HiFi2you Banner11

Membranole og især Kaj !!

8 måneder 2 uger siden - 6 måneder 3 uger siden #16575 af Thomas

• Platin bruger
  • Platin bruger

• Tak modtaget: 131

• Køn: Mand
  • Fødselsdag: 19 Nov 1970

• - - - - - - - - - -
    BEVISER ER VEL DET ENESTE DER BEVISER NOGET !
    Sidste redigering: 6 måneder 3 uger siden ved Thomas.
    Følgende bruger(e) sagde tak: Elektrofix

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

8 måneder 2 uger siden #16576 af Elektrofix

• Senior bruger
    • Senior bruger

• Tak modtaget: 1

• Køn: Ukendt
  • Fødselsdag: Ukendt
  • Latterliggørelsen starter ikke her. Det jeg gør er at videre give nøjagtig hvad de selv har skrevet, så det latterlige er egentlig noget de helt selv står for.
    Og det bliver endnu mere latterligt når personer bliver ramt hårdt af noget de selv har sagt.

Jeg tvivler på at jeg har manglende erfaring, da jeg har haft interessen i ca 35 år, har arbejdet med hifi, har også arbejdet med elektronik.
    Det giver ikke erfaring i sig selv for det er jo et spørgsmål om hvordan man gør.
    Men.... for der er altid et men, jeg har sørme i mange år hørt store forskelle på kabler.
    Hvad jeg ikke har hørt af forskelle på signalkabler, højttalerkabler osv i min tid i hifi klubben er ikke småting.
    Hvad jeg ikke har oplevet kunderne opleve af forskelle på kabler og diverse tilbehør, som jeg efterfølgende kan garantere ikke vil kunne gøre en forskel.
    Dertil er der en masse DIY (som selvfølgelig var noget af det bedste jeg havde hørt), det gælder f.eks alle forstærkere fra LC Audio, The monster, Zeus, ja endda Brinck forstærkere, div. netstøjsfiltre, en hel del højttalere osv osv - Ja vel som så mange andre der er bidt af interessen.

Strømkabler har jeg ikke hørt forskel på, for de var ikke på mode da jeg var ansat i hifiklubben.
    Og jeg opdagede at der ingen forskel på signalkabler var (som en anden Columbus) inden strømkabler rigtig kom på mode.
    Så den eneste erfaring jeg har med strømkabler er at jeg heller ikke der oplever nogle forskelle og det gør mine hifi kammerater så heller ikke.

Enig i at der er rigtig meget woodoo i branchen. Siden slut '80 har arbejdet med HiFi både været erhvervsmæssigt, og som hobby.
    Jeg har før refereret til en sjov oplevelse med et sæt højttalerkabler jeg fik af en kunde, der ville have noget andet. Et rigtigt hokuspokus kabel, som jeg fluks anbefalede til "knejten". Det fik to 15" JBL til at lyde mumlende og uklar. Vi var ganske forbløffet. En opsprætning af kablet, viste noget snoet fikumdik, altså masser af selvinduktion. Det må være et "blødt lydende kabel". T.Hansen ledningen på 4# kom på igen og vupti, smæk i bassen. Og det er ikke en gang løgn, endda ud fra at forventningen var modsat.

fsa. småsignalkabler går erfaringer alene på indstråling af støj. Her syd for Sløsse, og lidt til Øst, er min nabo og jeg på fælles kommunal kloakpumpe, styret af en frekvensomformer, der bor i et lille grønt skab overfor. Så jeg bor et perfekt sted for kontrol af net-båret støj, samt indstråling, når denne pumpe er i drift.
    Tror at denne pumpeinstallation er udført i uskærmede motor kabler, eller manglende jordforbindelse til skærmen

Og nej, min kære ven, vi skal ikke have en ny debat om hvilke kabler til frekvensstyrede el-motor der lyder værst..! ;-) :) :)

8 måneder 2 uger siden - 8 måneder 2 uger siden #16578 af Thomas

• Platin bruger
    • Platin bruger

• Jamen det er jo næsten forbløffende så enige vi er.

Signalkabler, ja der skal efter min mening være god skærm for at undgå indstråling, men materialet er for mig fløjtende ligegyldigt.
    Jeg har sølv, forsølvet stål i teflon, kobber, kobber i teflon, almindelig mikrofonkabel, RGB kabel som signalkabler og der er altså ingen forskel i lyden.

Højttalerkabler kan være tricky og her mener jeg at tværsnittet er af største betydning og især ved lave impedanser.
    Et kabel der vist hed SSX-106 som var et kabel bestående af 6 røde ledere og 6 sorte ledere (hver leder ca 1 mm2) snoet på en meget flot måde, kunne få flere forstærkere til at slå fra ved høj volumen pga stor kapacitet, 2 forstærkere jeg husker der var lige glad med den kapacitet var Onkyo M 588 og Kenwood L-1000M.

Så selvfølgelig er der ting der har indflydelse, men de vil også kunne måles.

Som et enkelt eksempel kan jeg nævne signalkabler som jeg tit gav kunder med hjem med returret. Der var f.eks 3 sæt og kunden kunne så lytte og vælge det han bedst kunne li og komme tilbage med de andre.
    Flere gange, ja mange gange har jeg givet de 3 sæt kabler med i en handel og kunden har i de fleste tilfælde valgt det dyreste af de 3 til hhv 149,- / 249,- / 499,-
    Og det er såmænd fint nok og viser med al tydelighed hvor påvirket man er af f.eks en pris.
    For lige de 3 kabler er dem jeg husker at jeg selv købte (billigt / personalepris), klippede i stykker for at montere bedre stik.
    Der kom dog aldrig bedre stik på, da jeg fandt ud af at de 3 kabler var fuldstændig identiske på nær farven på yderste kappe og de faststøbte stik.

Så gik "jagten" på at undersøge kabler og jeg fandt da også ud af mange andre pudsige ting som f.eks Taralabs havde et signalkabel som var helt magen til et højttalerkabel, bare med en anden farve yderisolering.

Render man dagligt mellem 30-40 sæt højttalere, 20 forstærkere osv så er mulighederne mange for at prøve ting som andre ikke lige kan, som f.eks at lytte forskel på flere forskellige forstærkere der afgiver 99% ens effekt.

Man lærer så længe man lever og jeg har lært en del og en af tingene er, at et kabel som jeg var rigtig glad for da jeg arbejdede i branchen og var fanget i ilden, var et Audio Quest Diamond III til den høje pris af 5999,- dengang (år 19999), den lyd kan jeg i dag få for under 50,- ;-)

Jeg har solgt rigtig mange og dyre kabler af forskellig slags og helt enkelt fordi jeg selv troede på det og havde selvfølgelig også oplevet forskelle mange mange gange i løbet af en del år.
    Efter diverse opdagelser + andre ting, var det ikke spændende at stå og sælge Hifi længere. For mig er det bestemt ikke fedt at stå og sælge et kabel til 5000,- jeg ikke selv tror på.
    Det kunne mit stakkels sind ganske enkelt ikke og derfor hoppede jeg helt ud af branchen.
    Men hifi interessen er der bestemt stadig og i mindst lige så stor stil som den altid har været.

- - - - - - - - - -
    Sidste redigering: 8 måneder 2 uger siden ved Thomas.

8 måneder 2 uger siden #16579 af Elektrofix

• Senior bruger
    • Senior bruger

• Tak modtaget: 1

• Tror såmænd ikke at vi er uenige om fakta.
    Det vi nok er mest uenige om, er den medfart som dem der stikker af fra flokken får...

Men må samtidig erkende at "lindolie-bomuld-pertinax-sølv-cirkus samt sort kaffe- og tale" miljøet BYDER på nogle lydmæssige nuancer, der forekommer u dokumenterbare, andet end ud fra subjektiv vurdering og tillid til andres og egen mentale hapitus.

Når jeg ændrer hist og her, udføres det UDEN efterfølgende straks test. For så lyder alting anderledes. Tænk på noget andet, lad en halv eller hel dag gå, og sæt så noget velkendt og god musik på. Overstiger WOW-faktoren WAF'en er det et godt tegn.

Jeg har ændret den lydmæssige karakter på forstærkere, men her har det så sandelig også været til at se på målegrejet. Og det er ikke fancy spectrum-analysere. Kender sin funktions generator, AM1'er og scope, og forstår brugen her af. Nul-test er udført på forstærker kredsløb, ganske simpelt med et direkte reference signal og det via forstærkeren. Niveau'er tilpasset og ene signal fasevendt. Det krimskrams der vises på scopet er da et forvrængningsprodukt eller noget der mangler i forhold til referencen. Rene toner, firkant eller musiksignal. Denne husmands testmetode er dog kun retningsvisende. Der kommer ikke tal på. Her må fornuften og logikken være dommer. Du har før spurgt ind til mit værksteds-grej... ;-)

God Aften....

