HiFi2you Banner11

Strømkabel :-)

Mere
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #4779 af Miki
Besvaret af Miki på emne Strømkabel :-)
Så har jeg lavet en hurtig måling på en int. forstærker som jeg har stående.
Indgangsignalet er pinknoise og jeg har sat en enkel 5,25" enhed på udgangen.
Jeg har målt på i stikdåsen og efter net-kablet inde i forstærkeren. Jeg har målt med en effektanalysator og set på forvrænningsprodukter.
Man skal kune kigge på 1 fase (ph 1), de andre faser (prøveledninger) er ikke forbundet.

Her før kabel.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF



Og her efter kabel.


This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Bilag:
Sidste redigering: 7 år 1 måned siden ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 måned siden #4787 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Strømkabel :-)

Kaj. skrev: Logikken er at jo flere parallelt tilsluttede enheder jo lavere bliver den totale impedans. I tilfældet flere forstærkere tilsluttet samme strømskinne dæmper den ene transformator den anden. Er der noget værdifuldt i den teori?


Der kan sagtens forekomme fasedrej i en transformer, og så har vi balladen.
Det er ikke altid at et givent apparat i kæden ser den laveste impedans på lysnettet.
Mit eget lysnet har en Zout på ca. 1 Ohm. Hvis en strømsluger ser en lavere impedans et andet sted, så henter den strømmen derfra uden at spørge om lov.
Og lige pludselig har vi andre forhold en en ren 230V 50 Hz sinus imellem apparaterne.
Det kan strømkabler ikke forhindre, men de kan gøre det hele værre.
Overdrevent store kabeldimensioner hører IMO ikke hjemme sådan et sted, og der er givet andre forhold, som man bør være opmærksom på.
Jeg har f.eks. fundet ud af, at krybespændingen i det kabel jeg bruger, er væsentlig lavere end i andre, som jeg har målt på.

Men for at gøre en lang historie kort, så er det helt umuligt, at forbedre strømkvaliteten med et par meter kabel for enden af el-installationen.
Det kan kun være interaktion imellem apparaterne, og det er da også ganske logisk, eftersom forskellige typer transformere kobler helt forskelligt til lysnettet, og derved også til de øvrige apparater.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 1 måned siden #4790 af Miki
Besvaret af Miki på emne Strømkabel :-)
@Nielsen. Hvad er krybespænding i et kabel og hvad er det der logisk med at net-kabler kan få apparater til at interagerer bedre med hinanden.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 måned siden #4792 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Strømkabel :-)

Miki skrev: @Nielsen. Hvad er krybespænding i et kabel og hvad er det der logisk med at net-kabler kan få apparater til at interagerer bedre med hinanden.


Du kan f.eks. måle krybespændingen i et 3 ledet kabel, ved at måle spændingen imellem fasen og en åben leder.

Tilslutningen til en fælles spændingsforsyning, vil få transformerne til at interagere.
Ringkerner kobler f.eks. kapacitivt til lysnettet, hvor UI kerner kobler induktivt.
Hvis du har en blanding af dem i dit set-up, så vil der være påvirkninger imellem disse transformere.
Man kan prøve sig lidt frem, hvis man kan høre forskel på strømkabler, så kan man rode med dem.
Hvis man ikke kan, så er det langt smartere, at glemme alt om den slags.
Men man skal ikke afvise, at der kan være forskel, for det er faktisk logisk nok.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 1 måned siden #4793 af Miki
Besvaret af Miki på emne Strømkabel :-)
Hvornår bruger man lige et kabel med åben leder, ja det gør man aldrig men mindre man vil lave en antenne. Når man så bruger et kabel i en sluttet kreds kan der eventuelt være krybestrømme som kan give støjspændinger.
Jeg tror bare jeg tilslutter mig Tommyboy og opfatter det her som misinformation.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 1 måned siden #4794 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Strømkabel :-)
>Jeg tror bare jeg tilslutter mig Tommyboy og opfatter det her som misinformation.

det kan du roligt gøre :-)
brug hellere din tid og penge på sager der giver mening,
feks på akustik forbedringer af lytte rummet, HER opnår du langt flere forbedringer pr kr brugt end noget andet sted.
det mest indlysende er at bruge lige så mange penge som højtalerne har kostet,
ellers giver højtalerens kvalitet jo intet til summen, der kaldes vellyd :-)

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum