- Indlæg: 5623
Grundtoner/Overtoner
2 måneder 6 dage siden - 2 måneder 6 dage siden #19259
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Grundtoner/Overtoner blev oprettet af Thomas
En tanke.
Her er et billede af 2 grundtoner med overtoner.
Grundtone frekvensen er den samme og overtonerne forskellige som gør lydforskellen
Eksempel på en 440 hz tone gengivet af 3 forskellige instrumenter med meget forskellige overtoner
Har man så en højttaler med varierende frekvenskurve, så vil overtonerne evt blive gengivet for svagt eller for kraftigt, er man heldig så er niveaerne ens ved grundtone og overtonerne.
Er den akustiske fase (tid) så også varierende, så kan overtonerne evt være i modfase af grundtonerne (Rød stiblet linie)
Dvs at man kan komme ud for at overtonerne er både ændret i niveau og i fase og er man rigtig "uheldig" så er overtonerne helt i modfase og samtidig for højt eller lavt i niveau.
Under "normale" omstændigheder, vender fasen (blå linie) ved hver delefrekvens og evt mellem dem alt efter hvilken højttaler, filter osv.
Rummet gør en del til at ødelægge fasen i lyden og fase er jo tid, dvs at lyden ankommer til ørerne som vinden blæser.
Derfor må det vel være optimalt at frekvenskurve og fase er lineært i lyttepositionen.
Her er et billede af 2 grundtoner med overtoner.
Grundtone frekvensen er den samme og overtonerne forskellige som gør lydforskellen
Eksempel på en 440 hz tone gengivet af 3 forskellige instrumenter med meget forskellige overtoner
Har man så en højttaler med varierende frekvenskurve, så vil overtonerne evt blive gengivet for svagt eller for kraftigt, er man heldig så er niveaerne ens ved grundtone og overtonerne.
Er den akustiske fase (tid) så også varierende, så kan overtonerne evt være i modfase af grundtonerne (Rød stiblet linie)
Dvs at man kan komme ud for at overtonerne er både ændret i niveau og i fase og er man rigtig "uheldig" så er overtonerne helt i modfase og samtidig for højt eller lavt i niveau.
Under "normale" omstændigheder, vender fasen (blå linie) ved hver delefrekvens og evt mellem dem alt efter hvilken højttaler, filter osv.
Rummet gør en del til at ødelægge fasen i lyden og fase er jo tid, dvs at lyden ankommer til ørerne som vinden blæser.
Derfor må det vel være optimalt at frekvenskurve og fase er lineært i lyttepositionen.
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Sidste redigering: 2 måneder 6 dage siden ved Thomas.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
1 måned 1 uge siden - 1 måned 1 uge siden #19384
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Besvaret af Thomas på emne Grundtoner/Overtoner
Dette emne var der ikke meget interesse i.
Men skulle i en dag falde over korrektion hvor i kan skifte mellem FIR og IIR korrektion, med identisk frekvens kurve, så vil i sikkert blive overrasket.
Spiller man noget musik og slår FIR filtrene fra, så ændres klangen på instrumenterne ret meget og hele lydbilledet rykker frem
FIR filtrene ændrer fasen i det akustiske output, altså det man hører og det gør at alle lyde når ørerne samtidig.
Oven i det, så er hele frekvensområdet i fase i lyttepositionen og det er incl refletioner fra rummet.
Jeg synes at lyden bliver så meget bedre og mere rigtig, at når man er vant til lyd med FIR filtre, så er det svært at være tilfreds med korrektion med IIR.
En anden sjov ting er at jeg har brugt meget tid på at vende fasen når jeg spillede noget musik, fordi lyden stod mere rigtig og præcis når fasen var vendt (rigtigt mht indspilningen).
Dette er ikke nødvendigt når man bruger FIR filtre.
Men skulle i en dag falde over korrektion hvor i kan skifte mellem FIR og IIR korrektion, med identisk frekvens kurve, så vil i sikkert blive overrasket.
Spiller man noget musik og slår FIR filtrene fra, så ændres klangen på instrumenterne ret meget og hele lydbilledet rykker frem
FIR filtrene ændrer fasen i det akustiske output, altså det man hører og det gør at alle lyde når ørerne samtidig.
Oven i det, så er hele frekvensområdet i fase i lyttepositionen og det er incl refletioner fra rummet.
Jeg synes at lyden bliver så meget bedre og mere rigtig, at når man er vant til lyd med FIR filtre, så er det svært at være tilfreds med korrektion med IIR.
En anden sjov ting er at jeg har brugt meget tid på at vende fasen når jeg spillede noget musik, fordi lyden stod mere rigtig og præcis når fasen var vendt (rigtigt mht indspilningen).
Dette er ikke nødvendigt når man bruger FIR filtre.
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Sidste redigering: 1 måned 1 uge siden ved Thomas.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
4 uger 2 dage siden #19416
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Besvaret af Thomas på emne Grundtoner/Overtoner
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
4 uger 2 dage siden #19417
af Thomas
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Besvaret af Thomas på emne Grundtoner/Overtoner
______________________________________________________________________________________
High Fidelity = Høj troværdighed og det er ikke indbildning, storytelling eller gætterier
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen