/forumet/threads/kab...83/page-12#post-1012
er nok tæt på at være det eneste der kan bruges til noget - ud af 237 indlæg :unsure:

- - - - - - - - - -

Membranole & Møffe på hificentralen 14 aug 2022 14:02 #16431

• Thomas
Elsker den ihærdighed der lægges i at overbevise andre om forskelle der ikke eksisterer, det er bare ærgerligt at ihærdigheden bliver brugt helt forkert.
Selvfølgelig vil man kunne høre når noget spilles baglæns, men det kan så sandelig også måles.
Man skal bare ikke lige bruge en spektrum analyser til det - altså med mindre man vil overbevise andre på en fejlagtig måde.
Man bruger jo heller ikke en lineal til at veje tomater.

Men som sagt så er der undskyldninger nok (de fleste dårlige og platte), men det ville være noget bedre med nogle beviser og ærligt talt, kabel debatten har kørt i årevis og det eneste der er kommet beviser for (og det er mange) er at der ingen forskel er.

Det kan snart ikke være tydeligere:
Er det en ordentlig blindtest hører ingen nogen forskel.
Er det en seende test hører alle forskel. (Selv på kabler der ikke er skiftet)
Er det en demo med snyd, så hører de fleste en forskel.
Er det en demo med storytelling, hører de fleste en forskel
Har man selv skiftet kablet så er det en forbedring hver eneste gang.

Er der ikke bare lidt der peger på at forskellen sker oppe i hovedet og ingen andre steder ?

EDIT: Lydjørgen, lyt til Nils Valla han skriver nemlig altid så rigtigt og han er jo også en af dem der kan høre hvilken vej et hjemme loddet kabel vender. Et kabel bestående af kobber forlænget med sølv og vendte det den ene vej lød det af sølv og den anden vej af kobber.

Det understeger nemlig 100% hvad jeg skriver forskellen sker oppe i hovedet

Men ja, få endelig ordentlig gang i Hificentralen, der mangler et forum med godt gang i den ;-)
Kaj er godt i gang med tråde omhandlende alt det på hans DIY HOMEPAGE.
Han kunne ha nøjes med en enkelt tråd med et link til han side :-D

Som Gabetta på Hifi4all skrev.

(I øvrigt fører Hifi2you.dk mht seertal på de 3 fora, så lidt interessant er testene og debatten om kablerne jo nok) :-D

- - - - - - - - - -
Bilag:

"Møffe" & Tåben på hificentralen 14 aug 2022 16:11 #16432

• Thomas

Møffe, du har vist glemt at kigge ordentligt på de skriverier den kære Membranole/lydjørgen har skrevet.
Det er muligt du synes de har været pænere end det jeg skriver, men det er der så ret mange andre der ikke synes.

Møffe, har du kigget lidt på det pæne skriveri som den kære Lydjørgen har leveret i dag ? De der sætninger der indeholder "Wannabe idiot, latterlige typer som dig, For helvede er du fuldstændig fattesvag" osv ?

- - - - - - - - - -

Leveret af Kunena Forum