8 måneder 2 uger siden - 8 måneder 2 uger siden #16580 af Thomas

• Platin bruger
    • Platin bruger

• Der bliver nok taget lidt fejl af det der skrives, eller måske måden.

Der er intet galt i at stikke af fra flokken, eller stikke lidt ud.
    Men at åbne en blog for at vise sit grej frem igen igen igen, som alligevel bliver postet på fora når muligheden er der, for så at have muligheden for at lave en klumme igen, der kun går ud på at skrive om siden her --- > Så stikker man sgu lidt for langt fra flokken og har et lettere overdrevent behov for at blive set.
    Jeg kunne da bare lade være med at kigge på den klumme, men det sker at jeg får en besked om at ejeren af blokken endnu engang har drukket for meget af det stærke hostesaft, :-p

Og skrives der negativt om mig eller siden her, så giver jeg igen, det har jeg gjort hele mit liv for sådan er jeg.

Nå men til lidt mere seriøst så synes jeg ikke jeg giver nogle en hård medfart uden der er en grund.
    Jeg ved at du tænker på Torben og havde han nu kunne holde blodtrykket under 300 over 110 og skrive bare nogenlunde almindeligt, i stedet for at skrive i det ene raseri anfald efter det andet, ja så kunne han da selv være med her, sikkert også andre steder, og han ville helt sikkert komme mere igennem med det han nu gerne vil.

Men nej, kalder man min for uvidende, en der ingenting fatter, en der bliver skræmt af ohms lov osv osv - altså i den stil, bare fordi man ikke kan modbevise det jeg poster her på siden, ja så giver jeg igen af samme skuffe.
    Det skal slet ikke være nogen hemmelighed at jeg synes der er 3 personer på diverse fora, som på ingen måde tåler bare lidt modstand - og der er ikke bare lidt modstand, de tåler ganske enkelt ingen modstand/modsigelser.
    Det er så de samme 3 som har meget store problemer med at jeg og andre laver disse test her på siden - argh, i hvert fald 2 af dem :-)

Der er ingen tvivl om at de 2 (3) personer har en langt større indsigt i elektronikken end mig og en meget større viden.
    Men alligevel kniber det lidt med at modbevise det der vises her på siden.
    Der bliver da hele tiden fyldt lidt ekstra på af det jeg kalder "undskyldninger", men der er ikke rigtig noget at tage fat i.

Det er ikke mig der styrer naturlove, ohms lov osv og når der ikke er en forskel i =
    En optagelse.
    En optagelse af lyd ud af højttalerne
    En blindtest
    En Nulltest.
    En måling
    Men der er en forskel når =
    Man ved kablet er skiftet.
    Man hører en forskel på kabler der ikke er skiftet.
    Der snydes ved demo.
    Der er storytelling.

Ja så synes jeg helt enkelt at det peger i en retning - og kun en ;-)
    Det er slet ikke noget jeg styrer, nej jeg hygger mig bare med de her test og synes det er ganske imponerende hvad man ikke er i stand til at høre.

Lige så imponerende er det hvad personer er i stand til at få ud af munden for at der skal være en forskel.

Indtil nu har jeg ikke set et eneste bevis på at et signalkabel skulle gøre en forskel.
    Men jeg har set mange beviser på at det ikke gør en forskel.

EDIT: Sådan en som brugeren Kjeldsen, mente at hvis man ville have et ordentligt forum så må man gå forrest.
    Og pga at jeg svarede Kaj igen, valgte Kjeldsen ikke at deltage her mere.
    Den opfattede jeg som; Du skal sådan set finde dig i hvad som helst ude fra og bare opføre dig anstændigt på siden her.
    Den tid tror jeg er passeret, for sådan gør de ikke engang i folketinget :-) Men jeg vil bestemt ikke bare finde mig i hvad som helst.

Så sent som i går fik jeg en mail fra Torben/Lydjørgen, hvor overskriften lød : Du forstår ingenting. Sådan en mail gider jeg ikke engang at læse ;-)
    Og nårh ja, så smuttede der en del pga Corona tråden sm jeg deltog i med en anden mening end flertallet - Dengang flertallet ;-) :-D

- - - - - - - - - -
    Sidste redigering: 8 måneder 2 uger siden ved Thomas.

8 måneder 2 uger siden #16581 af Nydmusik
    • Nydmusik

• Gæst
    • Gæst

• Tak modtaget: 0

• Besvaret af Nydmusik på emne Membranole, ........... og KAJ !!
    Jeg tror såmænd ikke jeg har så meget at bidrage med i denne tråd, og jeg vil i hvert fald ikke kritisere nogle personligt, men mine erfaringer og holdninger er:

1. Jeg er blevet opmærksom på, at opfattelsen af reproduceret lyd blandes og påvirkes med hjernens eller jeg'ets holdning til hvad man hører. Jeg tror ikke på, at nogles ører er målemæssigt i stand til at fortælle hjernen hvad den faktisk opfatter. Jeg har kendt nogle meget få, om hvem jeg tillagde "en objektiv" høreevne, at de kunne gentage deres opfattelse og komme til samme resultat - men det gør jeg ikke mere. Måske findes de . vineksperten Robert Parker kan huske de sidste 6-7.000 vine, men jeg kan ikke med mine evner og erfaringer med vin bruge det til noget.

2. Der er nogle som oplever, at hvis det de hører ikke kan forklares teknisk, så gælder det alligevel, og søger at finde en teknisk forklaring. Og det i en sådan grad, at de mener man kan tone et anlægs gengivelse ved at skifte enkelte passive komponenter/materialer. Jeg tror de er meget påvirket af selvsuggestion, og forholder sig religiøst til sagerne. Og det er derfor nogle high-end producenter sætter hi-fi-prædikanter til at foretage demoer - ja nogle enkelte af de prædikanter er så trænede, at de er blevet hi-fi biskopper. Nogle af deres demoer er så vildledende og manipulerende, at det overskrider Markedsføringsloven.

3. Selvom hi-fi debattører som dem vi tænker på i denne tråd, vel for næsten alle vedkommende nu har nået en alder, hvor deres hørelse ud fra hvad store repræsentative undersøgelser konkluderer, slet ikke i moden alder er som den var i ungdommen, mener de fortsat at de kan høre selv de mindste detaljer. Det synes jeg er specielt, og jeg tror ikke på det - evnen er simpelthen stærkt mindsket, og kun erindringen om noget lyd står tilbage (og erindringen er flygtig).

4. Hi-fi religion er så stærk, at de ovennævnte trods en grundholdning om at ville gå i dybden og forklare alting, så VIL de ikke frem med deres erfaring om hvad reelle blindtests har resulteret i. For mig er det så tydeligt, at de vil ikke risikere, at meget af det de tidligere har udtrykt, ikke kan holde for en tryktest. Det er klart, at risikoen for at skulle klatre ned af videns-pedistalen uden at kunne finde en ny, er for stor.

5. Konfrontationer er også forstærket af, at sproget og/eller meningsforskelle ikke behandles ordentligt. Det er OK at mene, at "når jeg smører linolie på", åbner det hele op, detaljer bliver osv. osv, men i stedet for at udtrykke, at "sådan oplever jeg det", skrives "det er sandheden at linolie virker, og hvis du ikke kan høre det, ved du for lidt". Det er endnu værre end en politisk ophedet diskussion på DR's Debatten. jeg møder og ser af og til, nogle der tror mere på planters helbredende effekter end målrettet medicin, eller på krystallers indvirkning på fx. seksualiteten, men de siger altid at sådan har de det, og aldrig "hvis du ikke gør det samme er du uvidende". Hvorfor har visse hi-fi folk denne prædikant og bedrevidende attitude?

Slut: min påstand igen: der er kun denne sandhed om godt musikanlæg: 1. højttalernes neutralitet. 2. Rummets akustik, og herunder akustikforbedrende elementer. 3. Det er ikke tilstrækkeligt, så DSP er nødvendigt. 4. Indspilningernes neutralitet og kvalitet. 5. Derefter elektronikkens kvaliteter, herunder om apparaterne er forbundet med ledninger eller ej.

Og så skal man huske, at i High-end grej går 90% af salgsprisen til de komponenter der gengiver lyden, resten til udseende, emballage og salgsomkostninger.

Leveret af Kunena Forum